Peer schreef:Joe, ik ben dus nieuw op dit forum. Ik rij al een jaar rond met een Husky SM450R maar wil nu toch ook beginnen crossen omdat ik dit al gans mijn leven cool vind. Nu, ik heb een motor op het oog die het waarschijnlijk zal worden, maar ik heb nog enkele andere vragen:
- Is harnas & crosskledij verplicht? Botten & helm heb ik al.
- Moet je zo'n eco-tapijt kopen? Zo ja, waar?
- Heb je bepaalde vergunningen nodig als je wilt gaan trainen op het terrein?
- Ik heb nog nooit op het terrein gereden, kan wel goed met de motor overweg, zou ik direct daar gaan oefenen?
- Zijn er bepaalde crossclubs waar je je kan bij aansluiten om zo samen te trainen? Want geen van mijn vrienden doet dit en alleen lijkt het mij niet praktisch...
Sorry voor de vele vragen

Het volgende is verplicht:
Helm, crosslaarzen, handschoenen, crossbroek, shirt met lange mauwen.
Zoals Dick al zei, de milieumat is verplicht... het is altijd de vraag waar je een milieumat kunt halen, het ene circuit verkoopt ze wel en de ander niet. de milieumat moet zo groot zijn dat je motor er helemaal op kan staan, maar de meeste circuits vinden het al goed als er iets onder ligt.
Als je op een circuit wilt trainen heb je een licentie nodig (KNMV, MON, VLB) die van de KNMV kost 35 euro voor een jaar en de rest weet ik niet... wanneer je een KNMV licentie hebt kun je alleen op de banen rijden die bij de KNMV aangesloten is (geld ook voor de andere motorbonden)
Als je kan schakelen kun je ook op het circuit

het zal op het begin misschien tegenvallen, maar je moet het leren met vallen en opstaan
Nee, er zijn geen clubs die zoiets organiseren... je kan van een bepaalde tijd tot een bepaalde tijd vrij trainen, vrienden maak je op de cross vanzelf wel