Zadel materiaal rally machines

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Op Paris-Dakar (en andere woestijdrally) motoren zitten meestal zadels met een soort opgeruwd leer als overtrek. Weet iemand of dit ook werkelijk leer is en indien niet wat voor een materiaal het dan is. En als het leer is, wordt er dan nog een plastic folie onder het leer gedaan om het zadel waterdicht te maken of wordt het juist open gelaten om meer ventilatie te krijgen? En waarom worden er dergelijk stroeve zadels gebruikt?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ja een soort kunstseem, of is dat kunstZeem? Tegen transpiratie/zweet tussen de benen :D
Precieze materiaal weet Mars wel en/of Freek.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

transpiratie/zweet tussen de benen ken ik wel, maar het materiaal niet. :roll:

Ik heb er wel eens een gezien met een suéde overtrek.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Volgens mij noemen ze het wildleder.

Bij Sommer wel eea over gelezen. Ik geloof zelfs dat het eventueel geimpregneerd kon worden voor parkeren in de regen.

Niet alle kanten op glijden lijkt me wel comfortabeler bij een rallye (waar je dus niet elke 2 seconden aan de andere kant van je zadel moet hangen voor een nieuwe bocht) anders weet ik het ook niet.

't ziet er natuurlijk ook best stoer uit.
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Ja, KTM Sommer weet het wel. Een nieuw zadel verbouwd naar individuele wensen inclusief "rallye" overtrek zou ongeveer 440 kosten. Ja, daaaaag hoor!

Een splinternieuw kompleet zadel voor een 640 Adventure kost 85 euro, schuim kost drie keer niets, een overtrek max 75 euro, en waar blijft de rest van mijn goede centjes dan...
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Kunstzeem? Wat een onzin :? Ik bedoelde, denk ik, ook suede. :oops:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

idd 'wildleer': wat het precies is weet ik ook niet, maar ongelakt, suede achtig idd.

Sommer zet er een folie onder, zodat het schuim niet nat wordt. het leer zelf is dun en wordt snel weer droog. icm Water afstotend maken en het wordt ook nogh een nauwelijks nat.

Bij warm weer wil je niet lang op een plastic zadel zitten. Ik heb zelf goede ervaringen met een schapenvacht erover: lekker zacht en niet zwetering.

Rally zadel is ook nog eens veel harder(!), vlakker (dus minder uitgediept) en smaller, waardoor je meer bovenop de motor zit. Eigenlijk zie je dat bij veel moderne crossers ook, in vergelijk met offroads en oudere crossers.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

ja maar ....nog harder , zadelpijn is nu al een probleem :cry: jaja ik weet het meer gaan staan :D
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Afgelopen maandag op een 525 gereden met verhoogd zadel.
Dat gaat toch wel lekker.... makkelijker van zit naar sta maar ook voor mijn gevoel meer controle in de bocht. Je zit wat makkelijker voorop.

Wil ik dus ook, maar voor de 2004 MXC is geen verhoogd zadel verkrijgbaar. Schuim is wel overal te koop, maar waar haal ik nu zadelovertrek spul???
smurf.
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Zoek in Google op "autobekleding" en je vindt heel wat autobekleders. Die autobekleders doen meestal ook motorfietszadels en hebben en verkopen dus zadelspul in diverse printen/kwaliteiten. Je kan dan kiezen uit een effen zwarte of meerdere kleurtjes (duur).
Je kan ook standaard dekjes van bijvoorbeeld Technosel kopen.

Je hebt een hele goede hand nieter nodig, of een elektrische nieter. Gebruik de kortste nietjes die er zijn.

Eerst de voor en achterkant vastzetten met elk een stuk of vijf nieten, en dan de zijkanten straktrekken en vastnieten. Je kan het alleen doen maar met twee man/vrouw is het makkelijker.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Ik heb het ook wel eens gedaan.

kleine tip; zorg dat het overtrek goed warm is voor je het vastniet.

