Weelie leren rijden

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Zilverberg de koiboi

Beste noppers,

Ik wil graag op het achterwiel leren rijden, maar waar moet je allemaal mee rekening houden.
Het doorschakel wil ik ook beheersen.
Zijn hiervoor speciale technieken om dit goed onder de knie te krijgen.

Graag serieuse reacties.
huskie

Angst voor achterover gaan is de grootste handicap. Overwin je die dan ben je al een stuk verder. Dat kost dus tijd en mentale kracht. :D
Dus hoe jonger je bent, hoe gekker, hoe eerder je het kunt.
Een ander ding, neem een viertakt, omdat die wat rustiger op je gas hendel reageert.
Ik heb zelf een tweetakt, 250cc, en dat kost veel oefening om ze gecontroleerd te doen. Ik kan het nu aardig(stapvoets wheely rijden) maar ik schakel nog steeds niet door de versnellingen heen. Angst :lol: is mijn handicap. Ik ben dus te oud begonnen met die onzin :wink:
Succes nn bestel wat achterspatborden.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Contacteer:

achterspadbordje op voorraad is idd geen slecht idee. Broer heeft mijn oude cr keertje lekker achterover getrokken (halfgas :D).
Maar met 125 valt het niet mee, onderin komt hij niet omhoof en bovenin sla je gelijk achterover :P
4t huskie

husqvarna te570
Rudy
Contacteer:

wat ook wel werkt is met een heel licht brommertje oefenen een puch maxi ofzo :D
dan leer je op dat punt te blijven "hangen" enz
Gast

De "grap" zit hem in het spelen met je achterrem waardoor je de motor kunt blijven beheersen.
Door met gevoel (subtiel) op je rem te trappen kun je voorkomen dat je achterover kukelt.
Als je dit beheerst kun je, als je motor te ver achterover dreigt te vallen,
kilometers lang doorrijden.
Hierbij is het ook beter dat je dan opschakelt, maar dit doe je vanzelf als je in bijv de 2e of 3e versnelling rijdt en de motor op de top van z'n toeren (en snelheid) is.
Je leert dit met een trialmotor ook sneller dan met een zware off-road.
Maar als je het eenmaal beheerst kun je het met alle typen motoren.
Je moet rijden in bijv de 2e versnelling en dan voel je op een gegeven moment dat de motor z'n trekkracht gaat brengen, dan trek je aan het stuur (event. helpen met de koppeling) en huppakee daar gaat ie.
Gaat het te ver, op de rem trappen en de hele hap valt abrupt weer naar voren (en dat is beter dan naar achteren).
Heeeeeeeeeeel veel oefenen is het parool, maar dat moet je met de meeste dingen waar je goed in wilt worden................
Je kunt eens kijken op de site van Ro de ex zot (even zoeken op dit noppenforum), die kan het ook heeeeel goed (zelfs met wegmotoren).
Je kunt hem ook middels een PB vragen hoe hij dat doet.
En als je nieuwe dingen te weten komt kun jij het ons ook weer vertellen op dit forum, zo houden we elkaar op de hoogte.
En leeftijd speelt een hele grote rol, des te ouder des te moeilijker het te leren is omdat je doordrongen bent van de eventuele gevolgen.
Zot
Contacteer:

Het beste om te leren is een keer bij mij of iemand anders die weet wat ie doet achterop stappen. Dan voel je exact wat er gebeurd.

Ro.
Afbeelding
Rudy
Contacteer:

de ex zot schreef:Het beste om te leren is een keer bij mij of iemand anders die weet wat ie doet achterop stappen. Dan voel je exact wat er gebeurd.

Ro.
denk dat veel mensen daar zin in hebben :P :P :roll:
peewee

Dat op vermogen wheelien en doorschakelen lukt wel, maar dat achterem erbij is puur voor noodgevallen en dan moet je nog snel zijn ook. PS schakelen zonder koppeling.

Veel knapper is het idd om juist op de hoogste punt te blijven hangen en zo km's door rijden.

PS als je het probeert te leren doe dat wel zittend. Staand heb ik het merdere malen geprobeerd maar de controle is een eind te zoeken. Net als mijn achterlicht.

succes 8)
Rudy
Contacteer:

peewee schreef:Dat op vermogen wheelien en doorschakelen lukt wel, maar dat achterem erbij is puur voor noodgevallen en dan moet je nog snel zijn ook. PS schakelen zonder koppeling.

Veel knapper is het idd om juist op de hoogste punt te blijven hangen en zo km's door rijden.

PS als je het probeert te leren doe dat wel zittend. Staand heb ik het merdere malen geprobeerd maar de controle is een eind te zoeken. Net als mijn achterlicht.

succes 8)
staan is idd al helemaal geen succes.Volgens mijn broer is ½-¾ gas door modder heen rijden en dan op harde grondkomen ook geen succes
:schieten: ergste was dat het op mijn cr was (had hem toen net 3 dagen ofzo :schieten:
SHIT HAPPENS TO THE NICEST PEOPLE
"ZIN" de kunst van het onderhoud te laten doen
???
huskie

Ja, het blijft lachen dat wheelie oefenen. Kosten zijn zo gemaakt. Het heeft mij tot op dit moment maar een achterspatbord gekost. Mijn huidige heeft slechts een bartsje, valt dus mee.
Veel oefenen is zeker het parool. Maar ga oefenen als je nog fit bent en niet nadat je een uur door het zand hebt gecrosst. Je reaktie snelheid neemt af en dat moet je niet hebben. Wees fris en alert en oefen tot je erbij neer valt. Letterlijk :lol: oeps dat was mijn spatbord.
Houdt de achterrem als noodrem, maar probeer zoveel mogelijk met de koppeling te balancen. De achterrem is nogal bruuks. En je gebruikt hem al gauw te hard, veel.
Veel plezier en houdt jezelf ook heel.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Jo VdB

huskie schreef:Houdt de achterrem als noodrem
Bij een 4takt is het vaak al voldoende om gewoon van het gas te gaan. De motorrem is vaak al voldoende.

Zie ook

http://offroadforen.de/ultimatebb.cgi?u ... 4&t=000134

http://offroadforen.de/ultimatebb.cgi?u ... 4&t=000131

http://offroadforen.de/ultimatebb.cgi?u ... 4&t=000022

http://offroadforen.de/ultimatebb.cgi?u ... 4&t=000106

Jo (die ook graag kilometers zou kunnen wheelieën
Wopke

:idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:

Ik gebruikte altijd de voorrem, maar om een of andere reden heeft dat minder effect..?

Rij en wheelie voorzichtig, denk aan je vriend(i)(e)n....

Groete,

Wopke
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
Richard

Een tijdje geleden reed ik op de "rondweg" van Gouda. Een weg met veel bochten en waar je max. 60 mag rijden, ik rij er meestal 80. Werd ik toch effies ingehaald door een gast op een XR600.....op z'n achterwiel. Voor ik het in de gaten had was ie op die manier 3 auto's gepasseerd.
2 maanden later had ik een XR en weer een doel in mijn leven :lol:
XR600R

±2 mnd geleden trok ik mijn vriend over de vluchtstrook naar huis........hij had de ontsteking kapot van de xr. Komt er een yamaha R1 op de linkerbaan een auto inhalend over de 120km/h voorbij op het achterwiel.
Dat was echt te gek :D ............alleen die bejaarde die ingehaald werden dachten#*@*#**##@# :schieten: :shock: .
Die had hem FULL UNDER CONTROL :woow: .
Nog altijd breukloos
sandman

tja, ik heb es iemand laten rijden op mn CR250 ... dat gastje dehele tijd aan het vragen hoe ie een wheelie moest doen, ik zei: ' op een wiel is ni moeilijk, op 2 wielen is lastiger, leer dat maar eerst' ... Afin laat ik hem vertrekken op het parkeerterrein van de Heesterbergen in lommel, maakt ie (ongewild) een wheelie en kreeg ie hem niet meer naar omlaag, paar 100 meter verder hging ie de grond op :P
Gast

Verwijder achterspatbord en oefen op een zachte ondergrond.
Balance is the keyword
Rudy
Contacteer:

Anonymous schreef:Verwijder achterspatbord en oefen op een zachte ondergrond.
Balance is the keyword
als je pech heb rij je je buddy dan kapot
Plaats reactie