Een aantal weken geleden heb ik een gloedje nieuwe motor gekocht waar ik heeeeeeeel blij mee ben. Toch is er een klein euveltje aan de oppervlakte gekomen. Als ik namelijk flink spring met de fiets en dan bedoel ik FLINK ruw spring. Dus op een schans een meter of 8 ver, 1.20 hoog en weer plat op het asfalt dan valt mijn motor stil.
Zou het kunnen zijn dat hij lucht aanzuigt doordat de benzinen los in de tank zweeft of is dit een bekend euvel met de carburateur. Kan het b.v. zijn dat de vlotter vrijkomt en de benzine te lang afsluit of God weet ik veel wat.
Pieker dat ik ben zit hier al een paar avonden mijn hoofd over te breken. Dit moet toch niet kunnen met zo'n meesterlijke fiets Zo kan ik nooit een backflip oefenen
KTM lc4 640 Adventure 2003 en de Mikuni BST 40 Carburateur
Moderator: ghulst
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Olie komt via de carterontluchting in de carb..
Gebeurt ook bij hard remmen.
remedie;
Oliepeil nooit hoger dan halverwege min. en max.
of carterontluchting van de luchtfilterkast afhalen en bijv. boven de ketting uit laten komen.
Gebeurt ook bij hard remmen.
remedie;
Oliepeil nooit hoger dan halverwege min. en max.
of carterontluchting van de luchtfilterkast afhalen en bijv. boven de ketting uit laten komen.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Misschien is je vlotterniveau niet goed waardoor er te weinig benzinevoorraad in de vlotterkamer zit.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
dan wel even de slang aansluiting op de filter kast afdoppen heh !! anders zuigt ie valse lucht achter het filter vandaagFreek schreef:Olie komt via de carterontluchting in de carb..
Gebeurt ook bij hard remmen.
remedie;
Oliepeil nooit hoger dan halverwege min. en max.
of carterontluchting van de luchtfilterkast afhalen en bijv. boven de ketting uit laten komen.
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Het vlotterniveau van mijn '01 Adventure staat nog gewoon op de fabrieksinstelling.
Bij Sommer-KTM, vinden ze dat het max.streepje op de peilstok te hoog zit.
Halverwege min. en max., beschouwen ze daar als maximum olie peil.
Als je daar een beurt laat geven, zuigen ze zelfs het teveel aan olie er weer uit.
Bij Sommer-KTM, vinden ze dat het max.streepje op de peilstok te hoog zit.
Halverwege min. en max., beschouwen ze daar als maximum olie peil.
Als je daar een beurt laat geven, zuigen ze zelfs het teveel aan olie er weer uit.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41
Freek,
Je bedoelt die doorzichtige slang die vlak langs het luchtfilter uitkomt? Is het geen probleem om de slang die vanuit het carter komt zo maar in de lucht te laten hangen? Ik bedoel wat gebeurt er als je door 80cm water rijdt?
En is dit het enige wat een probleem is? Ik heb ook gehoord dat door een grote sprong de benzine in de vlotterbak neerslaat of zo waardoor de motor even geen brandstof krijgt.
Je bedoelt die doorzichtige slang die vlak langs het luchtfilter uitkomt? Is het geen probleem om de slang die vanuit het carter komt zo maar in de lucht te laten hangen? Ik bedoel wat gebeurt er als je door 80cm water rijdt?
En is dit het enige wat een probleem is? Ik heb ook gehoord dat door een grote sprong de benzine in de vlotterbak neerslaat of zo waardoor de motor even geen brandstof krijgt.
Ook een KTM heeft grenzen
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Zo'n slang waar overdruk op zit, zal niet gauw vol water lopen.
Op mijn Husaberg, had ik aan het uiteinde een filtertje gemaakt. (van een kleine verfroller)
Maar ik zou zeggen; koppel die slang eens los en maak die sprong nog eens, dan weet je of je het in de carb. moet zoeken of in de olie.
Op mijn Husaberg, had ik aan het uiteinde een filtertje gemaakt. (van een kleine verfroller)
Maar ik zou zeggen; koppel die slang eens los en maak die sprong nog eens, dan weet je of je het in de carb. moet zoeken of in de olie.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Beste Jan,
ik heb er nog geen ervaring mee, maar in KTM Sommer catalogus 2004, p24 las ik het volgende vrij vertaald uit het Duits:
de klassieke carburateur Dellorto heeft bij de 640 een duidelijk agressievere karakteristiek, spontaniteit en directheid.
Voor sportinzet zeer aan te bevelen; bijvoorbeeld kan de schuif bij OFFROAD SPRONGEN en Wasserbrett(?) niet vanzelf sluiten. Kosten: EUR 220,-.
