Carter kapot

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Tja ik was gister wezen crossen , ging allemaal perfectos 8). Nu heb ik straks de motor afgespoten en daarna de olie ff aflaten lopen (zat er al een aardige poos in :lol: ). Maar toen zag ik dus dat een heel stuk uit mijn "schroefdraad" gescheurt was, na een tikje met de schroevendraaier lag het er dus uit;
Afbeelding
zo ziet het er nu dus uit :cry:

de vraag is behoorlijk simpel , zouden ze hem kunnen lassen zonder het hele blok uitelkaar te moeten halen? :(
(nieuwe carterhelft kost 450€ ofzo :roll: )
Laatst gewijzigd door Rudy op di sep 07, 2004 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

wat heb je nu weer gedaan rudy :oops:
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Anonymous schreef:wat heb je nu weer gedaan rudy :oops:
Hele goeie vraag, ik heb echt geen idee hoe het komt (steen tegenaangeknalt ofzo :( ). Mja hoe dan ook , daar word hij toch niet heel van......

Ik zat ook nog te denken het vast te plakken met dat alu lijmspul mja de schoefdraad moet natuurlijk wel netjes in een lijn blijven liggen
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

hmz zou het sowieso wel uit elkaar halen en dit carter laten repareren, verschillende mogelijkheden, compleet laten oplassen en nieuw draad tappen, of het afgebroken deel terug vast lassen, of als je bijvoorbeeld liever er nog even mee rijd het afgebroken deel terug vastzetten met locktite, wanneer je het dan later wilt laten lassen flink heet stoken en los trekken.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Bestaat er ook niet een soort "bus" die je erin zet, en dan zoals een rivet vasttrekt ?

Ik heb zo iets op mijn achterbrug van mijn KTM gezet, daar waar er normaliter schroefdraad hoort te zitten om de kettinggeleider vast te zetten.

Het voordeel is voor jou dat het "inwendige" van die bus voor de nodige afdichting zorgt.

Jo VdB (die deze bussen gekocht heeft in een goed uitgeruste zaak van industriële toebehoren)[/url]
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Jo VdB schreef:Bestaat er ook niet een soort "bus" die je erin zet, en dan zoals een rivet vasttrekt ?

Ik heb zo iets op mijn achterbrug van mijn KTM gezet, daar waar er normaliter schroefdraad hoort te zitten om de kettinggeleider vast te zetten.

Het voordeel is voor jou dat het "inwendige" van die bus voor de nodige afdichting zorgt.

Jo VdB (die deze bussen gekocht heeft in een goed uitgeruste zaak van industriële toebehoren)[/url]
Tja , ik denk dat ik hem gewoon loshaal , krukaslagers zijn ook niet 100% (behoorlijk veel axiale speling :? ).
Wat ik er precies inzet weet ik nog niet , ze zullen hem wel helemaal dichtlassen en daarin weer schroefdraad tappen denk ik.....
Wat mij trouwens wel opviel is dat het schroefdraad verder in het carter veel slechter is als voorin (wat dus heel vreemd is..).
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Gewoon een helicoil steken. Kan zonder demontage. Welke maat aftapplug hebbie?
Afbeelding
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

1 nieuwe carterhelft zal niet gaan, die worden alleen per 2 verkocht (linker en rechterhelft) omdat het blok op elkaar afgeslepen is...
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Je hebt toch wel pech rudy met deze motor.
Als ik jou was zou ik hem toch maar uit elkaar halen en goed laten lassen en opnieuw schroefdraad erin laten maken.
De krukas lagers zijn toch al niet zo goed zei je toch dus moet je blok toch open.
Succes.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Zot schreef:Gewoon een helicoil steken. Kan zonder demontage. Welke maat aftapplug hebbie?
Ik heb zelf een complete helicol set thuis (tot m10 geloof ik) maar dat gaat echt niet werken hierbij denk ik :lol:.
mxrider#28 schreef:1 nieuwe carterhelft zal niet gaan, die worden alleen per 2 verkocht (linker en rechterhelft) omdat het blok op elkaar afgeslepen is...
Dat viel mij ook al op , 469$ kosten ze :lol:
ad f schreef:Je hebt toch wel pech rudy met deze motor.
Als ik jou was zou ik hem toch maar uit elkaar halen en goed laten lassen en opnieuw schroefdraad erin laten maken.
De krukas lagers zijn toch al niet zo goed zei je toch dus moet je blok toch open.
Succes.
Valt opzich wel mee hoor , alleen de versnbak was kapot toen ik hem kocht (maar dat heeft me verder niets gekost oid) en eenkeertje voorvorkkeerringen :lol:.

