KTM LC4 doet stom!

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Hi there,

Mijn ktm wil niet meer. Het is eigenlijk al een tijd geleden gebeurd toen het nog warm was buiten.
Ik stond met twee maten bij het stoplicht om eens flink te gaan raggen in het westelijk havengebied amsterdam. :) Toen ik stationair draaien even een dot gas gaf sloeg ie af......gebeurd wel eens dus ik dacht: ff aankicken......Niet dus!! :( Als ik de kleppenlichter helemaal of half gebruik dan voelt alles net als normaal met dezelfde compressie enzo. Maar als ik hem dan op het juiste punt zet en hem (uiteraard zonder kleppenlichter) aan wil trappen voelt het alsof ie amper compressie heeft om vervolgens ineens vast te slaan halverwege de slag van de kickstarter. Hij is met kleppenlichter gewoon normaal rond te krijgen
Toen ie afsloeg maakte ie geen echt raar geluid ofzo.
Ik ben er nog steeds niet aan toe gekomen ernaar te kijken......maar ik wil dat binnenkort gaan doen.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Dan weet ik waar ik naar moet kijken. Ik denk aan iets in de kop in ieder geval. Gebroken nokkenasketting?
Het is een LC4 620 uit '95.

Help me.... :roll:
egbert
Berichten: 38
Lid geworden op: ma apr 21, 2003 21:47
Locatie: Voorschoten
Contacteer:

Als het is wat ik denk dat het is dan is de distributieketting versprongen, heb ik nl met mijn honda XR 600 gehad in de pyrineën. te controleren door de krukas tov nokkenas afstelling na te kijken(zie wpl handboek) bij mij kwam het doordat de spanner van de distr.ketting stuk was gegaan
noodoplossing ter plekke: gat in cilinderkop geboord thv. spanner draad erin getapt bout erin gedraaid zodat de spanner handmatig afgesteld kon worden :wink:

suc6
regen is en ander type mooi weer
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Dat klinkt erg aannemelijk.....
Hebben mijn kleppen dan geen schade opgelopen door in aanvaring te komen met de zuiger? Zo voet het niet in iedergeval.....

Ik denk dat je de spijker op z'n kop hebt geslagen!
bedankt!

ps. Heeft er iemand nog een (digitaal) werkplaatshandboek voor een LC4 '95.
Ik heb een PDF van een duits LC4 '97 werkplaatshandboek. Is dat blok erg verschillend?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Egbert, je bedoelt dat de distr/ketting echt een tand is versprongen? Dat dat kan, ongelooflijk.
Als ik mijn spanner los had, kon ik nog steeds niet m'n ketting over de tanden verplaatsen. Er zat dan wel veel speling op de timing, maar een tand verspringen, dat niet.
Hebben meer mensen deze ervaring, of is het algemeen bekend, dit probleem? Oftewel hebben sommige distrikettingen zoveel speling(zonder spanner dan hè) dat dat mogelijk is?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
sipke
Berichten: 19
Lid geworden op: di okt 12, 2004 12:39

Huskie,

het kan echt! Als je de ketting met de hand probeert te verleggen met losse spanner lukt dat niet omdat je met de hand niet genoeg kracht hebt (tenzij je echt gek gaat doen...) maar als de motor draait kan de kracht wel groot genoeg zijn. Ik zou in ieder geval toch effe checken of je klep de zuiger geraakt heeft. Met een kromme klep of een slecht sluitende klep rijden kan nare gevolgen hebben :wink:
Gast

Zal aan de krukas zijde zijn
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Jean_BM schreef:Dat klinkt erg aannemelijk.....
Hebben mijn kleppen dan geen schade opgelopen door in aanvaring te komen met de zuiger? Zo voet het niet in iedergeval.....

