Ik heb het hele vorige jaar op een Husaberg 2003 FC550 gereden.
Mijn mening:
Het stuurt perfect. (Geen last van de brede tank)
Veert perfect. Mega koppel, meer dan genoeg power.
In een woord een super-motor, maar............
Je zit elke week geruime tijd te sleutelen. De betrouwbaarheid is gewoon SLECHT . En niet alleen ik had het er last van, twee kennissen van me ook.
Een husaberg kost in aanschaf niet veel, moet je wel Husaberg blijven rijden. Je kunt de proef op de som nemen door Brouwer te bellen en vragen wat je bij moet leggen als je je 2003 Husaberg voor een KTM in wil ruilen. Men geeft er niet veel voor terug. Zeg maar gerust weinig.
Husaberg
Moderator: ghulst
Kun je wat precieser omschrijven waarom en waaraan je zoveel moet sleutelen, en waarom de betrouwbaarheid slecht is?
Ik rij nu ook al een tijdje een FC 550 uit 2002 als hobbyist, de motor bevalt uitstekend. De motor heeft nu ongeveer 25 uur gelopen, ik heb altijd netjes op tijd olie ververst, kleppen gesteld e.d.. Nu zie ik in het onderhoudsschema dat de onderandere de nokkenaslagers vervangen moeten worden. Moet dit elke 25 uur of komt dit niet zo precies?, en waar moet ik nog meer op letten om hoge kosten door verkeerd onderhoud te voorkomen?
Ik rij nu ook al een tijdje een FC 550 uit 2002 als hobbyist, de motor bevalt uitstekend. De motor heeft nu ongeveer 25 uur gelopen, ik heb altijd netjes op tijd olie ververst, kleppen gesteld e.d.. Nu zie ik in het onderhoudsschema dat de onderandere de nokkenaslagers vervangen moeten worden. Moet dit elke 25 uur of komt dit niet zo precies?, en waar moet ik nog meer op letten om hoge kosten door verkeerd onderhoud te voorkomen?
Het hekele punt zijn de lagers van de tuimelaars
De nokkenassen zijn zo scherp van profiel dat de belasting erg hoog is.
Bovendien is de kwaliteit van de naaldlagers slecht , het verlopen van de klepspeling heeft hier ook mee te maken dus een constante controle is noodzaak
Na vervanging door ktm lagers is het probleem een stuk minder maar blijf contoleren en olie verversen om schade te voorkomen
Het gaf afgelopen herfst geen verschil in inruilprijs of ik een nieuwe ktm of een nieuwe husaberg wilde kopen.
De nokkenassen zijn zo scherp van profiel dat de belasting erg hoog is.
Bovendien is de kwaliteit van de naaldlagers slecht , het verlopen van de klepspeling heeft hier ook mee te maken dus een constante controle is noodzaak
Na vervanging door ktm lagers is het probleem een stuk minder maar blijf contoleren en olie verversen om schade te voorkomen
Het gaf afgelopen herfst geen verschil in inruilprijs of ik een nieuwe ktm of een nieuwe husaberg wilde kopen.
een mega lijst met mod
(zo slecht zijn ze nu ook weer niet hoor )
http://home.btconnect.com/elysium-sports/ownerXII.doc
(zo slecht zijn ze nu ook weer niet hoor )
http://home.btconnect.com/elysium-sports/ownerXII.doc
Tja , wat ik zo lees , dan kan ik zelfs van mijn KTM een goede motor maken
Alle verbeteringen worden mbv de grote japanners gedaan.
Naam blijft overigens wel Husaberg of toch een HeuseBerg?
Alle verbeteringen worden mbv de grote japanners gedaan.
Naam blijft overigens wel Husaberg of toch een HeuseBerg?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Hierbij even mijn ervaringen:
FE400E, bouwjaar 2003. Inmiddels ca 2000 km (45 uur) en niks stuk. Wel tweemaal de bouten van het kettingwiel losgelopen, maar datzelfde wiel zit ook in een KTM niet? Verder moet je wel letten op de klepspeling want die verdwijnt snel. Tot nu toe 2 keer gesteld en dat was nodig ook. O ja, het Hi/Lo knopje van de ontsteking zit op een slechte plek. Die is bij een val dus al afgebroken. Nou ja, merk toch het verschil niet.... Twee maats hebben ook nieuwe FE501E's gekocht. Geen problemen! Dus wat mij betreft zeer aan te raden. Liever een nieuwe Husaberg dan voor het zelfde geld een gebruikte KTM! Nog even een kanttekening over de bouwjaren: Een andere kennis heeft een nieuwe 2002 FE501E en die had na 15 uur al de tuimelaar lagers eruit liggen... Gelijk vervangen dus, want zo duur is dat ook weer niet. Onderhoudstechnisch vindt ik het echt geniaal. Luchtfilter zit lekker hoog en uit het bereik van stof. Die hoef je dus niet zo vaak schoon te maken. Tevens een voordeel als je motor onder water duikt want dan zuigt ie tenminste geen water aan! Verder zijn dingen als tandwielen, filters, remblokken en zo gelijk als bij KTM. Ik ben dus zeer tevreden!
