Een coll. van mee heeft een KTM 520 waar van hij iedere rit zo'n 1 a 2 keer de bougie moet vervangen weet iemand waar dit aan kan liggen hij heeft de gasfabriek al gedemonteerd nieuwe membramen er in gedaan en alles schoon gemaakt maar het probleem blijft zich voor doen de bougie ziet er niet zwart uit maar met een nieuwe gaat het vervolgens weer een tijdje goed. En loopt ie echt zonder problemen ook goed starten.
om nou met een patroongordel vol met bougies op pad te gaan is ook niks.
wie heeft een advies waar hij zou moeten zoeken.?
Bougie vreter
Moderator: ghulst
a) heeft hij de juiste bougie (NGK CR8EK)
b) is de bougiekabel, en dan vooral de weerstand van de bougiekap, correct (--> uitmeten)
Want dat is dus niet normaal. Ik heb op 4.5 jaar nog nooit bougie-problemen gehad.
Ik vervang preventief de bougie elk jaar.
Jo VdB
b) is de bougiekabel, en dan vooral de weerstand van de bougiekap, correct (--> uitmeten)
Want dat is dus niet normaal. Ik heb op 4.5 jaar nog nooit bougie-problemen gehad.
Ik vervang preventief de bougie elk jaar.
Jo VdB
Max,
wat doet de motor juist met de bougie?
is de bougie echt onbruikbaar?
volgens mij zit jouw makker met een defecte bougiekop.
dit is een gekend probleem bij de KTM's: de motor loopt een tijdje goed, en dan begint hij plots te sputteren en valt stil.
na een tijdje (afkoelen) krijg je hem weer aan de praat.
de reden hiervoor is die versleten bougiekop.
Gery
wat doet de motor juist met de bougie?
is de bougie echt onbruikbaar?
volgens mij zit jouw makker met een defecte bougiekop.
dit is een gekend probleem bij de KTM's: de motor loopt een tijdje goed, en dan begint hij plots te sputteren en valt stil.
na een tijdje (afkoelen) krijg je hem weer aan de praat.
de reden hiervoor is die versleten bougiekop.
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik heb eens soortgelijke symptomen met mijn LC4 gehad. Lag toen aan de dop en de kabel.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
ontstekings problemen bij de 520 zitten meestal in de stator , te vinden achter het deksel aan de linkerkant van het motorblok (motor schuinleggen , want bij de 520/525 draait het vliegwiel in de olie van het carter . hoe defect je bougie dop is , de vonk moet overslaan , en een defecte bougiedop kan niet een defecte bougie veroorzaken ...
ook de CDI box gaat bijna nooit stuk , evenzo de bobine ..
ook de CDI box gaat bijna nooit stuk , evenzo de bobine ..
BIERTAKT crossen en zuupn
- sjikkentip
- Berichten: 500
- Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
- Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel
Volgens mij kan de oorzaak een defecte bougiekop zijn.
Bij mijn EXC400-2001 heb ik dit gehad,op lage toeren sputteren,bougie vervangen,eerst ging alles goed en nadien terug sputteren.Bij goed nazicht bleek dit te komen van een slechte bougiekop.De oude bougie was nog steeds goed.
Bij mij EXC450-2004 hetzelfde na een 2500km.Bougiekop uitgemeten en vervangen en probleem opgelost.
Bij mijn EXC400-2001 heb ik dit gehad,op lage toeren sputteren,bougie vervangen,eerst ging alles goed en nadien terug sputteren.Bij goed nazicht bleek dit te komen van een slechte bougiekop.De oude bougie was nog steeds goed.
Bij mij EXC450-2004 hetzelfde na een 2500km.Bougiekop uitgemeten en vervangen en probleem opgelost.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Dat is exact wat ik ook had. Bougie kan dus wel degelijk door een slechte dop kapot gaan.sjikkentip schreef:Volgens mij kan de oorzaak een defecte bougiekop zijn.
Bij mijn EXC400-2001 heb ik dit gehad,op lage toeren sputteren,bougie vervangen,eerst ging alles goed en nadien terug sputteren.Bij goed nazicht bleek dit te komen van een slechte bougiekop.De oude bougie was nog steeds goed.
