kan iemand mij vertellen wat de klepspeling van een honda xr 500 van bj 1984 moet zijn ?
zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten ?
bij voorbaat dank : peter
klepspeling xr 500 van 1984 ????????????????????????????????
Moderator: ghulst
het Clymber boek zegtpeter.fransje schreef:kan iemand mij vertellen wat de klepspeling van een honda xr 500 van bj 1984 moet zijn ?
zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten ?
bij voorbaat dank : peter
in 0.05 mm
uit 0.10 mm
Maar eerlijk gezegd zou ik die waarde voor de inlaat liever wat ruimer nemen, bijv:
in 0.08
uit 0.10
in de praktijk komt het niet ZO kritisch denk ik. gewoon voldoende vaak controleren, is tenslotte een fluitje van een cent bij zo'n ding.
grts
Die 0.05 voor inlaat en 0.10 voor uitlaat klopt ook volgens de Revue Moto Technique die ik erover heb.
Indien je interesse hebt voor dit werk, dan geef je me maar een PB.
Het is een volledige technische handleiding over de Xl en Xr modellen (jaargang 1978 tot 1984)
Alles wat je wil weten over onderhoud en herstellingen staat erin, met vele duidelijke foto's.
Het is wel in het Frans.
Jo VdB
Indien je interesse hebt voor dit werk, dan geef je me maar een PB.
Het is een volledige technische handleiding over de Xl en Xr modellen (jaargang 1978 tot 1984)
Alles wat je wil weten over onderhoud en herstellingen staat erin, met vele duidelijke foto's.
Het is wel in het Frans.
Jo VdB
Das toch niet helemaal zo waar: Bij te veel speling slaat de nokkenas veel harder tegen de tuimelaar op het moment dat ie begint de klep te lichten (en de tuimelaat tegen de 2e tuimelaar (bij RFVC), en die weer tegen de klep).omega schreef:als je inlaat 0,10
en uitlaat 0,15 of 0,20
neemt zit je altijd goed!
een te krappe speling kan kwaad, een te veel speling niet, je hoort hoogstens de kleppen tikken
veel suc6
Hierdoor kan bestaat de kans dat die door de oliefilm op de nok en tuimelaar heendrukt, waardoor de tuimelaar en nokkenas extreem zullen slijten.
0.2 uit is echt overbodig veel. Die nieuwere XR's hebben allemaal iets van 0.10 in en 0.12 uit.
Bij Racetoepassingen (hoge toerentallen) zou ik zeker niet te ruim gaan zitten.
groet