Ik denk dat je de spijker op z'n kop hebt geslagen!
bedankt!

ps. Heeft er iemand nog een (digitaal) werkplaatshandboek voor een LC4 '95.
Ik heb een PDF van een duits LC4 '97 werkplaatshandboek. Is dat blok erg verschillend?
blokken verschillen weinig , ik heb enkelt een gewoon werkplaats handboek , de cylinderkop etc demonteren kan ook heel goed zonder werkplaats handboek :)
4 strokes only !!
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Nou ik heb alvast even de spanner bekeken maar die is nog intact.
Hij ziet er goed uit en hij stond nog niet op z'n laatste stand.
Wat zou het dan kunnen zijn? Hoe zou de kleppentiming kunnen veranderen zonder dat de ketting is versprongen?
Nogmaals: Tijdens het kicken voelt het, als ik het langzaam doe en/of met een beetje kleppenlichter, heel gewoon aan. Alleen als ik hem een hengst geef blokeert ie als het ware.......waarna die wel gewoon weer rustig verder kan.....

Verder heb ik nog geen tijd gehad maar ik hoop volgend weekend meer te weten. :roll:
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Het is een beetje een vaag verhaal maar een vriend van me had afgelopen winter iets heel vreemds met zijn LC4. Ook hij had ineens geen compressie meer. Ontsteking, kleptiming etc was nog allemaal prima.

Toen hij hem uit elkaar haalde bleek de bovenste zuigerveer gewoon vast in zijn groef te zitten. Voor de rest heeft hij niets aan schade kunnen vinden.

Toch vreemd aangezien de krukas geen speling had en de zuiger ook niet aangekoold was. De cylinder is ook niet ovaal. Normaal verwacht je dat zo'n veer vast gaat zitten als de zuiger een tik krijgt of als hij zwaar vervuild is met koolaanslag.

Hij gaat er voor de zekerheid maar een nieuwe zuiger inzetten.
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Nou ik heb laatst de kleppendeksel eraf gehaald. Maar ik kon niks vreemds ontdekken.
-Nokkenas en lagers zagen er goed uit
-tuimelaars goed
-kleppen en veren goed.
-Kleptiming was ook in orde...

Wat kan er aan de hand zijn?? :?
Het moet toch iets in de kop zijn.
Zit nu bijna te denken dat het iets als m'n kickstartermechanisme is ofzo.... :roll:
Misschien toch maar de kop eraf en kijken of de kleppen er van die kant ook goed uitzien.....Maar de compressie voelt perfect aan verder.....
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

haal dan eerst je koppelings deksel eraf om je kickstart meschaniek te bekijken . dat scheelt je een hoop werk , en een koppakking :)
4 strokes only !!
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Ja dat ga ik maar eerst even doen inderdaad. :wink:

Wat me wel opviel was dat je de nokkenasketting (rollenketting) een stukje los kon tillen van het tandwiel af.

Is dit normaal? De spanner zit ongeveer op driekwart...
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

nee dat hoort niet .. heb je dat gedeelte al eens eerder los gehaald?.. de spanner hoort de ketting op veerdruk onder spanning te zetten , als je de ketting nu al los kan tillen van t tandwiel , stel je dan voor wat deze bij volgas doet .. ik denk dat de ketting over het tandwiel is geslagen ..
hoe was de stand van de zuiger ten opzichte van de kleppen?.. deze horen beide (uitlaat en inlaat) DICHT te staan als de zuiger in BDP staat (bovenste dode punt) de nokken van de nokkenas wijzen hier allebei schuin naar beneden :!:
4 strokes only !!
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Ik heb het blok nog nooit open gehad. Ik heb er ook nog niet heel veel mee gereden sinds de aanschaf begin dit jaar.

De kleppentiming is goed:
Er zit een blokkeerboutje aan de zijkant waarmee je de zuiger in het BDP zet. Op dit moment stonden de kleppen gesloten en stond de markering op het tandwiel precies op het pasvlak van de cilinderkop.

Het is maar heel ietsje beweging wat er in de ketting zit......maar toch.. :?

