xr250 kopen, waar op technisch vlak op letten

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
honda cr80
Berichten: 97
Lid geworden op: di mar 04, 2003 11:47
Locatie: Wijchen

ik wil dus voor mijn klein rijbewijs met een xr250 gaan rijden. ik ben vandaag wezen kijken bij eentje en ik heb de remblokken gezien, ketting en tandwielen en op speling gecheckt in de achterburg, voorvork en de wielen. ketting en tandwielen zijn 50% de rest prima in orde. maar op motorisch gebied zou ik niet weten wat ik moet controleren. ik heb wat foto's van het blok. hoe zit het met dat kleplichtersysteem, want de kabel die naar de kickstarter gaat zit er niet meer op, de kabel op de cilinderkop wel. is dat een zwak punt? en hoe kan ik dat controleren. en wat kan ik nog meer controleren aan het blok om te weten in welke staat het is?

pics

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
geen honda cr80 meer
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Hij had hem iig beter kunnen poetsen.

maargoed, je kunt de olie eens aftappen als het mag, misschien dat je dan meer weet...
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Kijk ns naar het luchtfilter (beschadigd of niet, goed ingeolied) en in de luchtfilter (zand/modder in de bak) zo ja, dan is de motor wellicht niet zo netjes ondehouden...

Even starten, goed luisteren naar vreemde geluiden, stuk proefrijden (gaat de motor rechtdoor als je je handen van het stuur haalt), remmen moet zonder scheeftrekken gaan, koppelen en schakelen moet soepeltjes gaan
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ja deze eigenaar is geen poetser :)
Maar let goed op de boutjes, die vertellen ook veel. Zijn ze afgerond, verkeerde boutjes etc. Zegt veel over de persoon, hoe die over die motor dacht.
En ja, luchtfilter eraf nemen, en met een lantaarn naar binnen schijnen. Neem een spiegeltje mee.. wordt het wat makkelijker.
En zoals Stteve zegt, handen los... en rijdt hij dan rechtdoor, anders misschien krom frame etc....
Houdt rekening met een revisie als je hem toch gaat kopen. Als er nooit wat aan gedaan is, en daar lijkt het op, kun je er zeker van zijn dat je kosten gaat krijgen. Zoals daar zijn.... distributie ketting, zuiger en zeker veren, bigend, wiellagers...... Notorisch probleem schijnen de slepers te zijn van de kleppen... en de nokkensas is veelal in het alu gesleten en dan moet er een bus etc geplaatst worden.
En ja, olie aftappen is een goede tip. Komt die er zwart uit, wit.. zitten er stukjes ijzer of aluminium in.
Ga proefrijden en schakel door de versnellingen. Loopt dit soepel?
Hoor je vreemde geluiden, kunnen er een paar lagers aan het eind latijn zijn. Koppeling in en uit, geeft verschil in geluid... hoeveel verschil zegt veel over slijtages van koppelingsdelen. Koppelingshuis is duur dus...
Laat hem in z'n een, twee en drie zwaar trekken door je achterrem in te trappen. Schiet die dan uit z'n versnelling... zijn die tandwielen versleten.
Dus houdt geld achter de hand voor reparaties.
Verder als hij dan helemaal toppie wordt zijn het leuke fietsjes om mee te rijden.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
honda cr80
Berichten: 97
Lid geworden op: di mar 04, 2003 11:47
Locatie: Wijchen

huskie, stteve en jbassie bedankt voor al die tips, die zijn erg handig.

boutjes zijn te zien op de foto, maar verder niet op gelet toen ik ging kijken. naar mijn eigen ervaring weet ik ook dat die steeds ronder worden als je ze vaker losmaakt.
ik houd ook zeker rekening met revisie, heb daar al aardig wat geld voor achter gelaten. verder waren de wiellagers goed.
luchtfilter was ook goed, hij had er nog een luchtfilter bij en die zag er goed uit, lijkt me niet dat hij het andere filter dan verwaarloost.
rijden mag ik officieel niet, heb nog geen rbw maar het is onderweg. misschien dat ik in zijn straat wel even mag rijden. hij liep wel aardig hoog stationair bij het starten maar dat kwam door de choke.
olieaftappen kan ik ook nog doen.

maar ik ga dus nog een keer terug, vragen of hij weer gestart kan worden, dan even luisteren naar het verschil met en zonder koppeling. klein stukje rijde n en kijken of het afwijkt, kijken of alle versnellingen soepel worden ingeschakelt en kijken of hij uit de versnelling sprint. vervolgens op een emmer met een witte bodem wat olie aftappen en kijken hoe die eruit ziet. en hieruit trek ik mijn conclusie: of ik noem de punten op die slecht zijn en zorg dat de prijs due nu 1000 euro is omlaag gat en dat geld wat die omlaag gaat kan ik in de revisie stoppen, of ik laat hem lekker staan omdat hij op alle punten slecht is en ik zoek een andere.

bedankt allemaal :) als er nog meer tips of aanmerkingen zijn hoor ik dat graag
geen honda cr80 meer
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

of ik laat hem lekker staan omdat hij op alle punten slecht is en ik zoek een andere.

bedankt allemaal :) als er nog meer tips of aanmerkingen zijn hoor ik dat graag
Er staat genoeg te koop in de categorie waar jij in kijkt en geduld is een schone zaak met dit soort aankopen. Motorloos zijn is niet leuk, maar een slechte aankoop is nog minder leuk.

succes ermee
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

heb zelf ook een xr250 gehad. of eigenlijk 2 gehad.

rijden echt lekker voor een beetje mee in de bossen te raggen etc.lekker licht in gewicht en toch nog best wel wat vermogen en koppel.

het grote nadeel van een xr250 is de cilinderkop.het middelste glijlager is bijna altijd ingesleten en als de bougie eens te hard is aangedraaid dan scheurt het bougiegat uit naar een klepzitting,hebben heeel veel xr250's last van.had indertijd 3 cilinderkoppen en allemaal hetzelfde probleem.
maargoed meestal is het meer een probleem als je het weet en zou je het niet weten dan rijd hij nog net zo goed als altijd.

kan het in ieder geval wel aanraden hoor, veel plezier voor het geld en zijn echt goed rijdende dingen. alleen hopen dat je cilinderkop en nokkenas nog goed zijn, dus goed luisteren naar rare bijgeluiden.en voelen of de compressie nog goed is.
en dat kleplichtersysteem is geen probleem, het deel van de kickstarter naar de kop heb ik er ook meteen af gehaald, is alleen maar irritant.
honda cr80
Berichten: 97
Lid geworden op: di mar 04, 2003 11:47
Locatie: Wijchen

ik ga binnenkort waarschijnlijk nog een keer kijken denk ik en dan post ik de ervaring wel.

weet iemand hoeveel het omspaken van wielen kost naar 17 inch velgjes?
geen honda cr80 meer
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

the rednas schreef: het grote nadeel van een xr250 is de cilinderkop.het middelste glijlager is bijna altijd ingesleten en als de bougie eens te hard is aangedraaid dan scheurt het bougiegat uit naar een klepzitting,hebben heeel veel xr250's last van.had indertijd 3 cilinderkoppen en allemaal hetzelfde probleem.
maargoed meestal is het meer een probleem als je het weet en zou je het niet weten dan rijd hij nog net zo goed als altijd.
geldt dat ook voor een XR400???
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

STTEVE schreef:
the rednas schreef: het grote nadeel van een xr250 is de cilinderkop.het middelste glijlager is bijna altijd ingesleten en als de bougie eens te hard is aangedraaid dan scheurt het bougiegat uit naar een klepzitting,hebben heeel veel xr250's last van.had indertijd 3 cilinderkoppen en allemaal hetzelfde probleem.
maargoed meestal is het meer een probleem als je het weet en zou je het niet weten dan rijd hij nog net zo goed als altijd.
geldt dat ook voor een XR400???
naar mijn weten heeft een xr400 hier allemaal geen last van.

maar ik moet er wel bij zeggen dat de de genoemde schade ergggg veel voorkomt bij xr250's maar dit is meestal mede de oorzaka van de gebrruikers en het onderhoud wat ze plegen of nalaten te plegen.

Zo is bij een xr250 vaak het middelste glijlager van de nokkenas dus totaal rotgedraaid omdat er bijvoorbeeld eens te weinig olie in heeft gezeten en de kop is drooggelopen, of er is eens met de motor gevallen en niet direct de motor uitgezet.Als de motor dan op zijn zijkant lligt word de kop niet meer voorzien van olie en loopt het lager droog.
of de boel is rot omdat er te weinig oliewissels en oliefilters vervangen zijn.
De versleten nokkenas en tuimelaars hebben vaak dezelfde oorzaak, of bijvoorbeeld nog als oorzaak een verkeerde klepspeling.

het bougiegat scheurt enkel uit naar een klepgat wanneer de bougie wat te hard is aangedraaid.wanneer de boel dan warm word word de spanning nog groter en kan het scheuren.wanneer de bougie altijd op het juiste moment aangehaald word zou dit nooit gebeuren.

heb nog nooit verhalen van een uitgescheurd bougiegat naar een klepzitting gehoord van een xr400.
En de nokkenas en tuimelaars problemen zullen ook enkel bij verkeerd onderhoud voorkomen.

Bovendien is een xr250 nogal een low budget-bike voor velen waardoor er vaak wat minder aandacht aan het onderhoud is besteed waardoor deze problemen juist zo vaak voorkomen, in combinatie met de gevoeligheid van de machine voor deze punten.Aangezien een xr400 toch heel wat jaartjes jonger is dan de meeste xr250's welke er rond rijden is de kans dat deze dus slachtoffer van verkeerd onderhoud is geworden een stuk kleiner.Bovendien is een xr400 het modernste van de xr modellenreeks op de nieuwste 650 na dan, dus ook het meest doorontwikkeld qua techniek.
honda cr80
Berichten: 97
Lid geworden op: di mar 04, 2003 11:47
Locatie: Wijchen

nou mensen, ik kick mijn topic even.

ben vanmiddag weze kijken en proefrijden met de xr250r. ik was al eens wezen kijken hoe het eruit zag en dat ging wel, maar toen niet gereden.

vandaag dus terug gekomen en zelf gestart en een rondje gereden. hij startte vrij vlot en maakte een goed geluid, ik als 4-takt noob had het ding met 3 trappen aan. wegrijden ging ook gemakkelijk ( laatste keer op schakel is al weer maand of 2 geleden ) en alle versnellingen geprobeerd. het was een echte honda bak, zachte tikjes geven maar toch lekker en goed in de versnelling vallen. lekker soepel zonder enig bijgeluid. remmen en vering waren goed en het reed lekker. met en zonder koppeling hetzelfde geluid.

toen mocht ik even oliepeilen en wat olie aftappen om te kijken hoe die eruit zag, nou het peil was in orde en de olie had zag er goed uit nog.

nog even verder gekeken, blok lekt nergens olie, was helemaal droog. geen speling op wielen, balhoofd en link systeem. voldoende remblokken en schijf en net nieuwe noppenbanden. ik krijg er nog een 2e setje all-road banden bij.

wat klote was, was dat het zondag was en we dus niet naar het postkantoor kunnen. maar ik heb de koop mondeling gesloten en ik heb kentekenbewijs deel2 en deel 3 al thuis om het hier te kunnen overschrijven. in deze week ga ik er nog heen om te betalen en de motor op te halen.

ik zie jullie vanzelf wel een keer in het zand :lol:
geen honda cr80 meer
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Klinkt als een puike XR!!! Gefeliciteerd!!
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
honda cr80
Berichten: 97
Lid geworden op: di mar 04, 2003 11:47
Locatie: Wijchen

bedankt :)

pfff dat aanstampen zo 's ochtends vroeg is best zwaar, maar eenmaal warm start hij hardstikke goed. maar dat leer ik nog wel.

mijn echte vraag is: welke olie gebruiken jullie? en om de hoeveel tijd wisselen jullie van oliefilter?
en hoe zit dat bij xr, gewoon oude filter en olie eruit, nieuwe filter erin en nieuwe olie er dus in. en dan hoeft er niks ontlucht te worden ofzo? en geen andere bijzonderheden.

en om de hoeveel tijd kleppen stellen?
geen honda cr80 meer
Plaats reactie