ik heb in mijn 80cc'tje een ohlins achterveer zitten. nu zit daar ook zo'n potje bij naast, en daar zit ook een draaiknop op, stand 1 t/m 12
als ik het bijde kanten maximaal verdraait, veert de veer nog steeds hetzelfde. geen verandering bij omlaag/omhooggaande beweging...
ik kan er ook perslucht bij doen, maar is dit goed? zo ja. hoeveel bar?.
en wat ik ook vreemd vind. als hij uitveert. dan gaat dit langzaam. echt dempend zegmaar. maar je hoort hem echt zuigen wanneer die weer omhoog komt. ik vraag me af of dit goed is...
en dan nog iets , als ik er op ga zitten zakt die vrij ver in. maar op het einde van de veer weg zit ik nog lang niet. zo halve wege ong.
zuigende achterveer
Moderator: ghulst
hmm een veer revisie... zal wel duur zijn denk ik zo. wat zal dat zo'n beetje kosten?
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
90 euro bij paardekam om het af te laten stellen op je gewicht en nieuwe olie erin. de kapotte onderdelen komen erbij in kosten.barry!! schreef:hmm een veer revisie... zal wel duur zijn denk ik zo. wat zal dat zo'n beetje kosten?
draaiknop boven aan is toch meestal stelknop voor ingaande demping en ergens onderaan kun je -meestal met behulp van een schroevendraaier - de uitgaande demping instellen. Zo te lezen doet die het nog wel omdat je stelt dat de motor zacht zuigend omhoog komt en maar goed ook anders vlieg je alle kanten op. (Dit soort kwesties gewoon op de crossbaan aan iemand vragen is 10 keer zo makkelijk als via een forum.). De veerwerking die je beschrijft is normaal: zacht in het begin en sterk op het eind (oftewel: progressief).
Het geluid hoeft niets te zeggen, die van mij hoor je ook. Pas als die olie lekt, heb je een probleem. Lucht kan er nml niet in, omdat het geheel onder druk staat. Dus als die nog uit veert, goed reageert, zit er geen lucht in. Om zeker te zijn, moet je de veer eraf halen en handmatig je demper in en uit laten veren. Als je merkt dat hij erg haperig in en uit gaat zit er lucht in de olie. Heb je een emulsie schokdemper gecreeerd. Je weet wel die op onze auto's zitten. Dan is je demper van binnen lek. Olie en stikstof zijn nml bij een goede demper gescheiden.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
hmm net de knop gevonden van m'n ohlins veer waar je de demping mee kan regelen van de terugverende beweging, ik denk dat die nu max staat op demping, want hij komt echt langzaam omhoog in vergelijking met mijn cr125..., maar kan nu dus niet meer testen omdat ik het prolink systeem aan het schoonmaken ben (en invetten).
trouwens, is het moeilijk om zelf de keering in dat potje van de veer te vervangen?
trouwens, is het moeilijk om zelf de keering in dat potje van de veer te vervangen?
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
mag ik je 1 advies geven.... begin er niet aan!
voorvering oke
maar achtervering is echt heel wat anders, ten eerste je hebt speciaal greedschap nodig om de buitenveer los te halen, ten tweede er zit stikstof in in plaats van lucht en ik denk niet dat jij een flesje stikstof hebt te staan, en ten derde het vullen van de olie moet onder vacuüm gebeuren (is het beste)
je vraagt je zeker af wat dat met de kering te maken heeft? nou die zit er in, dus eerst zal hij uit elkaar moeten voordat je bij de kering kan.
voorvering oke
maar achtervering is echt heel wat anders, ten eerste je hebt speciaal greedschap nodig om de buitenveer los te halen, ten tweede er zit stikstof in in plaats van lucht en ik denk niet dat jij een flesje stikstof hebt te staan, en ten derde het vullen van de olie moet onder vacuüm gebeuren (is het beste)
je vraagt je zeker af wat dat met de kering te maken heeft? nou die zit er in, dus eerst zal hij uit elkaar moeten voordat je bij de kering kan.
hmm ok, niet zo;n goed idee dus. buitenveer er trouwens afhalen is niet zo moeilijk. de demping dus wel...