Maar ik ga voor de oplas optie denk ik , meteen ff krukaslagers vervangen en dan moet hij er weer tegenkunnen (jammer alleen dat ik vrijrecent de zuigervervangen heb.. , als ik dat geweten had had ik het blok net zo goed los kunnen halen :roll: )
JWJanssen
Berichten: 210
Lid geworden op: ma nov 24, 2003 12:18

Oops, probleem.
Dat gat weer dichtmaken en er draad in tappen is niet zo'n probleem, maar het pasvlak weer vlak krijgen en precies haaks op het gat, dat zal wel een probleem zijn.
Ik denk dat het nieuwe carters wordt.
Succes met de herstel werkzaamheden.
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

met een frase-bank moet dat toch goed te doen zijn? het haaks maken...
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

mxrider#28 schreef:met een frase-bank moet dat toch goed te doen zijn? het haaks maken...
Daar zie ik ook geen probleem in hoor.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

JWJanssen schreef:Oops, probleem.
Dat gat weer dichtmaken en er draad in tappen is niet zo'n probleem, maar het pasvlak weer vlak krijgen en precies haaks op het gat, dat zal wel een probleem zijn.
Ik denk dat het nieuwe carters wordt.
Succes met de herstel werkzaamheden.
Gewoon in de draaibank een nieuw stukje maken van een rondebuis , daar alvast draad in tappen, vastlassen en klaar zijn we :lol:. Of ik denk iig dat ik het zo ga doen , zo ff kijken of ik geen helicols in de goeie maat heb anders maak ik die er lekker in 8)
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

En dat stuk dan dat is uitgebroken ?
Daar zit wel je afdichtring tegenaan hoor.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Gast

Moet je carters altijd per 2 vervangen?
Ze zijn toch gewoon los te koop.
ik heb bij een cr500 ook wel eens 1 carterdeel vervangen.
JWJanssen
Berichten: 210
Lid geworden op: ma nov 24, 2003 12:18

mxrider#28 schreef:met een frase-bank moet dat toch goed te doen zijn? het haaks maken...
Maar hoe span je een carter op. Kan toch wel een listig karweitje worden waar je een bokje/mal voor moet lassen.
Gast

Als het toch uit elkaar moet dan kun je de alles toch ook met een moer en oring afdichten van binnen uit?
Dat stukje kun er dan ook nog wel in lijmen met een of andere loctite / kit.

De olie aflaten kan altijd nog wel op een andere manier, niet?

Of je moet het gat groter maken (als er ruimte voor is en hierin een bus met buitenschroefdaad welke je met oringen afdicht . Hierin tap je weer schroefdraad voor een plug. (In sommige lamparmaturen zit zo'n mooi buisje met buiten schroefdraad).

Als je veel moet gaan vlakken houdt automatisch in dat het zaakje krom is, vergeet dat niet!!
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Hey Rudy !!
dat stukje carter kan probleemloos worden gelast hoor , alleen zal wel je blokje uitmekaar moeten want 1 - de keeringen en pakkingen kunnen niet tegen de enorme hitte van het lassen , 2 - het carter moet eerst grondig ontvet (of plaatselijk gezandstraald) worden , 3 - na het lassen moet het schroefdraad gerepareerd worden , waardoor je spanen in het carter krijgt ..

heb je een rede om je blokje uitelkaar te halen , kun je meteen alles even controleren toch :D

ga alstjeblieft niet met vloeibaar aluminium aan de gang , das alleen goed voor een scheurtje , maar kan geen aluminium vervangen , zeker niet als er ook nog schroefdraad in zit ...

als de BEIDE carter delen leeg zijn van onderdelen , kun je deze het beste tegen elkaar aan bouten (zonder pakking uiteraard) en dan laten lassen , zo trekt het carter niet krom
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

Anonymous schreef:Als het toch uit elkaar moet dan kun je de alles toch ook met een moer en oring afdichten van binnen uit?
Dat stukje kun er dan ook nog wel in lijmen met een of andere loctite / kit.

