dichte kogellagers voor een link systeem

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

huskie schreef:Das logisch hè :wink: (bron:cruijff)
Vaak als ik de vetspuit erop zet, komt het er ook maar aan een kant uit en dat is al balen, want dan zit er nog oud vet aan die andere kant.
XR heeft al jaren smeernippeltjes op de link. De meeste linkpunten bestaan uit 2 naaldlagertjes, dus smeernippel er tussenin (voorkomt probleem dat je smeergat DOOR het lager moet maken...)
Aan de buitenkanten zit dan een afdichtingkje, wat van buitenaf afdicht -> vet kan er wel uit, water er niet al te goed in.

Regelmatig smeren en alles blijft jaren goed!

Helaas is Honda daarbij het lagerpunt onder en bovenaan de schokbreker vergeten, dus die gaan altijd nog stuk :-(

groet
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Zelfs bij mijn smeernippels die middenin zitten(de goede plek dus) komt het vet er vaak aan een kant uit. Weg van de minste weer(smeer)stand.
Nu was ik vandaag bij de lagerboer, en die bood diverse koperen bussen aan, zelfs met flenzen erop ed. Dus ik zal eens meten en zien of ze wat hebben liggen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

huskie schreef:Zelfs bij mijn smeernippels die middenin zitten(de goede plek dus) komt het vet er vaak aan een kant uit. Weg van de minste weer(smeer)stand.
hebben liggen.
- Regelmatig doorpompen -> oude vet droogt niet in, daardoor gelijke weerstand
- Gewoon wat stevig doorpompen met de vetspuit, dan komt het er vanzelf ook aan de andere kant uit (geeft wel een smeerboel :-) )

- als het echt ongeleijkmatig is: Dan is aan een van beide kanten de afdichting stuk....

groet
Plaats reactie