zoals ik al verteld had , was mijn Husaberg stuk , dikke rookwolken uit de uitlaat en totaal geen vermogen meer .. de oorzaak was de zuiger die er als volgt uitzag
cylinder was overigens onbeschadigd
Rokende Husa
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Zo, dat zal inderdaad wel compressie lekken en olie verbruiken. Toch fijn, die nicaseal/nicasyl wandjes van tegenwoordig. Geen keerringen je blok uitgeploft? Er moet toch wel behoorlijke druk op je carter gestaan hebben.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
de druk kan er via de carter ontluchting uit lijkt me
en na dat er een scheur in de zuiger is gekomen , kan de druk ONDER de zuiger nu BOVEN de zuiger langs de kleppen het blok verlaten .. handig heh zo n zuiger
en na dat er een scheur in de zuiger is gekomen , kan de druk ONDER de zuiger nu BOVEN de zuiger langs de kleppen het blok verlaten .. handig heh zo n zuiger
BIERTAKT crossen en zuupn
Oei,
ik had nl het plan opgepakt om in mijn KTM ook een Woessner te zetten omdat deze fabrikant nog de enigste is die voor mijn type (KTM280) een passende zuiger heeft onder de 400Euro !!.
Heb je enig idee waardoor dit is gekomen?
En hoeveel uren/Kms heeft deze het volgehouden?
ik had nl het plan opgepakt om in mijn KTM ook een Woessner te zetten omdat deze fabrikant nog de enigste is die voor mijn type (KTM280) een passende zuiger heeft onder de 400Euro !!.
Heb je enig idee waardoor dit is gekomen?
En hoeveel uren/Kms heeft deze het volgehouden?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
ik heb wel eens zuiger gehad waar ik de zuigerpen er bijna niet uitkreeg dus het zou me niet verbazen als jouw vorige eigenaar die pen er lekker vast ik geduwd heeft met het idee, dan zit hij lekker vast
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ik heb hem tussentijds al eens uitelkaar gehad , maar merkte niets bijzonders op aan de passing van de pistonpen ...
en als de pistonpen TE vast zou zitten in de zuiger , en hij zou daardoor breken , dan denk ik dat ie eerder onderop zou breken omdat daar minder materiaal zit ...
die pistonpen die er bij jou zuiger moeilijk uit ging , zal vast hebben gezeten in de drijfstang , misschien te weinig smering gehad (2takt in jou geval neem ik aan )
en als de pistonpen TE vast zou zitten in de zuiger , en hij zou daardoor breken , dan denk ik dat ie eerder onderop zou breken omdat daar minder materiaal zit ...
die pistonpen die er bij jou zuiger moeilijk uit ging , zal vast hebben gezeten in de drijfstang , misschien te weinig smering gehad (2takt in jou geval neem ik aan )
BIERTAKT crossen en zuupn
Als je hem als eens open hebt gehad, had je toen de zuiger van de drijfstang los gehad? Zo ja, is dat dus niet de oorzaak, maar ik kan me geen andere reden voorstellen, mede omdat die zuiger er verder op de foto nog goed uitziet. Maar je hebt gelijk door op te merken dat hij eerder op de onderkant zou moeten scheuren ivm minder materiaal.
Bij mij zat echt de pen vast in het zuigergat.
Een 4takt zuiger met 30 uur op de teller hoort niet spontaan de geest te geven. Wat is jouw mening?
Drijfstang krom? Of gewoon een slechte zuiger geweest? Kunnen we woesnner niet even een mailtje sturen met piccies?
Bij mij zat echt de pen vast in het zuigergat.
Een 4takt zuiger met 30 uur op de teller hoort niet spontaan de geest te geven. Wat is jouw mening?
Drijfstang krom? Of gewoon een slechte zuiger geweest? Kunnen we woesnner niet even een mailtje sturen met piccies?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
een zuiger hoort niet na zo n korte tijd al de geest te geven .. maar zoieso hoort ie niet te breken ! ook niet na 100 uur lijkt me ..