Andere carburateur dan Mikuni lost dus het kennelijk bekende probleem op.
Bart.
ik heb er nog geen ervaring mee, maar in KTM Sommer catalogus 2004, p24 las ik het volgende vrij vertaald uit het Duits:
de klassieke carburateur Dellorto heeft bij de 640 een duidelijk agressievere karakteristiek, spontaniteit en directheid.
Voor sportinzet zeer aan te bevelen; bijvoorbeeld kan de schuif bij OFFROAD SPRONGEN en Wasserbrett(?) niet vanzelf sluiten. Kosten: EUR 220,-.
Andere carburateur dan Mikuni lost dus het kennelijk bekende probleem op.
Bart.
KTM 530EXC-R
Waschbrett zal wel wasbord betekenen, die schuif sluit dan omdat bij een CV carb de schuif aan het rubberen membraam hangt ipv aan de gaskabel, en rubber rekt nou eenmaal!Bart640 schreef:Beste Jan,
ik heb er nog geen ervaring mee, maar in KTM Sommer catalogus 2004, p24 las ik het volgende vrij vertaald uit het Duits:
de klassieke carburateur Dellorto heeft bij de 640 een duidelijk agressievere karakteristiek, spontaniteit en directheid.
Voor sportinzet zeer aan te bevelen; bijvoorbeeld kan de schuif bij OFFROAD SPRONGEN en Waschbrett(?) niet vanzelf sluiten. Kosten: EUR 220,-.
Andere carburateur dan Mikuni lost dus het kennelijk bekende probleem op.
Bart.
Groet Daan
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41
Ik heb het artikel van Moto '73 inmiddels gelezen.
De slang van de carterontluchting heb ik inmiddels losgetrokken alsmede de overloopslang van de carburateur via een zwanehals naar beneden laten lopen (tip van Arjan Brouwer).
<Hieronder even wat gedachten van me op papier. Misschien kunnen jullie nog even wat mee brainstormen>
Het probleem blijft echter. Ik ben er inmiddels wel achter dat het niet komt na een sprong. Het gebeurt als ik een minuut of 4 over een flink bobbelig parcour rij met zodanige snelheid dat de vering ongeveer 2/3 wordt benut. Ik denk dat het komt doordat de vlotter van carburateur telkens wordt afgesloten door een schok. Ik moet namelijk een minuut lang wachten totdat het probleem weer weg is als het is opgetreden. Het lijkt erop dat ik de complete carburateur leegrij. Het is in elk geval ook niet de gasschuif die inveert want het probleem treedt langer op. Het probleem gebeurt ook bij alle gasstanden dus dat de hoofdsproeier even geen benzine krijgt is het m.i. ook niet.
Vinden jullie dat ik dit kan accepteren? Ik bedoel ik heb de fiets 2 maande geleden nieuw gekocht. Dit is toch geen KTM waarmee je Adventure kunt beleven of is Adventure tegenwoordig 40km/u offroad met een Varadero? Ik dacht dat een KTM van een crosser afstamde
Oh ja Aart Nolen in Strijen, expert op het gebied van 1-cilinder Tuning vertelde me dat ik de carb direct moet vervangen door een TM 42. Rijdt als een kogel en heeft een vlakschuif carb. de BST 40 is voor een straatfiets. En jawel hoor ik lees dat zelfs de KTM lc4 640 Enduro ook een Mikuni heeft. Ik snap er niks meer van.
De slang van de carterontluchting heb ik inmiddels losgetrokken alsmede de overloopslang van de carburateur via een zwanehals naar beneden laten lopen (tip van Arjan Brouwer).
<Hieronder even wat gedachten van me op papier. Misschien kunnen jullie nog even wat mee brainstormen>
Het probleem blijft echter. Ik ben er inmiddels wel achter dat het niet komt na een sprong. Het gebeurt als ik een minuut of 4 over een flink bobbelig parcour rij met zodanige snelheid dat de vering ongeveer 2/3 wordt benut. Ik denk dat het komt doordat de vlotter van carburateur telkens wordt afgesloten door een schok. Ik moet namelijk een minuut lang wachten totdat het probleem weer weg is als het is opgetreden. Het lijkt erop dat ik de complete carburateur leegrij. Het is in elk geval ook niet de gasschuif die inveert want het probleem treedt langer op. Het probleem gebeurt ook bij alle gasstanden dus dat de hoofdsproeier even geen benzine krijgt is het m.i. ook niet.
