Ben weer eens bezig met m'n link systeem schoon te maken. Het blijft toch wel een ellende, hoor.
Kunnen ze daar niet, net als de wiellagers, dichte kogellagers in zetten.
Heb wat zitten meten, en als ik de bus eruit haal, en lagers direct op de bout laat lopen kan ik misschien gewone kogellagers monteren.
Wie heeft zo iest misschien al eens gedaan.
Roestige bussen, roestige naaldlagers, ik word er @$#$% van.
dichte kogellagers voor een link systeem
Moderator: ghulst
heheh ik meen me te herrinneren dat jij het niet zo op KTM`s PDS systeem had (veersysteem waarbij de schokbreker direct op de achtervork gemonteerd is zonder link ) ... toch vind ik dit persoonlijk ideaal
4 strokes only !!
Op mijn Tee-Emmer zit dus niet zoals bv. bij Yamaha een naaldlager (met dan ook nog eens losse naaldjes) maar een kogelscharnier.
Veel prettiger in het onderhoud
Veel prettiger in het onderhoud
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Bedankt Jongens, voor de opbeurende woorden.
Ik heb die hoop roest alweer aardig schoon gekregen.
Kijk, dat link systeem werkt wel goed, het is alleen dat onderhoud dat #$# is.
En die PDS, ach, daarvan hoorde ik dat ze alweer een linksysteem aan het testen zijn, omdat de toppers toch wel wat te klagen hebben.
Maar die PDS is natuurlijk ook wel een marketing stunt geworden.
20 jaar geleden reden ze al met een linkless systeem.
Ik heb die hoop roest alweer aardig schoon gekregen.
Kijk, dat link systeem werkt wel goed, het is alleen dat onderhoud dat #$# is.
En die PDS, ach, daarvan hoorde ik dat ze alweer een linksysteem aan het testen zijn, omdat de toppers toch wel wat te klagen hebben.
Maar die PDS is natuurlijk ook wel een marketing stunt geworden.
20 jaar geleden reden ze al met een linkless systeem.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ik denk dat de toppers weinig te klagen hebben over het PDS systeem, want er zijn weer de meeste Wereldkampioenschappen meebehaald. Van de 3 motocross WK waren er 2 voor KTM en van de 3 enduro WK waren er ook 2 voor KTM, waarbij Salminen ook nog overall winnaar was. Verder rijdt de jeugdwereldkampioen ook nog op KTM.huskie schreef: En die PDS, ach, daarvan hoorde ik dat ze alweer een linksysteem aan het testen zijn, omdat de toppers toch wel wat te klagen hebben.
Is het met wat echt klussen niet mogelijk de hele link overboord te kieperen? En dan een progressieve demper/veer erop.
Ik heb dat zelf meer dan eens overwogen, maar ik heb geen werkplaats ter beschikking en uitbesteden loopt meteen wel erg in de papieren.
Ik heb dat zelf meer dan eens overwogen, maar ik heb geen werkplaats ter beschikking en uitbesteden loopt meteen wel erg in de papieren.
Twente Rulez!
KTMZ© schreef:Is het met wat echt klussen niet mogelijk de hele link overboord te kieperen? En dan een progressieve demper/veer erop.
Ik heb dat zelf meer dan eens overwogen, maar ik heb geen werkplaats ter beschikking en uitbesteden loopt meteen wel erg in de papieren.
tuurlijk is dat mogelijk , ik denk zelfs dat je niet eens zoveel hoeft aantepassen , alleen t aanschaffen van een PDS schokbreker gaat ook aardig in de papieren lopen vrees ik
4 strokes only !!
Dat gez**k was ik dus ook zat en heb het inmiddels geeltelijk opgelost.
KTM 250 '85.
Ik was het nl helemaal niet eens met de gekozen constructie en de krachten die daarop werden uitgeoefend. Een lager en zeker een kogel- of naaldlager heeft nogal een hekel aan stootbelasting.
Als ze normaal draaien, geen probleem, maar deze draaien bijna niet
Dit lijkt mij gewoon een verkoopstunt ; het gaat geheid kapot ,dus leg er maar voldoende op voorraad met een vette prijs, de klanten komen toch wel.
Ik heb in het link gedeelte kogelgewrichten geplaatst (2 tegen elkaar) waar mogelijk was en de afdichting aangepast.
Deze lagers heb ik zelf weer op maat gemaakt (waren kogelstangkoppen).
1 waar de vork van de schokbreker aan komt.
2 tegen elkaar waar deze aan de achterbrug scharniert.
2 aan de reactiearmen aan de link.
Alleen aan de reactie armen aan het frame zitten nog steeds die naaldlagers anders gaat de hele handel aan het zwaberen.
