Vermits ik mijn 14 jaar oude Suzuki DR350 in perfecte staat heb gezet, weet ik ondertussen hoe het +/- gaat met die oudere moto's (er zijn ongetwijfeld voorbeelden van mensen die nog nooit niks aan hun XR van '86 hebben vervangen ofzo...)
Ik heb aan mijn Suzuki behoorlijk wat vervangen:
-Balhoofdlagers (niet soepel links & rechts draaien)
-achterwiellagers & dichtingen (speling)
-remschijf vooraan (was krom)
-ketting & tandwielen (waren versleten toen ik hem kocht)
-nieuwe spaken in voorwiel (stonden los, maar de nippels waren vastgeroest)
-olie-contact achterrem (originele werkte niet meer)
-zadelovertrek (was nog perfect, maar 'k wilde graag een ander kleurtje & een hardere zitting)
-nieuwe rubbers over vorkpoten (gedeukt & verkleurd)
-nieuwe vorkolie
-nieuwe remolie
-nieuwe zuiger (olieverbruik)
-handvaten
-ander stuur (oude was krom)
-koppelingskabel
-gaskabels
-naald carburator (was afgebroken aan het circlips, door het rondtrillen van het circlips wordt de naald daar na verloop van jaren erg dun)
Daarnaast heb ik wegens het onvoorzichtig monteren van mijn blokje in een gezandstraald frame nog wat zaken (alle lagers van het blok, oliepomp & demontage-reiniging-montage) die er helaas zijn bijgekomen, maar die je normaal gezien niet zal hebben. Ook de "gewone" slijtage als remblokken, banden enz. heb ik niet vermeld, want die heb je met een nieuwe motor even goed.
Tenzij je dus zelf heel graag zo'n XR wil hebben, of niet héél veel geld kan/wil uitgeven aan een nieuwe enduro, zou ik zelf geen "oldtimer" meer kopen. De meeste van die motoren hebben hun tijd echt wel gehad, en beginnen aardig te verslijten (zoals de verkoper zelf ook al zegt

).
Enkel optisch in orde zetten is misschien wel mooi, maar als je er niet goed mee kan rijden lijkt me dat persoonlijk helemaal zonde van het geld, en vermits die motoren tweedehands niet veel meer kosten, is het ook niet echt zinvol om hier in te investeren om hem dan met (kleine) winst door te verkopen. Mijn motor kost op dit moment minstens 2x zoveel dan hij nu zou kunnen opbrengen in de tweedehandsverkoop. Enkel zinvol als je er dus nog een paar jaar mee wil rijden dus...
Stijn V.