- de kleppen zijn NIET geraakt (kan niet want er is verder geen beschadiging boven op de zuiger van een klep inslag , ook de distributie is niet van tijd af )
- drijfstang is recht , iets wat ik meteen gecontroleerd heb door de afstand tussen de pistonpen en het hart van de krukas te meten
- een gebrek aan smering is ook niet de oorzaak , want de cylinder is verder niet beschadigd , ook waren de zuigerveren nog heel !
- passing van de pistonpen en zuiger is ook niet te strak geweest , bij het monteren heb ik niets vreemds opgemerkt aan deze passing
- de kleppen zijn NIET geraakt (kan niet want er is verder geen beschadiging boven op de zuiger van een klep inslag , ook de distributie is niet van tijd af )
- drijfstang is recht , iets wat ik meteen gecontroleerd heb door de afstand tussen de pistonpen en het hart van de krukas te meten
- een gebrek aan smering is ook niet de oorzaak , want de cylinder is verder niet beschadigd , ook waren de zuigerveren nog heel !
- passing van de pistonpen en zuiger is ook niet te strak geweest , bij het monteren heb ik niets vreemds opgemerkt aan deze passing
Laatst gewijzigd door JoeBaR op zo apr 24, 2005 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
BIERTAKT crossen en zuupn
nee, maar heb je wel of geen idee wat het zo kunnen zijn? Hoeveel uur terug had je hem open gehad en dus de zuiger nog in een geheel gezien?
ik moet deze post ook even editten want anders klopt hij niet.
edit: je hebt zuiger en passing pen dus al in je handen gehad en niets vreemds opgemerkt. Dan lijkt het dus gewoon op een maandag ochtend zuigertje. Hoe is de speling cilinder/zuiger? Nog poets plekken op het hemd van overmatig slijtage/aanraking?
ik moet deze post ook even editten want anders klopt hij niet.
edit: je hebt zuiger en passing pen dus al in je handen gehad en niets vreemds opgemerkt. Dan lijkt het dus gewoon op een maandag ochtend zuigertje. Hoe is de speling cilinder/zuiger? Nog poets plekken op het hemd van overmatig slijtage/aanraking?
Laatst gewijzigd door huskie op ma apr 25, 2005 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ik kijk nog een keer naar die piccies alleen nu dus vergroot, maar er zit niet zoveel hemd op zo'n zuiger Dus slijt plekken zijn er ook amper
Er komt natuurlijk wel een giga druk op deze zuigers te staan, zeker met Joebar rijstijl , en een foutje in fabricage kan dan natuurlijk voor overbelasting zorgen. Die woesnner zuigers zijn gesmeden zuigers en zijn in principe zeer redelijke zuigers. Ik rij er mee in mijn 2takt huskie.
Misschien dat er nog forumleden zijn met een gescheurde zuiger.
Ik ga ondertussen even in mijn bijbel kijken om te lezen wat ze er van zeggen. Is een Mahle boek en staat veel over zuigers in, met plaatjes.
Er komt natuurlijk wel een giga druk op deze zuigers te staan, zeker met Joebar rijstijl , en een foutje in fabricage kan dan natuurlijk voor overbelasting zorgen. Die woesnner zuigers zijn gesmeden zuigers en zijn in principe zeer redelijke zuigers. Ik rij er mee in mijn 2takt huskie.
Misschien dat er nog forumleden zijn met een gescheurde zuiger.
Ik ga ondertussen even in mijn bijbel kijken om te lezen wat ze er van zeggen. Is een Mahle boek en staat veel over zuigers in, met plaatjes.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Oke, zojuist wat over scheuren in de zuigerbodem gelezen.
bron:Motor schade van Ernst Greuter.(is een kluwer autotechniek boek)
Het is een samenvatting.
Scheuren in de zuigerbodem.
3 typen scheuren: parallel met zuigerpen en scheuren die van druk-naar tegendrukzijde lopen en scheuren die een netwerk van scheuren vormen.
Mogelijk oorzaken bij otto-motoren:zeer hoge mechanische belastingen gepaard gaand met zeer hoge mate van verhitting van de zuigerbodem. De breuklijn loopt parallel met de zuigerpen.
