80cc bsm motor

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

barry!!

Afbeelding

deze 80cc motor heb ik gekocht. maar heb nog never nooit van dat merk gehoord, terwijl ik toch ook al geruime tijd (6jaar of zo) actief op forums zit, en je dus meestal wel het 1 en ander mee krijgt

weet iemand meer over dit merk?

in het frame staat ook alleen bsm, en bouwjaar: 198 (dus van 1980t/m1989)

er ligt trouwens een honda cr80 ac motorblok onder (wat jullie vast wel herkennen, maar voor de niet wetende)

iemand die meer hier over kan vertellen of een site weet?
Joop

Ik denk dat het gewoon een Honda is. BSM is een uitlaat merk uit Zelhem (bij Doetinchem). Waarschijnlijk heeft gewoon de vorige eigenaar er BSM opgezet (een paar stickers laten maken) als werknemer of familie van BSM :idea:
Gast

ja denk eht ook want op google is gene bsm te vinden en op bikepics.com ook niet maar de honda van 1983dacht ik lijkt er fel op
stimpie

hierboven dat was ik dus weer al vergeten in te loggen :oops:
barry!!

hmm ja ok, maar het blok past er niet zo onder... met extra plaatjes en zo hebben ze het blok er pas ondergelegd na wat meetwerk... dus orgineel 80cc honda frame is het ook niet volgens mij...

aan de andere kant zit trouwens ook een radiateur kap...
stimpie

op www.bikepics.com kun je misschien eens zoeken daar staan biojna van alle motors fotos op en van bijan elke bouwjaar
the rednas

leuk ding, en die luchtgekoelde honda blokjes zijn echt goede blokken, dus mocht er iets kapot gaan is alles er voor te vinden, omdat die luchtgekoelde cr80 blokken bijna alle onderdelen gemeen hebben met de honda schakelbrommers, zoals versnellingsbakken, koppelingen etc. van alle honda's(mt5 mb5 mtx50 mbx80, mtx80 mcx80 etc.) enkel cilinders zijn er lastig 2e hands weinig voor te vinden omdat deze ook op een mt5 blok zijn te zetten(met wat aanpassingen aan t carter) maar zijn hele degelijke blokken dat zeker.frame lijkt ook veel op een cr80 frame,onderdelen zijn dus geen probleem, maar heeft dat ding nu 2x schijfrem???want een cr80 met een luchtgekoeld blok(dus tot 1982 of 1983)heeft 2x trommel..
barry!!

als je goed kijtk zie je dat het voor alleen schijf is en achter trommel.

voor de rest van 80cc blok en honda schakelbrommers wist ik allemaal al :D

ik kom alleen nergens dat type frame tegen
barry!!

maakt me overgens ook allemaal niks uit wat voor een frame het is, komt toch een 50cc honda nsr blok onder 8)

ghehe :)
the rednas

nsr50 blok? een nsr blok heeft wel andere ophangpunten als een cr80 blok hoor,ook andere ophangpunten als een mb/mt blok trouwens, maar wat wel weer dezelfde ophangpunten als een nsr50 blok heeft is een mbx80 blok en een mtx80lc, gaat alweer stukje beter lopen als een nsr 50 blok, maar ook met een mbx of mtx80 blok(met 110cc cilinder) ga je niet gemakkelijk aan het aantal pk's komen wat een cr80 blok levert, maar een nsr50 blok...is dat niet wat langzaam op een crosser?

by the way een ander probleem met een nsr50 blok, een nsr heeft de schakelpook naar achteren staan en een cr80 naar voren, om met een nsr toch goed om te schakelen heeft een nsr een andere schakelwals, oftewel: plaats je er een nsr50 blok in heb je als gevolg dat je andersom moet schakelen, dus opschakelen naar beneden...kan in principe ook maar is wel eventjes wennen met rijden, wat ook kan: een schakelwals van een mtx pakken zodat je goed om schakelt(moeten natuurlijk wel beide hetzelfde aantal; versnellingen hebben)ook van een mb of mt kun je de schakelwals oversteken behalve wanneer het en 4bak is, wat je dan wel kunt doen is de complete bak oversteken(omdat een mb/mt 3 schakelvorken heeft met een 4bak en een nsr en mtx nieuw type 2 schakelvorken hefet bij een 4bak) want het lijkt mij niet echt ideaal om andersom te schakelen.

jaja the rednas heeft vroeger ook heel wat honda crossbrommers gehad :wink:
barry!!

hehe ik merk het :D

het wordt een crossbrommer voor de 8uren brommer cross hiero in de buurt, 2x in het jaar is dat, moet je 8uur lang met 2 rijders rijden, mensen met meeste rondjes is dus winnaar....,

en 80cc frame crosst fijner en zit fijner dan een bromemrframe :), en is sterker!

dus er komt een nsr 50 blok onder met een 6bak, en ff kijken wat ik ga doen, ik denk gewoon op de kop schakelen, maar als ik een 6bak van een mt/b/x kan vinden gaat die er in!

er komt overgens ook gewoon 50cc cilinder op, want het is een BROMMERcross he ;):)
barry!!

