Kilometerteller aandrijving.

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Dikke stamper

Hallo.

Voor de zo veelste keer liet mijn kilometer teller het afweten. Dus maar weer die dure onderdelen bij de oosterburen besteld. Op dit forum wordt het onderwerp wel behandeld maar kan ik geen oorzaak vinden.

Ik heb verschillende pogingen gedaan om te zien of er verbetering te behalen viel.

* De hele opnemer in het wiel vervangen voor een tweede handse (het huis waar het wormwiel in zit dus)
*Het wormwiel op tekening gezet en hem van een ander, harder materiaal laten maken, (3D printen) De zwarte op de foto.
*Op de site van Hessler lees ik dat goed schoonmaken en invetten essentieel is (heb ik gedaan).
*Ook heb ik de kilometerteller op het stuur vervangen.

Door het ontbreken van een een brandstofmeter rij ik dus op de dagteller om te zien wanneer ik moet tanken en is een werkende kilometerteller wel zo handig.

Daarom stel ik maar een paar vragen aan de Dr big goeroes.

1: is dit bekend bij iemand en wat zou de oorzaak kunnen zijn?
2: is er een oplossing voor dit probleem?

Wat ik nog niet heb geprobeerd is de kilometerteller kabel omdraaien (lees: de kant doe normaal in de teller zit in de opnemer steken).

Hieronder drie foto's van een nieuwe, een zelf gemaakte, en een foto van het wormwiel dat er in eerste instantie uit kwam.

Het vervelende is dat na een zeer korte tijd het ding al weer naar de gallemiezen is. Na 700, 800 of 900 kilometer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Alleen een biker begrijpt waarom een hond onderweg zijn kop uit het raam steekt."

DPP Hardtail 1990
Motor Guzzi Le Mans III
Honda Transalp XL650v
Harley Davidson street bob
Suzuki Dr800s Big
Suzuki Dr750s Big
Honda Goldwing gl1000 k3

https://m.youtube.com/playlist?list=PLk ... cwjTggQkS0
futurist

Ik heb verschillende biggetjes en heb wel van het probleem gehoord maar er zelf nog nooit last van gehad. Bij één SR43 gaat de snelheidsmeternaald (3× woordwaarde) na ongeveer half uur a 45 minuten slingeren maar blijft het altijd doen. Het lijkt dat er te veel weerstand is vanaf het tandwiel. Daardoor is de kracht overbrenging te zwaar, dus asje van het wormwiel, na het wormwiel naar buiten, de kabel, en uiteindelijk de teller zelf. Ergens geeft het te veel weerstand.
Grts futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dikke stamper

Hoi futurist, bedankt voor je reactie.
Dat er ergens te veel weerstand is is zeer aannemelijk dus daarom ben ik maar eens beter gaan kijken waar het aan kan liggen.
Als eerste maar de kilometerteller kabel bekeken, klein beetje roestig maar wel vettig van de olie.
de binnenkabel loopt ook lekker losjes door de buiten kabel en heeft geen losse draden. Wel zit er een kleine slingering in het vierkante kabeleind.

Dan de opnemer in het voorwiel, de laatste keer heb ik deze schoongespoten met remreiniger.
Om en beter idee te krijgen hoe zwaar die rond draait het wormwiel geplaatst en met de hand rond gedraaid.
het viel me op dat er toch enige weerstand voelbaar is.
De opnemer vol met wd 40 laten lopen en met de schroefboormachine een kwartiertje laten rond draaien..
Linksom en dan weer rechtsom. Na verloop van tijd kwam er toch een bruine smurrie vrij waarvan ik vermoed dat het roest is van de kabel. Daarom heb ik dit meerdere keren herhaald tot de wd 40 niet meer verkleurde.
Daarna met remreiniger en perslucht alles schoon geblazen en ingevet met PTFE.
Dit maal draaide het wormwiel aanzienlijk lichter, ik vermoed dat oud vet dat dik en taai is geworden in combinatie met roest de veroorzaker is geweest.
Ook heb ik een nieuwe kilometerteller kabel gemonteerd en alles werkt weer.

Of dit de oplossing is geweest zal na verloop van tijd blijken.
In September ga ik met het biggetje naar Gibraltar (en terug (hopelijk), als de kilometerteller nog steeds werkt laat ik het hier op het forum weten.
"Alleen een biker begrijpt waarom een hond onderweg zijn kop uit het raam steekt."