Deze worden nog wel een keer vervangen door bussen (als ik een keer zin heb om alles weer uit elkaar te gooien.
Enkele jaren terug moest ik in principe elk 1/2 jaar die lagers en bussen vervangen , momenteel kijk ik er bijna niet meer na om, alleen de vetspuit erop en controleren.
KTM 250 '85.
Ik was het nl helemaal niet eens met de gekozen constructie en de krachten die daarop werden uitgeoefend. Een lager en zeker een kogel- of naaldlager heeft nogal een hekel aan stootbelasting.
Als ze normaal draaien, geen probleem, maar deze draaien bijna niet
Dit lijkt mij gewoon een verkoopstunt ; het gaat geheid kapot ,dus leg er maar voldoende op voorraad met een vette prijs, de klanten komen toch wel.
Ik heb in het link gedeelte kogelgewrichten geplaatst (2 tegen elkaar) waar mogelijk was en de afdichting aangepast.
Deze lagers heb ik zelf weer op maat gemaakt (waren kogelstangkoppen).
1 waar de vork van de schokbreker aan komt.
2 tegen elkaar waar deze aan de achterbrug scharniert.
2 aan de reactiearmen aan de link.
Alleen aan de reactie armen aan het frame zitten nog steeds die naaldlagers anders gaat de hele handel aan het zwaberen.
Deze worden nog wel een keer vervangen door bussen (als ik een keer zin heb om alles weer uit elkaar te gooien.
Enkele jaren terug moest ik in principe elk 1/2 jaar die lagers en bussen vervangen , momenteel kijk ik er bijna niet meer na om, alleen de vetspuit erop en controleren.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Allereerst Joop, dat KTM zoveel wint is logisch. Het is een snelle motor met de beste!! rijders. Dus gegarandeerde kampioenschappen.
Dakar wordt gewonnen door een ........ KTM.....
Zet deze jongens op een Yamaha of zoiets en ..... ze worden ook wereldkampioen.
Zegt mij niets over dat PDS systeem. Tuurlijk werkt dat systeem, alleen niet zo goed als een link.
Dan Gassen, ik probeer me jouw oplossing voor te stellen maar .....
Zou je niet een piccie kunnen maken en dat mailen?
En die bussen zijn ook wel een goed idee.
Dakar wordt gewonnen door een ........ KTM.....
Zet deze jongens op een Yamaha of zoiets en ..... ze worden ook wereldkampioen.
Zegt mij niets over dat PDS systeem. Tuurlijk werkt dat systeem, alleen niet zo goed als een link.
Dan Gassen, ik probeer me jouw oplossing voor te stellen maar .....
Zou je niet een piccie kunnen maken en dat mailen?
En die bussen zijn ook wel een goed idee.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Heel tof, Gassen.
Wat is het toch heerlijk als je dat allemaal zelf kunt fabriceren.
Zijn bussen van zacht materiaal geen optie in een link? Goed met vet vullen etc. Of zou dat te veel wrijving opleveren?
Wat is het toch heerlijk als je dat allemaal zelf kunt fabriceren.
Zijn bussen van zacht materiaal geen optie in een link? Goed met vet vullen etc. Of zou dat te veel wrijving opleveren?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Met dat plan ben ik ook al mee bezig geweest.
Een Ertalon bus moet ook kunnen , heeft geen smering nodig en is gemakkelijk te maken en dat zou zelfs met RVS bussen kunnen.
Je moet alleen de afdichting goed voor elkaar krijgen (X-ring?)
Als je zelf iets van brons gaat maken dan moet weer gesmeerd worden, dus smeergroeven.
Maar het is nog altijd beter dan die naaldlagers.
Er zijn ook glijlagers te koop (ik dacht INA) daar moet ik ook nog eens gaan kijken wat dat oplevert voor de reactiearm lagering.
Die hadden prachtig spul met een teflon coating, ook hier zal de afdichting weer heel belangrijk worden.
Ook al iets met kogellagers gemaakt, maar dat is geen succes.
4 Lagers op een rij maar hierbij onstaat hetzelfde probleem als bij de naaldlagers alleen wat eerder?!? puntcontact!
De mogelijkheden zijn legio.
Punt blijft inderdaad, je moet het wel kunnen of kunnen laten maken.
Het uittesten zal wel lukken
Een Ertalon bus moet ook kunnen , heeft geen smering nodig en is gemakkelijk te maken en dat zou zelfs met RVS bussen kunnen.
Je moet alleen de afdichting goed voor elkaar krijgen (X-ring?)
Als je zelf iets van brons gaat maken dan moet weer gesmeerd worden, dus smeergroeven.
