toen ik net repleyde zag ik ook de reactie van :gast
en dus ff met schroevendraaier geprobeert. met veel kracht en geweld is het gelukt , schiet af en toe met een rot kracht die veer terug door loschieten van schroevendraaier . blij dat ik die schotel met een punttang er af probeer te halen... want als daar je vingers tussen zitten...
maar tis gelukt . barry kan nu verder .
kan er trouwens voorvork olie sae 7.5 in?
zuigende achterveer
Moderator: ghulst
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
ja kan, bij een crossmotor word er meestal sae 10 in gedaan, voor in de winter is het wel beter om er 7,5 in te hebben maar in de zomer kan je er beter een wat dikkere in hebben (10) vanwege de warmte die onstaat en de olie anders dus te dun wordbarry!! schreef:toen ik net repleyde zag ik ook de reactie van :gast
en dus ff met schroevendraaier geprobeert. met veel kracht en geweld is het gelukt , schiet af en toe met een rot kracht die veer terug door loschieten van schroevendraaier . blij dat ik die schotel met een punttang er af probeer te halen... want als daar je vingers tussen zitten...
maar tis gelukt . barry kan nu verder .
kan er trouwens voorvork olie sae 7.5 in?
OOOOO laat technoflex of WP het maar niet horen. Een demper wordt heel heet, dus kun je er geen dikke olie ingooien. Want dan is de demper het eerste half uur niet te rijden en daarna begint het pas een beetje te werken. Af fabriek wordt een demper met 2,5 sae gevult.
2,5 sae is de way to go. Wordt verkocht door de betere suspension shops.
Gewoon naar vragen... enne geen 7,5 en geen 5. Als je hem dan toch open maakt kun je het beter meteen goed doen.
2,5 sae is de way to go. Wordt verkocht door de betere suspension shops.
Gewoon naar vragen... enne geen 7,5 en geen 5. Als je hem dan toch open maakt kun je het beter meteen goed doen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
haha, scherp opgemerkt... ik dacht dat hij naar de voorvering vroeg, maar ik zie nu dat er staat of er voorvork olie sae 10 in kan...huskie schreef:OOOOO laat technoflex of WP het maar niet horen. Een demper wordt heel heet, dus kun je er geen dikke olie ingooien. Want dan is de demper het eerste half uur niet te rijden en daarna begint het pas een beetje te werken. Af fabriek wordt een demper met 2,5 sae gevult.
2,5 sae is de way to go. Wordt verkocht door de betere suspension shops.
Gewoon naar vragen... enne geen 7,5 en geen 5. Als je hem dan toch open maakt kun je het beter meteen goed doen.
nou voor de genen die dan nog nooit de demping in die bus hebben gezien, met die shims en zo. hier wat foto's:
(kan wat groot zijn).
(kan wat groot zijn).
kan ik overgens die moer aan de onderkant er af draaien om alles van de zuigerstang te halen? zodat ik die mooie ronde aluminiunm knop zegmaar, die het geheel afdicht. waar de zuigerstang uitkomt, met aan de buitenkant de o-ring, goed kan schoonmaken.
ja tis oppassen met shims, niet door de war raken e.d, goed volgorde onthouden en zo. maar kan verder geen kwaad?
ja tis oppassen met shims, niet door de war raken e.d, goed volgorde onthouden en zo. maar kan verder geen kwaad?
hahaha kan het nu wél HEEEEL goed zien!
naja, hoe verder we komen, hoe meer vragen er ook zijn he
die 1ne normale moer is er af met de shims er onder , maar die aparte moer, met die 4 vlakken er op en gaten er in. deze moet ik er ook af kunnen draaien, maar deze zit echt TE vast!. iemand een tip hierom?
het gaat om een ohlins veer
die 1ne normale moer is er af met de shims er onder , maar die aparte moer, met die 4 vlakken er op en gaten er in. deze moet ik er ook af kunnen draaien, maar deze zit echt TE vast!. iemand een tip hierom?
het gaat om een ohlins veer
Maak die eerst maar heet, want die zal er wel met loctitie opzitten.
Je kunt ook aan de andere kant proberen, waar dus de uitgaande demping stelschroef zit. Dat zit ook met schroefdraad en loctitie vast.
Hoe zag de olie eruit, nog mooi goedkleurig en hoe dik was deze olie?
Ohlins heeft een mooie site, misschien dat je daar even een pdf-filetje kunt bekijken. www.ohlins.com
Je kunt ook aan de andere kant proberen, waar dus de uitgaande demping stelschroef zit. Dat zit ook met schroefdraad en loctitie vast.
Hoe zag de olie eruit, nog mooi goedkleurig en hoe dik was deze olie?
Ohlins heeft een mooie site, misschien dat je daar even een pdf-filetje kunt bekijken. www.ohlins.com
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
olie was dikker dan sae 5. komt eerder bij sae 15 in de buurt wat er in zat
olie hoort geel te zijn, want die kleur heeft hij noh wel een beetje, maar is wel aan de erg donkere kant. wel vervuild iedergeval. komt nieuwe olie in.
maar die vage moer na de shims kun je er dus gewoon afdraaien? ik had gehoort dat het vastzit met een pin door de stang of zo, aan die ronde draaiknop aan de onderkant. blablabla wie...
olie hoort geel te zijn, want die kleur heeft hij noh wel een beetje, maar is wel aan de erg donkere kant. wel vervuild iedergeval. komt nieuwe olie in.
maar die vage moer na de shims kun je er dus gewoon afdraaien? ik had gehoort dat het vastzit met een pin door de stang of zo, aan die ronde draaiknop aan de onderkant. blablabla wie...
Mijn info is niet gebaseerd op een ohlins. Je moet goed bekijken hoe ze het een en ander hebben gemonteerd. De verchroomde as heeft veelal zijn onderdelen er met schroefdraad op zitten, maar een belletje naar Fa Kroon kan voor opheldering zorgen.
Je bent in ieder geval niet bang uitgevallen en dat is een compliment waard. Door te doen leert men, enne ik zou dat zaakje laten zitten en het gewoon even met een sopje schoonmaken. Trouwens lekte die demper nu wel of niet, want daar heb ik niets van vernomen? Als die as geen slijtplekken vertoont heeft het allemaal weinig geleden. Zo te zien heeft die zuiger ook nog z'n gehele teflon coating erop zitten. Dus alles ziet er mooi uit.
Je bent in ieder geval niet bang uitgevallen en dat is een compliment waard. Door te doen leert men, enne ik zou dat zaakje laten zitten en het gewoon even met een sopje schoonmaken. Trouwens lekte die demper nu wel of niet, want daar heb ik niets van vernomen? Als die as geen slijtplekken vertoont heeft het allemaal weinig geleden. Zo te zien heeft die zuiger ook nog z'n gehele teflon coating erop zitten. Dus alles ziet er mooi uit.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
na gewoon losgetrokken, met veeeeel kracht kosgedraait. zat dus vast met locktide. het ziet er idd allemaal nog goed uit. was toch bezig, dus meteen maar ff alles lostrekken...
nu alleen ff nieuwe olie in.
nu alleen ff nieuwe olie in.
enigste waar je goed mee moet opassen is met die shims..., hoe ze zitten zegmaar., ze hebben dus allemaal een andere maat. op de foto lijkt het gewoon van groot naar klein, maar er zitten ook wat shims tussen door die wat klein zijn. en je dus niet ziet. dus als je ze door elkaar haalt heb je echt een vet probleem.
maar dat is uiteraard niet gebeurt eh
maar dat is uiteraard niet gebeurt eh
Die kleine shims die midden tussen de grotere zitten zijn de "transition" shims. die zorgen voor dat de daarboven geplaatste shims over die kleine kunnen buigen, todat ze natuurlijk weer de grotere gaan raken. Door deze dikker, of kleiner te kiezen kun je de buigkrachten beinvloeden.
Over een kleinere trans shim buigt de daarboven liggende plaatjes makkelijker, etc
Heeel leuke materie. Jammer dat zo weinig dirtriders er intresse in hebben. Ik ben van mening dat goede vering belangrijker is dan een goede motor(alles in relatie tot elkaar natuurlijk)
Over een kleinere trans shim buigt de daarboven liggende plaatjes makkelijker, etc
Heeel leuke materie. Jammer dat zo weinig dirtriders er intresse in hebben. Ik ben van mening dat goede vering belangrijker is dan een goede motor(alles in relatie tot elkaar natuurlijk)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
problemo, veer gemonteerd weer. echt 100% zeker weten exact zo teruggemonteerd als het er uit kwam. nieuwe olie
maar... hij dempt voor geen meter, zowel in als uitgaande slag. ingaande wel iets. maar uitgaande schiet echt keihard zonder demping terug.
als ik ook de zwarte knop onder aanb de veer max verdraai beide richtingen op. voert dit helemaal niks geen verschil uit. de olie dempt gewoon niet!. wat kan dit zijn
help o help
maar... hij dempt voor geen meter, zowel in als uitgaande slag. ingaande wel iets. maar uitgaande schiet echt keihard zonder demping terug.
als ik ook de zwarte knop onder aanb de veer max verdraai beide richtingen op. voert dit helemaal niks geen verschil uit. de olie dempt gewoon niet!. wat kan dit zijn
help o help
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
misschien omdat hij niet gevuld is met stikstof... wanneer dat er niet inzit is het net een jojo gaat even makkelijk naar boven als naar beneden (dempt dus totaal niet)
nou het is al opgelost. hij dempt weer zeer goednu. en als het potje niet gevuld is met stikstof of lucht, moet de demper de veer nog gewoon dempen!
en dat doet die dus. hij is nog niet gevuld. en hij komt nu al heel langzaam terug omhoog bij het uitveren. dempt dus goed. bij het inveren ook wel. en de stelschroeven doen het ook weer
en dat doet die dus. hij is nog niet gevuld. en hij komt nu al heel langzaam terug omhoog bij het uitveren. dempt dus goed. bij het inveren ook wel. en de stelschroeven doen het ook weer
jaja weer een vraag.
als ik inveer gebeurt er wat je op de foto ziet, overdreven gezien dan. de veer buigt een beetje uit 1 kant op. dit vind ik niet zo leuk.
weet iemand of ik hier wat op kan doen?
ik wou de veer ook nog wat meer opdraaien (zodat die meer onderspanning komt te staan)
maar dat lijkt me geen goed plan omdat hij dan nog meer gaat doorbuigen....
wat jullie?
als ik inveer gebeurt er wat je op de foto ziet, overdreven gezien dan. de veer buigt een beetje uit 1 kant op. dit vind ik niet zo leuk.
weet iemand of ik hier wat op kan doen?
ik wou de veer ook nog wat meer opdraaien (zodat die meer onderspanning komt te staan)
maar dat lijkt me geen goed plan omdat hij dan nog meer gaat doorbuigen....
wat jullie?
waarschijnlijk komt dat doordat er nog een poosje is doorgereden met een lekkende schokbreker... de veer heeft alle klappen op moeten vangen die normaal door de schokbreker worden opgenomen ...als de veer qua windingen boven en onder gelijk is , kun je m omdraaien , dus ondersteboven op de schokbreker monteren ...
4 strokes only !!