Speciale 4-T Enduro olie?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Noppy
Berichten: 2983
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

http://www.hocoparts.nl/belray/news-view.php?id=13

Is dit beter dan volsyntheet? Zo ja, waarom?

Heeft iemand er ervaring mee?

Noppy
:toost:
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Stond enkele nummers geleden een heel artikel (reclame) over in de Noppy-Nieuws.
Bel Ray is huisleverancier bij TM (zal wel goed zijn dus.............. :lol: )
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Gebruikersavatar
willem7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:32
Locatie: maldegem

[quote="Sjokske"]Stond enkele nummers geleden een heel artikel (reclame) over in de Noppy-Nieuws.
Bel Ray is huisleverancier bij TM (zal wel goed zijn dus.............. :lol: )[/quote]
ah ook een noppennieuws fan
mooie posters krijg je derbij
yamaha yz 125
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Huismerk TM en die blijft er heel mee?? Dan moet het wel verekte goeie olie zijn :wink:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
baksteen
Berichten: 44
Lid geworden op: wo aug 25, 2004 15:55
Locatie: Netherlands
Contacteer:

gassen schreef:Huismerk TM en die blijft er heel mee?? Dan moet het wel verekte goeie olie zijn :wink:
:twisted: :lol:
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

vandaag 4l supersyntetisch gaan halen van denicol. Is dit goed??
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Als er dit soort onzin in een produktbeschrijving staat:

"Superieure smering: een basisolie met een hoge viscositeitindex biedt een verminderd wrijvingsverlies."

voor een natte koppeling toepassing dan begin ik al gelijk te twijfelen aan de goede bedoelingen van de verkopers.

Het is bekend dat er maar weinig verschillende olieen geproduceerd worden, maar wel heel veel verschillende verpakkingen en veel verschillende stickers die op verpakkingen geplakt worden.
Mijn advies is altijd, neem een olie (met de juiste specificaties) waar je goedkoop aan kan komen, het liefst in bulk-verpakking, en ververs de olie vaak. En niet een dure olie kopen en die er lang in laten zitten omdat je zoveel geld betaald hebt voor die olie.

Geloof die reclame lulpraatjes niet waar ze je proberen bang te maken.....
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

gassen schreef:Huismerk TM en die blijft er heel mee?? Dan moet het wel verekte goeie olie zijn :wink:
:oops: Rij zelf met Putoline Syntec 10W40 :oops:
En zelfs daar blijft ie heel mee :lol: :twisted: :evil:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

mij is verteld dat vol syntetisch slecht is voor mijn motorblok (xr600)

en dus half syntheeth er in moet.
waarom hebben jullie het dan weer over vol synthetisch. dat begrijp ik even nietmeer :?:
verstand op nul en nadenken
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Ik neem aan dat je ook nog een onderbouwing kreeg?
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Iedereen adviseerd vol syntheet,terwijl wpm in Lochem goede ervaring heeft met half syntheet.Wie kan mij daar zinnig over adviseren.Er zit nu vanaf het begin af half syntheet in.
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

In een XR600 is half-syntheet goed genoeg.
Arnaud
Berichten: 300
Lid geworden op: di sep 17, 2002 23:19
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Na mijn fortuinlijke ervaring vorig jaar (zie dit topic) is er bij mij geen twijfel meer mogelijk: VOLSYNTHEET :!: :!:

Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

ja die gene die mij dat vertelde kwam wel overtuigen over van waarom, maar ben het eigenlijk vergeten waarom :?

ik heb nu eurol 10w40 gekocht half syntheeth. nog niet geprobeerd. maar is dus wel goed genoeg?

wie kan me het verschil uit leggen tussen vol en half syntheeth?
verstand op nul en nadenken
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Arnaud schreef:Na mijn fortuinlijke ervaring vorig jaar (zie dit topic) is er bij mij geen twijfel meer mogelijk: VOLSYNTHEET :!: :!:

Arnaud.
Het feit dat bij jouw een versnellingsbak tandwiel(en) kapot draait wil nog niet zeggen dat dat algemeen aan het gebruikt van half-synthetische olie ligt. Oftewel, je kan aan een incident geen algemeen geldende regel afleiden, en de conclusie "tandwiel kapot dus olie niet goed" is ook kort door de bocht.