Maar het is nog altijd beter dan die naaldlagers.
Er zijn ook glijlagers te koop (ik dacht INA) daar moet ik ook nog eens gaan kijken wat dat oplevert voor de reactiearm lagering.
Die hadden prachtig spul met een teflon coating, ook hier zal de afdichting weer heel belangrijk worden.
Ook al iets met kogellagers gemaakt, maar dat is geen succes.
4 Lagers op een rij maar hierbij onstaat hetzelfde probleem als bij de naaldlagers alleen wat eerder?!? puntcontact!
De mogelijkheden zijn legio.
Punt blijft inderdaad, je moet het wel kunnen of kunnen laten maken.
Het uittesten zal wel lukken
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat bv. een bronzen bus behoorlijk snel in zal "stuiken" (indrukken), een lager op dit punt is niet echt benodigd voor de draaisnelheid maar eerder voor het opvangen van grote krachten die op dit punt optreden.huskie schreef: Zijn bussen van zacht materiaal geen optie in een link? Goed met vet vullen etc.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
klopt als een bus het materiaal het liefst zo hard mogelijk! zelf heb ik wel eens een legering van lood/metaal geprobeerd (bussen heb ik laten draaien) maar na 1 keer rijden konden ze er alweer uit, gewoon omdat ze veeel te zacht waren, er stond al een mooie afdruk van de lagernaaltjes inSjokske schreef:Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat bv. een bronzen bus behoorlijk snel in zal "stuiken" (indrukken), een lager op dit punt is niet echt benodigd voor de draaisnelheid maar eerder voor het opvangen van grote krachten die op dit punt optreden.huskie schreef: Zijn bussen van zacht materiaal geen optie in een link? Goed met vet vullen etc.
Heeft iemand al eens iets met AMPCO brons gemaakt ?
Dit wordt ook gebruikt voor de klepzitting bij 4-tact motoren ( AMPCO 45 )
Ik heb zelf weleens de afstandbussen in het achterwiel van mijn Honda van AMPCO 21 gedraaid maar na 1 keer rijden zaten er al groeven in van de stofkeeringen.
Dit wordt ook gebruikt voor de klepzitting bij 4-tact motoren ( AMPCO 45 )
Ik heb zelf weleens de afstandbussen in het achterwiel van mijn Honda van AMPCO 21 gedraaid maar na 1 keer rijden zaten er al groeven in van de stofkeeringen.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
die kun je er ook zelf inmaken, gaatje boren vooraan wat groter, dan draad erin tappen en nippel erin draaienerwindob schreef:op de RAI zag ik dat de 2005 Huskies smeernippels hebben. (Wel een beetje uitstekend aan de onderkant zodat ik me afvraag of je ze d'r snel afrijdt)
Da's pas makkelijk onderhoud.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
misschien omdat iemand het heel krom heeft neergezet op het forum, en ik van daaruit begreep dat de lagers wel erin bleven alleen andere bussen erin... vooral lekker bijdehand doen huskie! had je zelf ook wel kunnen bedenkenhuskie schreef:Mxrijder, we gebruiken die bussen toch ipv naaldlagers? Dus hoe konden er bij jouw naaldlager afdrukken in komen?
Mxrijder: Mis ik iets.
Maakt niet uit, het is duidelijk zo, thx.
Aan die smeernippels heb je niet zoveel, want het enige wat je doet is dat je vet van punt a(smeernippel) direct naar punt b(uitgang met minste weerstand) drukt. De lagers kun je niet ronddraaien om dat nieuwe vet te verdelen dus, je moet ze altijd voor goed onderhoud uit elkaar halen
Maakt niet uit, het is duidelijk zo, thx.
Aan die smeernippels heb je niet zoveel, want het enige wat je doet is dat je vet van punt a(smeernippel) direct naar punt b(uitgang met minste weerstand) drukt. De lagers kun je niet ronddraaien om dat nieuwe vet te verdelen dus, je moet ze altijd voor goed onderhoud uit elkaar halen
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
klinkt in ieder geval heel logisch.huskie schreef:Mxrijder: Mis ik iets.
Maakt niet uit, het is duidelijk zo, thx.
Aan die smeernippels heb je niet zoveel, want het enige wat je doet is dat je vet van punt a(smeernippel) direct naar punt b(uitgang met minste weerstand) drukt. De lagers kun je niet ronddraaien om dat nieuwe vet te verdelen dus, je moet ze altijd voor goed onderhoud uit elkaar halen
maar als ik kijk bij landbouw machines en als ik die smeer met de vetspuit en ik pomp dan door tot het eruit komt, komt het er langs de hele as uit die door het lager zit. dus niet op 1 plaatst.
zo is dat bij het linksystem denk ik ook. want daar zit ook een afdichting dus voordat het langs die afdichting komt moet er een bepaalde druk achter staan. en dus lijkt mij dat elk plekje eerst met vet gevult word.
maar nogmaal huskie jou verhaal klinkt ook logisch
Husky, smeernippels enz...,
daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb altijd al smeernippels op mijn link en achterbrug lagers (en balhoofd) gemaakt.
