levensduur verlengen 2/4takt zuiger

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

hallo techneuten,
ik heb momenteel 50 uur gereden, waarschijnlijk meer, met dit vertex zuigertje. Zojuist een nieuwe gehaalt, weer vertex, en bij het open maken van het doosje kom ik een stukje papier tegen. Ik zal het even hard op voorlezen: maximale levensduur bij race toepassing, 10 uur :shock: .
Mwhaaa dat is met mijn mannier van rijden 80 uur, dus theoretisch kan ik nog 30 uur doorrijden :lol:
Toch haal ik hem vandaag of morgen even open om deze nieuwe er in te stoppen. Gewoon voor de zekerheid, want ondanks dat hij nog een ton compressie heeft, weet je niet of morgen het zuigerhemd afbreekt door metaal moeheid :wink: Better safe than sorry, om het zo te zeggen.
Nu even een "gouden" tip. Wellicht hebben jullie ook opgemerkt bij een nieuwe zuiger, dat de zuigerhemdranden vlijmscherp zijn. Een soort van olie schraap veren, wat dus absoluut niet de bedoeling is. Er moet juist zeer veel olie op het hemd terecht komen, dat verlengt alleen maar de levensduur. Wat ik dus doe. Ik pak de dremel en vijl de randen rond. Elke scherpe rand op de zuiger schuur ik netjes af/rond/stomp om geev scherpe overgangen te creeeren. Olie wordt dus niet meer weggeschraapt maar heeft nu kans om zijn werk te doen. Simpel en zeeeer doeltreffend.
Dit geldt dus ook voor viertakt zuigers. Natuurlijk blijf je van de top van de zuiger af, die is ook reeds behandelt. Kijk maar eens goed. Maar die zuigerhemdranden die zijn altijd scherp. Dus de volgende keer bij een nieuwe zuiger, dremel pakken.!!!!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Elke scherpe rand op de zuiger schuur ik netjes af/rond/stomp om geev scherpe overgangen te creeeren. Olie wordt dus niet meer weggeschraapt maar heeft nu kans om zijn werk te doen. Simpel en zeeeer doeltreffend.
Dit geldt dus ook voor viertakt zuigers.
NEEEEEE niet bij een 4 takt !! het is toch niet de bedoeling dat de olie BOVEN op de zuiger komt omdat de schraapveer na het vijlen niet meer schraapt ...? bij een tweetakt maakt t niet uit
4 takt zuigertjes gaan over het algemeen heeeel lang mee , zeker als er niet mee geraced wordt en tijdig olie wordt ververst :!:
4 strokes only !!
Gast

Huskie bedoelt natuurlijk niet de olieschraapveer hé, wel dat het zuigerhemd zelf scherp kan zijn.

Dus de onderste rand van je zuiger zelf, is idd wel de bedoeling dat er genoeg olie tss je zuiger en cilinderwand komt, bij 4 takt zorgt je olieschraapveer voor die olie eraf te laten gaan, en mag de hemd dat idd eigenlijk niet " lichtjes" doen.

Anders heb je kans dat over de afstand dat je zuiger hoog is, minder gesmeerd word.
Sleor
Berichten: 6
Lid geworden op: vr nov 19, 2004 18:10
Locatie: Belgica
Contacteer:

Reply was dus van mij. :roll:
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