Zo krijg je er geen rimpels in.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Mars
Berichten: 64
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 11:23
Locatie: Delft
Contacteer:

Toevallig laat ik deze week het zadel van mijn KTM opnieuw bekleden (660 replica) Een compleet nieuw zadel bij Sommer is 390 euro, en een losse overtrek is 170 euro. Ik laat het nu in twee kleuren namaken voor 75 euro, zijkant skai, bovenop suede bij een meubelmaker. Dat scheelt aanzienlijk! Het vastnieten doen we dan weer zelf. Persoonlijk vind ik het wel prettig om als je veel lange stukken rijdt, een lekker hard zadel te hebben, dat werkt vaak toch het beste. In combinatie met een fietsbroek moet het dan te doen zijn.
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Hi mars,
Wordt er dan nog een plastic folie onder de suede gedaan om het zadel waterdicht te maken?
Mars
Berichten: 64
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 11:23
Locatie: Delft
Contacteer:

Eh nee, dat dan weer niet. Had eigenlijk wel handig geweest, maar ik zal er mee moeten leren leven vrees ik. Op mijn vorige yamaha had ik het ook niet, en als het zadel nat was, had je daar nog lang plezier van....
Gelukkig ben ik een mooi weer rijder! (en heeft het broeikas effect ook z'n voordelen) :wink: Zonder gekheid, ik vind het niet echt een probleem, en de prijs is er ook wel een beetje naar denk ik.
Ik vraag me af of die rallyKTM's dat uberhaupt wel hebben eigenlijk?

Gr. Marcel
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Of je maakt gewoon zadelverbreders, zoals ik gedaan heb;

Afbeelding

Ja , lach er gerust om, maar het zit als een Goldwing. 8)

Het zadel is aan beide kanten 12 cm breder dan normaal.
Het bestaat uit hardschuim, afgedekt met reepjes siliconen, met daarover schapenvacht.

Doordat het geheel niet hoger dan mijn knieholte komt, kan ik gewoon gaan staan of naar achteren hangen.

En het is te demonteren met 2 boutjes.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

Ja Freek, ik heb het live bij jou thuis gezien, en weer moet ik er om lachen.
Er zijn zo in het leven van een mens dingen die je moet accepteren. Je zet dus geen petje op je hoofd met twee bidons erin (ook al heb je dorst), je doet geen geruite pantoffels aan (ook al zitten ze lekker) en je vermoord de lijn van een KTM Adventure niet met een Corbin danwel zelfbouw zadel (ook al doen je billetjes pijn). Het heeft met stijl en ethiek te maken. :)
Laatst gewijzigd door AdventureRider op di apr 05, 2005 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Hummm, adventurerider heeft hier wel een sterk argument, Freek :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

huskie schreef:Hummm, adventurerider heeft hier wel een sterk argument, Freek :wink:
.... en een zere kont, waarschijnlijk.

maar eerlijk is eerlijk, het is heel .......apart.
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

STTEVE schreef: .... en een zere kont, waarschijnlijk.
Als je, zoals ik, gewend bent om lang hier
Afbeelding
op te zitten, wordt je niet zo snel bang van een beetje doorzitten.

Het probleem met mijn 2003 Adventure zadel is dat er voorin het zadel een zacht gedeelte is en achterin een hard gedeelte. Omdat ik normaal precies op de scheiding zit, kantelt mijn bekken naar voren waardoor ik verschrikkelijke lage rugklachten krijg. Ik ga het zadel dus harder en hoger maken en er dus maar direct een mooier overtrekje op doen.
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

huskie schreef:Hummm, adventurerider heeft hier wel een sterk argument, Freek :wink:
1 proefrit op mijn motor, en hij wil nooit meer wat anders. :twisted:
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

AdventureRider schreef:Ik ga het zadel dus harder en hoger maken en er dus maar direct een mooier overtrekje op doen.
En er dan een lekker tourtje mee maken hoorde ik van Raymond, nietwaar?

groetjes

Rwin
AdventureRider
Berichten: 120
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 01:03
Locatie: Dordrecht

erwindob schreef: En er dan een lekker tourtje mee maken hoorde ik van Raymond, nietwaar?
Dit zo ongeveer is het plan:
Afbeelding
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Lekker dagje rijden 8) :D :shock:
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Wauw, da's wel een apart draadje waard :)
KeTenMaar
Berichten: 11
Lid geworden op: wo dec 15, 2004 16:56
Locatie: Almere

Als ik de route zie op de kaart, zal er niemand gek van opkijken als je daar rondrijd als een soort dromedaris. Oppassen dat ze je hulpzadel niet als sjekkie gaan draaien.
Plaats reactie