Heb me net laten wijsmaken dat het slecht is om motorolie(10W40) in een versnellingsbak van een tweetakt te gooien......omdat sommige lagers niet goed zouden gesmeerd worden en de pakkingen hier niet tegen kunnen.......Een mecanieker van mijn dealer vertelde me dit.......
Wat zijn jullie ervingen met motorolie/tweetakt......
motorolie in tweetaktbak
Moderator: ghulst
En in de viertakt is dit wel goed bedoel je natuurlijk.
De viertakt heeft een pomp en filter welke de rommel uit de olie filtert.
De versnellingsbak olie voor de tweetakt heeft andere eigenschappen dan de 10w40 , bij een 2T wordt de olie niet zo warm.
Maar dat heeft niets met lagers en of pakkingen te maken, maar meer met de toevoegingen die nodig zijn om de zaak schoon te houden lijkt mij.
De viertakt heeft een pomp en filter welke de rommel uit de olie filtert.
De versnellingsbak olie voor de tweetakt heeft andere eigenschappen dan de 10w40 , bij een 2T wordt de olie niet zo warm.
Maar dat heeft niets met lagers en of pakkingen te maken, maar meer met de toevoegingen die nodig zijn om de zaak schoon te houden lijkt mij.
Nou Hornett, zoek maar weer een nieuwe dealer
Gek word ik van die zgn "eerlijke" adviezen van dealers.
Doe maar even een zoekertje hier op het forum, we hebben er al vaak over gesproken.
Gek word ik van die zgn "eerlijke" adviezen van dealers.
Doe maar even een zoekertje hier op het forum, we hebben er al vaak over gesproken.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
10w40 slecht voor in een brommer wel jah, maar voor een 2-takt crossmotor is het het beste wat er is! (volgens mij want het eerste getal is bij een motor met kickstart toch niet echt van toepassing)hornet911 schreef:Heb me net laten wijsmaken dat het slecht is om motorolie(10W40) in een versnellingsbak van een tweetakt te gooien......omdat sommige lagers niet goed zouden gesmeerd worden en de pakkingen hier niet tegen kunnen.......Een mecanieker van mijn dealer vertelde me dit.......
Wat zijn jullie ervingen met motorolie/tweetakt......
Ik gebruikt al zeker 10 jaar 10w40 in de versnellingsbak van mijn motor. Ik heb 250 cc tweetakten gereden van Kawa, Suzuki, Honda en de laatste 2 zijn KTM,s geweest. Nooit problemen gehad. Ook niet met de koppeling, hoewel een enkeling beweert dat " auto olie" de koppeling laat slippen. Ik praat hier dan over cross en off-road gebruik (kruipdoor sluipdoor).
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Hornett, waarschijnlijk wilde deze beste man jouw Gear oil verkopen?
Sae 80 of zoiets, en dat is inderdaad voor versnellingsbakken
Dat gebruik ik ook wel eens, maar tegenwoordig ga ik gewoon over op de goedkope ATF. gewone minerale atf, lekker dun, waardoor het wat minder aan de koppeling plakt.
Ik koop het per 5 liter in de autozaak.
Voor een 2takt heb je beter niet nodig, een 4takt vraagt betere olie, want die wordt inderdaad veel heter en heeft meer slijtage onderdelen.
De krukaskogellagers in een 2takt worden gesmeerd met een olie mistje dus die versnellingsbak lagers hebben echt wel genoeg aan cheapy olie, hoor. Gewoon regelmatig verversen, dat is het geheim.
Sae 80 of zoiets, en dat is inderdaad voor versnellingsbakken
Dat gebruik ik ook wel eens, maar tegenwoordig ga ik gewoon over op de goedkope ATF. gewone minerale atf, lekker dun, waardoor het wat minder aan de koppeling plakt.
Ik koop het per 5 liter in de autozaak.
Voor een 2takt heb je beter niet nodig, een 4takt vraagt betere olie, want die wordt inderdaad veel heter en heeft meer slijtage onderdelen.
