Hey Forummers...
We hebben dit weekend m'n motorblok opengemaakt vermits mijn oude Soes een beetje té veel olie begon te verbruiken...
Nu heb ik het hier dus open liggen, maar mij zegt het eigelijk niets (ik ga er mee naar een dealer om alles te laten opmeten en controleren), maar vermits ik toch wel benieuwd ben hoor ik graag jullie meningen over deze zuiger en kleppen (met name de hoeveelheid, plaats en kleur van de roetafzetting...)
Olieverbruik -> motor is nu open
Moderator: ghulst
Montesa Cota 315R
Lekt olie langs zuiger+zuigerveren.
daarom is de zuiger aan de rand schoon (te schoon) en in het midden zwart. Boren/honen + nieuwe zuiger en veren en het is weer goed.
en als je het dan toch open hebt, doe je de klepjes ook effe inslijpen/controleren.
daarom is de zuiger aan de rand schoon (te schoon) en in het midden zwart. Boren/honen + nieuwe zuiger en veren en het is weer goed.
en als je het dan toch open hebt, doe je de klepjes ook effe inslijpen/controleren.
Best ook dichtingen op de klepstelen vervangen(tegen olieverbruik) en de kop even vlakkenDr_Bean schreef:en als je het dan toch open hebt, doe je de klepjes ook effe inslijpen/controleren.
Mss ook tijd om eens naar de distributie te kijken?
Dr B., nog even terugkomend op jouw snelle conclusie van het weg lekken van compressie, is het niet zo dat de zuiger langs de rand altijd schoon is ivm de squishrand. Hierdoor verbrandt er geen mengsel op die plek, waardoor de zuiger dus langs de rand zowiezo schoon blijft en het dus geen weg lekken hoeft te wezen? Gaarne je reaktie.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Hey... zo technisch ben ik (nog) niet dat ik die dingen "effie" snel kan doen. (weet eigelijk zelfs niet exact wat het allemaal wil zeggen...)xr-manu schreef:Best ook dichtingen op de klepstelen vervangen(tegen olieverbruik) en de kop even vlakkenDr_Bean schreef:en als je het dan toch open hebt, doe je de klepjes ook effe inslijpen/controleren.
Mss ook tijd om eens naar de distributie te kijken?
Het is in elk geval de bedoeling dat het blokje terug in orde staat om er nog een hele tijd plezier van te hebben. Langs de andere kant moet het wel in verhouding blijven met de leeftijd & de waarde van m'n brommer, dus geen super-gekke-gespecialiseerde dingen voor mijn motorke...
Wat vinden jullie nu eigelijk van die roetafzetting? Is dit veel/weinig? Goed kleur/rare kleur. Normale plaatsen/rare plaatsen... Ik heb er echt geen idee van hoe zo'n ding er langs binnen moet uitzien...
Stijn V.
Montesa Cota 315R
Is het echt roet (is het ingebrand en moet je het er vanaf schrapen) of kun je de prut met een doekje met wasbenzine zo afvegen ?
Ik had onlangs toen ik voor de zekerheid mijn nokkenasketting verving ook een dun laagje van die simpel afveegbare prut op mijn zuiger (die slechts 0,08 mm. speling had en waarvan de zuigerveren en olieschraapveren gewoon goed waren).
Mijn vermoeden is dat het met de luchtfilterolie te maken heeft die niet zo jofel verbrandt en op de zuiger neerslaat (ik hen nu ongeveer driekwart jaar nl. de biologische variant van Putoline gebruikt en heb daar zo mijn bedenkingen bij).
Ik had onlangs toen ik voor de zekerheid mijn nokkenasketting verving ook een dun laagje van die simpel afveegbare prut op mijn zuiger (die slechts 0,08 mm. speling had en waarvan de zuigerveren en olieschraapveren gewoon goed waren).
Mijn vermoeden is dat het met de luchtfilterolie te maken heeft die niet zo jofel verbrandt en op de zuiger neerslaat (ik hen nu ongeveer driekwart jaar nl. de biologische variant van Putoline gebruikt en heb daar zo mijn bedenkingen bij).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Tja.. ik weet niet waarom hier allerlei mensen hun motor opentrekken terwijl ze er geen enkele kijk op hebben.
Maar goed, daar heb je dan evt een handboek voor:
Lees welke spelingen je allemaal moet controleren etcetc.. en DOE dat dan ook.