huskie schreef:hallo techneuten,
ik heb momenteel 50 uur gereden, waarschijnlijk meer, met dit vertex zuigertje. Zojuist een nieuwe gehaalt, weer vertex, en bij het open maken van het doosje kom ik een stukje papier tegen. Ik zal het even hard op voorlezen: maximale levensduur bij race toepassing, 10 uur :shock: .
Mwhaaa dat is met mijn mannier van rijden 80 uur, dus theoretisch kan ik nog 30 uur doorrijden :lol:
Toch haal ik hem vandaag of morgen even open om deze nieuwe er in te stoppen. Gewoon voor de zekerheid, want ondanks dat hij nog een ton compressie heeft, weet je niet of morgen het zuigerhemd afbreekt door metaal moeheid :wink: Better safe than sorry, om het zo te zeggen.
Nu even een "gouden" tip. Wellicht hebben jullie ook opgemerkt bij een nieuwe zuiger, dat de zuigerhemdranden vlijmscherp zijn. Een soort van olie schraap veren, wat dus absoluut niet de bedoeling is. Er moet juist zeer veel olie op het hemd terecht komen, dat verlengt alleen maar de levensduur. Wat ik dus doe. Ik pak de dremel en vijl de randen rond. Elke scherpe rand op de zuiger schuur ik netjes af/rond/stomp om geev scherpe overgangen te creeeren. Olie wordt dus niet meer weggeschraapt maar heeft nu kans om zijn werk te doen. Simpel en zeeeer doeltreffend.
Dit geldt dus ook voor viertakt zuigers. Natuurlijk blijf je van de top van de zuiger af, die is ook reeds behandelt. Kijk maar eens goed. Maar die zuigerhemdranden die zijn altijd scherp. Dus de volgende keer bij een nieuwe zuiger, dremel pakken.!!!!
50 uur :shock: dat is een wereldrecord met een vertex zuiger :D
na 10 uur rijden gaat die van mij eruit, niet omdat vertex dat "zegt" maar gewoon omdat het vermogen dan merkbaar minder is dan bij een nieuwe zuiger. maar ja... het ligt natuurlijk ook aan hoe je rijd :)
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Jaaa Joebar, wel doen, echt waar het werkt :) enne net wat Sleor zegt, alleen de onderzijde van de zuiger/het hemd afronden. Ook een 4takt zuiger heeft baat bij smering. Je wilt dat de zuiger en de cilinder gescheiden blijven dmv een olie laagje. De olieschraapveer zorgt dat de olie via de zuiger weer onderin komt. Bij 2takt is dat helaas niet het geval omdat je anders carterdruk verliezen krijgt.
Btw, zojuist de zuigerveer opening opgemeten:0,40mm dat is nog ruim binnen de tolerantie waardes.
Zuiger zelf heeft zelfs nog zijn ribbels in het hemd zitten, dat betekent dat er dus bijna geen aanlegdruk slijtage heeft opgetreden. Komt waarschijnlijk doordat er genoeg olie steeds heeft tussen gezeten. Ik smeer dus 1 op 50. Dat is zelfs en beetje schraal.
De zuiger is wel wat te heet geweest, want de zuiger is van binnen zwart, wat dus duid op oververhitting. Misschien een wat grotere hoofdsproeier kiezen. Ik zal een fotootje plaatsen van deze wonderbaarlijke zuiger :wink: Ik ga hem nu even maken, tot zo.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Duurt wel lang dat foto's maken :lol:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

:) Ja ik heb problemen met die fuji camera. Krijg allemaal kringen op de zuiger zodat we dat mooie loop oppervlakte niet kunnen beoordelen.
Ik plaats die foto wel even, misschien weten jullie hoe dit komt. Ben een beetje een groentje wat digi foto betreft. Iets met reflecterende rondingen of zo??
Afbeelding
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Thom
Berichten: 32
Lid geworden op: do jan 15, 2004 14:00
Locatie: Eemnes

He,

ik neem aan dat het over een 125 gaat (1 zuigerveer)
welke kant maak je nu glad de bodem (De dichte kant) of de randen waar hij op de foto op staat.

heb je de zuiger van de foto zo een behandeling gegeven of is dat een idee?

Als dit echt zou werken, waarom doen de fabrikanten dit dan niet standaard.
dit zou wel goed zijn voor de naam van een fabrikant alleen minder goed voor de handel (mischien is dat dan de reden.) :twisted:

Ik begrijp eigenlijk toch al niet waarom zuigers van crossers zo kort mee gaan, er zitten dan wel groten poorten in maar dat heeft een EVO cilinder van een scooter ook en hier heb ik vroeger toch wel 15000 km mee gereden.
en dit is echt een snelle kit.
the right tool for the right track
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

Hmm, goeie tip van dat scherpe randjes afvijlen in die hoek...

Ik ben er vanmiddag ook achter gekomen hoe een gebroken hemd eruit ziet, zal er morgen eens een foto van maken.

Wonder boven wonder ziet de cilinder er nog normaal uit, als je er met je nagel overheen gaat voel je geen krassen :)

Alleen de krukas wil nog niet rond dus daar zit ook nog wat achter...
Suzuki RM 250 2002 Mickael Pichon
barry!!

ik denk dat het bij een scooter allemaal wat minder duur is als er wat kapot loopt, en veel mensen dus het zeker van het onzekere nemen en dus optijd de boel vervangen...
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

huskie schreef::) Ja ik heb problemen met die fuji camera. Krijg allemaal kringen op de zuiger zodat we dat mooie loop oppervlakte niet kunnen beoordelen.
Ik plaats die foto wel even, misschien weten jullie hoe dit komt. Ben een beetje een groentje wat digi foto betreft. Iets met reflecterende rondingen of zo??
a) wat je ziet is moiré-effect (zie je soms ook op TV)

b) komt doordat oa de ruisverhouding van de camera niet "goed" is

c) in jouw geval niets aan te doen

Jo VdB (in zijn vrije tijd ook fotograaf van huwelijksreportages...)
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Jo, waar heb jij nu geen verstand van :wink: Bedankt voor het antwoord, kan ik tenminste rustig gaan slapen. :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Iets met reflecterende rondingen of zo
kan ik tenminste rustig gaan slapen.
:lol:
Brengt een heel ander licht op de zaak :roll:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

barry!! schreef:ik denk dat het bij een scooter allemaal wat minder duur is als er wat kapot loopt, en veel mensen dus het zeker van het onzekere nemen en dus optijd de boel vervangen...
bij mij is het echte vermogen na 10 uur weg... dus daarom zo snel een nieuwe zuiger :)
Gebruikersavatar
JBassie
Berichten: 683
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 15:54
Locatie: Velp
Contacteer:

mij is aangraden om de zuiger tussen 12-15 uur te vervangen en dan heb ik het over een 250cc.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

mxrider, dan moet je compressie als je die test beduidend minder zijn geworden. Heb je dit wel eens gecheckt?
En JB, vervangen van een 15 uur gereden dubbel geringde 250 zuiger is
water naar de zee dragen. Ik zou de volgende keer eerst eens de zuiger opmeten, incl de veren, en hem daarna gewoon weer lekker erin stoppen.
90% van de rijders vervangt zijn zuigers te vroeg. 5% te laat :wink: Enkel en alleen de toppers rijden een zuigerveer op na 10 uur, bij 125cc.
Een beetje zuigerveer gaat juist beter afsluiten na 5 uur rijden, die tijd heeft hij nodig om een beetje in te slijten.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
barry!!

ik ben nog te onervaren om dat vermogens verschil te merken :oops:

daarom houd ik de uren gewoon bij en kijk ik na een x aantal uren in de uitlaatpoort. geeft mij wel een goede schatting hoe de zuiger er aan toe is...
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

hmmmm...
Cr250: met een zuiger van onbekende leeftijd nog een jaar enduro plus clubcross is een uurtje of 60 en ondanks genoeg compressie toch maar vervangen
XR400: na 10000 km was de compressie te laag en het olie verbruik te hoog
GasGas 300: 110 uur enduro en cross met de eerste zuiger en nog compressie genoeg maar voor de zekerheid vervangen
en nou niet lullen over die ouwe geeft geen gas; op de maisplak gaan ze sowieso open
Ik ken ook anderen met KTM 300 die ook rustig naar 100 uur gaan.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Uit betrouwbare bron: :roll: : compressie test zegt niet alles, slechts dat de zuiger nog genoeg compressie geeft en dus het mengsel goed "kan" laten verbranden. Of de zuiger ook tekenen van zwakte gaat vertonen kun je niet zeggen. Dus een 125cc zuiger niet tot in het oneindige gebruiken. Metaalmoeheid ligt op de loer :wink:
Maar dat een zuiger lang mee kan gaan, als je het blokje goed verzorgd, staat voor mij als een paal boven water. Mijn zuigertje vertoont, weliswaar blowby, maar vertoont geen slijtplekken waar dus de cilinder en zuiger elkaar raken. De aanleg kant is nog helemaal gaaf. De ribbels kun je nog gewoon voelen. Mijn 250 zuiger zag er beroerder uit, maar die had ik toen ook nog niet bewerkt.
Ik geloof helemaal in het creeeren van een hoek tussen zuigerhemd en wand, waardoor olie de kans heeft zijn werk te doen. Voel maar aan een nieuwe zuiger, vlijmscherp dat hemd. Deze tip passen ze toe in de racerij dus doe er jullie voordeel mee. Het kost niets.
Rudy dient het ook te weten, want het komt van een van zijn tech artikelen op het net. Een oud moto 73 artikel uit de jaren 70.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Nou, kan iemand me ook nog even het grote verschil uitleggen tussen een zuiger (en de levensduur) van een 2T en een 4T. Dat scheelt hem een hele hoop hoor ik. Bovendien zou een zuiger vervangen meer (of moeilijker) werk zijn bij een 4T dan bij een 2T.

Stijn (die een leek is op technisch gebied, maar binnenkort de zuiger van zijn DR350 wil vervangen...)
Montesa Cota 315R
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ja hoor, kan ik wel geven. verschil tussen 2takt en 4takt is een olieschraapveer.
Levensduur wordt bij een 2takt om zeep geholpen door al die spoelpoorten waarlangs de zuigerveren en zuiger zelf gaan.
Alhoewel ze van de hedendaags 4takten ook maar 20 uur opgeven, of zo.
En dit komt natuurlijk weer door dat ze kort zijn(slipper model), dus bij een beetje slijtage al gaan kantelen en hoge compressies ontwikkelen wat weer veel lagerdruk oplevert.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Alhoewel ze van de hedendaags 4takten ook maar 20 uur opgeven, of zo.
Nou, zo erg is het ook niet.
Volgens handboek KTM 525:

Bij wedtrsijdgebruik: inspection na 45 uur. (en vervangen van een paar lagers)
Bij hobby gebruik: na 90 uur.
En in beide gevallen moet de zuiger nagemeten worden, niet perse vervangen.
smurf.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ik geloof dat Honda 15 uur opgeeft. Je hebt altijd baas boven baas hè. :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 53
Lid geworden op: wo jul 17, 2002 21:26

honda zeg inderdaad voor de crf 450 15 uur (ik vin het snel)
terwijl in m'n yam wr426f boek staat when requierd = dus na meten (= weer meer weten :lol: )
kortom het komt er toch weer op neer hoe er gebruik gemaakt word van het materiaal, want zoals ik rij kan een crf zeker het dubbele met 1 zuiger draaien :!: :oops:
Plaats reactie