De krukaskogellagers in een 2takt worden gesmeerd met een olie mistje dus die versnellingsbak lagers hebben echt wel genoeg aan cheapy olie, hoor. Gewoon regelmatig verversen, dat is het geheim.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
idd, denicol 10w15 dunne olie......kost maar 4,76 euro, dus me daarvoor een blaas wijsmaken vind ik ook wel stom....huskie schreef:Hornett, waarschijnlijk wilde deze beste man jouw Gear oil verkopen?
Sae 80 of zoiets, en dat is inderdaad voor versnellingsbakken
Dat gebruik ik ook wel eens, maar tegenwoordig ga ik gewoon over op de goedkope ATF. gewone minerale atf, lekker dun, waardoor het wat minder aan de koppeling plakt.
Ik koop het per 5 liter in de autozaak.
Voor een 2takt heb je beter niet nodig, een 4takt vraagt betere olie, want die wordt inderdaad veel heter en heeft meer slijtage onderdelen.
De krukaskogellagers in een 2takt worden gesmeerd met een olie mistje dus die versnellingsbak lagers hebben echt wel genoeg aan cheapy olie, hoor. Gewoon regelmatig verversen, dat is het geheim.
Wat bedoel je trouwens met ATF?
ATF = automatic transmission fluid. Is een 7,5 SAE olie die dus voor automatische bakken gebruikt wordt.
Atf-en heb je in verschillende kwaliteiten, maar de goedkoopste is voor de koppeling het beste. Ik zal eens zien wat op mijn etiketten staat.
Atf olie wordt weer anders gekwalificeerd als motorolie als versnellingsbak olie etc etc.
Atf-en heb je in verschillende kwaliteiten, maar de goedkoopste is voor de koppeling het beste. Ik zal eens zien wat op mijn etiketten staat.
Atf olie wordt weer anders gekwalificeerd als motorolie als versnellingsbak olie etc etc.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
- Locatie: Eindhoven
Zelf heb ik KTM EXC300 (2T dus). vanuit het gebruikershandboek wordt voorgeschreven:
bouwjaar 2002: 10W-40 (Shell Advance Ultra 4)
bouwjaar 2003: 10W-40 (Shell Gear EP80)
Hoe spits komt dit nu eigenlijk. Mijn gevoel zecht me dat het wel zal loslopen voor wat betreft het merk/type (afgezien van de viscositeit dan). Immers, de olie in een tweetakt vervuilt bijna niet, en wordt ook niet zo warm.
Wat gebruiken jullie (merk)? En hoe vaak vervangen jullie de olie?
bouwjaar 2002: 10W-40 (Shell Advance Ultra 4)
bouwjaar 2003: 10W-40 (Shell Gear EP80)
Hoe spits komt dit nu eigenlijk. Mijn gevoel zecht me dat het wel zal loslopen voor wat betreft het merk/type (afgezien van de viscositeit dan). Immers, de olie in een tweetakt vervuilt bijna niet, en wordt ook niet zo warm.
Wat gebruiken jullie (merk)? En hoe vaak vervangen jullie de olie?
hallo, ik gebruik in mijn yamaha (yz 125 cc bouwjaar: 1988) putoline GP80 voor mn versnellingsbak. en voor de 2takt olie (voor bij de benzine) castrol tts (vol synt.) Ben ik zo goed bezeig of moet ik naar iets anders overschakelen.
bedankt
bedankt
yamaha yz 125
Ik sluit me aan bij Husky: ATF !!
Voor alleen je versnellingsbak is dat meer dan voldoende. De vervuiling is namelijk zeer beperkt in de versnellingsbak, daar deze bij een tweetakt, helemaal buiten de cylinder/krukas staat en alleen de bak smeert.
Voor zover er sprake is van slijtage, zou dat komen, wanneer de koppelingsplaten slippen en aflaten, maar dat is een kwestie van achtestallig onderhoud.
Dus: Goedkope ATF !