Zuigerspeling in cilinder kan je gewoon met een voelermaatje meten,
zuigerveer (met name slotspeling) idem: veer los in de cilinder zetten en slotspeling meten met voelertje..
is alles nog ruim binnen tolerantie -> gewoon lekker terugplaatsen, zoniet: 'smart' vervangen.
etc.
succes.
Maar goed, daar heb je dan evt een handboek voor:
Lees welke spelingen je allemaal moet controleren etcetc.. en DOE dat dan ook.
Zuigerspeling in cilinder kan je gewoon met een voelermaatje meten,
zuigerveer (met name slotspeling) idem: veer los in de cilinder zetten en slotspeling meten met voelertje..
is alles nog ruim binnen tolerantie -> gewoon lekker terugplaatsen, zoniet: 'smart' vervangen.
etc.
succes.
Zuigerspeling in cilinder kan je gewoon met een voelermaatje meten,
Dat raad ik dus af, omdat....
1/een cilinder kan onrond zijn
2/een zuiger is niet rond, en tevens ook nog getaperd van boven naar onder.
Dus hoe denk je een betrouwbare tolerantie te vinden op deze mannier.
Bij verkeerd meten heb je zo'n 1mm verschil terwijl toleranties in 0.01mm gemeten dienen te worden.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Zuigerspeling word gemeten op de werkzijde en dan ook nog eens op het zuigerhemd.Kom je dus nooit bij met een voelermaat.(Tenminste niet bij gemonteerde cilinder)
Beste methode is meten met micrometer (zuiger)en je cilinder met binnenmicrometer.Volgens mij(ik weet het wel zeker)heb jij deze spullen niet thuis in je hobbykoffer liggen.Even naar revisietoko brengen dus.
Beste methode is meten met micrometer (zuiger)en je cilinder met binnenmicrometer.Volgens mij(ik weet het wel zeker)heb jij deze spullen niet thuis in je hobbykoffer liggen.Even naar revisietoko brengen dus.
White Knuckle Tight!!!
mja.. en met die micrometer lukt wel als de zuiger er in zit??Bluto schreef:Zuigerspeling word gemeten op de werkzijde en dan ook nog eens op het zuigerhemd.Kom je dus nooit bij met een voelermaat.(Tenminste niet bij gemonteerde cilinder)
Beste methode is meten met micrometer (zuiger)en je cilinder met binnenmicrometer.Volgens mij(ik weet het wel zeker)heb jij deze spullen niet thuis in je hobbykoffer liggen.Even naar revisietoko brengen dus.
Gewoon op het hemd van de zuiger (langs de onderkant dus inderdaad) meten met de zuiger in de cilinder ZOALS ie er normaal in zit... dan natuurlijk bovenin, onderin en middenin meten om verschillen te zien.
Het geeft een hele goeie indicatie! Knappe vent als jij het met een binnen en buitenmicrometer (en dus 2x meetfout) echt veel beter opmeet!
+ dat het helemaal niet veel beter hoeft... 6 honderste of 10 honderste, dat verschil zie je makkelijk.
En natuurlijk.. als je niet weet wat je aan het doen bent heeft het weinig nut!
grts
Revisiebedrijven meten hun uiteindelijke boor en hoonmaat altijd met een 2 punts binnenmicrometer,afgesteld op een micrometer.Meet je toch echt wel binnen een tolerantie van 0.01 mm,mits je temperatuur en je meetgereedschap ok is.
White Knuckle Tight!!!
Euh... omdat je het nooit kan leren als je hem niet opentrekt?Dr_Bean schreef:Tja.. ik weet niet waarom hier allerlei mensen hun motor opentrekken terwijl ze er geen enkele kijk op hebben.
Ik heb zo'n heel mooi werkplaatshandboek, waar die spelingen ed. allemaal in staan en dus ook opgemeten zullen worden door iemand die er wel verstand van heeft, en met het juiste materiaal.
Door het blok open te gooien, en daarna info te vragen op een forum met mensen die er al meer ervaring mee hebben kan ik daar dus toch nog wat van leren...
Het zou me trouwens verbazen dat jij al alles wist voordat je je eerste motorblok hebt opengevezen...
Montesa Cota 315R
Zo is het. Gewoon openmaken en leergeld betalen, zoals ik het ook gedaan heb.
Ik dacht ooit het te weten en bracht vol bravour mijn cilinder weg van m'n XR250. De opdracht aan het revisie bedrijf was: overmaat erin!
