starten ktm lc4

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
robocop

ik heb van een collega een 600 lc4 uit 1990 gekocht, maar ik heb een paar vraagjes: wat is de juiste start procedure en waar is die knop op de caberateur voor? ik dacht koud /warm maar waneer is die aan?
als je hem uittrekt of in duwt? alvast bedankt mannen( dames?) :oops:
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

knop in is voor warme start. Je drukt dan een naald onder je gasschuif waardoor ie iets openstaat.

Als hij slecht start, monteer dan een nieuwe naald en naaldgeleider.

Verder tegen de compressie aanzetten, kleplichter in en iets doortrappen.
Kickstarter weer omhoog en trappen zo hard je kan met je rechterhand op het zadel.

suc6
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
KTMZ©
Berichten: 57
Lid geworden op: do mar 06, 2003 23:21
Locatie: Goor
Contacteer:

Freek schreef:Verder tegen de compressie aanzetten, kleplichter in en iets doortrappen.
Kickstarter weer omhoog en trappen zo hard je kan met je rechterhand op het zadel.

suc6
Hmmm, dat is als je te kort bent om er op te zitten. Als dat wel kan, is het veel makkelijker. Tenminste, zo start ik.
Twente Rulez!
Gast

De mijne start ik meestal staand naast de machine (omschrijving Freek), maar als ik er vertrouwen in heb (motor heeft recent gelopen en is reeds afgekoeld) trap ik 'm met 1 trap vanuit het zadel aan.

Naast de fiets kan ik meer kracht zetten waardoor hij harder ronddraait en daardoor ook een extra slag maakt (=meer kans op lopen). Ook is het minder vermoeiend dan zittend trappen.

Verder is het zaak goed te weten hoe de choke moet staan. Dit is afhankelijk van de afstelling en de carburateur op de fiets (Bing of Dellorto).

Anekdote: Vorig jaar gekeken bij iemand die graag van zijn LC4-600 af wilde. Hij had last van z'n knie (van voetbal of zo) en had altijd al een dikke rechter knie voordat-ie liep. Op dat moment werden we het niet eens over de prijs, en toen ik wegreed heb ik mijn LC4-600 gewoon vanuit het zadel gestart, dus met links. Ik zal nooit vergeten hoe hij keek!

Een week later belde hij op dat we'm konden hebben voor onze prijs :-)

Maurice
robocop

mannen ,bedankt alvast voor de start tips,ik heb goede ervaringen met xr 600 en heb ook 2jaar yz 400f gereden fijne fietsen ik had ook nooit start problemen maar ik heb een jaar geleden ernstig ongelijk gehad met wild crossen(gebroken been links/verbrijzeld onderbeen rechts/en verbrijzeld onderarm/pols)ik heb nu dus een goedkoop motortje gekocht om te kijken of t weer een beetje gaat,rijden gaat goed alleen starten niet helemaal soepel,links trappen lukt me helemaal niet ,er naast staan en met rechts gaat op zich goed maar ik trap denk (nog) niet hard genoeg,maar ik wilde in ieder geval de juiste manier weten anders lukt t helemaal niet,volgens mij is jullie start procedure de zelfde als bij de yamaha,s,ik moet ook nog even aan de choke stand wennen ,maar dat zal wel goed komen naar een tijdje.
streetracing

hoi,

ik heb nu juist een ktmLC4 600 gekocht zou van 95 moeten zijn (1ste inschrijving toch in '95)

Ik trap met links terwijl ik rechtstaover de moto, gewoon ff zittend de decompressiedoen en dan ff beetje springen ,dan start ie vaak van de eerste keer :) mjah ik ben nu wel 1m97 groot dus dit zal wss niet voor iedereen werken :s