Voor alleen je versnellingsbak is dat meer dan voldoende. De vervuiling is namelijk zeer beperkt in de versnellingsbak, daar deze bij een tweetakt, helemaal buiten de cylinder/krukas staat en alleen de bak smeert.
Voor zover er sprake is van slijtage, zou dat komen, wanneer de koppelingsplaten slippen en aflaten, maar dat is een kwestie van achtestallig onderhoud.
Dus: Goedkope ATF !
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
- Contacteer:
Inderdaad gewone minerale olie uit de autoshop is goed genoeg voor de bak van een tweetakt. Mijn vorige tweetakt heeft 52000 offroadkilometers gemaakt zonder noemenswaardige koppelings/versnellingsbakproblemen.
Nu ik een moderne KX rijd ipv een "gedateerde" KDX zal het wel anders worden volgens de meeste clubmaten van me. Nadat ik de Putoline gear oil had opgemaakt , die ik bij mijn motor kado kreeg, ben ik ondertussen weer overgestapt op de "autoshopolie"
Vandaag weer twee moderne 4takten met moterpech naar huis begeleid . Wat ben ik blij dat er nog steeds van die betaalbare, 2-takt endurootjes verkocht worden.............
Nu ik een moderne KX rijd ipv een "gedateerde" KDX zal het wel anders worden volgens de meeste clubmaten van me. Nadat ik de Putoline gear oil had opgemaakt , die ik bij mijn motor kado kreeg, ben ik ondertussen weer overgestapt op de "autoshopolie"
Vandaag weer twee moderne 4takten met moterpech naar huis begeleid . Wat ben ik blij dat er nog steeds van die betaalbare, 2-takt endurootjes verkocht worden.............
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
- Locatie: Eindhoven
Bedankt voor alle info. "Huis tuin en keuken" olie is dus voor de bak goed genoeg. Maar ik heb nog steeds niet gehoord hoe vaak jullie je "goedkope" olie verversen.
Met goede olie reed ik gewoon 52000 kmBushmaster schreef:Bedankt voor alle info. "Huis tuin en keuken" olie is dus voor de bak goed genoeg. Maar ik heb nog steeds niet gehoord hoe vaak jullie je "goedkope" olie verversen.
Joop, spreek jij nu voor Ad Ketelaars?
Maar laat ik dan maar weer serieus antwoorden.
Aangezien er een koppeling indraait die nogal heet wordt bij sommige mensen/rijders zou ik niet te lang doorrijden met olie die ook nog wat lagers moeten smeren. Lagers kunnen weliswaar veel hebben, maar ververs de olie toch maar om de 1000km, dat is voor sommige rijders dus eens per jaar.
De koppeling vindt schone olie ook wel lekker, dus het wordt een win-win situatie
Echte intervallen bestaan niet, iedereen doet maar wat.
Een wegmotor doet 20.000km dus ook eens per jaar, en die heeft en een koppeling en een nokkenas die gesmeert moet worden.
Maar laat ik dan maar weer serieus antwoorden.
Aangezien er een koppeling indraait die nogal heet wordt bij sommige mensen/rijders zou ik niet te lang doorrijden met olie die ook nog wat lagers moeten smeren. Lagers kunnen weliswaar veel hebben, maar ververs de olie toch maar om de 1000km, dat is voor sommige rijders dus eens per jaar.
De koppeling vindt schone olie ook wel lekker, dus het wordt een win-win situatie
Echte intervallen bestaan niet, iedereen doet maar wat.
Een wegmotor doet 20.000km dus ook eens per jaar, en die heeft en een koppeling en een nokkenas die gesmeert moet worden.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Groot verschil is echter dat een wegmotor een olieomloop heeft met 1 of meerdere filters. Versnellingbakken van tweetakts hebben meestal geen aktieve pomp en geen fijnfilter.huskie schreef: Echte intervallen bestaan niet, iedereen doet maar wat.
Een wegmotor doet 20.000km dus ook eens per jaar, en die heeft en een koppeling en een nokkenas die gesmeert moet worden.