nog een keer van mij. voor de mensen met kennis ;)

hier ligt het blokje ff in het frame:
Afbeelding

en met de pijlen aangegeven bevestigingspunten, die vormen geen probleem, dat is meer een kwestie van plaatjes en afstandbusjes.
Afbeelding

maar het onderste been, wat rednas dacht ik al zij, die is vrij lang en steekt dus ver door onder de achterbrug!
hier moet ik dus nog ff wat op verzinnen! maar gaat wel lukken :)

Afbeelding

Afbeelding

altijd leuk dit soort dingen, beetje stressloos lekker knooien :)

en ja. ik let wel op waterpas e.d, tandwielen in 1lijn, carb die genoeg ruimte heeft (in dit geval meer dan zat), en uitlaat e.d, komt allemaal goed ;):)
the rednas

ahaah op zown manier, das wel leuk projectje dan, maar een nsr blok is ook wel redelijk snel te maken ja, in ieder geval zorgen dat je met 6bak rijd, dat maakt echt heel veel uit in vergelijk met 4bak als je een 50cc GT4 cilinder pakt is dat zelfs vaak nog sneller als goede 70cc's zoals bijvoorbeeld malossi 70cc cilinders, alleen die gt4 cylinder is wel een beetje erg prijzig, maar wel écht snel te maken.

mischien dat ik me ook ooit nog zoiets bouw voor drbij als ik genoeg centen heb, alleen jammer dat er wara ik woon(zeeland) geen echte bromfietscross wedstrijden gehouden worden.

als je nog eens iets nodig hebt ervoor: 6bak bijvoorbeeld of gt4 cylinder :wink: kijk dan eens hier: www.honda80cc.tk heeft zeer veel onderdelen voor goede prijzen
barry!!

bedankt voor de informatie

en gt4 cilinder is 2e hands niet aan te komen, alleen nieuw. en dat is toch wat te prijzig :), + dat het meer voor de gezelligheid is en voor de fun, en niet voor alleen prestatie gericht he... :)

en die site kende ik al :), heb ooit al eens wat bij hem gehaald
barry!!

extra voor de rednass dan maar weer ;)

blokje hangt er in :), nu nog onderste ophangpunt....

Afbeelding
Afbeelding
adje

Volgens mij mis je een linker krukas tap , klopt dat ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
barry!!

klopt :), blok ligt helemaal uit elkaar, is helemaal kaal. alleen tandwiel as zit er in met het tandwiel er op. dit dus om te kijken of de tandwielen in 1 lijn staan.

dit is namelijk wat handiger dan als je met een loodzwaarblok bezig bent telkens....
gassen

Heb je het voortandwiel niet erg ver van je a-brug draaipunt liggen?
Hierdoor krijg je behoorlijk wat ketting beweging tijdens het veren.
Niet?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
barry!!

kettingbeweging valt heel erg mee! de speling hoeft dus niet zo groot te zijn. kijkt u zelf maar:

Afbeelding
[sub]die uitlaat bungelt er maar wat bij, dus let daar maar niet op ;)[/sub]

Afbeelding
adje

Aan die kratten bier te zien heb je al heel wat uurtjes versleten in je schuur :lol:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
barry!!

haha, inderdaag, bij elk slag dat ik een boutje aan draai een slok bier nemen door de gedane arbeid ;)
barry!!

trouwens ketting getest. ff er op zitten, inveren en zo

maar het tegenovergestelde gebeurt nu :), zodra ik inveer gaat de ketting slapper hangen :) :?:
Joop

"barry!!"]trouwens ketting getest. ff er op zitten, inveren en zo
maar het tegenovergestelde gebeurt nu :), zodra ik inveer gaat de ketting slapper hangen :) :?:
Dat klopt bij jouw motor ook omdat in de uitgangs positie de ketting in de (bijna) strakste stand staat. Voorkettingwiel, schanierpunt achterbrug en achteras liggen dan in één lijn :idea:, dus bij het inveren komt de ketting slapper te liggen.
barry!!

ik ben toch wat meer informatie gaan zoeken op internet. erg moeizaam dit allemaal.

ik ben er al achtergekomen dat bsm een merk is geweest van:
moto vila.

bsm heeft ook wel de naam valenti 80 alias bsm 80

1ste hokje staat ie wel:
http://www.fortunecity.de/olympia/kraft ... bikes.html

maar nu dus verder gaan zoeken op die 3 namen die ik nu heb. al gezien dat die uit 1985 komt. maar verder kan ik er ook maar niks over vinden.

waarschijnlijk omdat het gewoon zo'n oude enduro is.
iemand misschien een idee waar ik verder kan zoeken. ik heb zowat al mijn bedenkingen qua zoekfuncties al uitgeprobeerd.

bij bikepics.com staat die ook niet bij.
STTEVE
Contacteer:

barry!! schreef: ik ben er al achtergekomen dat bsm een merk is geweest van: moto vila.
Misschien is dit wat??? VMX staat voor "Vinatge MotoCross" of in goed nederlands "Ouwe Crossers"

http://www.vmxmag.com.au/

http://www.heaven-vmx.com/

http://WWW.vmx-service.NL
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Plaats reactie