Later kwam ik er achter dat de overmaat die ze er in gestopt hadden, de zelfde zuigermaat was die er al in zat. De toleranties die hun gemeten hadden waren dus nog gewoon binnen de specificaties van de huidige zuiger maar omdat ik gezegd had:overmaat erin, hebben ze dat maar gedaan. Ik had de oude zuiger thuis gehouden en later heb ik met een micrometer zowel een keer de oude als die nieuwe zuiger opgemeten. Was gelijk.
De reden van weg brengen was trouwens omdat hij veel geluid maakte. Bleek de nokkenasketting te wezen die versleten was. Leergeld:een mooie zuiger en arbeidsuren.
Ik dacht ooit het te weten en bracht vol bravour mijn cilinder weg van m'n XR250. De opdracht aan het revisie bedrijf was: overmaat erin!
Later kwam ik er achter dat de overmaat die ze er in gestopt hadden, de zelfde zuigermaat was die er al in zat. De toleranties die hun gemeten hadden waren dus nog gewoon binnen de specificaties van de huidige zuiger maar omdat ik gezegd had:overmaat erin, hebben ze dat maar gedaan. Ik had de oude zuiger thuis gehouden en later heb ik met een micrometer zowel een keer de oude als die nieuwe zuiger opgemeten. Was gelijk.
De reden van weg brengen was trouwens omdat hij veel geluid maakte. Bleek de nokkenasketting te wezen die versleten was. Leergeld:een mooie zuiger en arbeidsuren.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
heb vroeger veel gehoond,diameters van 85 tot 289 mm; altijd op 0.01mm nauwkeurig gemeten met speciale micrometer op een speciaal 2 benig rolvoetje. Kostte echter gigantisch duur deze meter (Mitutoyo) en er diende voorzichtig mee te worden omgesprongen. Je ziet deze dingen alleen bij goeie revisiebedrijven ( zag hem zelf bij een leverancier van mijn vroegere baas en deze kerel reviseerde alle motoren van de wagens uit de oldtimer collectie van de familie Mahy .
Gespecialiseerd werk, vraagt ook veel oefening en feeling (om bvb met voelerband om te gaan) dus ga maar best bij een pro als je het degelijk wil.
Groetjes Dewiene
Gespecialiseerd werk, vraagt ook veel oefening en feeling (om bvb met voelerband om te gaan) dus ga maar best bij een pro als je het degelijk wil.
Groetjes Dewiene
Husky Rules
KnapDr_Bean schreef:Zuigerspeling in cilinder kan je gewoon met een voelermaatje meten,
Ten eerste ken ik geen voelermaatjes die met 0,01 mm. oplopen.
Ten tweede heeft een voelermaatje nog altijd een breedte van ca. 10 mm. en is deze plat. Wanneer je bv. een voelermaatje van 10 mm. breedte plat op de ronding van de cilinder legt (met bv. een boring van 98 mm. bij mijn 530) dient de voelermaat zich al pakkumbeet 0,25 mm. rond te zetten alvorens deze aanligt op de binnenkant van de cilinder.
Is volgens mij toch niet erg nauwkeurig als je binnen een bereik van 0,1 mm. moet meten (= ongeveer het verschil tussen nieuwe zuiger en gebruikte zuiger wegknikkeren).
Mijn zuiger en cilinder worden dus gewoon met micrometer/inwendige meetklok gemeten.
Gaat toch langer goed denk ik
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Die zijn er wel hoor.Bij ons op de zaak hebben we ze.Van 0,005-0,01-0.02 en dan oplopend met hondersten.Maar meting met voelerband is erg persoonlijk.Dus meten zoals gezegd.Sjokske schreef:Dr_Bean schreef:Zuigerspeling in cilinder kan je gewoon met een voelermaatje meten,
Knap
Ten eerste ken ik geen voelermaatjes die met 0,01 mm.
White Knuckle Tight!!!
Terug gekomen bij het olie verbruik..........
Ziet er naar uit dat deze langs de zuiger wat olie verbruikt, schoon en glimt mooi.
Misschien dat een paar zuigerveren + schraapveer al voldoende is.
Hoe zien de inlaat kleppen eruit??
Heb je daar ook een foto van?
Zit daar ook aanslag op (aangekoekt)?
Ziet er naar uit dat deze langs de zuiger wat olie verbruikt, schoon en glimt mooi.
Misschien dat een paar zuigerveren + schraapveer al voldoende is.
Hoe zien de inlaat kleppen eruit??
