Stel je voor, je behandelt je motorfiets als je kind, erger nog, je verwent hem alsof het je enige kind was!!!!!!
Je demonteert je carbu, maar voor je dit kan doen kom je tot de volgende vaststelling:
!!!!!!!!!!!!!PURE HORROR!!!!!!!!!!!!!!!
(voor de mensen die het niet goed zien; in de linker opening v/d carbu zit ZAND)
IK WORD EVEN NIET GOED...... ERGER DAN IK DACHT???
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Alle kinderen hebben wel eens zand in hun mond gehad
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
jep. luchtfilter niet goed afgesloten, of de kast ergens lek.hornet911 schreef:Je demonteert je carbu, maar voor je dit kan doen kom je tot de volgende vaststelling:
!!!!!!!!!!!!!PURE HORROR!!!!!!!!!!!!!!!
yamaha?
TT600RDr_Bean schreef:jep. luchtfilter niet goed afgesloten, of de kast ergens lek.hornet911 schreef:Je demonteert je carbu, maar voor je dit kan doen kom je tot de volgende vaststelling:
!!!!!!!!!!!!!PURE HORROR!!!!!!!!!!!!!!!
yamaha?
ja, ik versta u(dat is belgisch voor, ik begrijp het, )Net een gasgas trial motor gekocht en wat tref ik achter de luchtfilter aan: Leem!
Mijn bigend kan er nog wel een seizoen tegen, maar of dat voor jouw ook geld, ben bang van niet.
De afdichting van het inlaatrubber en filterkast wil wel eens met te weinig siliconen af fabriek zijn gemonteerd. Check dit in ieder geval.
Mijn bigend kan er nog wel een seizoen tegen, maar of dat voor jouw ook geld, ben bang van niet.
De afdichting van het inlaatrubber en filterkast wil wel eens met te weinig siliconen af fabriek zijn gemonteerd. Check dit in ieder geval.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Het is toch een 4-takt? Dan zul je door het zand nie zo snel schade aan de big-end hebben lijkt mij.? Eerder de zuiger of kleppen beschadigt denk ik dan. Zo lang hij nog voldoende compressie heeft zal alles nog wel goed zitten. Misschien even ophalen en kijken hoe de cilinder en kop eruit ziet om meer schade te verkomen.
Idd. viertakt....Compressie heeft hij nog zoals de eerste dag
Das nu echt klote hé!!!! Ik vraag me echt af waar dit kan vandaan komen?? Reinig de luchtfilter regelmatig!!
De verbindingen met motor en luchtfilterkast zijn allen met spanriemen die men kan aandraaien (vijs). Van fabriek uit niet vast genoeg gezet???
Das nu echt klote hé!!!! Ik vraag me echt af waar dit kan vandaan komen?? Reinig de luchtfilter regelmatig!!
De verbindingen met motor en luchtfilterkast zijn allen met spanriemen die men kan aandraaien (vijs). Van fabriek uit niet vast genoeg gezet???
meestal gewoon langs het luchtfilter zelf: Smeer de randen van het luchtfilter wat extar in met bijv vaseline (spuiten gaaat ook).hornet911 schreef:Idd. viertakt....Compressie heeft hij nog zoals de eerste dag
Das nu echt klote hé!!!! Ik vraag me echt af waar dit kan vandaan komen?? Reinig de luchtfilter regelmatig!!
De verbindingen met motor en luchtfilterkast zijn allen met spanriemen die men kan aandraaien (vijs). Van fabriek uit niet vast genoeg gezet???
zo'n ding heeft toch wel een foamfilter he?
die rubbers zitten meestal eerder TE vast dan niet vast genoeg gedraaid: Te vast en ze floepen er juist af. Gewoon effe alles uit elkaar en goed kijken of er nergens op een foute plek lucht naar binnen kan.
en oja: bij een 4takt geeft dit inderdaad voornamelijk extra zuiger/cilinder slijtage (krassen), met olieverbruik tot gevolg. hoeft niet meteen rampzalig te zijn hoor.
succes
NOG EEN ONTDEKKING GEDAAN:
TWEE INLAATKLEPPEN!!!!!!
Wat wil dit zeggen?? dichting van klepgeleider stuk??
TWEE INLAATKLEPPEN!!!!!!
