klepspeling xr 500 van 1984 ????????????????????????????????

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
peter.fransje
Berichten: 2
Lid geworden op: za dec 11, 2004 00:11
Locatie: omgeving schagen

kan iemand mij vertellen wat de klepspeling van een honda xr 500 van bj 1984 moet zijn ?

zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten ?

bij voorbaat dank : peter
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

peter.fransje schreef:kan iemand mij vertellen wat de klepspeling van een honda xr 500 van bj 1984 moet zijn ?

zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten ?

bij voorbaat dank : peter
het Clymber boek zegt
in 0.05 mm
uit 0.10 mm

Maar eerlijk gezegd zou ik die waarde voor de inlaat liever wat ruimer nemen, bijv:

in 0.08
uit 0.10

in de praktijk komt het niet ZO kritisch denk ik. gewoon voldoende vaak controleren, is tenslotte een fluitje van een cent bij zo'n ding.
grts
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Die 0.05 voor inlaat en 0.10 voor uitlaat klopt ook volgens de Revue Moto Technique die ik erover heb.

Indien je interesse hebt voor dit werk, dan geef je me maar een PB.
Het is een volledige technische handleiding over de Xl en Xr modellen (jaargang 1978 tot 1984)

Alles wat je wil weten over onderhoud en herstellingen staat erin, met vele duidelijke foto's.

Het is wel in het Frans.

Jo VdB
omega
Berichten: 2
Lid geworden op: vr dec 24, 2004 22:28

als je inlaat 0,10
en uitlaat 0,15 of 0,20
neemt zit je altijd goed!

een te krappe speling kan kwaad, een te veel speling niet, je hoort hoogstens de kleppen tikken
veel suc6
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

omega schreef:als je inlaat 0,10
en uitlaat 0,15 of 0,20
neemt zit je altijd goed!

een te krappe speling kan kwaad, een te veel speling niet, je hoort hoogstens de kleppen tikken
veel suc6
Das toch niet helemaal zo waar: Bij te veel speling slaat de nokkenas veel harder tegen de tuimelaar op het moment dat ie begint de klep te lichten (en de tuimelaat tegen de 2e tuimelaar (bij RFVC), en die weer tegen de klep).
Hierdoor kan bestaat de kans dat die door de oliefilm op de nok en tuimelaar heendrukt, waardoor de tuimelaar en nokkenas extreem zullen slijten.

0.2 uit is echt overbodig veel. Die nieuwere XR's hebben allemaal iets van 0.10 in en 0.12 uit.
Bij Racetoepassingen (hoge toerentallen) zou ik zeker niet te ruim gaan zitten.

groet
Plaats reactie