Heb je daar ook een foto van?
Zit daar ook aanslag op (aangekoekt)?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
hoeveel olie verbruikt hij ?
mij dr lust ook wel een liter op 1000km... ik vul gewoon bij en rij
mij dr lust ook wel een liter op 1000km... ik vul gewoon bij en rij
Inlaatkleppen zien er behoorlijk uit. De uitlaatkleppen zijn aangekoekt. Wat voor een foto zou je daar van willen zien? De cylinderkop ligt hier, dus een foto is snel gemaakt (de kleppen zitten er wel nog in, dus losse kleppen fotograferen gaat niet..)
Mijn DR'ke zat tot op het laatste aan een 250 à 350 ml per 150 km...
De laaste keer was dat 750 ml voor 180 km, dus toen heb ik maar beslist om hem open te gooien...
Mijn DR'ke zat tot op het laatste aan een 250 à 350 ml per 150 km...
De laaste keer was dat 750 ml voor 180 km, dus toen heb ik maar beslist om hem open te gooien...
Dat was ik dus...Anonymous schreef:Inlaatkleppen zien er behoorlijk uit. De uitlaatkleppen zijn aangekoekt. Wat voor een foto zou je daar van willen zien? De cylinderkop ligt hier, dus een foto is snel gemaakt (de kleppen zitten er wel nog in, dus losse kleppen fotograferen gaat niet..)
Mijn DR'ke zat tot op het laatste aan een 250 à 350 ml per 150 km...
De laaste keer was dat 750 ml voor 180 km, dus toen heb ik maar beslist om hem open te gooien...
(cookies eens opgekuist en vergeten in te loggen...)
Montesa Cota 315R
Wat die foto van de inlaatkleppen beteft, laat maar, als alles er nog goed uitziet.
Het is dus duidelijk een geval van zuiger of veren.
En ik heb in mijn 4T tijd (honda250/500) ook altijd een olieverbruik van 1 liter op 800 tot 1000 km aangehouden als max. afhankelijk van de terreinomstandigheden.
Het is dus duidelijk een geval van zuiger of veren.
En ik heb in mijn 4T tijd (honda250/500) ook altijd een olieverbruik van 1 liter op 800 tot 1000 km aangehouden als max. afhankelijk van de terreinomstandigheden.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
ok.. ik ben ondertussen dus her en der gaan horen naar de mogelijkheden. Het blijkt niet zo heel vanzelfsprekend te zijn om een top-end goed op te meten. De meeste motorwinkels (maar niet allemaal en soms zelfs heel tegenstrijdig) gaan er ook van uit dat het "de zuiger wel zal zijn", ipv de kleppen...
Mijn vraag is nu eigelijk:
* laat ik de cylinder en zuiger opmeten, en als die versleten zijn worden daar wat aan gedaan en laat ik de cylinderkop voor wat ie is... of
* als de cylinder/piston verhoudingen binnen de specificaties zijn vervang ik enkel de segmenten en olieschraapveer en laat ik de cylinderkop voor wat ie is of
* laat ik de cylinderkop ook zowieso uit elkaar vijzen en opmeten, "just to be sure"
(scheelt hem aardig wat centjes aan werkuren, en zelf doen is geen optie wegens geen materiaal/onvoldoende kennis/veel risico)
Cylinderkoppakking kost 15,30 euro, dus da's eigelijk de enige kost die ik extra heb mocht de cylinderkop er achteraf alsnog terug afmoeten om te laten reviseren...(denk ik)
Suggesties en meningen zijn welkom
Mijn vraag is nu eigelijk:
* laat ik de cylinder en zuiger opmeten, en als die versleten zijn worden daar wat aan gedaan en laat ik de cylinderkop voor wat ie is... of
* als de cylinder/piston verhoudingen binnen de specificaties zijn vervang ik enkel de segmenten en olieschraapveer en laat ik de cylinderkop voor wat ie is of
* laat ik de cylinderkop ook zowieso uit elkaar vijzen en opmeten, "just to be sure"
(scheelt hem aardig wat centjes aan werkuren, en zelf doen is geen optie wegens geen materiaal/onvoldoende kennis/veel risico)
Cylinderkoppakking kost 15,30 euro, dus da's eigelijk de enige kost die ik extra heb mocht de cylinderkop er achteraf alsnog terug afmoeten om te laten reviseren...(denk ik)
Suggesties en meningen zijn welkom
Montesa Cota 315R