Bij mij EXC450-2004 hetzelfde na een 2500km.Bougiekop uitgemeten en vervangen en probleem opgelost.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Ja maar Joebar heeft ook gelijk als hij zegt dat een kapotte bougiedop niet voor een kapotte bougie kan zorgen. De bougie gaat niet kapot, maar slaat alleen vet doordat de bougie zichzelf niet meer kan schoonmaken cq hij blijft te koud. Door een nieuwe bougie zal deze weer even tijd hebben om opnieuw vet te slaan. Een kapotte bougie is een bougie waarbij er wat afbreekt, danwel scheuren in de issolatie ontstaan waardoor er lekkage optreedt.
Een vuil geslagen bougie is niet kapot als zodanig.
Een vuil geslagen bougie is niet kapot als zodanig.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
als je al zovaak je bougie heb moeten vervangen , zal je toch zeer zeker wel zijn opgevallen ofdat je bougiedop stuk is?? ..
iig , een bougie die VET geslagen is , is dus niet kapot , als je bougie telkens echt tebarste is , moet je het toch echt in de stator gaan zoeken
een VET geslagen bougie zal niet zo gauw voorkomen bij een 4 takt.. tenzij je mengsmering tankt
iig , een bougie die VET geslagen is , is dus niet kapot , als je bougie telkens echt tebarste is , moet je het toch echt in de stator gaan zoeken
een VET geslagen bougie zal niet zo gauw voorkomen bij een 4 takt.. tenzij je mengsmering tankt
BIERTAKT crossen en zuupn
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Klemde nog prima. Het was de weerstand die veranderd was en dat voel je geloof ik niet met je hand.JoeBaR schreef:als je al zovaak je bougie heb moeten vervangen , zal je toch zeer zeker wel zijn opgevallen ofdat je bougiedop stuk is?? ..
Toch heb ik zelf toen simpelweg de dop vervangen en nooit meer last gehad. De nieuwe eigenaar ook niet.JoeBaR schreef: als je bougie telkens echt tebarste is , moet je het toch echt in de stator gaan zoeken
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Of langdurig met de choke open blijft rijden (= ervaring van afgelopen weekend van ondergetekende zaadstengel die persé met een suffe kop en wat aspirientjes in z'n donder wilde gaan rijden, met als gevolg vette - maar dus niet kapotte - vonkenplug)JoeBaR schreef: een VET geslagen bougie zal niet zo gauw voorkomen bij een 4 takt.. tenzij je mengsmering tankt
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Let op wat voor type bougie wordt gemonteerd in combinatie met wat voor dop. Een bougie van NGK met "R" type betekent dat er een weerstand in de bougie zit, die weerstand wil nogal eens stuk gaan (doorslaan) als de verkeerde bougiedop gebruikt wordt. In de betere bougiedoppen zit ook een weerstand dus het is heel belangrijk om de originele (door fabrikant voorgeschreven) onderdelen te gebruiken voor dat type motor.
Wie weet heeft de CDI of de bobine er wel "last" van als een verkeerde combinatie wordt gebruikt.
Kijk dus even in het instructie boekje, uiteraard is de temperatuur van de bougie ook belangrijk icm met de afstelling van de carburateur. Een te arm afgestelde motor met een te "hete" bougie kan bougies kapot branden of zelfs een gat in de zuiger branden...(ook bij een 4-takt). Een te rijk afgestelde motor (of met de choke aan rijden... met een "koude" bougie zal vetgeslagen bougies veroorzaken.
Wie weet heeft de CDI of de bobine er wel "last" van als een verkeerde combinatie wordt gebruikt.
Kijk dus even in het instructie boekje, uiteraard is de temperatuur van de bougie ook belangrijk icm met de afstelling van de carburateur. Een te arm afgestelde motor met een te "hete" bougie kan bougies kapot branden of zelfs een gat in de zuiger branden...(ook bij een 4-takt). Een te rijk afgestelde motor (of met de choke aan rijden... met een "koude" bougie zal vetgeslagen bougies veroorzaken.