Volgens het boek, komen vooral de parallel met de zuigerpen scheuren voor bij otto-motoren. Bij diesel motoren zouden door inspuiting en wervelingen ook scheuren van druk naar tegendruk zijde voor komen.
Ook wordt melding gemaakt van het door buigen van de zuigerpen als een van de oorzaken, waardoor er een bredere hoofdscheur zou ontstaan met volledig uitvallen van de zuiger tot gevolg.
maatregelen:opmeten van zuiger, veren en cilinders en het vervangen van deze .
Dus als we thermische belasting aanhouden, zijn daar dan tekenen van te vinden op deze zuiger? Ik zie ze niet.
Mechanische belasting zal er zeker hebben plaatsgevonden.
Doorbuigen van pen dan? Er zit niet gek veel materiaal op die zuiger dus... misschien. Maar loopt bij doorbuigen van de pen, die scheur dan niet van druk-naar tegendruk zijde?
bron:Motor schade van Ernst Greuter.(is een kluwer autotechniek boek)
Het is een samenvatting.
Scheuren in de zuigerbodem.
3 typen scheuren: parallel met zuigerpen en scheuren die van druk-naar tegendrukzijde lopen en scheuren die een netwerk van scheuren vormen.
Mogelijk oorzaken bij otto-motoren:zeer hoge mechanische belastingen gepaard gaand met zeer hoge mate van verhitting van de zuigerbodem. De breuklijn loopt parallel met de zuigerpen.
Volgens het boek, komen vooral de parallel met de zuigerpen scheuren voor bij otto-motoren. Bij diesel motoren zouden door inspuiting en wervelingen ook scheuren van druk naar tegendruk zijde voor komen.
Ook wordt melding gemaakt van het door buigen van de zuigerpen als een van de oorzaken, waardoor er een bredere hoofdscheur zou ontstaan met volledig uitvallen van de zuiger tot gevolg.
maatregelen:opmeten van zuiger, veren en cilinders en het vervangen van deze .
Dus als we thermische belasting aanhouden, zijn daar dan tekenen van te vinden op deze zuiger? Ik zie ze niet.
Mechanische belasting zal er zeker hebben plaatsgevonden.
Doorbuigen van pen dan? Er zit niet gek veel materiaal op die zuiger dus... misschien. Maar loopt bij doorbuigen van de pen, die scheur dan niet van druk-naar tegendruk zijde?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Huskie, goed idee.huskie schreef:Kunnen we woesnner niet even een mailtje sturen met piccies?
Joebar, ik zou zeker Woesnner benaderen met de foto's van deze gescheurde zuiger. Een viertakt zuiger hoort echt niet na 30 uur te scheuren. Of beuk je net zo hard als bijv. Smets
iets minder hard Joop , maar toch hard zat
Thermische belasting zal het zeer zeker niet geweest zijn , het koelsysteem is prima in orde ,zo ook de cylinder wand , sporen van oververhitting zijn niet te vinden op zowel de cylinder als op de zuiger. ook de smering was voldoende...
mechanische belasting wel , de zuiger wordt immers met een enorme snelheid omhoog en naar beneden gesmeten , waarbij vooral het gedeelte waar de pistonpen zit , zwaar belast wordt , ik vindt het daarom ook vreemd dat de zuiger boven de pen gescheurd is , en niet er onder , waar veel minder materiaal zit ..
Thermische belasting zal het zeer zeker niet geweest zijn , het koelsysteem is prima in orde ,zo ook de cylinder wand , sporen van oververhitting zijn niet te vinden op zowel de cylinder als op de zuiger. ook de smering was voldoende...
mechanische belasting wel , de zuiger wordt immers met een enorme snelheid omhoog en naar beneden gesmeten , waarbij vooral het gedeelte waar de pistonpen zit , zwaar belast wordt , ik vindt het daarom ook vreemd dat de zuiger boven de pen gescheurd is , en niet er onder , waar veel minder materiaal zit ..
BIERTAKT crossen en zuupn