Winterbeurt: iemand nog tips?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Dag allemaal.

Ik heb mijn WR uit elkaar gesleuteld bij wijze van winterbeurt. Motorisch ga ik er verder niet aan sleutelen (behalve klepspeling controleren). Blokje gaat er wel even onderuit, framepje even bijspuiten. Ben van plan om alle draaiende delen verder schoon te maken, opnieuw in te vetten (geel of zwart vet?) etc. Nu verwacht ik dat enkelen van jullie zeggen: als je die WR dan toch uit elkaar haalt doe dan meteen.....


Met andere woorden, graag goeie praktijktips die ik op dit projectje kan loslaten. Dus aandachtpunten en modificaties etc etc.

Oh, en dan nog wat, kopervet, ik ben er zelf niet zo kapot van en volgens mij is het al uit menig werkplaats verbannen, maar de boutjes die mijn voorpoten vast klemmen en andere bouten in mijn frame zitten onder dit vet. Schoonmaken en droog monteren, ander vet, kopervet... Wat jij? Remblokken kopervetvrij?

Alvast bedankt voor jullie nuttige tips en info!

(Husky, heb je ook een klusje voor mijn dremel :D )
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Indien je ze nog niet hebt zou ik smeernippels monteren bij je linkarm en je achterbruglagers. Zelfde bij je balhoofd.

De DRZ-E heeft dit standaard en de DRZ-S helaas niet, da's jammer

Over kopervet: laatst mijn bougie gewisseld en een klein likje kopervet aan het einde van het schroefdraad gedaan. Naar het schijnt mag je dat nooit doen, waarom eigenlijk niet?

Wat is er mis met kopervet waarom het verbannen wordt uit de werkplaats?

Grx,

Noppy
:toost:
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Noppy schreef:Indien je ze nog niet hebt zou ik smeernippels monteren bij je linkarm en je achterbruglagers. Zelfde bij je balhoofd.

Grx,
Noppy

Ben zelf nog niet geheel overtuigd van het nut van smeernippels.
Dienen die gehele loze ruimten dan te worden volgedrukt met vet? En waar blijft het vuil dat zich in de lagers nestelt? Druk je dit er uit als je vet via de nippels bijpompt?
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
crossboss
Berichten: 43
Lid geworden op: zo jun 29, 2003 00:03
Locatie: Gilze
Contacteer:

Als je er nieuw vet in doet komt het vuile eruit. Dus je zou net zo lang kunne pompen tot er schoon vet uit komt. Dan weet je zeker dat het schoon is.
adrenaline seeker
Berichten: 42
Lid geworden op: vr okt 01, 2004 13:39
Locatie: antwerpen

crossboss schreef:Als je er nieuw vet in doet komt het vuile eruit. Dus je zou net zo lang kunne pompen tot er schoon vet uit komt. Dan weet je zeker dat het schoon is.
en over hoeveel vet spreken we dan als ik mag vragen
met een tube kom je dus niet toe als je de achterbruglagers en balhoofdlagers wil smeren
there ain't no hill to high
Ger
Berichten: 273
Lid geworden op: wo jun 02, 2004 18:51

adrenaline seeker schreef: en over hoeveel vet spreken we dan als ik mag vragen
met een tube kom je dus niet toe als je de achterbruglagers en balhoofdlagers wil smeren
Jawel, alleen de eerste keer gaat er redelijk veel in. Het is niet zo dat al het vet slecht/vuil is. Het vet aan de kant van de lagers is meestal vuil en een paar keer pompen en schoon vet komt eruit.
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Anders nog iets?
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Tja,

Als je hem toch uit elkaar haalt zou ik meteen een Nology kabel monteren, voor meer vermogen en het verlagen van het verbruik. Hierdoor wordt het starten bij extreme kou ook fors verbeterd. Ook rijden op grote hoogte zou langer goed moeten gaan ipv rejetten.

Ik heb er vandaag eentje besteld in Duitsland, om het toch maar eens te proberen, wat andere mensen er ook van denken :twisted:

Kerstgroeten,

Noppy
:toost:
Bluto
Berichten: 113
Lid geworden op: do nov 18, 2004 18:29
Locatie: Helmond

Laat eens weten of je verschil merkt met je high-tech bougiekabel.Vooral het beter starten verhaal is wel interresant voor dikke 1 cilinders zonder magic button.
Wat koste ie met versturen erbij geteld?
White Knuckle Tight!!!
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

76 Teuro's

Niet niks...
:toost:
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 53
Lid geworden op: wo jul 17, 2002 21:26

ik gebruik alleen kopervet bij bouten of delen die erg warm worden.
met name de uitlaat dus, gaat het makkelijker los bij uitelkaar halen
en remblokken smeer ik alleen in met kopervet als ze gaan piepen maar de ervaring leert dat als je de remmen maar goed gebruikt dat ze eigenlijk nooit piepen (met orginele blokkjes gebeurt dat trouwens zowieso niet zo gouw)
barry!!

bouten en moeren kun je gewoon kopervet gebruiken.

voor de rest moet je gewoon voor de draaiende onderdelen. de delen die onder frictie staan oid gewoon insmeren met vet2 kleur boeit niet. als het maar dik vet2 is
barry!!

liefst vet2 wat natuurlijk goed tegen water bestand is (zijn meeste vetten wel, maar je hebt verschillen, staat er wel op)
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Noppy schreef:Tja,

Als je hem toch uit elkaar haalt zou ik meteen een Nology kabel monteren, voor meer vermogen en het verlagen van het verbruik. Hierdoor wordt het starten bij extreme kou ook fors verbeterd. Ook rijden op grote hoogte zou langer goed moeten gaan ipv rejetten.

Ik heb er vandaag eentje besteld in Duitsland, om het toch maar eens te proberen, wat andere mensen er ook van denken :twisted:

Kerstgroeten,

Noppy
Hoe zijn je ervaringen?

Het schijnt dat als je een echt goede bougiedop installeert dat dat al 5000 ohm scheelt. Neem je vervolgens een niet radio-ontstoorde bougie, dus zonder de R in het nummer, dat dit eveneens zo'n 5000 ohm scheelt. Beter starten en een betere verbranding zijn het resultaat! Moet ik nog proberen!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Plaats reactie