Vinden jullie dat ik dit kan accepteren? Ik bedoel ik heb de fiets 2 maande geleden nieuw gekocht. Dit is toch geen KTM waarmee je Adventure kunt beleven of is Adventure tegenwoordig 40km/u offroad met een Varadero? Ik dacht dat een KTM van een crosser afstamde
Oh ja Aart Nolen in Strijen, expert op het gebied van 1-cilinder Tuning vertelde me dat ik de carb direct moet vervangen door een TM 42. Rijdt als een kogel en heeft een vlakschuif carb. de BST 40 is voor een straatfiets. En jawel hoor ik lees dat zelfs de KTM lc4 640 Enduro ook een Mikuni heeft. Ik snap er niks meer van.
Ook een KTM heeft grenzen
640 LC4 ENDURO MODELSADVENTURE
Engine single-cylinder 4-stroke engine
Displacement (cc) 625
Bore / stroke (mm) 101 / 78
Performance (homologated) 40 kW / 7000 rpm
Max. torque 55 Nm / 5500 rpm
Compression ratio 11.5:1
Starter E-starter and kickstarter
Transmission 5 gears, dog-clutch engagement
Carburetor Mikuni BST 40
Control 4 valves / OHC, roller rocker lever
Lubrication Pressure lubrication with 2 Eaton pumps
Engine oil Motorex Power Synt 4T 10W-50
Primary drive 31:79
Cooling liquid-cooled
Clutch wet multi-disc clutch, operated hydraulically
Ignition Kokusan DC-CDI 4K5
Engine single-cylinder 4-stroke engine
Displacement (cc) 625
Bore / stroke (mm) 101 / 78
Performance (homologated) 40 kW / 7000 rpm
Max. torque 55 Nm / 5500 rpm
Compression ratio 11.5:1
Starter E-starter and kickstarter
Transmission 5 gears, dog-clutch engagement
Carburetor Mikuni BST 40
Control 4 valves / OHC, roller rocker lever
Lubrication Pressure lubrication with 2 Eaton pumps
Engine oil Motorex Power Synt 4T 10W-50
Primary drive 31:79
Cooling liquid-cooled
Clutch wet multi-disc clutch, operated hydraulically
Ignition Kokusan DC-CDI 4K5
625 SXC MODELSADVENTURE
Engine
Engine single-cylinder 4-stroke engine
Displacement (cc) 625
Bore / stroke (mm) 101 / 78
Performance (homologated) 24 kW / 6000 rpm
Max. torque 45 Nm / 3500 rpm
Compression ratio 11.5:1
Starter E-starter and kickstarter
Transmission 5 gears, dog-clutch engagement
Carburetor Keihin FCR- MX 41
Control 4 valves / OHC, roller rocker lever
Lubrication Pressure lubrication with 2 Eaton pumps
Engine oil Motorex Power Synt 4T 10W-50
Primary drive 31:79
Cooling liquid-cooled
Clutch wet multi-disc clutch, operated hydraulically
Ignition Kokusan DC-CDI 4K5
Engine
Engine single-cylinder 4-stroke engine
Displacement (cc) 625
Bore / stroke (mm) 101 / 78
Performance (homologated) 24 kW / 6000 rpm
Max. torque 45 Nm / 3500 rpm
Compression ratio 11.5:1
Starter E-starter and kickstarter
Transmission 5 gears, dog-clutch engagement
Carburetor Keihin FCR- MX 41
Control 4 valves / OHC, roller rocker lever
Lubrication Pressure lubrication with 2 Eaton pumps
Engine oil Motorex Power Synt 4T 10W-50
Primary drive 31:79
Cooling liquid-cooled
Clutch wet multi-disc clutch, operated hydraulically
Ignition Kokusan DC-CDI 4K5
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Hallo Jan,
Je probleem komt me heeeel eg bekend voor. Op mijn 2001 Adventure met Mikuni CV carburateur heb ik precies dezelfde problemen.
Ik heb het echter sterk kunnen verbeteren door het vlotter niveau te verhogen met bijna 1 cm!!!
Afstellen kun je dan het beste niet doen op de manier zoals KTM die voorschrijft, maar gewoon met een doorzichtig slangetje dat je aansluit op het aftap-tuitje onderaan de carburateur.
Het blijft pielen en klooien maar het werkt een stuk beter.
Op het Duitste adventure forum heb ik ook eens vragen gesteld over dit onderwerp. Er was slechts 1 andere rijder die dit probleem kende. Hij had zelf ook goede ervaringen met een verhoogt vlotter niveau.
Sommer weet voor dit probleem helaas geen goede oplossing.
Als laatse...
Ik heb enige tijd geleden een grotere hoofdsproeier gemonteerd (157.5 in plaats van 155) en daarmee kwam het probleem weer boven water.