DPP Hardtail 1990
Motor Guzzi Le Mans III
Honda Transalp XL650v
Suzuki Dr800s Big
Suzuki Dr750s Big
Honda Goldwing gl1000 k3

futurist

Koop maar een nieuwe kabel, dat beetje roest maakt die veer (dat is het eigenlijk) in dat gedeelte stijf. Waarschijnlijk zit dat roestgedeelte in het onderste gedeelte en dus iets gebogen en ookal is het gesmeerd, dat is het probleem. Soortgelijk als met de koppelingskabel als de vrije slag zich niet laat regelen of de koppeling slipt. Roest aan zo'n kabel betekend voorbij de houdbaarheidsdatum datum. Suc6
gr futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dikke stamper

4 Dagen verder en weer laat de kilometerteller het afweten, nu na 600Km. hij gaat steeds eerder stuk dus er moet iets anders aan de hand zijn. Domweg het wormwiel vervangen heeft geen zin meer. Dit maal maar eens met een analyserende blik naar het ding gekeken. Het beeld dat steeds terug komt is dat de twee lippen aan het wormwiel steeds meer verbogen zijn. De afdrukken die zichtbaar zijn komen overeen met de diameter van de 2 nokken op de naaf ( hij zit dus klem). Dit is geen montagefout overigens. Om dit te voorkomen heb ik een ring van 2mm dik, met een gat van 15mm (diameter van de vooras) tussen de opnemer en de naaf geplaatst.

Ik ben niet meer bezig met de oorzaak maar wel met een oplossing omdat ik over 4 weken naar Gibraltar
en het voor die tijd klaar wil hebben. De nieuwe Km teller kabel heeft geen rubber wat ten gunste komt mbt onder welke hoek de kabel in de opnemer steekt. Ik heb er voor de duidelijkheid ook een screenshot uit het werkplaatshandboek bijgedaan om aan te tonen dat de Km kabel juist gemonteerd is. Na een proefrit geeft de kilometerteller naald nu een stabiele weergave. Dit biedt geen garantie voor de toekomst maar ik heb in ieder geval een aanpassing gedaan op een afwijking. Ook nu geldt dat ik na mijn trip naar Gibraltar laat weten of ie het gehouden heeft. Bekijk de foto's ter verduidelijking.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DPP Hardtail 1990
Motor Guzzi Le Mans III
Honda Transalp XL650v
Suzuki Dr800s Big
Suzuki Dr750s Big
Honda Goldwing gl1000 k3

futurist

Ik ben even in de war met de foto's. Is het een SR 41, 42 of 43?
Ik denk een SR43 maar heb in mijn gedachten eigenlijk een SR41 vanwege je avatar denk ik.

Als we geen berichtjes meer wisselen dan zeg ik Have fun in Gibraltar.
PS (mocht je nog tijd en zin hebben vertel dan eens wat over je trip. Hoe ga, welke wegen volg je, ga je onderweg nog iets doen en waarom Gibraltar. Ik ben er al eens geweest maar vond het maar een erg drukke steen in de zee.
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dikke stamper

Het is een SR43a waar het probleem met de kilometeraandrijving zich voordoet. De SR41a van de avatar heb ik ook maar die is verder goed.

Even in het kort wat de bedoeling is: Gibraltar licht ongeveer op de helft van de trip maar ik zal er waarschijnlijk niet meer dan één dag doorbrengen.
De route zal langs de Atlantische kust zijn via België naar Frankrijk -> Spanje -> Portugal -> Gibraltar. Daarna terug langs de kust van de Middellandse Zee tot aan Monaco.
Over de Alpen terug naar Nederland. Geen snelwegen, geen grote steden maar gewoon lekker cruisen. Tentje mee voor op de camping maar ook wildkamperen is de bedoeling. In September gaat het gebeuren en ik heb er vier weken voor uitgetrokken. Ik zie wel hoe ver ik kom. Nix moet, heb ik geen zin doe ik die dag niets (maar dat zal niet vaak voor komen).

Als ik terug ben zal ik een aantal video's maken van de opnames die ik onderweg heb gemaakt. Verwacht geen motorvlog maar dat betekend ook niet dat ik helemaal niets zal zeggen.

DPP Hardtail 1990
Motor Guzzi Le Mans III
Honda Transalp XL650v
Suzuki Dr800s Big
Suzuki Dr750s Big
Honda Goldwing gl1000 k3

futurist

Gebruik je polarsteps oid?

ge futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dikke stamper

Ik gebruik helaas geen "socials" omdat die een hoop tijd en energie kosten en dat steek ik liever ergens anders in.

De video's zullen in de stijl zijn zoals de video hier onder (afgelopen November in The Gambia).

https://www.youtube.com/watch?v=hpxiwEcSFxQ

https://www.youtube.com/watch?v=hpxiwEcSFxQ

DPP Hardtail 1990
Motor Guzzi Le Mans III
Honda Transalp XL650v
Suzuki Dr800s Big
Suzuki Dr750s Big
Honda Goldwing gl1000 k3

zappa.suzuki

Bij Hessler kan je verschillende lengte kabels bestellen, kennelijk zit er verschil in, of dit de oorzaak van jouw probleem is weet ik niet
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie