Zadel materiaal rally machines
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Op Paris-Dakar (en andere woestijdrally) motoren zitten meestal zadels met een soort opgeruwd leer als overtrek. Weet iemand of dit ook werkelijk leer is en indien niet wat voor een materiaal het dan is. En als het leer is, wordt er dan nog een plastic folie onder het leer gedaan om het zadel waterdicht te maken of wordt het juist open gelaten om meer ventilatie te krijgen? En waarom worden er dergelijk stroeve zadels gebruikt?
Volgens mij noemen ze het wildleder.
Bij Sommer wel eea over gelezen. Ik geloof zelfs dat het eventueel geimpregneerd kon worden voor parkeren in de regen.
Niet alle kanten op glijden lijkt me wel comfortabeler bij een rallye (waar je dus niet elke 2 seconden aan de andere kant van je zadel moet hangen voor een nieuwe bocht) anders weet ik het ook niet.
't ziet er natuurlijk ook best stoer uit.
Bij Sommer wel eea over gelezen. Ik geloof zelfs dat het eventueel geimpregneerd kon worden voor parkeren in de regen.
Niet alle kanten op glijden lijkt me wel comfortabeler bij een rallye (waar je dus niet elke 2 seconden aan de andere kant van je zadel moet hangen voor een nieuwe bocht) anders weet ik het ook niet.
't ziet er natuurlijk ook best stoer uit.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Ja, KTM Sommer weet het wel. Een nieuw zadel verbouwd naar individuele wensen inclusief "rallye" overtrek zou ongeveer 440 kosten. Ja, daaaaag hoor!
Een splinternieuw kompleet zadel voor een 640 Adventure kost 85 euro, schuim kost drie keer niets, een overtrek max 75 euro, en waar blijft de rest van mijn goede centjes dan...
Een splinternieuw kompleet zadel voor een 640 Adventure kost 85 euro, schuim kost drie keer niets, een overtrek max 75 euro, en waar blijft de rest van mijn goede centjes dan...
idd 'wildleer': wat het precies is weet ik ook niet, maar ongelakt, suede achtig idd.
Sommer zet er een folie onder, zodat het schuim niet nat wordt. het leer zelf is dun en wordt snel weer droog. icm Water afstotend maken en het wordt ook nogh een nauwelijks nat.
Bij warm weer wil je niet lang op een plastic zadel zitten. Ik heb zelf goede ervaringen met een schapenvacht erover: lekker zacht en niet zwetering.
Rally zadel is ook nog eens veel harder(!), vlakker (dus minder uitgediept) en smaller, waardoor je meer bovenop de motor zit. Eigenlijk zie je dat bij veel moderne crossers ook, in vergelijk met offroads en oudere crossers.
Sommer zet er een folie onder, zodat het schuim niet nat wordt. het leer zelf is dun en wordt snel weer droog. icm Water afstotend maken en het wordt ook nogh een nauwelijks nat.
Bij warm weer wil je niet lang op een plastic zadel zitten. Ik heb zelf goede ervaringen met een schapenvacht erover: lekker zacht en niet zwetering.
Rally zadel is ook nog eens veel harder(!), vlakker (dus minder uitgediept) en smaller, waardoor je meer bovenop de motor zit. Eigenlijk zie je dat bij veel moderne crossers ook, in vergelijk met offroads en oudere crossers.
ja maar ....nog harder , zadelpijn is nu al een probleem jaja ik weet het meer gaan staan
Afgelopen maandag op een 525 gereden met verhoogd zadel.
Dat gaat toch wel lekker.... makkelijker van zit naar sta maar ook voor mijn gevoel meer controle in de bocht. Je zit wat makkelijker voorop.
Wil ik dus ook, maar voor de 2004 MXC is geen verhoogd zadel verkrijgbaar. Schuim is wel overal te koop, maar waar haal ik nu zadelovertrek spul???
Dat gaat toch wel lekker.... makkelijker van zit naar sta maar ook voor mijn gevoel meer controle in de bocht. Je zit wat makkelijker voorop.
Wil ik dus ook, maar voor de 2004 MXC is geen verhoogd zadel verkrijgbaar. Schuim is wel overal te koop, maar waar haal ik nu zadelovertrek spul???
smurf.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Zoek in Google op "autobekleding" en je vindt heel wat autobekleders. Die autobekleders doen meestal ook motorfietszadels en hebben en verkopen dus zadelspul in diverse printen/kwaliteiten. Je kan dan kiezen uit een effen zwarte of meerdere kleurtjes (duur).
Je kan ook standaard dekjes van bijvoorbeeld Technosel kopen.
Je hebt een hele goede hand nieter nodig, of een elektrische nieter. Gebruik de kortste nietjes die er zijn.
Eerst de voor en achterkant vastzetten met elk een stuk of vijf nieten, en dan de zijkanten straktrekken en vastnieten. Je kan het alleen doen maar met twee man/vrouw is het makkelijker.
Je kan ook standaard dekjes van bijvoorbeeld Technosel kopen.
Je hebt een hele goede hand nieter nodig, of een elektrische nieter. Gebruik de kortste nietjes die er zijn.
Eerst de voor en achterkant vastzetten met elk een stuk of vijf nieten, en dan de zijkanten straktrekken en vastnieten. Je kan het alleen doen maar met twee man/vrouw is het makkelijker.
Toevallig laat ik deze week het zadel van mijn KTM opnieuw bekleden (660 replica) Een compleet nieuw zadel bij Sommer is 390 euro, en een losse overtrek is 170 euro. Ik laat het nu in twee kleuren namaken voor 75 euro, zijkant skai, bovenop suede bij een meubelmaker. Dat scheelt aanzienlijk! Het vastnieten doen we dan weer zelf. Persoonlijk vind ik het wel prettig om als je veel lange stukken rijdt, een lekker hard zadel te hebben, dat werkt vaak toch het beste. In combinatie met een fietsbroek moet het dan te doen zijn.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Hi mars,
Wordt er dan nog een plastic folie onder de suede gedaan om het zadel waterdicht te maken?
Wordt er dan nog een plastic folie onder de suede gedaan om het zadel waterdicht te maken?
Eh nee, dat dan weer niet. Had eigenlijk wel handig geweest, maar ik zal er mee moeten leren leven vrees ik. Op mijn vorige yamaha had ik het ook niet, en als het zadel nat was, had je daar nog lang plezier van....
Gelukkig ben ik een mooi weer rijder! (en heeft het broeikas effect ook z'n voordelen) Zonder gekheid, ik vind het niet echt een probleem, en de prijs is er ook wel een beetje naar denk ik.
Ik vraag me af of die rallyKTM's dat uberhaupt wel hebben eigenlijk?
Gr. Marcel
Gelukkig ben ik een mooi weer rijder! (en heeft het broeikas effect ook z'n voordelen) Zonder gekheid, ik vind het niet echt een probleem, en de prijs is er ook wel een beetje naar denk ik.
Ik vraag me af of die rallyKTM's dat uberhaupt wel hebben eigenlijk?
Gr. Marcel
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Of je maakt gewoon zadelverbreders, zoals ik gedaan heb;
Ja , lach er gerust om, maar het zit als een Goldwing.
Het zadel is aan beide kanten 12 cm breder dan normaal.
Het bestaat uit hardschuim, afgedekt met reepjes siliconen, met daarover schapenvacht.
Doordat het geheel niet hoger dan mijn knieholte komt, kan ik gewoon gaan staan of naar achteren hangen.
En het is te demonteren met 2 boutjes.
Ja , lach er gerust om, maar het zit als een Goldwing.
Het zadel is aan beide kanten 12 cm breder dan normaal.
Het bestaat uit hardschuim, afgedekt met reepjes siliconen, met daarover schapenvacht.
Doordat het geheel niet hoger dan mijn knieholte komt, kan ik gewoon gaan staan of naar achteren hangen.
En het is te demonteren met 2 boutjes.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Ja Freek, ik heb het live bij jou thuis gezien, en weer moet ik er om lachen.
Er zijn zo in het leven van een mens dingen die je moet accepteren. Je zet dus geen petje op je hoofd met twee bidons erin (ook al heb je dorst), je doet geen geruite pantoffels aan (ook al zitten ze lekker) en je vermoord de lijn van een KTM Adventure niet met een Corbin danwel zelfbouw zadel (ook al doen je billetjes pijn). Het heeft met stijl en ethiek te maken.
Er zijn zo in het leven van een mens dingen die je moet accepteren. Je zet dus geen petje op je hoofd met twee bidons erin (ook al heb je dorst), je doet geen geruite pantoffels aan (ook al zitten ze lekker) en je vermoord de lijn van een KTM Adventure niet met een Corbin danwel zelfbouw zadel (ook al doen je billetjes pijn). Het heeft met stijl en ethiek te maken.
Laatst gewijzigd door AdventureRider op di apr 05, 2005 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
.... en een zere kont, waarschijnlijk.huskie schreef:Hummm, adventurerider heeft hier wel een sterk argument, Freek
maar eerlijk is eerlijk, het is heel .......apart.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Als je, zoals ik, gewend bent om lang hierSTTEVE schreef: .... en een zere kont, waarschijnlijk.
op te zitten, wordt je niet zo snel bang van een beetje doorzitten.
Het probleem met mijn 2003 Adventure zadel is dat er voorin het zadel een zacht gedeelte is en achterin een hard gedeelte. Omdat ik normaal precies op de scheiding zit, kantelt mijn bekken naar voren waardoor ik verschrikkelijke lage rugklachten krijg. Ik ga het zadel dus harder en hoger maken en er dus maar direct een mooier overtrekje op doen.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
- Locatie: Dordrecht
Dit zo ongeveer is het plan:erwindob schreef: En er dan een lekker tourtje mee maken hoorde ik van Raymond, nietwaar?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Lekker dagje rijden
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300