Wat wil dit zeggen?? dichting van klepgeleider stuk??
Lijkt er wel op , maar kan ook nog een lekke / klep zijn
Maar als de compressie nog als vanouds is en er geen rare "ploffen"in de carb. te horen waren dat is het alleen een klepgeleider/klep cq rubber.
Als dat rubber versleten is hoeft dat nl. nog niet altijd lekkage als gevolg te hebben.
Die rubbers zijn een extra afdichting.
Maar als de compressie nog als vanouds is en er geen rare "ploffen"in de carb. te horen waren dat is het alleen een klepgeleider/klep cq rubber.
Als dat rubber versleten is hoeft dat nl. nog niet altijd lekkage als gevolg te hebben.
Die rubbers zijn een extra afdichting.
mooie he al die klepjeshornet911 schreef:NOG EEN ONTDEKKING GEDAAN:
TWEE INLAATKLEPPEN!!!!!!
Wat wil dit zeggen?? dichting van klepgeleider stuk??
zou kunnen dat de afdichting wat lekt (lijkt er inderdaad wat op). Als je geen extreem olieverbruik hebt niet iets om je al zorgen om te maken.
Verschillen tussen de 2 kanalen komen ook wel doordat de 2 carburateurs niet gelijk zijn, en niet evenveel 'bijdragen'.
als de cv carb niet goed werkt (membraan stuk/verstopt ofzo) dan gaat die kant veel te rijk lopen bijv.
De rechter carburator is niet de hoofdcarburator en werkt door onderdruk in het inlaatstuk net VOOR deze carb. Kan deze onderdruk er iets mee te maken hebben??
Doe hem morgen binnen om de kop volledig te laten nazien.....
Gewone slijtage lijkt me hier niet mogelijk, gezien hij nog maar 6000 km heeft (on en offroad)??
Doe hem morgen binnen om de kop volledig te laten nazien.....
Gewone slijtage lijkt me hier niet mogelijk, gezien hij nog maar 6000 km heeft (on en offroad)??
gasschuifafschuining lijkt inderdaad wat raar scheef te zitten, alsof de schuif niet in zijn groefje loopt.Sjokske schreef:Zit bij die rechter carburateur de gasschuif niet een tikkie scheef (of hoort dat zo ?)
Dan geen risico's nemen, gewoon effe lekker nieuwe klepgeleider afdichtinkjes erop zetten. (Bij Honda altijd origineel pakken, veel beter dan aftermarketsetjes, maarja, bij Yamaha weet ik dat nog niet zo...)hornet911 schreef:Doe hem morgen binnen om de kop volledig te laten nazien.....
Er zit ook nog een "lipje" in het membraan, en dat lipje past precies in een uitsparing. Scheef monteren kan dan niet (tenzij af-fabriek het membraan scheef op de schuif is geplaatst)Dr_Bean schreef:gasschuifafschuining lijkt inderdaad wat raar scheef te zitten, alsof de schuif niet in zijn groefje loopt.Sjokske schreef:Zit bij die rechter carburateur de gasschuif niet een tikkie scheef (of hoort dat zo ?)
Volgens mij kijk je recht in de primaire carb, maar dus schuin in de secundaire carb, waardoor het lijk of de gasschuif scheef zit
Voila, even contact opgenomen met de dealer LAMMENS, die al enkele jaren op rij op de rustdag van de DAKAR de motor van jeroen RAMON onder handen neemt.
Deze verzekert mij dat er niks aan de hand is met mijn motorblok! De olie zou komen van het feit dat de carburator (rechter kant) slechts opengaat bij volledige belasting en dus bij rustige ritjes gesloten blijft. Hij heeft er nog een hele technische uitleg bijgegeven, maar dan was ik allang verloren
Het zand is volgens hem zeker geen probleem, komt volgens hem van de benzine (dan moet hij het niet op de moto steken (yamaha dealer in hart en nieren )) en kan weining kwaad! Dit wordt verbrand (+-1500°). Wat nefast is voor een motor is zand in de olie (via carteontluchting), daarmee draai je een motor in de soep.