Het enige kl*te eraan is dat je dit pas moet doen als de zaak al kapot is.
want nieuw spul maak niet eerst kapot om het te verbeteren
Je moet nl. in de lagers een smeergat maken wat overeen komt met het gaatje van het vetkanaal cq. vetnippel. En ja er zijn ook lagers met zo'n gaatje erin maar die zijn vaak alleen op bestelling te krijgen.
Zelf heb ik dit altijd met de slijpsteen (zo'n miniding) gedaan , gewoon op een plek houden totdat er een gat in zit (+/- 2 mm breed) en omdat je toch aan de buitenkant van het lager werkt, maakt dat niet zoveel uit . Je zult dan een enkel naaldje beschadigen wordt plaatselijk wat dunner, maar ook dat boeit niet. (PS eerst vet verwijderen om daarna het slijpsel eruit te spoelen).
En het invetten gaat geweldig, het vet komt aan beide kanten van het lager naar buiten en neemt alle zooi, voor zover ik het kan zien, mee.
En juist Husky, op dit punt moet ik je gelijk geven, ik nl niet zien of het vet rondom komt.
Maar ik heb deze kogelgewrichten er nu toch al minstens 1 jaar erin zitten en nog steeds geen speling.
Het is wel belangrijk te weten hoe je afdichting is
Er bestaan van die types met prachtige keerringen , als je hier vet inpompt dan knallen die er als eerste uit.
Hierbij kun je soms keerringen omdraaien en als er een veer inzit, deze vervangen door een dunne O-ring.
Bij het Link systeem heb ik 3 nippels (nederlandse ), zelfs nu kan ik alle 5 lagers smeren.
Met deze kogelgewrichten was het gemakkelijker omdat hier tussen de lagers een opening aanwezig is.
Bij het gewricht waar de schokbreker op zit heb ik een gaatje van 3 mm geboord (viel dus tegen om daar een gat in te krijgen met een verslepen steenboor met widiapunt).
maw
alles loopt voor 99% gesmeerd.
daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb altijd al smeernippels op mijn link en achterbrug lagers (en balhoofd) gemaakt.
Het enige kl*te eraan is dat je dit pas moet doen als de zaak al kapot is.
want nieuw spul maak niet eerst kapot om het te verbeteren
Je moet nl. in de lagers een smeergat maken wat overeen komt met het gaatje van het vetkanaal cq. vetnippel. En ja er zijn ook lagers met zo'n gaatje erin maar die zijn vaak alleen op bestelling te krijgen.
Zelf heb ik dit altijd met de slijpsteen (zo'n miniding) gedaan , gewoon op een plek houden totdat er een gat in zit (+/- 2 mm breed) en omdat je toch aan de buitenkant van het lager werkt, maakt dat niet zoveel uit . Je zult dan een enkel naaldje beschadigen wordt plaatselijk wat dunner, maar ook dat boeit niet. (PS eerst vet verwijderen om daarna het slijpsel eruit te spoelen).
En het invetten gaat geweldig, het vet komt aan beide kanten van het lager naar buiten en neemt alle zooi, voor zover ik het kan zien, mee.
En juist Husky, op dit punt moet ik je gelijk geven, ik nl niet zien of het vet rondom komt.
Maar ik heb deze kogelgewrichten er nu toch al minstens 1 jaar erin zitten en nog steeds geen speling.
Het is wel belangrijk te weten hoe je afdichting is
Er bestaan van die types met prachtige keerringen , als je hier vet inpompt dan knallen die er als eerste uit.
Hierbij kun je soms keerringen omdraaien en als er een veer inzit, deze vervangen door een dunne O-ring.
Bij het Link systeem heb ik 3 nippels (nederlandse ), zelfs nu kan ik alle 5 lagers smeren.
Met deze kogelgewrichten was het gemakkelijker omdat hier tussen de lagers een opening aanwezig is.
Bij het gewricht waar de schokbreker op zit heb ik een gaatje van 3 mm geboord (viel dus tegen om daar een gat in te krijgen met een verslepen steenboor met widiapunt).
maw
alles loopt voor 99% gesmeerd.
Laatst gewijzigd door gassen op di okt 26, 2004 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250