Arjen
FE400E, bouwjaar 2003. Inmiddels ca 2000 km (45 uur) en niks stuk. Wel tweemaal de bouten van het kettingwiel losgelopen, maar datzelfde wiel zit ook in een KTM niet? Verder moet je wel letten op de klepspeling want die verdwijnt snel. Tot nu toe 2 keer gesteld en dat was nodig ook. O ja, het Hi/Lo knopje van de ontsteking zit op een slechte plek. Die is bij een val dus al afgebroken. Nou ja, merk toch het verschil niet.... Twee maats hebben ook nieuwe FE501E's gekocht. Geen problemen! Dus wat mij betreft zeer aan te raden. Liever een nieuwe Husaberg dan voor het zelfde geld een gebruikte KTM! Nog even een kanttekening over de bouwjaren: Een andere kennis heeft een nieuwe 2002 FE501E en die had na 15 uur al de tuimelaar lagers eruit liggen... Gelijk vervangen dus, want zo duur is dat ook weer niet. Onderhoudstechnisch vindt ik het echt geniaal. Luchtfilter zit lekker hoog en uit het bereik van stof. Die hoef je dus niet zo vaak schoon te maken. Tevens een voordeel als je motor onder water duikt want dan zuigt ie tenminste geen water aan! Verder zijn dingen als tandwielen, filters, remblokken en zo gelijk als bij KTM. Ik ben dus zeer tevreden!
Arjen
Sinds 1 week was ik eigenaar van een gebruikt gekochte FE 400e 2003 met 3800 km. Helaas na 6 uurtjes verdeelt over 2 ritten is vermoedelijk de krukaskeering eruit. Veel rook en minder vermogen...
Heb deze diredct de zefde middag ingeruild op een nieuwe FE550. Dus de dealer heeft me netjes uit "de"brand"geholpen. Donderdag ga ik hem halen.
Ben het met Arjen eens:"liever een nieuwe Husa dan een gebruikte KTM".
Gr Reinier
Heb deze diredct de zefde middag ingeruild op een nieuwe FE550. Dus de dealer heeft me netjes uit "de"brand"geholpen. Donderdag ga ik hem halen.
Ben het met Arjen eens:"liever een nieuwe Husa dan een gebruikte KTM".
Gr Reinier
Big, bold and very capable
Wat zijn de inruilprijzen van een Husa?
Ben nog steeds erg gecharmeerd van die dingen, en heb zo'n vermoeden dat ik ze voor weing kan aanschaffen.
Misschien wil iemand ruilen met een 250 2t Huskie Enduro?
Ben nog steeds erg gecharmeerd van die dingen, en heb zo'n vermoeden dat ik ze voor weing kan aanschaffen.
Misschien wil iemand ruilen met een 250 2t Huskie Enduro?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ja kijk, dat is nu het probleem. Het is een enduro uit 1998, dus met kenteken. Dus op eerste gezicht is een ruil met een 2003 motor voor U niet erg aanlokkelijk. Maar mijn sterke punt is natuurlijk dat een 250cc 2t Huskie niet kapot gaat Dus.... toch wel weer aanlokkelijk, toch..?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ik heb een Husaberg 501 FE uit 2003.
En een gouden tip voor een ieder met zo'n motor, zet een pakking tussen de ontstekings deksel! Die zit er nl standaard niet tussen!
Ik moest er een nieuwe ontsteking in zetten na 2000km!
Nu we het er toch over problemen hebben, mijn startmotor deed het altijd slecht, maar doet nou niks meer! Hij tikt een keer en dat was het...
Iemand daar ervaring mee?
En een gouden tip voor een ieder met zo'n motor, zet een pakking tussen de ontstekings deksel! Die zit er nl standaard niet tussen!
Ik moest er een nieuwe ontsteking in zetten na 2000km!
Nu we het er toch over problemen hebben, mijn startmotor deed het altijd slecht, maar doet nou niks meer! Hij tikt een keer en dat was het...
Iemand daar ervaring mee?
www.husaberg.org daar kennen ze dat probleem heeeel goed
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ik ben gelukkig niet de enige zie ik wel.....huskie schreef:www.husaberg.org daar kennen ze dat probleem heeeel goed
bedankt!
Ligt niet aan de pakking. Gewoon na het afspuiten even open maken en op laten drogen. Tenzij je natuurlijk de ontsteking echt goed nat gehad hebt en de lamellen verroest zijn. De ontsteking van SEM gaat "random" kapot. Komt door de zeer dunne wikkelingen welke van slechte kwaltieit zijn. Je kunt ze definitief laten repareren in Spanje met garantie. Zie ook het husaberg.org forum. Deze in Spanje levende engelsman "sparks" is de enige in de wereld ??? die het echt goed kan repareren. Heb ik laten doen en is inderdaad zeer goed. kost 195 euries. Beter dan nieuw zeggen ze, maar dat weet je pas na 10.000 km...... Tot nu toe alleen maar positieve reakties op het forum.klomp schreef:ik heb een Husaberg 501 FE uit 2003.
En een gouden tip voor een ieder met zo'n motor, zet een pakking tussen de ontstekings deksel! Die zit er nl standaard niet tussen!
Ik moest er een nieuwe ontsteking in zetten na 2000km!
www.uk-motoplat.com O ja, Husaberg verkoopt ze alleen maar in combinatie met een vliegwiel wat je niet nodig hebt en dan is het nog steeds de onbetrouwbare originele SEM ontsteking. Dus reparerenis goedkoper en waarschijnlijk ook beter.
Klopt wat je zegt van dat drogen, maar dat moet je maar net weten als je een Husa koopt.
Ik bedoel, het is bij andere merken niet gebruikelijk zover ik weet.
maar dat van die engelsman is dan idd wel een mooi alternatief voor een nieuwe
Ik bedoel, het is bij andere merken niet gebruikelijk zover ik weet.
maar dat van die engelsman is dan idd wel een mooi alternatief voor een nieuwe