ik heb momenteel 50 uur gereden, waarschijnlijk meer, met dit vertex zuigertje. Zojuist een nieuwe gehaalt, weer vertex, en bij het open maken van het doosje kom ik een stukje papier tegen. Ik zal het even hard op voorlezen: maximale levensduur bij race toepassing, 10 uur

Mwhaaa dat is met mijn mannier van rijden 80 uur, dus theoretisch kan ik nog 30 uur doorrijden

Toch haal ik hem vandaag of morgen even open om deze nieuwe er in te stoppen. Gewoon voor de zekerheid, want ondanks dat hij nog een ton compressie heeft, weet je niet of morgen het zuigerhemd afbreekt door metaal moeheid

Nu even een "gouden" tip. Wellicht hebben jullie ook opgemerkt bij een nieuwe zuiger, dat de zuigerhemdranden vlijmscherp zijn. Een soort van olie schraap veren, wat dus absoluut niet de bedoeling is. Er moet juist zeer veel olie op het hemd terecht komen, dat verlengt alleen maar de levensduur. Wat ik dus doe. Ik pak de dremel en vijl de randen rond. Elke scherpe rand op de zuiger schuur ik netjes af/rond/stomp om geev scherpe overgangen te creeeren. Olie wordt dus niet meer weggeschraapt maar heeft nu kans om zijn werk te doen. Simpel en zeeeer doeltreffend.
Dit geldt dus ook voor viertakt zuigers. Natuurlijk blijf je van de top van de zuiger af, die is ook reeds behandelt. Kijk maar eens goed. Maar die zuigerhemdranden die zijn altijd scherp. Dus de volgende keer bij een nieuwe zuiger, dremel pakken.!!!!