Klopt, mijn originele comment was zowieso niet aan jou gericht; maar aan al die mensen die de term oktaanGEHALTE gebruikte.Rudy schreef:Had ik er toch ook al staan.
Zegt hij beter lezen
Groet
Moderator: ghulst
Klopt, mijn originele comment was zowieso niet aan jou gericht; maar aan al die mensen die de term oktaanGEHALTE gebruikte.Rudy schreef:Had ik er toch ook al staan.
Zegt hij beter lezen
Sjokske, niet alle vliegtuigen vliegen op kerosine.Sjokske schreef: Lopen die gevleugelde vrienden in veel gevallen dan niet op kerosine (hetgeen toch heel wat anders is dan benzine, kerosine lijkt meer op gezuiverde petroleum)
Een jaartje of acht geleden heb ik voor mijn vorige baas midden tussen de startbanen van Schiphol kerosine (en dus geen AvGas)-leidingen en opslagtanks mee mogen bedenken en aanleggen.
Of is dat AvGas voor tweetakt-Jumbo's
Zover ik weet is het afhankelijk of het ic (internal combustion engines) zijn of niet, in die kleine vliegtuiges zitten een soort gare (auto achtige)motoren in met een hele hoge compressie om hoog in de lucht nog een beetje vermogen te leveren. Dat houdt gewoon in dat je wel brandstof moet gebruiken met een hele hoge klopvastheid.Jo VdB schreef:Sjokske, niet alle vliegtuigen vliegen op kerosine.Sjokske schreef: Lopen die gevleugelde vrienden in veel gevallen dan niet op kerosine (hetgeen toch heel wat anders is dan benzine, kerosine lijkt meer op gezuiverde petroleum)
Een jaartje of acht geleden heb ik voor mijn vorige baas midden tussen de startbanen van Schiphol kerosine (en dus geen AvGas)-leidingen en opslagtanks mee mogen bedenken en aanleggen.
Of is dat AvGas voor tweetakt-Jumbo's
De kleintjes (type Cessna e.d., die je waarschijnlijk niet tegenkomt in Schiphol) gebruiken soms van dat AvGas-gedoe.
Commerciële toestellen vliegen inderdaad op kerosine (dat in feite slecht ontvlambaar is)
Jo VdB
KTM schrijft voor de RFS 4takten "gewone" eurosuper van 95 octaan voor.Ad Ketelaars schreef:Heeft benzine in een "naftbakske" met een hoog octaangehalte (98Ron) zin voor een 4-takt
En meestal ook nog met een lekke uitlaat, die krengen die bij mij regelmatig over het huis vliegen maken me toch een kolereherrie........Rudy schreef: in die kleine vliegtuiges zitten een soort gare (auto achtige)motoren
Was het toch geen ijzervreterpruus schreef:tjonge zeg, zie ze bijna vliegen! Geloof het of niet, lood is goed voor een motor. Mijn opa dronk het spul ook wel es en hij is tot Stalingrad gekomen!