Voor mij een indicatie dat we het probleem wel op de goede plaats zoeken.
Misschien is het een idee als we eens een foto maken van het vlotter niveau in dat slangetje waar ik het over had.....
Groeten en succes!!
Fr@venture
Je probleem komt me heeeel eg bekend voor. Op mijn 2001 Adventure met Mikuni CV carburateur heb ik precies dezelfde problemen.
Ik heb het echter sterk kunnen verbeteren door het vlotter niveau te verhogen met bijna 1 cm!!!
Afstellen kun je dan het beste niet doen op de manier zoals KTM die voorschrijft, maar gewoon met een doorzichtig slangetje dat je aansluit op het aftap-tuitje onderaan de carburateur.
Het blijft pielen en klooien maar het werkt een stuk beter.
Op het Duitste adventure forum heb ik ook eens vragen gesteld over dit onderwerp. Er was slechts 1 andere rijder die dit probleem kende. Hij had zelf ook goede ervaringen met een verhoogt vlotter niveau.
Sommer weet voor dit probleem helaas geen goede oplossing.
Als laatse...
Ik heb enige tijd geleden een grotere hoofdsproeier gemonteerd (157.5 in plaats van 155) en daarmee kwam het probleem weer boven water.
Voor mij een indicatie dat we het probleem wel op de goede plaats zoeken.
Misschien is het een idee als we eens een foto maken van het vlotter niveau in dat slangetje waar ik het over had.....
Groeten en succes!!
Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41
1 cm hoger vlotterniveau? Ik heb er zelfs nog een veel grotere sproeier in zitten volgens Van Meel motoren nadat ze de milieu dingen er voor me hebben afgehaald.
En dan de hamvraag zou ik garantie kunnen claimen. Zelf vind ik van wel. Als ik een videorecorder koop ga ik zelf ook niet condensatoren op de controller van de aandrijving zitten solderen. Ik ga dan terug naar de winkel en zeg dat het niet goed is.
De importeur vertelt me dat het een fiets voor de straat is. Dat is toch flauwekul. Dan had ik beter een transalp kunnen kopen die trilt ook niet zo en daar kan ik ook mee offroad.
En dan de hamvraag zou ik garantie kunnen claimen. Zelf vind ik van wel. Als ik een videorecorder koop ga ik zelf ook niet condensatoren op de controller van de aandrijving zitten solderen. Ik ga dan terug naar de winkel en zeg dat het niet goed is.
De importeur vertelt me dat het een fiets voor de straat is. Dat is toch flauwekul. Dan had ik beter een transalp kunnen kopen die trilt ook niet zo en daar kan ik ook mee offroad.
Ook een KTM heeft grenzen
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Misschien moet je'er toch eens mee naar Sommer.
Ik heb mijn '01 daar nieuw gekocht, en ze hebben er direkt andere sproeiers en een open luchtfilterdeksel opgezet.
En ik heb nooit ergens last van.
Ik heb mijn '01 daar nieuw gekocht, en ze hebben er direkt andere sproeiers en een open luchtfilterdeksel opgezet.
En ik heb nooit ergens last van.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Heb zelf ook een 03 Adv maar geen last bovenstaande verschijnselen, then again heb nog geen sprongen van 8m gemaakt....
er staat iets over jouw problem op
http://www.ktm-sommer.de/PDF_2004/063_072_ADV640.pdf
onderaan pagina 64 "Mikunivergaser trophelt"
wellicht heb je er iets aan
grtz
meindert
er staat iets over jouw problem op
http://www.ktm-sommer.de/PDF_2004/063_072_ADV640.pdf
onderaan pagina 64 "Mikunivergaser trophelt"
wellicht heb je er iets aan
grtz
meindert
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41
De Mikuni heeft blijkbaar ook een druiper.
Trouwens ik zag dat de carb wordt gebruikt op de Yamaha Virago, DR 650s etc. Een echte enduro carb is het dus niet. Hebben jullie ervaringen met het vervangen van de standaard carb voor b.v. een:
* Mikuni TM 42
* Dellorto
* Keihin (heeeeeel duur)
B.v. wat betekent dit voor de standaard bekabeling, het verbruik etc
Trouwens ik zag dat de carb wordt gebruikt op de Yamaha Virago, DR 650s etc. Een echte enduro carb is het dus niet. Hebben jullie ervaringen met het vervangen van de standaard carb voor b.v. een:
* Mikuni TM 42
* Dellorto
* Keihin (heeeeeel duur)
B.v. wat betekent dit voor de standaard bekabeling, het verbruik etc
Ook een KTM heeft grenzen