Mijn eerste trialwedstrijd, vandaag

Oeverloos ouwehoeren of gewoon napraten over de laatste rit kan hier. (zelf voor het bier zorgen)

Moderator: ghulst

huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

hoi noppers(sters),
vandaag gaat het gebeuren.
In apeldoorn wachten de non-stops op Huskie met de Gasgas :D
Het belooft lekker weer te worden :? , dus ik heb er zin in.
Vanavond probeer ik wel even een verslagje in mekaar te draaien.
Ben er nog niet zeker van welke klasse ik wil gaan rijden, blauw of toch maar rood. Heb nog een paar uur om daar over na te denken. Misschien dat ik stiekum van te voren even de non-stops ga lopen om te zien of rood toch haalbaar is voor een beginner. Spreek jullie later.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
peewee lazy

Succes,

Wij wachten met smart af.......

groeten peewee
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

succes :P
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Oke hier komt die dan.
Ondanks dat het niet "mijn" weer was(lees nattigheid enzo) toch maar besloten te gaan. Ik had een afspraak gemaakt weken geleden en ik ging me er aan houden. Om 11.15 op weg naar Apeldoorn alwaar 6 non-stops op mij lagen te wachten. Na de nodige plichtplegingen, waaronder lidmaatschap en districtslicentie, kon ik mijn gedachte laten gaan over de moeilijkste vraag van die dag: ga ik voor blauw of toch maar rood. Voor de nitwits onder ons, waaronder ik dus, blauw is makkelijker dan rood.
Deze moeilijke vraag werd door Wim afgehandeld met een: rood, want die valt vandaag door die nattigheid best wel mee. Oke rood it shall be.
Bij de inschrijving werd nadat ik rood had gezegd de nodige wenkbrauwen
opgetild :? "Wat zeg je, ga je rood rijden". "En het is vandaag voor het eerst dat je een clubwedstrijd rijdt, en je hebt pas een maand je motor". "Ben je wel goed verzekerd, voor als je wat kapot maakt"?
Ja maar, zei ik daar op, ik moest van Wim rood rijden, voor de gezelligheid! Uiteindelijk lieten ze me maar gaan, en dachten waarschijnlijk we zullen het wel zien.
Na een praatje van de voorzitter mochten we van start gaan. Ik reed naar de eerste non-stop en zette de motor op de standaard, want voordat je gaat rijden, verken je de boel eerst grondig. Afijn, bij de allereerste non-stop moest ik over een veels te hoge buis, waarnaar ik direct over een ander obstakel diende te gaan, weer een korte, te korte naar mijn idee, draai naar rechts, over een buis bla bla bla. Ik werd er helemaal bibberig van. Misschien was rood toch niet zo'n goed idee :shock:
Gelukkig had ik dus een bekende bij me, uit die streek, als voorrijder en kwam ik overal, met de nodige weigeringen, overheen cq doorheen 8)
We hadden dus 6 non-stops die we deze dag elk 4 keer moesten nemen. Je kunt dus stellen dat de laatste serie je beste hoorde te wezen en dat klopte. Op een non-stop had ik maar een voetje nodig(balen) en deze was in de laatste serie. Dolblij over dit resultaat zocht ik mijn voorrijder om hem dit heugelijke feit mede te delen. Hij was ook blij voor me :wink:
De resultaten van mij deze dag waren niet bijzonder, maar elke non-stop heb ik helemaal gereden :lol: ook als ik gevallen was, deed ik de hindernis gewoon weer overnieuw. Dit mag dan wel niet, maar die 5 punten had ik toch al te pakken en voor mijn eer moest en zou ik over de hindernis komen. Erg verradelijk waren de gladde bomen die je onder een hoek diende te paseren :evil: heuvel op. Bijna niet te doen.
Gelukkig hield het weer zich een beetje gedeist en reden we voornamelijk droog, dus voor mij kon het niet meer stuk. Er was ook nog opbeurend commentaar van het publiek en mederijders die me met raad en daad terzijde stonden. Op een gegeven moment kom ik lachend uit een non-stop gereden en vraagt een rijder mij waarom ik aan het lachen ben. Ik weet niet precies wat ik geantwoord heb, maar in deze non-stop was ik me toch een portie aan het stoeien met en de motor en die verraderlijke boomstammen niet te geloven. En dan toch boven komen, heerlijk.
Mannen en vrouwen, wordt vervolgt :lol: :lol: :lol:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door huskie op ma feb 14, 2005 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Mooi verhaal Huskie, succes met de volgende keer. :wink:
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Mooi verhaal George!
Wel lef om jezelf voor de eerste keer zo voor de leeuwen te gooien door rood te rijden in Apeldoorn :wink: .
Ik had Apeldoorn graag willen rijden maar moest tot 14:00 uur werken helaas.
Mooi terrein om te trialen daar.
Je bent nu dus ook lid van de club, een goeie zaak.
Je kunt het rijden in deze streek combineren (vooral als je van ver komt), zondagmorgen van 9 tot 13 uur bij MC Arnhem (totaal ander terrein) en dan hierna een stukkie doorrijden naar Apeldoorn en dan rijden tot het donker wordt.
Clubs liggen misschien 10 á 12 kilometer bij elkaar vandaan.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Hein, dat zal ik zeker overwegen. Geldt dat voor zowel zaterdag als zondag?
Over dat Rood rijden. Ik zal jullie maar niet vertellen dat ik van de zes roodrijders, zesde ben geworden :lol:
Mijn puntentelling was ook makkelijk, redelijk wat 5jes en een aantal drietjes, en een 1!!!! Geen nullen dus :wink: Maar die komen eraan, is slechts een kwestie van tijd :lol:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door huskie op ma feb 14, 2005 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

En je ronde tijd :lol: (als endurist).

Nee hoor, niks dan lof,maar blijf je nu in Rood of ga je toch voor Blauw?
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Zaterdag is op de Hooilaan de baan van 13:00 uur open tot 17:00 uur. Zondag van 09:00 tot 13:00. Kijk ook eens op www.motorclubarnhem.nl
De baan ligt 5 min van mij vandaan, dus grote kans dat ik er ook ben.
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Voor iedereen die gaat rijden bij MC Arnhem kijk van tevoren even op de site of de baan wel geopend is.
Het afgelopen weekend was de crossbaan ook gesloten i.v.m het slechte weer (het wordt dan één grote modderbak !!).
De trialrijders kunnen doorgaans altijd wel rijden hoewel dat het afgelopen seizoen ook een aantal keren niet kon.
Op de site wordt dan aangegeven dat het circuit gesloten is voor alle trainingen, dit geldt dan ook voor de trialrijders.
Lijkt me leuk je een keer samen met de Gas Gas te ontmoeten George.
Loopt ie verder goed na de ingreep ??
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Hein, ik zal je zeker een keer tegenkomen, want ik ben wel voornemens om meer aan trial te gaan doen. Het is wel een sport die me ligt.
Dat ik veel moet trainen om in rood mee te kunnen doen, is zeker. Maar dat is ook het leuke van een beginner, die gaan met stappen(en valpartijen) vooruit. Ik zag al diverse truukjes van machine behandeling die ik zeker onder de knie wil krijgen. Eigenlijk zijn de opstapjes in verhouding nog het makkelijkst. Het zijn vooral die korte draaitjes in het zand, net voor een opstapje die mij parten spelen. Ook de draaien na een obstakel zijn me vaak funest. Te veel agressie in mijn gashand, of gewoon nog niet beseffen hoeveel grip een trialmotor heeft. Iets van alle twee denk ik.
Wat de machine betreft heb ik de carburatie nog niet voor elkaar. Ik denk wat schraler te moeten gaan wat de olie/bezine verhouding betreft, en ik denk ook aan nog wat experimenteren wat de naald en/of stationair sproeier betreft. Hij rookte duidelijk te veel, gezien de andere 2takten die daar rondreden. Ik leek wel een crosser :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Hein van Buuren schreef: Het afgelopen weekend was de crossbaan ook gesloten i.v.m het slechte weer (het wordt dan één grote modderbak !!).
De week ervoor was het op de crossbaan al een lekkere bedoeling :wink: :lol:.
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Hoi Huskie,

(als er niks veranderd is) volgens mij smeren veel trialrijder armer dan crossers/enduristen; 1:50 tot 1:70 zelf met synthethische (bio)olie. Dat geeft al wat minder rook. Check dat effe met anderen.

Verder: Ik vind dat je van een non-stop rijden met een 1 of 0 veel meer leert dan van een 5. Kies je klasse niet te moeilijk is mijn advies: je bent bij trial echt niet minder stoer als je gewoon een klasse lager rijdt.

Bij een 5 ben je vaak heel de balance kwijt en mis je het gevoel voor de motor en dat wat je moet rijden.
grts
(een oud triallist)
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Ik denk dat Dr. Bean daar heel veel waarheid spreekt.
Met name het leren sturen (met name de korte bochtjes) leer je het beste door een klasse lager te gaan rijden, echt.
Het blauwe spoor is een echt stuurspoor, als je dit onder verschillende omstandigheden beheerst stap je wat hoger op (rood).
Dan kun je de geleerde stuurkunsten toepassen in de rode klasse door dit te combineren met opstappen en andere ongein.
Als de basis niet solide genoeg is en niet voor 100% beheerst wordt kun je dit onmogelijk combineren met nog zwaardere / moeilijkere hindernissen.
Smeren van een trialmotor doe je tussen de 1:80 en 1:100, gewoon erg schraal dus en dit komt het oppakken en mooi schoon ronddraaien van de motor ten goede.
Sturen en bochten draaien kun je in zoveel gecreeerde situaties toepassen, is onbegrensd en zeer leerzaam ook als je een klasse hoger gaat rijden komt dit ten aller tijden van pas.
Succes ermee.

Oh ja wat ook een leuke en leerzame oefening is en geen druppel benzine kost is gewoon stilstaand balanceren met een motor die gewoon uit staat.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Hein van Buuren schreef: Oh ja wat ook een leuke en leerzame oefening is en geen druppel benzine kost is gewoon stilstaand balanceren met een motor die gewoon uit staat.
Alleen wat moeten je buren daar wel niet van denken Afbeelding :lol: :wink:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bean en Hein, jullie hebben volkomen gelijk dat ik boven m'n kunnen heb gereden. Maar zoals ik al verklaarde kwam dat niet door mij maar door die ander :lol: Ik vind lol hebben belangrijk en door die middag rood te rijden konden we elkaar een beetje opjutten. Het is en blijft natuurlijk kinderachtig, maar dat heb met jeugdige 40-ers. Van te voren had ik al die 5 punters ingecalculeerd, en heb ik hier dan ook geen mentale problemen mee :wink:
Dat ik bij de basis moet beginnen is een feit. En de tip van motor uit en balanceren pas ik bijna dagelijks toe. Over beidde zijden gaat het al redelijk. Een paar minuten lukt al, en daarna wordt ik ongeduldig. Ik blijf een crosser hè. Maar dat ik trainen serieus neem, daar kunnen jullie van op aan. In een training van mij zit dan ook een logische opbouw. Zoals jullie al aangeven, draaien, balanceren en weer draaien. Achtjes op aflopende plekken etc. Bochten draai ik al tegen de stops aan, en deze blijf ik dan ook oefen.
Maar voor mij is een wedstrijd ook zoiets als.... pushing the limits a little further, oftwel een wedstrijd is voor mij duidelijk iets anders dan een training. In een wedstrijd durf je wat meer, en dat gebruik ik dan ook door wat grenzen te verleggen. Dat ik daarbij een 5 punter kan scoren, ach dat maakt voor mij dan dus niet uit. Ik doe mee aan een wedstrijd vanwege het grensverleggende.
Aan het eind van die clubwedstrijd, had ik een goed gevoel over de grenzen die ik verlegt had, en zal ik me aankomend weekend weer concentreren op de basis.
Ik ga dus voor de omgekeerde volgorde van training. En deze mannier is een veel gebruikte vorm van training. Ik heb hem dus niet uitgevonden.
Maar Hein en Bean, bedankt voor jullie eerlijke commentaar.
Op de club was er al een oudere rijder die me complimenteerde maar ook waarschuwde om stapje voor stapje hoger te gaan. En niet te veel in een keer te willen. Hij waarschuwde dat als je een keer goed op je achterwerk zou vallen, je dat aan het twijfelen kan brengen waardoor je dus achteruit gaat ipv vooruit. Dus aankomend weekend ga ik weer aan de basis werken. Wellicht dus smorgens arnhem en smiddags apeldoorn.
Een hele dag trialen... heerlijk :lol:
enne o ja, Rudy ... :lol: :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Je bent een kei George !!
Je instelling en achterliggende gedachte spreken me wel aan.
En wat je nu allemaal oefent kan op korte termijn alleen maar vruchten afwerpen waar je op de enduromotor alleen maar voordeel van kunt hebben.
Tijdens off road ritten vind ik het kruip door sluip door tussen de bomen en stronken door het leukste van de hele rit, en dan heb je wat aan een beetje trial ervaring.
Aanstaande zondagmorgen kom ik ook naar MC Arnhem en wellicht daarna s'middags door naar Apeldoorn.
Leuke foto's hebben ze van je gemaakt trouwens.
Noppy
Berichten: 2987
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

George,

Zeer leerzaam om dit te lezen. Je instelling is Super, ga zo door!

Rij voorzichtig,

Noppy
:toost:
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

De uitslagen van de B klasse:

pl. naam motor punten kamp.punten nullen


1 Cor Dael Gasgas 21 20 14
2 Marcel Elshof Gasgas 26 17 11
3 Peter v Amersvoort Gasgas 31 15 8
4 Wim Ten Bosch Gasgas 57 13 6
5 Arnoud Jonker Montesa 83 11 3
6 George Visser Gasgas 96 10 0


Voorlopig heb je de eerste 10 punten voor het clubkampioenschap binnen George, die pakken ze je niet meer af !!!!
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Het word nog een keertje druk in arnhem met al die noppenforum gebruikers 8) , al denk ik niet dat ik er zondag ben (zaterdag verjaardag :wink: ).
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Dat denk ik ook Rudy.
Jammer dat je er zondag niet bij bent (uitslapen van de roes), ik zal m'n camera meenemen, misschien dat we met z'n allen op de foto kunnen.
De Beta is er al helemaal klaar voor !!!
Fijne verjaardag in ieder geval :wink:
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Hein van Buuren schreef:Dat denk ik ook Rudy.
Jammer dat je er zondag niet bij bent (uitslapen van de roes), ik zal m'n camera meenemen, misschien dat we met z'n allen op de foto kunnen.
De Beta is er al helemaal klaar voor !!!
Fijne verjaardag in ieder geval :wink:
Ik ben zelf niet jarig hoor :wink: , een vriend van me is een paar weken geleden 20 geworden. Misschien ga ik wel wat eerder naar huis maar ik denk dat daar weinig van terrecht zal komen.
Ik hoop trouwens dat het van het weekend zowizo een beetje fatsoenlijk weer zal zijn, als ik de berichten van zaterdag zie :cry: .
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Rudy, ik heb ook problemen met een zondagochtend, hoor. Ook als ik geen feestje gehad heb :wink:
Dus Hein, behalve dat ik niet echt van nattigheid hou, ben ik ook geen vroege vogel :lol: dus of ik er ben zondagochtend weet ik pas zondagochtend :)
Met die enduro's ben ik altijd blij dat ik wat later mag starten.
Maar camera meenemen is bij jouw standaard, toch?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Ook de vroege ochtend is niet mijn favoriet, regelmatig om 4:30 uur eruit voor mijn werk vind ik al een hele crime dus als ik niet moet kom ik er ook niet vroeg uit :sleeping:
Maar voor spelen met de motor maak ik een uitzondering :wink:
Ik ben er dus wel aanstaande zondagmorgen en als ik aan het einde van de ochtend nog energie over heb tuf ik nog even door naar Apeldoorn.
Ik moet tenslotte blijven trainen om George een beetje bij te kunnen houden / voor te blijven :woow:
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

Gezellige boel hier. Ik hoop ook dit weekend te gaan rijden. Wellicht in Arnhem. Ik heb alleen de laatste tijd onenigheid over mijn vervoer met mijn ouders. Die hebben namelijk vaak de auto nodig in het weekend :x :lol: . waardoor ik al lange tijd droog sta. Ik ben bang dat ik dadelijk niet eens meer weet waarvoor de gashendel dient :shock:
Dus ik kan het weekend wel rijden maar de vraag is of dat met eigen vervoer is.
Rudy kom jij zaterdag wel (als je uitlaat binnen is) :?:

En vroeg opstaan om te gaan crossen.... ech wel 8)

Jan Bas
Plaats reactie