Schokdemper uit elkaar halen is geen probleem, maar omdat je al aan het zoeken bent geweest naar de uitgaande demping versteller geef ik ook hier het advies(gelijk aan mxrider):blijf jij er maar van af
Maar lekt hij nu wel of niet? en als je de uitgaande demping helemaal open zet(tegen de klok indraaien) gaat hij dan sneller uit?
Maar lekt hij nu wel of niet? en als je de uitgaande demping helemaal open zet(tegen de klok indraaien) gaat hij dan sneller uit?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ik heb hem helemaal uit elkaar liggen, dus kan nog niet testen
laat het nog wel horen
laat het nog wel horen
Barry, je hebt de schokdemper van de motor af gehaalt? Dus die ligt nu op de werkbank. Dan kun je hem heeeel goed testen! Veer heb je er toch ook af gehaalt.
Dan kun je de uitgaande demping perfect testen. Draai de rebound dicht en compres de demper, laat los en hij komt heel langzaam weer terug. Draai de rebound open en doe het zelfde, nu komt de demper weer snel terug.
Dan kun je de uitgaande demping perfect testen. Draai de rebound dicht en compres de demper, laat los en hij komt heel langzaam weer terug. Draai de rebound open en doe het zelfde, nu komt de demper weer snel terug.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ja ik bedoelde gewoon de achterbrug en veer gedemonteerd. veer zit nog in elkaar. maar kan ik inderdaad wel ff doen. zondag maar ff mee bezig gaan.
owja. rebound? is dat de draaiknop onder aan de veer? en met compres bedoel je zeker indrukken?
het zal me wel lukken hoor. duurt alleen ff
owja. rebound? is dat de draaiknop onder aan de veer? en met compres bedoel je zeker indrukken?
het zal me wel lukken hoor. duurt alleen ff
die draaiknop op dat potje, waar dient die voor?
en deze is dus volgens mij voor de uitgaande demping...
de olie die in je schokbreker zit , wordt bij het inveren in dat potje (reservoir)gedrukt , in dat potje zit een zuiger met aan de andere kant stikstof , de olie die in dat potje gedrukt wordt , wordt terug geduwt door de stikstofdruk achter de zuiger , de draaiknop regelt in principe de doorstroming van de olie die uit de demper ,in dat potje gedrukt wordt , de knop ingedraaid = dus kleinere olie doorstroom = stuggere demping , knop uitgedraaid = grotere olie doorstroom = slappere demping ..
4 strokes only !!
bedankt voor de uitleg. maar dan kan ik er denk ik van uitgaan dat dit niet meer goed is, want als ik de knop max tegen de klok indraai of de andere kant op. dan blijft hij het zelfde veren....
lijkt me dus niet goed, of wel?
als ik trouwens op het ventiel druk op de bovenkant, ontsnapt er ook geen lucht. dit hoort?
ja ik ben een leek met wat hoort en wat niet hoort op vering gebied
maar daar is dit forum voor he
lijkt me dus niet goed, of wel?
als ik trouwens op het ventiel druk op de bovenkant, ontsnapt er ook geen lucht. dit hoort?
ja ik ben een leek met wat hoort en wat niet hoort op vering gebied
maar daar is dit forum voor he
hmm ok
ik kan dat potje gewoon lostrekken?
en hoeveel bar moet er in? moet dat perce stikstof zijn, of kan ook gewoon perslucht?
ik kan dat potje gewoon lostrekken?
en hoeveel bar moet er in? moet dat perce stikstof zijn, of kan ook gewoon perslucht?
moet stikstof zijn , ik geloof 16 bar , nee niet gewoon dat potje eraf trekken , en perslucht gaat opzich wel . maar gaat uitzetten door de warmte waardoor de druk dan weer oploopt en je schokbreker veel te hard wordt , waardoor je dus op je bek kunt gaan na een jump
4 strokes only !!
hmm weer een vraag... hoop dat h3et niet vervelend wordt
heb besloten om de hele veer dus maar uit elkaar te trekken. alles goed schoonmaken en nieuw olie er op en zo. maar...
bij mijn cr125 is het zo, als ik de stelringen van de buitenveer helemaal uitdraai.dat mijn veer dan zo los kom dat ik de ringen aan de onderkant (nu de bovenkant op de foto, veer staat op zijn kop) er af kan halen, en dan zo de veer er af kan schuiven via de onderkant.
je ziet dat ik de 2 stelringen helemaal heb uitgedraaid. maar de veer staat nog steeds onder wat spanning!. nu kan ik hem er dus nog niet afhalen. weet iemand hier een foefje voor? of heb ik nou een soort gereedschap nodig om die veer in te trekken zodat ik die onderste ring er af kan halen?
heb besloten om de hele veer dus maar uit elkaar te trekken. alles goed schoonmaken en nieuw olie er op en zo. maar...
bij mijn cr125 is het zo, als ik de stelringen van de buitenveer helemaal uitdraai.dat mijn veer dan zo los kom dat ik de ringen aan de onderkant (nu de bovenkant op de foto, veer staat op zijn kop) er af kan halen, en dan zo de veer er af kan schuiven via de onderkant.
je ziet dat ik de 2 stelringen helemaal heb uitgedraaid. maar de veer staat nog steeds onder wat spanning!. nu kan ik hem er dus nog niet afhalen. weet iemand hier een foefje voor? of heb ik nou een soort gereedschap nodig om die veer in te trekken zodat ik die onderste ring er af kan halen?
Ik dacht dat je die veer er al af gehaalt had, niet dus.
Ik gebruik een grote lijmklem om de veer iets kleiner te maken, maar je moet iets verzinnen.
De knop op de as is inderdaad de uitgaande demping. Die knop op het reservoir is ingaande demping. De ingaande demping is slecht voetbaar, als je die verdraait. Haal die veer eraf en draai aan de uitgaande demping. Die is duidelijk waarneembaar.
Ik gebruik een grote lijmklem om de veer iets kleiner te maken, maar je moet iets verzinnen.
De knop op de as is inderdaad de uitgaande demping. Die knop op het reservoir is ingaande demping. De ingaande demping is slecht voetbaar, als je die verdraait. Haal die veer eraf en draai aan de uitgaande demping. Die is duidelijk waarneembaar.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Eerst het rubber naar onder schuiven.je ziet dat ik de 2 stelringen helemaal heb uitgedraaid. maar de veer staat nog steeds onder wat spanning!. nu kan ik hem er dus nog niet afhalen. weet iemand hier een foefje voor? of heb ik nou een soort gereedschap nodig om die veer in te trekken zodat ik die onderste ring er af kan halen?
Dan een hele brede schroevendraaier via de opening in de veerschotel onde de kop, tegen de demperstang plaatsen en de veer naar beneden drukken (hefboom). Hierdoor komt de schotel net los.
Ik doe al jaren niet anders.
MAAR....DOE DIT HEEEEEL VOORZICHTIG !!!!
Het beste kun je de veerschotel met een tang vastpakken, kun je er tenminste niet met de vingers tussenkomen.
hmm ik kan inderdaad wel eens een lijmklem proberen, had ik natuurlijk ook zelf kunnen verzinnen
Het is alleen het volume van de demperstang dat in die pot gaat, want dat moet gecompenseerd worden.de olie die in je schokbreker zit , wordt bij het inveren in dat potje (reservoir)gedrukt , in dat potje zit een zuiger met aan de andere kant stikstof , de olie die in dat potje gedrukt wordt , wordt terug geduwt door de stikstofdruk achter de zuiger
De druk zit er om het schuimen tegen te gaan.