Hallo, Barry!
Mein Englisch ist auch nicht das allerbeste, deshalb ist es vielleicht einfacher in Deutsch zu schreiben. Hoffentlich ist das in Ordnung, ansonsten schreibe ich auch noch einmal in englisch.
Die BSM wurde in Deutschland zusammengestellt (nicht gebaut) von einem Händler aus Ulm (Süddeutschland). Der Begriff steht für: Barthold Sport Motorräder
Barthold war der Importeur für Aprilia und Cagiva, später auch für Aspes, HRD.
Es gab eine BSM I und eine BSM II. die BSM I war eine AIM mit anderen Farben und die BSM II eine Valenti. Barthold hat einen anderen Sitzbankbezug, andere Aufkleber und eben eine andere Farbe der Plastikteile herstellen lassen und das Ganze dann als eigenes Motorrad aus eigener Herstellung verkauft. Damals wusste kaum jemand, dass es nicht seine eigenen Produktionen sind. Der Motor kam von Casal und bei der BSM II von Moto Villa. In Deutschland sind nur sehr sehr wenige Motorräder verkauft worden, wahrscheinlich gerade mal drei oder vier BSM II und auch die gleiche Anzahl an BSM I.
Mich würde mal interessieren, welche Motorräder bzw. Marken du sammelst? interessierte ich nur 50 und 80 ccm? ich suche noch dringen Teile für eine Aprilia RC 50 von 1980, kannst du mir dabei helfen?
Bis dann, Jörg
------------------------------
nou hier en daar had ik wat mensen gemaild. met deze als reactie.
maar nu het punt dat mijn duits echt te slecht is om nou echt te bergrijpen wat die allemaal zegt. is iemand zo aardig/vriendelijk om voor mij dit in ned te kunnen vertalen?
en dat terwijl ik 100m naast de duitse grens woon
80cc bsm motor
Moderator: ghulst
Korte vertaling:
BSM werd in Duitsland opgebouwd uit losse delen door een handelaar uit ULM(zuiden van Duitsland.
BSM staat voor: B arthold S port M otorräder.
Die handelaar heeft de merken: Aspes, HRD enz ingevoerd.
Er waren 2 types BSM de 1 en de II.
De 1 was een AIM (merk) de II was een Valenti .
Die handelaar (Barthold dus) heeft een andere buddy overtrek erover gegooid en wat andere stickers en heeft ook het plasticwerk nieuw laten maken, ook qua kleur. Hij heeft dat ding toen onder zijn eigen naam verkocht (BSM dus). Niemand had dat in de gaten (vrij vertaald).
De BSM 1 had een CASAL motor (portugal ?) en type II had een Moto Villa motor. Er zijn er erg weinig verkocht 3 of 4 per type .
Hij vraagt ook nog welke types jij verzameld , hij alleen 50 en 80 cc.
By the way hij zoek nog een paar onderdelen voor een Apprillia RC50 van 1980 , waarmee jij hem kunt helpen (geintje , kun jij hem daarbij helpen
Ziet er trouwens erg leuk uit zo'n machientje!
BSM werd in Duitsland opgebouwd uit losse delen door een handelaar uit ULM(zuiden van Duitsland.
BSM staat voor: B arthold S port M otorräder.
Die handelaar heeft de merken: Aspes, HRD enz ingevoerd.
Er waren 2 types BSM de 1 en de II.
De 1 was een AIM (merk) de II was een Valenti .
Die handelaar (Barthold dus) heeft een andere buddy overtrek erover gegooid en wat andere stickers en heeft ook het plasticwerk nieuw laten maken, ook qua kleur. Hij heeft dat ding toen onder zijn eigen naam verkocht (BSM dus). Niemand had dat in de gaten (vrij vertaald).
De BSM 1 had een CASAL motor (portugal ?) en type II had een Moto Villa motor. Er zijn er erg weinig verkocht 3 of 4 per type .
Hij vraagt ook nog welke types jij verzameld , hij alleen 50 en 80 cc.
By the way hij zoek nog een paar onderdelen voor een Apprillia RC50 van 1980 , waarmee jij hem kunt helpen (geintje , kun jij hem daarbij helpen
Ziet er trouwens erg leuk uit zo'n machientje!
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
ok bedankt. die bsm is dus eigenlijk best zeldzaam .
ik zal hem eens terugmailen. en nee ik kan die knakker er verder niet mee helpen
ik zal hem eens terugmailen. en nee ik kan die knakker er verder niet mee helpen