In een motor met stalen cilinderwand kan beter minerale/half-syn omdat een vol-syntheet meestal olieverbruik geeft (de olie piept onder de olieschraapveer door).

Als een minerale of half-synthetische olie voldoet aan de specificaties die motorfietsfabrikant stelt dan kan je die gebruiken, punt.

Voor 1976 (eerste synthetische olie op de markt) waren er alleen maar minerale olieen, en ook toen waren er hoogvermogende sneldraaiende viertakten. Die bleven ook heel.
STTEVE
Berichten: 1195
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Ik kan Arnaud wel begrijpen. Tenslotte volgt hij het adviezen van MWS op, toch wel een bekende naam. Ik zeg niet dat je alles klakkeloos maar moet opvolgen, maar ik zou hetzelfde doen, denk ik

Verder vermoed ik dat de hoogtoerige 4-takten van vroegah niet helemaal te vergelijken zijn met die van nu, que toleranties en gebruik enzo. De nieuwe endurootjes hebben allemaal van die kleine lichte onderdelen, smalle tandwieltjes, titanium kleppen, etc. Die moet je wel een beetje verzorgen.

Zelf ververs ik om de 6 maanden de 2.7 liter van de TTR, ongeacht het gebruik of de gereden kilometers, en eens per jaar een nieuw oliefiltertje. Kost me dus iets van 100 euro per jaar. Een kapot blok is vast duurder
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Die viertakten van vroeger zijn helemaal niet te vergelijken met de moderne hoogtoerige enduro/motocross viertakten van nu. De meest belangrijke verschillen zijn: het toerental is nu veel hoger en omdat de te bereiken zijn de zuigers heel erg kort, bijv. 2.5 cm ipv vroeger 7 cm. Als je alleen hier al naar kijkt kun je wel zien dat een moderne enduro/crossmotor een betere olie nodig heeft dan in 1976.
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Er was een vraag in deze thread voor de olie in een XR600, zo'n ding is zo basic, daar hoeft geen vol-syntheet in. En ja, in een CRF-250 kan maar beter wel vol-syntheet. Maar waarschijnlijk blijft die ook gewwon heel met half-syntheet, maar iemand wil dat gaan proberen. En dat is nu juist waar fabrikanten van over-priced produkten op inspelen, angst. "Gebruik nu maar het duurste, dat is ook het beste. "
Erik
Berichten: 94
Lid geworden op: do jan 02, 2003 11:17
Contacteer:

Putoline heeft speciale 4T enduro/cross olie.

Gebruik ik voor m'n EXC-tje.
LC8 990 Adv - Montesa 315R, een lekker stel.
Noppy
Berichten: 2983
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Lost die olie zand op? Dan ben ik wel geïnteresseerd :)
:toost:
Erik
Berichten: 94
Lid geworden op: do jan 02, 2003 11:17
Contacteer:

Tis antwoord op de kop van je bericht. That's all......
LC8 990 Adv - Montesa 315R, een lekker stel.
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Erik schreef:Putoline heeft speciale 4T enduro/cross olie.

Gebruik ik voor m'n EXC-tje.
Anders: Putoline heeft een speciale sticker voor op de verpakking van normale olie. Speciale prijssticker waarschijnlijk ook.
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

EBC raadt het gebruik van volsynteet olie af bij gebruik van hun koppelingsplaten voor de XR, die kant is er dus ook nog.

http://www.ebcbrakesdirect.com/bike/par ... 3%29&sec=#
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

erwindob schreef:EBC raadt het gebruik van volsynteet olie af bij gebruik van hun koppelingsplaten voor de XR, die kant is er dus ook nog.

http://www.ebcbrakesdirect.com/bike/par ... 3%29&sec=#
Maar is dat dan goed voor hun koppelingsplaten maar eventueel slecht voor de rest van de motor?
Noppy
Berichten: 2983
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Erik schreef:Tis antwoord op de kop van je bericht. That's all......
Sorry!

Laat ik me beter uitdrukken:

Maar staat er dan nog iets op de sticker beschreven van speciale additieven of eigenschappen, waardoor we dit soort oliën zouden moeten prefereren boven standaard Shell?

Noppy
:toost:
Plaats reactie