Maar een klein sprongetje maken en beetje naar links leunen helpt veel :)
En beetje experimenteren met de choke :)
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

mijn ervaring met de 600LC4 .. : 1 je trapt de kickstarter een aantal malen naar beneden met t gas open en de kleplichter ingeknepen
2 dan trap je de kickstarter zonder kleplichter naar beneden tot ie niet verder wil ( compresieslag)
3 je laat de kickstarter terug komen en trapt deze met ingeknepen kleplichter naar beneden tot deze in horizontale stand staat ...
4 laat de kickstarter terug komen en trap deze nu met volle kracht naar beneden ..

dit alles gaat int echt natuurlijk vele malen sneller als dat ik t beschrijf .. maar het is voor mijn LC4 de enigste manier om m aan de plof te krijgen .. bij een warme motor is dit principe het zelfde maar dan met de warmstart knop op de carburateur INGEDRUKT .... ook na het vallen start de LC beter als je een aantal keren met ingeknepen kleplichter de kickstarter naar beneden trapt.... ( niet vallen is natuurlijk beter ) :P
4 strokes only !!
Gebruikersavatar
KTM Jeroen
Berichten: 21
Lid geworden op: vr nov 19, 2004 21:23
Locatie: Groningen

Joebar,

Waar kan ik die warmstart knop vinden? Ik zit namelijk met een probleem dat mij '91 KTM LC4 600 warm niet wil starten.

Tot vanavond wist ik niets van die knop..... Kun je mij uit de brand helpen?
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Links op de carburateur.
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Afbeelding


Linkerzijde van de carb .. Indrukken is voor warmstart als het goed is komt de knop vanzelf terug als je een keer gas gegeven hebt ...
4 strokes only !!
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Starten is altijd erg lastig. Ik heb net alleen een uur zitten trappen om hem aan te krijgen. Normaal een aantal keren trappen en hij loopt,zojuist ook,hij liep een paar seconden en daarna uit. Met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. Wie helpt?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Water in carburator dat bevroren is ?
Heb ik ook al eens gehad :oops:

Jo VdB
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Net nog even geprobeerd maar geen enkele klap.

Ik moet die bougie er uit hebben alleen ik heb geen sleutel.Past een standaard sleutel of zijn er speciale maten?
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Het klinkt een beetje afgezaagd, maar ik had er altijd een afgezaagde pijpsleutel voor.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

Houten Klaas schreef:Net nog even geprobeerd maar geen enkele klap.

Ik moet die bougie er uit hebben alleen ik heb geen sleutel.Past een standaard sleutel of zijn er speciale maten?
sleutel 21 pas normaal o pde boudgie dacht ik
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Freek schreef:Het klinkt een beetje afgezaagd, maar ik had er altijd een afgezaagde pijpsleutel voor.
Idem: Een op de juiste lengte afgezaagde pijpsleutel, met bovenin een oude dopsleutel gelast:
Pijpje over de bougie, daarna past net de ratel erop, en dan de lengte zo uitmeten dat de ratel precies komt waar je de meeste slag hebt.

grts
Ice
Berichten: 3
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 14:35
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

Ik las ergens op offroad.com dat wanneer je je carb vervangt door een Mikuni dat dan het starten stukken beter zal gaan wanneer hij warm is. Iemand die wat meer weet ?

Voor mij is het niet echt een groote zorg want ik heb e-start :twisted: :twisted:
-Cannondale Speed 440
-Suzuki RM250
crazywheely
Berichten: 31
Lid geworden op: ma aug 23, 2004 23:46
Locatie: Eindhoven

ook ik had problemen met mijn '95er KTM 620 EGS.Deze motor kwam weliswaar uit Duitsland maar klopte qua sproeierafstelling voor geen meter.Ik heb de originele boekjrs geraadpleegd,de juiste sproeiers gemonteerd,luchtfilterkast opengewerkt,alu demper gemonteerd voor een vrijere ademhaling.Dit alles tevens op advies van Lemmens.Dit had zeer zeker een goed rtesultaat.1 keer trappen om het mengsel aan te zuigen en bij de 2de keer trappen lopen zoals het hoort.Het kan dus allemaal wel mits het hele zaakje goed afgesteld is.
Plaats reactie