Volgens hem zat er in de 250 (enige nog in koers) van RAMON zoveel zand (carbu) dat hij verschoot dat de carbu nog werkte!!!!!!!!!!!!!!!(RAMON rijdt de dakar trouwens ZONDER van blok te wisselen!!!!tenzij hij brokken krijgt natuurlijk))
Gaan we alles maar monteren zekers...
Deze verzekert mij dat er niks aan de hand is met mijn motorblok! De olie zou komen van het feit dat de carburator (rechter kant) slechts opengaat bij volledige belasting en dus bij rustige ritjes gesloten blijft. Hij heeft er nog een hele technische uitleg bijgegeven, maar dan was ik allang verloren
Het zand is volgens hem zeker geen probleem, komt volgens hem van de benzine (dan moet hij het niet op de moto steken (yamaha dealer in hart en nieren )) en kan weining kwaad! Dit wordt verbrand (+-1500°). Wat nefast is voor een motor is zand in de olie (via carteontluchting), daarmee draai je een motor in de soep.
Volgens hem zat er in de 250 (enige nog in koers) van RAMON zoveel zand (carbu) dat hij verschoot dat de carbu nog werkte!!!!!!!!!!!!!!!(RAMON rijdt de dakar trouwens ZONDER van blok te wisselen!!!!tenzij hij brokken krijgt natuurlijk))
Gaan we alles maar monteren zekers...
Laatst gewijzigd door Gast op do jan 13, 2005 17:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Waarom alleen zand in 1 carb??
Is die schuif nooit (meer) open geweest?
En welke kleur inlaat hoort bij welke carb, is er een relatie te leggen??
suc6
Is die schuif nooit (meer) open geweest?
En welke kleur inlaat hoort bij welke carb, is er een relatie te leggen??
suc6
Dat is een goeie......lijkt mij dat je de oplossing in het aanzuigkanaal van de prim. carb moet zoeken. Als je luchtfilter niet goed is zou er ook zand in de sec.carb moeten zitten...gassen (ni) schreef:Waarom alleen zand in 1 carb??
suc6
Jongens: zie antwoord boven.
zand in carbu: links. Linker klep: proper!
GEEN zand in carbu: rechts. rechter klep: olie
Vermoedelijk alleen zand in de linkse omdat ik de laatste rit niet steeds voluit heb gereden en dus de rechtse waarschijnlijk niet veel is opengeweest.
Rechter kant van carbu gaat maar open bij 3/4 belasting ofzo, die werkt op onderdruk (vacuüm).
PS: volgens LAMMENS doet het verstellen van de rechtergasnaald NIETS uit gezien die toch alleen maar werkt op onderdruk en eigenlijk benzine levert naargelang de vraag (een beetje zelfregelend)
De linker naald moet wel een beetje uitdoen ......
Is nu niet omdat hij dit alles heeft uitgelegd, maar LAMMENS zelf is één van de beste meccano's die ik ken!
Om te checken ga ik mijn tank eens laten leeglopen en controleren...!!
zand in carbu: links. Linker klep: proper!
GEEN zand in carbu: rechts. rechter klep: olie
Vermoedelijk alleen zand in de linkse omdat ik de laatste rit niet steeds voluit heb gereden en dus de rechtse waarschijnlijk niet veel is opengeweest.
Rechter kant van carbu gaat maar open bij 3/4 belasting ofzo, die werkt op onderdruk (vacuüm).
PS: volgens LAMMENS doet het verstellen van de rechtergasnaald NIETS uit gezien die toch alleen maar werkt op onderdruk en eigenlijk benzine levert naargelang de vraag (een beetje zelfregelend)
De linker naald moet wel een beetje uitdoen ......
Is nu niet omdat hij dit alles heeft uitgelegd, maar LAMMENS zelf is één van de beste meccano's die ik ken!
Om te checken ga ik mijn tank eens laten leeglopen en controleren...!!
even benzinefiltertje monteren??hornet911 schreef: Om te checken ga ik mijn tank eens laten leeglopen en controleren...!!
Das nu eens een gedacht sé!!!! Ga ik zeker doen!!
Al zit er wel al eentje IN de tank (das meer een zeefje...)
Al zit er wel al eentje IN de tank (das meer een zeefje...)
met een beetje geluk komen de IC's rechtstreeks je uitlaat uithornet911 schreef:Dit wordt verbrand (+-1500°).