motorolie in tweetaktbak

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gast

Heb me net laten wijsmaken dat het slecht is om motorolie(10W40) in een versnellingsbak van een tweetakt te gooien......omdat sommige lagers niet goed zouden gesmeerd worden en de pakkingen hier niet tegen kunnen.......Een mecanieker van mijn dealer vertelde me dit.......


Wat zijn jullie ervingen met motorolie/tweetakt......
Gast

En in de viertakt is dit wel goed bedoel je natuurlijk.
De viertakt heeft een pomp en filter welke de rommel uit de olie filtert.

De versnellingsbak olie voor de tweetakt heeft andere eigenschappen dan de 10w40 , bij een 2T wordt de olie niet zo warm.

Maar dat heeft niets met lagers en of pakkingen te maken, maar meer met de toevoegingen die nodig zijn om de zaak schoon te houden lijkt mij.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Nou Hornett, zoek maar weer een nieuwe dealer :twisted:
Gek word ik van die zgn "eerlijke" adviezen van dealers.
Doe maar even een zoekertje hier op het forum, we hebben er al vaak over gesproken.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

hornet911 schreef:Heb me net laten wijsmaken dat het slecht is om motorolie(10W40) in een versnellingsbak van een tweetakt te gooien......omdat sommige lagers niet goed zouden gesmeerd worden en de pakkingen hier niet tegen kunnen.......Een mecanieker van mijn dealer vertelde me dit.......


Wat zijn jullie ervingen met motorolie/tweetakt......
10w40 slecht :? voor in een brommer wel jah, maar voor een 2-takt crossmotor is het het beste wat er is! (volgens mij :D want het eerste getal is bij een motor met kickstart toch niet echt van toepassing)
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

Ik gebruikt al zeker 10 jaar 10w40 in de versnellingsbak van mijn motor. Ik heb 250 cc tweetakten gereden van Kawa, Suzuki, Honda en de laatste 2 zijn KTM,s geweest. Nooit problemen gehad. Ook niet met de koppeling, hoewel een enkeling beweert dat " auto olie" de koppeling laat slippen. Ik praat hier dan over cross en off-road gebruik (kruipdoor sluipdoor).
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Hornett, waarschijnlijk wilde deze beste man jouw Gear oil verkopen?
Sae 80 of zoiets, en dat is inderdaad voor versnellingsbakken :wink:
Dat gebruik ik ook wel eens, maar tegenwoordig ga ik gewoon over op de goedkope ATF. gewone minerale atf, lekker dun, waardoor het wat minder aan de koppeling plakt.
Ik koop het per 5 liter in de autozaak.
Voor een 2takt heb je beter niet nodig, een 4takt vraagt betere olie, want die wordt inderdaad veel heter en heeft meer slijtage onderdelen.
De krukaskogellagers in een 2takt worden gesmeerd met een olie mistje dus die versnellingsbak lagers hebben echt wel genoeg aan cheapy olie, hoor. Gewoon regelmatig verversen, dat is het geheim.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

huskie schreef:Hornett, waarschijnlijk wilde deze beste man jouw Gear oil verkopen?
Sae 80 of zoiets, en dat is inderdaad voor versnellingsbakken :wink:
Dat gebruik ik ook wel eens, maar tegenwoordig ga ik gewoon over op de goedkope ATF. gewone minerale atf, lekker dun, waardoor het wat minder aan de koppeling plakt.
Ik koop het per 5 liter in de autozaak.
Voor een 2takt heb je beter niet nodig, een 4takt vraagt betere olie, want die wordt inderdaad veel heter en heeft meer slijtage onderdelen.
De krukaskogellagers in een 2takt worden gesmeerd met een olie mistje dus die versnellingsbak lagers hebben echt wel genoeg aan cheapy olie, hoor. Gewoon regelmatig verversen, dat is het geheim.
idd, denicol 10w15 dunne olie......kost maar 4,76 euro, dus me daarvoor een blaas wijsmaken vind ik ook wel stom.... :cry:

Wat bedoel je trouwens met ATF?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

ATF = automatic transmission fluid. Is een 7,5 SAE olie die dus voor automatische bakken gebruikt wordt.
Atf-en heb je in verschillende kwaliteiten, maar de goedkoopste is voor de koppeling het beste. Ik zal eens zien wat op mijn etiketten staat.
Atf olie wordt weer anders gekwalificeerd als motorolie als versnellingsbak olie etc etc.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
TH
Berichten: 71
Lid geworden op: za jun 12, 2004 20:43
Locatie: limburg (NL)

welke olie is nu eigelik het bester voor je koppeling, dat hij het minst slipt??
ik heb nu GP 10 is die goed?
Berry

GP 10 is perfect. Ook goed voor je koppeling. Zeker niet overstappen op andere troep.
Bushmaster
Berichten: 52
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
Locatie: Eindhoven

Zelf heb ik KTM EXC300 (2T dus). vanuit het gebruikershandboek wordt voorgeschreven:
bouwjaar 2002: 10W-40 (Shell Advance Ultra 4)
bouwjaar 2003: 10W-40 (Shell Gear EP80)

Hoe spits komt dit nu eigenlijk. Mijn gevoel zecht me dat het wel zal loslopen voor wat betreft het merk/type (afgezien van de viscositeit dan). Immers, de olie in een tweetakt vervuilt bijna niet, en wordt ook niet zo warm.

Wat gebruiken jullie (merk)? En hoe vaak vervangen jullie de olie?
Gebruikersavatar
willem7
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:32
Locatie: maldegem

hallo, ik gebruik in mijn yamaha (yz 125 cc bouwjaar: 1988) putoline GP80 voor mn versnellingsbak. en voor de 2takt olie (voor bij de benzine) castrol tts (vol synt.) Ben ik zo goed bezeig of moet ik naar iets anders overschakelen.
bedankt
yamaha yz 125
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Ik sluit me aan bij Husky: ATF !!

Voor alleen je versnellingsbak is dat meer dan voldoende. De vervuiling is namelijk zeer beperkt in de versnellingsbak, daar deze bij een tweetakt, helemaal buiten de cylinder/krukas staat en alleen de bak smeert.

Voor zover er sprake is van slijtage, zou dat komen, wanneer de koppelingsplaten slippen en aflaten, maar dat is een kwestie van achtestallig onderhoud.

Dus: Goedkope ATF ! :lol:
Ad Ketelaars
Berichten: 439
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
Contacteer:

Inderdaad gewone minerale olie uit de autoshop is goed genoeg voor de bak van een tweetakt. Mijn vorige tweetakt heeft 52000 offroadkilometers gemaakt zonder noemenswaardige koppelings/versnellingsbakproblemen.
Nu ik een moderne KX rijd ipv een "gedateerde" KDX zal het wel anders worden volgens de meeste clubmaten van me. Nadat ik de Putoline gear oil had opgemaakt , die ik bij mijn motor kado kreeg, ben ik ondertussen weer overgestapt op de "autoshopolie"
Vandaag weer twee moderne 4takten met moterpech naar huis begeleid :( . Wat ben ik blij dat er nog steeds van die betaalbare, 2-takt endurootjes verkocht worden............. :D
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
Bushmaster
Berichten: 52
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
Locatie: Eindhoven

Bedankt voor alle info. "Huis tuin en keuken" olie is dus voor de bak goed genoeg. Maar ik heb nog steeds niet gehoord hoe vaak jullie je "goedkope" olie verversen.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Bushmaster schreef:Bedankt voor alle info. "Huis tuin en keuken" olie is dus voor de bak goed genoeg. Maar ik heb nog steeds niet gehoord hoe vaak jullie je "goedkope" olie verversen.
Met goede olie reed ik gewoon 52000 km :wink:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Joop, spreek jij nu voor Ad Ketelaars? :wink:
Maar laat ik dan maar weer serieus antwoorden.
Aangezien er een koppeling indraait die nogal heet wordt bij sommige mensen/rijders zou ik niet te lang doorrijden met olie die ook nog wat lagers moeten smeren. Lagers kunnen weliswaar veel hebben, maar ververs de olie toch maar om de 1000km, dat is voor sommige rijders dus eens per jaar.
De koppeling vindt schone olie ook wel lekker, dus het wordt een win-win situatie :D
Echte intervallen bestaan niet, iedereen doet maar wat.
Een wegmotor doet 20.000km dus ook eens per jaar, en die heeft en een koppeling en een nokkenas die gesmeert moet worden.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

huskie schreef: Echte intervallen bestaan niet, iedereen doet maar wat.
Een wegmotor doet 20.000km dus ook eens per jaar, en die heeft en een koppeling en een nokkenas die gesmeert moet worden.
Groot verschil is echter dat een wegmotor een olieomloop heeft met 1 of meerdere filters. Versnellingbakken van tweetakts hebben meestal geen aktieve pomp en geen fijnfilter.
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Al jaren de put-oli-ne 80. Gaat er zo om de 3 jaar uit.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Plaats reactie