wat mag nu wel/niet in belgie

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

GranCandy
Contacteer:

Ad Ketelaars schreef:Deze groene bordjes, waarop staat dat de paden niet opengesteld zijn voor gemotoriseerd verkeer(wetboek van strafrecht art.461), zijn veelal zo sneaky opgesteld dat je in verwarring raakt of je het pad nu wel of niet mag berijden. indien er geen slagbomen voor de paden liggen, dan mogen deze paden bereden worden en dienen de borden voor het bosperceel. Ook zie je soms van dat soort borden aan de linkerkant van het pad. Dat bevestigd dat het de bospercelen betreft. in grote delen van Brabant zijn veel van deze nieuwe borden geplaatst. Het geeft boswachters en politie houvast als je in zo'n bosperceel gepakt wordt. Als je achter zo'n bord rijdt, dan MOET je een stopteken hebben gehad en moet er een verklaring van je zijn opgenomen. Zie je in de verte de boswachter aankomen, en zie je dat die duidelijk de bedoeling heeft om je te pakken dan kun je "rustig" omdraaien en wegrijden (indien je geen stopteken gehad hebt). Als naderhand blijkt dat je kenteken genoteerd is dan is dit niet rechtsgeldig. :idea:
Hey, waar ergens staat dit wettelijk beschreven?
Ik was laatst rond Apeldoorn 'n route aan het uitzetten, kwam zo'n bordje (wandelgebied, verboden voor gemotoriseerd verkeer) tegen aan de linkerkant van de weg. De weg liep een bosperceel in (links en rechts van de weg bos) maar de tractorsporen waar ik over reed liepen wel door :roll: Wil wel zeker zijn van m'n zaak als ik een route uit ga zetten waarbij ik dit wetsartikel expliciet kan publiceren.
Dr_Bean
Contacteer:

GranCandy schreef: Wil wel zeker zijn van m'n zaak als ik een route uit ga zetten waarbij ik dit wetsartikel expliciet kan publiceren.

Waarom niet gewoon wegen met deze bordjes vermijden? ze staan er niet voor niets en er is nog genoeg te rijden hier.

Ik denk dat als we met zijn allen de mazen van de wet proberen te vinden, dat er dan snel een algemene verordering zoals in duitsland (in veel staten) op grond waarvan het rijden over iedere willekeurige zandweg bestraft kan worden.

beetje respect voor natuur, wandelaar en medemens, dan kunnen we er met zijn allen van genieten denk ik.
Gast

Ben zelf bij de nieuwe ééngemaakte en gestructureede (op twee niveau's) lokale politie (tot mijn grote spijt :wink: ). Ik kom van de vroegere Rijkswacht en ga binnenkort naar de fedpol (wegpolitie).

Van bosdecreten heb ik dus geen kaas gegeten en daar kan ik jullie niet in helpen!

Voor mij persoonlijk telt de WEGCODE, die zoals helen al aanhaalde spreekt over paden en aardewegen. Als er dus GEEN verbodsborden of borden met PRIVE weg ofzo staan rij ik overal! Zelfs in een bos!!

Heb al enkele malen zever gehad omdat ik zo stom was om te stoppen!

éénmaal mocht ik zelfs bij mijn collega's langsgaan om verhoord te worden!! (mocht wel zelf mijn verhoor typen en heb er nooit meer iets van gehoord ;-)) Volgens de klager was ik verantwoordelijk voor de dood van twee van zijn schapen!! Had zelfs een attest van zijn dierenarts dat STRESS de doodsoorzaak was van zijn beestjes!!! Volgende keer : GAAZ!

Tweede maal rij ik een baantje in en zie ik NA 100 METER een bordje PRIVEWEG staan. Correct als ik ben (hm...) keer ik mij onmiddellijk om....Terug op de asfaltweg komt er een typ MET jup in de hand al brullend buiten; ik ben ier boswachter, ziet ge niet dat dit een privéweg is....blabla.....Wederom fout! Volgende keer: GAAZ!

Slechte raad, maar ik stop nooit meer voor die mannen! Meestal zijn het andere crossers die geen respect hebben voor iemands eigendom die het verpesten voor ons, maar ik wens daar niet voor op te draaien!!
DirtFreak.Q

Tweede maal rij ik een baantje in en zie ik NA 100 METER een bordje PRIVEWEG staan
Een zelf geschildert bord telt overigens NIET als wettelijke aanduiding. Too bad for the bozo :)

Gewoon kalm blijven, niet de hooligan uithangen en het komt wel slim. Ik herinner me wel het komische moment waarbji een typ uit zijn veranda komt en bijna een hartaanval krijgt omdat hji zich zo opwinde 'Ge moogt hier ni in', ikke mijn stafkaart boven: 'jawel, kijk', den diene: 'neeje! da mag ni! da mag ni zeg ik u' . Ik vond het zo grappig maar heb me dan maaromgedraaid, de arme man begon al rood te worden :P
Estivie
Contacteer:

DirtFreak.Q schreef:'Ge moogt hier ni in', ikke mijn stafkaart boven: 'jawel, kijk', den diene: 'neeje! da mag ni! da mag ni zeg ik u' . Ik vond het zo grappig maar heb me dan maaromgedraaid, de arme man begon al rood te worden :P
Op een stafkaart kan je toch niet zien of een weg al dan niet privé/toegankelijk is? Volgens mij (maar ik kan er naast zitten) staan alle wegen op een stafkaart, ook de privé wegen, niet?
Montesa Cota 315R
Erik V

Op een stafkaart kun je dus wel degelijk zien wat een privéweg is en wat niet. Alle wegen die op een (belgische) stafkaart staan zijn openbare wegen, behalve de privéwegen. Als je de legende bekijkt zie je het wel.
Ad Ketelaars
Contacteer:

Klopt Eric, maar openbaar wil niet direct zeggen dat ze toegankelijk zijn voor motorvoertuigen. Op franse kaarten staan de slagbomen meestal ingetekend. Op Belgische kaarten moet je wat foefjes kennen om verboden gebieden te herkennen.Bijv.een bos in een dambordpatroon is nagenoeg altijd verboden gebied. Staatsbos idem.
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
huskie

Ad is echt slim, hè! :)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
DirtFreak.Q

Klopt Eric, maar openbaar wil niet direct zeggen dat ze toegankelijk zijn voor motorvoertuigen. Op franse kaarten staan de slagbomen meestal ingetekend. Op Belgische kaarten moet je wat foefjes kennen om verboden gebieden te herkennen.Bijv.een bos in een dambordpatroon is nagenoeg altijd verboden gebied. Staatsbos idem.
Hij heeft gelijk hoor :) Helaas zijn sommige zogezegde openbare wegen toch prive omdat men er een hek heeft gezet of een landbouwer een prikkeldraad heeft gespannen. Zo is er ergens in Sinaai een weg die gewoon opeens weideland is geworden, die gasten denken dat alles van hun is.

BTW Ad weet jij dit toevallig, mag je in Frankrijk op de GR wegen rijden (Grande Randonnées) ?

Groetjes,

Q
huskie

Dat mag als er geen witte borden met rode rand bij staan :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Ad Ketelaars
Contacteer:

Die Huskie weet ook alles, he..........
en wat betreft de opmerking van Dirtfreak.Q, als zoiets hier in de buurt gebeurd, dan ga ik op de wegenlegger van de gemeente kijken of zo'n weg onttrokken is uit de wegenverkeerswet. Bij zowat elk verbodsbord (betreffende art.461 Wetb.van Strafrecht in NL) check ik dit af. Dit zijn de borden "Opengesteld". Tegen verkeersborden (verboden) kun je echter weinig doen. Bij verkeersborden worden de wegen niet uit de wegenverkeerswet ontrokken.
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
GranCandy
Contacteer:

Dr_Bean schreef:
GranCandy schreef: Wil wel zeker zijn van m'n zaak als ik een route uit ga zetten waarbij ik dit wetsartikel expliciet kan publiceren.

Waarom niet gewoon wegen met deze bordjes vermijden? ze staan er niet voor niets en er is nog genoeg te rijden hier.

Ik denk dat als we met zijn allen de mazen van de wet proberen te vinden, dat er dan snel een algemene verordering zoals in duitsland (in veel staten) op grond waarvan het rijden over iedere willekeurige zandweg bestraft kan worden.

beetje respect voor natuur, wandelaar en medemens, dan kunnen we er met zijn allen van genieten denk ik.
Sja, daar kan je over discussiëren. Ik woon m'n leven lang al op de Veluwe, en ik heb al heel veel van dit soort wegen gesloten zien worden ten faveure van de wandelaar en natuurliefhebber. Op zich prima, maar het moet wel van twee kanten komen. Maar dat vind ik met alles hoor - evenzo goed v.w.b. dijkweggetjes etc. Waardoor de druk op de paar leuke weggetjes die overblijven alleen nog maar toeneemt.

Respect heb ik zeker. Ik zal niet wheeliënd, modderspuitend of whatever een groepje wandelaars voorbij knallen. Gas dicht, vriendelijk knikje doet meer. Maar zoveel offroad is er echt niet meer - althans niet in mijn directe omgeving, en als er dan van die we-willen-'t-niet-maar-kunnen-het-niet-verbieden-bordjes staan .... je zult mij niet op illegale routes betrappen, maar als ik ergens mag rijden waarom dan niet?
Plaats reactie