Nieuw elektrisch can-am allroad model

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
blackSP
Berichten: 61
Lid geworden op: do jun 27, 2024 16:00
Locatie: Zuid West Noord Brabant

Ziet er aardig uit, 160 km geclaimd bereik. 187 kilo. Nieuwste tech. Vanaf € 19.199
Anyway, bereik ruim onvoldoende voor de avonturier imho.

https://can-am.brp.com/on-road/nl/nl/mo ... origin--73

Afbeelding
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
Erwin P
Berichten: 617
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Op zich vind ik het wel een geinig ding, zag er ook aardig afgewerkt uit op de motorbeurs.

Over die motor in de achterbrug ben ik nog niet helemaal uit, een bult onafgeveerd gewicht. Wel ideaal is de onderhoudsvrije riemaandrijving die ingepakt zit. Af van het gesmeer en gestel voor woon-werk, maar zand bestendig.
Voor NL TET dagjes op zich wel geinig gezien hij een middelsnelle lader heeft die in 50 minuten van 20-80% gaat. Langs de TET moet je vaak omrijden voor een tankstation, maar laadpunten heb je genoeg op de route. Daar heb ik me namelijk voor de Zero wel eens in verdiept, maar die is veel langzamer met laden.
Speciaal voor langzamere TET'ers lijkt het me bijzonder geschikt. Op de TET haal je veel meer bereik uit een E dan op straat waar de snelheden hoger zijn. Daarbij ben je af van het geschakel en zit je kwa power altijd goed zonder perse een veel te krachtige overal motor te hoeven hebben dus heb je veel meer rust in je rijden.

De combinatie van Range en onderhoudsvrije aandrijflijn maken het eigenlijk een prima vervanger voor mijn Zero als woon-werk motor, maar de prijs staat me nog niet helemaal aan. Best veel geld voor matige specs.

Afbeelding
Noppy
Berichten: 3075
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 22:49
Locatie: Midden-Nederland

De prijs is gepeperd, 20K. Maar nu zie ik dat dat nog maar ex BPM is dus dat komt er dan nog bij?

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk

:toost:
Erwin P
Berichten: 617
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Noppy schreef: di jun 24, 2025 15:34 De prijs is gepeperd, 20K. Maar nu zie ik dat dat nog maar ex BPM is dus dat komt er dan nog bij?Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
BPM op elektrische motoren is 250 euro. Op de totaalprijs te overzien.
Noppy
Berichten: 3075
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 22:49
Locatie: Midden-Nederland

Ah!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk

:toost:
Miob
Berichten: 24
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

Erwin P schreef: wo jun 11, 2025 12:49 Op zich vind ik het wel een geinig ding, zag er ook aardig afgewerkt uit op de motorbeurs.

Over die motor in de achterbrug ben ik nog niet helemaal uit, een bult onafgeveerd gewicht. Wel ideaal is de onderhoudsvrije riemaandrijving die ingepakt zit. Af van het gesmeer en gestel voor woon-werk, maar zand bestendig.
Voor NL TET dagjes op zich wel geinig gezien hij een middelsnelle lader heeft die in 50 minuten van 20-80% gaat. Langs de TET moet je vaak omrijden voor een tankstation, maar laadpunten heb je genoeg op de route. Daar heb ik me namelijk voor de Zero wel eens in verdiept, maar die is veel langzamer met laden.
Speciaal voor langzamere TET'ers lijkt het me bijzonder geschikt. Op de TET haal je veel meer bereik uit een E dan op straat waar de snelheden hoger zijn. Daarbij ben je af van het geschakel en zit je kwa power altijd goed zonder perse een veel te krachtige overal motor te hoeven hebben dus heb je veel meer rust in je rijden.

De combinatie van Range en onderhoudsvrije aandrijflijn maken het eigenlijk een prima vervanger voor mijn Zero als woon-werk motor, maar de prijs staat me nog niet helemaal aan. Best veel geld voor matige specs.

Afbeelding

[/quote]

Ik rij al een paar jaar op een electrische scooter woon-werk, uit die ervaring (maar goed, jij hebt een Stark en hebt misschien andere ervaringen):
- 160km geschat fabrieksbereik. Laten we positief zijn: Bij een nog nieuwe accu is dat 150
- Eigenlijk moet je met zo'n accu, voor de levensduur, niet onder de 20% komen, maar laten we even 10% aanhouden: 135km over
- Je hebt er noppenbanden onder gezet: 125 km over
- Zand! Bandendruk omlaag: 120km over
- Het is koud buiten en je hebt tegenwind: 110km over
- Mul zand. Modder. Ploegen: 80 km over (afhankelijk van de omstandigheden is dat al heel positief)
- Ok, laden is minder zoeken dan een tankstation, maar 5 km (maal 2, je moet ook weer terug naar de route) zit er al snel in: 70km over.



Zonder naar de route toe rijden, en weer terug, of onvoorziene omstandigheden heb je dus op zijn best 70km lol van zo'n ding. Moet je wel zelf je lunch meenemen en niet ook nog ergens van de route af willen lunchen (tenzij je daar kan tanken natuurlijk ;))

Mijn scooter heeft 70km bereik. Woon werk (heen-terug) is bij mij 40km. Ik moet hem wel eens in een trage stand zetten om dat te halen (laatst terug gereden via de supermarkt en de volgende dag enorm om moeten rijden omdat er een hele grote brand in het centrum vanAnrhem was. Dat was spannend.)
Erwin P
Berichten: 617
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Ik heb een Stark en een Zero DS.
Die laatste is vooral voor woon-werk. Grappig genoeg gaat die op TET achtige stukken juist langer mee. Ondergrond is veel minder een factor dan bij ICE motoren. Waar ICE's meer gaan gebruiken op langzaam over onverhard terrein rijden wordt een E juist zuiniger. Snelheid en luchtweerstand is de grote vijand. Tuurlijk is echt mul zand ook een issue. Maar heel eerlijk zijn dat natuurlijk maar korte stukjes op dingen zoals de TET. Rondje Drenthe was 2 jaar geleden misschien 1 op de 75km echt mul. De rest is hard of een zacht toplaagje van 2 cm. Daar is de snelheid die omlaag gaat een veel grotere factor dan de ondergrond.
Bij 40-60 km/h kom ik makkelijk 2x zo ver als bij 100 km/h op de Zero DS. Op straat rij ik vaak tegen of rond de 100. Op het losse is die 40-60 heel reëel.

Nu helpt het dat ik voor de TET geen noppenbanden zet. Vooral E motoren zoals deze CanAm zullen veel makkelijker en gecontroleerder rijden. Minder wielspin dus ook minder noppige banden nodig.
De bandendruk gooi ik op ADV gebruik ook niet omlaag. Tuurlijk een hele dag Meppen oid helpt dat echt wel, maar met de 50/50 zoals de TET is dat niet echt een issue.

Op ons vaste TET stukje door Salland/Twente. heb je ongeveer om de 15km wel een laadpunt op de route of binnen een km. Zeker om de 40km zit er wel wat op de route. Nu is dit wel de meer geciviliseerde kant van het land natuurlijk :P

Kijk maar eens hier naar:
https://www.oplaadpalen.nl/
Gewoon als voorbeeld, in de wereldstad Lemelerveld waar ik woon zijn al 11 oplaadpunten (meestal 11kW) waarvan ik weet dat 1 daarvan zeker 4 plaatsen zijn. Die dichtheid gaat eigenlijk tegenwoordig overal wel op.
Plaats reactie