Oke, zojuist wat over scheuren in de zuigerbodem gelezen.
bron:Motor schade van Ernst Greuter.(is een kluwer autotechniek boek)
Het is een samenvatting.
Scheuren in de zuigerbodem.
3 typen scheuren: parallel met zuigerpen en scheuren die van druk-naar tegendrukzijde lopen en scheuren die een netwerk van scheuren vormen.
Mogelijk oorzaken bij otto-motoren:zeer hoge mechanische belastingen gepaard gaand met zeer hoge mate van verhitting van de zuigerbodem. De breuklijn loopt parallel met de zuigerpen.
Volgens het boek, komen vooral de parallel met de zuigerpen scheuren voor bij otto-motoren. Bij diesel motoren zouden door inspuiting en wervelingen ook scheuren van druk naar tegendruk zijde voor komen.
Ook wordt melding gemaakt van het door buigen van de zuigerpen als een van de oorzaken, waardoor er een bredere hoofdscheur zou ontstaan met volledig uitvallen van de zuiger tot gevolg.
maatregelen:opmeten van zuiger, veren en cilinders en het vervangen van deze
![Lachen/Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
.
Dus als we thermische belasting aanhouden, zijn daar dan tekenen van te vinden op deze zuiger? Ik zie ze niet.
Mechanische belasting zal er zeker hebben plaatsgevonden.
![Knipoog/Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Doorbuigen van pen dan? Er zit niet gek veel materiaal op die zuiger dus... misschien. Maar loopt bij doorbuigen van de pen, die scheur dan niet van druk-naar tegendruk zijde?