Als ik de ketting zou willen vervangen moet ik het blok dan splitsen? M.a.w is de nieuwe ketting eindloos of moet je hem zelf sluiten. Ik heb het ooit eerder gedaan maar ik ben het helemaal kwijt. :oops:

Bedankt voor het meedenken tot nu toe...
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

nee blok hoeft nie gesplitst , enkelt het carterdeksel aan de koppelings kant moet eraf .. ALS dat nodig is ..
4 strokes only !!
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Ben vanmiddag weer even wezen sleutelen.

En ik kwam er ineens achter dat m'n carburateur gewoon niet goed in het inlaatrubber gestoken zat. Was me nog niet opgevallen.
Het zou goed kunnen dat dit gewoon de oorzaak is geweest van alle bovengenoemde problemen.
Dat ik dat niet eerder gezien heb :twisted: :oops:

Maar verder moest ik toch ook een keer naar de koppeling kijken die nooit helemaal goed ontkoppelde.
Ik kwam er achter dat er twee verschillende type koppeling veren inzaten 37mm lang (volgens de boeken standaard) en 41mm om en om gemonteerd. Ik wil ze maar gaan vervangen door 6 gelijke veren.
Verder zaten er 6 gevoerde platen in en 7 stalen. In mijn werkplaats handboek van '96 staat het precies omgekeerd. :? de motor is uit '95
Weet iemand of dit aantal klopt.

Nog even over de nokkenasketting: Hij ligt wel goed om het tandwiel maar je kan een enkel rolletje een klein stukje van het wiel aftrekken.
Opzich kan het denk ik geen kwaad om de ketting te vervangen.
Mijn cilinderkop en cilinder laat ik denk ik lekker gemonteerd. Kan ik op die manier de ketting vervangen?

Wat een verhaal zeg...... :shock: Graag uw mening.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Koppelingsveren gewoon om en om laten zitten, kan geen kwaad. De reden van het slechte ontkoppelen kan zijn dat de korf is ingeslagen en je moet 7 gevoerde en 6 stalen hebben, dus net omgekeerd :lol:
Je begint met een gevoerde plaat in je korf te leggen en je eindigt het zaakje ook weer met een gevoerde.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Ok. Om en om is prima dus.....maar waarom zou het aangepast zijn?
Op de korf is een heel licht spoor voelbaar met de nagel.
Maar dat van die platen is wel heel vreemd...... :?
Het zit precies andersom. De buitenste platen zijn stalen bij mij..
ik dacht uit m'n hoofd stalen 2mm en gevoerde 3mm dik ongeveer

Maar wat moet ik nou met die nokkkenasketting :?:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Van die ketting weet ik niet, maar daar hebben we andere voor. Maar als je het geld hebt dan is een nieuwe ketting het overwegen waard voor dit oudje. Joebar waar ben je??
En je moet er dus een gevoerde plaat bijkopen. Het zal ook de reden van het slechte ontkoppelen zijn. Kijk ook even of alle platen wel recht zijn.
En die grotere veren zorgen voor meer aanlegdruk dus minder slippen van de koppeling. Kan dus geen kwaad, je moet alleen wat harder knijpen in je hendel :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

daar issie al !! ..

de distributie ketting van de LC4 kan je vervangen zonder de cylinderkop los te halen je kunt de ketting delen .. borg de krukas met de zuiger in de hoogste stand let op de stand van de nokkenas !! (beide nokken wijzen schuin naar beneden .... het kettinkje kost niet zo heel duur geloof ik , de schade van een gebroken ketting echter wel !! de bout in de ketting spanner moet je los halen , en het palletje indrukken , zodat jr de spanner inelkaar kan drukken , bij het monteren zet je het spul eerst op de cylinder (als de nieuwe ketting er in zit ) en dan pas de veer en bout in de spanner zetten .
4 strokes only !!
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Dankjulliewel. :)
Duidelijk verhaal.
Het platenverhaal vind ik nog steeds vreemd....
Als ik nu een stalenplaat verwissel voor een gevoerde is mijn pakket ook dikker.....gezien die gevoerde dikker zijn.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ja, maar niet veel dikker want je gooit een ongevoerde weg :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie