ik kwam er onlangs achter dat de meeste spaken van mijn achterwiel nogal losjes zitten
die wil ik dus aantrekken. gewoon dat ze weer strak zitten. nu heb ik echter het probleem dat de spaak zelf ook meedraaid bij het aantrekken. dus de spaak gaat niet veel strakker staan.
hoe kan ik dit het beste gaan oplossen?
spaken aantrekken
Moderator: ghulst
verstand op nul en nadenken
Eerst even in de WD40 spuiten en in laten trekken wil wel eens helpen.
nou, vanavond ff bezig geweest. wiel er uit gehaald. wd-40 er op gespoten, lijkt mij toch geschikt spul daarvoor. meerdere malen er opgespoten met tussenpozen, na een uurtje ben ik bezig gegaan...
met griptang (zo'n tang die je door zo'n soort dode punt moet trekken zodat die vast blijft zitten automatisch) de spaak vastgehouden en geprobeerd aan te draai, maar de spaak draait nog gewoon mee door de griptang, ik moet echt asociaal veel kracht zetten, en dan nog draait de spaak dus mee...
iemand een idee?
of doe ik iets niet goed?
met griptang (zo'n tang die je door zo'n soort dode punt moet trekken zodat die vast blijft zitten automatisch) de spaak vastgehouden en geprobeerd aan te draai, maar de spaak draait nog gewoon mee door de griptang, ik moet echt asociaal veel kracht zetten, en dan nog draait de spaak dus mee...
iemand een idee?
of doe ik iets niet goed?
verstand op nul en nadenken
eens zo'n spaak vastzit, komt die slechts zelden los
spaken die te los zitten, en ik niet meer vastkrijg,
die vervang ik gewoon.
Band eraf, spaak doorslijpen en een nieuwe inzetten.
Vergeet dan geen vet op de draad te doen voordat je de nippel erop zet!
Dit is een vrij eenvoudige operatie en voorkomt dat je voortijdig een velg moet vernieuwen, of erger nog, een naaf kapot rijdt...
Gery
spaken die te los zitten, en ik niet meer vastkrijg,
die vervang ik gewoon.
Band eraf, spaak doorslijpen en een nieuwe inzetten.
Vergeet dan geen vet op de draad te doen voordat je de nippel erop zet!
Dit is een vrij eenvoudige operatie en voorkomt dat je voortijdig een velg moet vernieuwen, of erger nog, een naaf kapot rijdt...
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
hoe kun je je naaf kapot rijden dan?
ik gok dat een kwart van mijn spaken ong echt los zitten, een andere kwart vast, maar zit geen spanning op, nog een kwart waar een klein beetje spanning op zitten, en de laatste kwart die zijn echt op spanning...
overgens de spaken die het meest los zitten, zitten allemaal aan de kant van het tandwiel...
ik gok dat een kwart van mijn spaken ong echt los zitten, een andere kwart vast, maar zit geen spanning op, nog een kwart waar een klein beetje spanning op zitten, en de laatste kwart die zijn echt op spanning...
overgens de spaken die het meest los zitten, zitten allemaal aan de kant van het tandwiel...
verstand op nul en nadenken
Laatst bij mijn trialmotor de spaken aan proberen te draaien. Zaten ook om en om los. Kruipolie/wd40 een nacht laten intrekken. Griptang erop. Dat hielp niets, ze draaide er doorheen. Toen de brander erop gezet, dat hielp wel.
Dus probeer het eens met hitte.... wel met beleid svp
Dus probeer het eens met hitte.... wel met beleid svp
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Misschien een vreselijk overbodige vraag, maar heb je nog wel draad over op je spaken (zijn ze niet "tenne" gedraaid)barry! schreef:iemand een idee?
of doe ik iets niet goed?
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
nou zo overbodig is die vraag niet..., ik heb daar aangedacht. dus dan zouden ze wel losser kunnen neem ik aan? maar dan draaien ze dus nog niet rond t.o.v de spaak. die blijft dus mooi meedraaien
maar ik zal vrijdag eens met de brander proberen!
maar ik zal vrijdag eens met de brander proberen!
verstand op nul en nadenken
Met losse spaken gaat dat heel simpel. Ten eerste lebberen de gaten uit als de spaken loszitten en ten tweede kunnen de rechtlijnige krachten die op de velg staan vanaf het wegdek(springen!) of de ronddraaiende krachten die op het achtertandwiel staan niet meer gelijkmatig van/naar de naaf/velg worden gebracht waardoor spaken uit de naaf breken.hoe kun je je naaf kapot rijden dan?
Spaken na elke rit altijd controleren door er met een ringsleutel of zo op te slaan en te luisteren. Als de spanning (te) laag is dan hoor je een doffe klap, als de spanning goed is dan krijg je een heldere toon. Als het goed is dan moeten alle spaken ongeveer hetzelfde klinken. Zodra er spanningsverschillen zijn onderling dan worden de krachten ongelijkmatig verdeeld waardoor de boel stuk gaat op die plekken.