En waar laat de kop van de bout dan? daar zal nooit genoeg ruimte voor zijn.

De olie aflaten kan altijd nog wel op een andere manier, niet?

Als je de motor op zijn kop houd (carterdopje open) wil de olie er ook wel uit ja :? of je boort onder in het carter even een gat :?

Of je moet het gat groter maken (als er ruimte voor is en hierin een bus met buitenschroefdaad welke je met oringen afdicht . Hierin tap je weer schroefdraad voor een plug. (In sommige lamparmaturen zit zo'n mooi buisje met buiten schroefdraad).

Als je veel moet gaan vlakken houdt automatisch in dat het zaakje krom is, vergeet dat niet!!

Waarom zou het dan krom moeten zijn? Alleen met lassen zou het krom kunnen trekken...
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

JoeBaR schreef:Hey Rudy !!
dat stukje carter kan probleemloos worden gelast hoor , alleen zal wel je blokje uitmekaar moeten want 1 - de keeringen en pakkingen kunnen niet tegen de enorme hitte van het lassen , 2 - het carter moet eerst grondig ontvet (of plaatselijk gezandstraald) worden , 3 - na het lassen moet het schroefdraad gerepareerd worden , waardoor je spanen in het carter krijgt ..

heb je een rede om je blokje uitelkaar te halen , kun je meteen alles even controleren toch :D

ga alstjeblieft niet met vloeibaar aluminium aan de gang , das alleen goed voor een scheurtje , maar kan geen aluminium vervangen , zeker niet als er ook nog schroefdraad in zit ...

als de BEIDE carter delen leeg zijn van onderdelen , kun je deze het beste tegen elkaar aan bouten (zonder pakking uiteraard) en dan laten lassen , zo trekt het carter niet krom
Hoi joe , ik heb hem al lang uitelkaar :wink: , gisteravond in een uurtje of 2-3 het blok eronderheen gehaald +gedemonteerd (enige wat nog inelkaar zit is de versnellingsbak zelf...)

Afbeelding
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Okeej dan !!! blokje uitmekaar .. goed werk ..

tip : op de uiteinden van de versnellingsbak assen een slangklemmetje zetten NADAT je de carters van elkaar hebt gehaald.. dit scheelt straks een hoop puzzel werk bij het in elkaarzetten van de bak :idea:

het blokje ligt open zie ik .. het enige nu te doen is het wijze advies van ome JoeBaR opvolgen :) succes Rudy !!
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Het carter word morgen waarschijnlijk gelast (zakelijke kennis van mijn vader , gratis :D ).
Krukaslagers zijn besteld (bijna 100 euri met keerringen mja.... :roll: ). De rest gaat helemaal goedkomen :wink:
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

bijna 100 euro voor een 2 lagers en 2 keerringen? :shock:
wat is er dan zo speciaal aan die lagers, ikzelf steek gewoon altijd skf C3 lagers en skf keerringen en ben dan heel wat minder geld kwijt...of zit er dan een complete keerringsset bij? en dan nog is het belachelijk duur, als je het bij een technische groothandel haalt kun je voor dat geld elk lager in je blok vervangen en naar mijn weten zijn skf c3 lagers er gewoon geschikt voor...
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Mocht je nog problemen hebben met de schroefdraad: geen nood.


een maat van mij heeft de schroefdraad uit zijn carter gedraaid bij het aftappen van de olie. Hiervoor hebben we toen een helicoil geplaatst. (maar dan een setje van een ander merk, verkrijgbaar bij Brezan voor +- 40 euro, boor, tap met 4 draadveren) Gat geboord (heel eng allemaal), tappen en plaatsen en het zit werkelijk perfect. Het is nu een stalen schroefdraad gewoonweg beter dan origineel. :idea:
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Plaats reactie