spaken aantrekken

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

ik kwam er onlangs achter dat de meeste spaken van mijn achterwiel nogal losjes zitten :?

die wil ik dus aantrekken. gewoon dat ze weer strak zitten. nu heb ik echter het probleem dat de spaak zelf ook meedraaid bij het aantrekken. dus de spaak gaat niet veel strakker staan.

hoe kan ik dit het beste gaan oplossen?
verstand op nul en nadenken
BaGGeR
Berichten: 51
Lid geworden op: vr jun 25, 2004 23:01
Locatie: AllroadManiacs.nl
Contacteer:

Eerst even in de WD40 spuiten en in laten trekken wil wel eens helpen.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Of kruipolie, en dan de spaak vasthouden met een griptang.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

nou, vanavond ff bezig geweest. wiel er uit gehaald. wd-40 er op gespoten, lijkt mij toch geschikt spul daarvoor. meerdere malen er opgespoten met tussenpozen, na een uurtje ben ik bezig gegaan...

met griptang (zo'n tang die je door zo'n soort dode punt moet trekken zodat die vast blijft zitten automatisch) de spaak vastgehouden en geprobeerd aan te draai, maar de spaak draait nog gewoon mee door de griptang, ik moet echt asociaal veel kracht zetten, en dan nog draait de spaak dus mee...

iemand een idee?
of doe ik iets niet goed?
verstand op nul en nadenken
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

eens zo'n spaak vastzit, komt die slechts zelden los :evil:

spaken die te los zitten, en ik niet meer vastkrijg,
die vervang ik gewoon.
Band eraf, spaak doorslijpen en een nieuwe inzetten.
Vergeet dan geen vet op de draad te doen voordat je de nippel erop zet!

Dit is een vrij eenvoudige operatie en voorkomt dat je voortijdig een velg moet vernieuwen, of erger nog, een naaf kapot rijdt...

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

hoe kun je je naaf kapot rijden dan?

ik gok dat een kwart van mijn spaken ong echt los zitten, een andere kwart vast, maar zit geen spanning op, nog een kwart waar een klein beetje spanning op zitten, en de laatste kwart die zijn echt op spanning...

overgens de spaken die het meest los zitten, zitten allemaal aan de kant van het tandwiel...
verstand op nul en nadenken
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Laatst bij mijn trialmotor de spaken aan proberen te draaien. Zaten ook om en om los. Kruipolie/wd40 een nacht laten intrekken. Griptang erop. Dat hielp niets, ze draaide er doorheen. Toen de brander erop gezet, dat hielp wel.
Dus probeer het eens met hitte.... wel met beleid svp
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

barry! schreef:iemand een idee?
of doe ik iets niet goed?
Misschien een vreselijk overbodige vraag, maar heb je nog wel draad over op je spaken (zijn ze niet "tenne" gedraaid) :?:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

nou zo overbodig is die vraag niet..., ik heb daar aangedacht. dus dan zouden ze wel losser kunnen neem ik aan? maar dan draaien ze dus nog niet rond t.o.v de spaak. die blijft dus mooi meedraaien

maar ik zal vrijdag eens met de brander proberen!
verstand op nul en nadenken
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

regelmatig inspuiten met kruipolie en wrikken met griptang en sleutel. Komt op de duur wel los, wees gerust 8)
Keep on smiling!
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

hoe kun je je naaf kapot rijden dan?
Met losse spaken gaat dat heel simpel. Ten eerste lebberen de gaten uit als de spaken loszitten en ten tweede kunnen de rechtlijnige krachten die op de velg staan vanaf het wegdek(springen!) of de ronddraaiende krachten die op het achtertandwiel staan niet meer gelijkmatig van/naar de naaf/velg worden gebracht waardoor spaken uit de naaf breken.

Spaken na elke rit altijd controleren door er met een ringsleutel of zo op te slaan en te luisteren. Als de spanning (te) laag is dan hoor je een doffe klap, als de spanning goed is dan krijg je een heldere toon. Als het goed is dan moeten alle spaken ongeveer hetzelfde klinken. Zodra er spanningsverschillen zijn onderling dan worden de krachten ongelijkmatig verdeeld waardoor de boel stuk gaat op die plekken.
Plaats reactie