Probleem met Suzuki DR800 (1990) – Slecht lopen & brandstofoverloop

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
T700-rally

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een aangepaste Suzuki DR800 uit 1990 gekocht. De motor heeft een andere uitlaat en een ander luchtfilter.
Toen ik hem kocht, liep hij niet (hij liep twee jaar geleden nog goed, maar heeft sindsdien ongeveer twee jaar in een garage gestaan).

Ik heb hem aan de praat gekregen door:
- De carburateurs schoon gemaakt.
- Nieuwe sproeiers erin gedaan.
- Nieuwe vlotternaalden + nieuwe vlotterhouders
- De vlotterhoogte gesteld, ging te hoog. (ook de "benzineslang test" gedaan) blijft op juiste niveau.
- De kleppen gesteld

Echter, ik heb nog steeds een probleem.

Wanneer ik de motor start, loopt hij in eerste instantie soepel en reageert het gas goed, maar na ongeveer 2-3 seconden begint hij te pruttelen en lekt er brandstof uit de overloop.

Vervolgens heb ik nog de O-ringen van de vlotters en de houders van de vlotternaald vervangen. De motor startte prima. Na ongeveer ongeveer 10 seconden stationair draaien en wat gas gaf ging het weer mis en loopt er weer benzine uit de overloop slang, en spuugt het eruit (zie. bijgevoegde video). Daarna loopt hij ook heel onregelmatig.

Videotje na gas gegeven te hebben en de overloop + benzine:
https://youtube.com/shorts/uuQL5IErpS8

Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken?

Al het advies is welkom!
Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Erwin P

Doorgaans vlotternaalden EN zitting.

Vlotter zelf drijft nog goed en het asje soepel?
T700-rally

Erwin P schreef: vr feb 28, 2025 14:51 Doorgaans vlotternaalden EN zitting.

Vlotter zelf drijft nog goed en het asje soepel?
Hoi Erwin,
dank voor je berichtje. Vlotternaalde en zittingen beide vervangen. Ook zelfs de originele weer terug geet (met nieuwe o-ringen) om te testen. Geen verschil.
Vlotters drijven oke. Zit niet met een asje vast, zoals velen wel hebben.
Rammelbak

Het clubje verknochte Big-rijders is niet zoveel meer online, maar komen zo nu en dan in de lucht. Qua carburateurs hoop ik dat DHC6 even om de hoek komt kijken. Hij weet nog wel precies welke o-ringen je moet hebben.

Die constructie is zo gevoelig, dat zo'n o-ring niet met goed fatsoen te hergebruiken is. Eens verwijderd is meteen vervangen. Montage is ook aan te raden met een likje vaseline/vet/olie om beschadiging te voorkomen.

Op de foto is het niveau van de rechter carb een beetje laag. Misschien komt het door het perspectief. Om zeker te weten dat het niveau dynamisch (met draaiende motor en druk van de benzinepomp) ook stabiel blijft, kan je simpelweg die transparante slangetjes gebruiken. Bij mijn Kwalijkzaakie GPZ500 wilde die nog wel eens blijven hangen op onvoorspelbare momenten. Dat werd pas duidelijk door bovenstaande te doen en toen zag ik het schommelende niveau.
:zwaaien:
dhc6

Bekend probleem waar ikzelf ook heel veel tijd aan heb besteed en ten einde raad die dure vlakschuivers bij de Oosterbuur heb gekocht, want ik wilde nu eenmaal rijden en niet sleutelen. Toendertijd had ik op mn werk heel veel vrije tijd en ben dus onderzoek gaan doen. Dan kom je dingen tegen zoals de Carb Bible waar ik helemaal achter sta. Ook vriend Ouwe Reus heeft zich erin verdiept en zeer leuke resultaten geboekt met bv 36ers.

TEN OVERVLOEDE : PROBEER DE O-RINGEN NIET TE HERBRUIKEN, gaat NIET werken.

Maar nog steeds "door lekkende carbs" ondanks nw O-ringen, vlotternaald behuizingen etc, wordt je wel een beetje gestoord van als je de hele dag boven benzine dampen hangt, maar........wat nadenken en proberen dan kom je tot de oplossing. Heb een paar keer de Franse tak van de BIggers hier op bezoek gehad en eigenlijk nix anders gedaan dan carbs, alles voor gedaan en uitgelegd. Hoop dat ze het niet zijn vergeten want de drank vloeide de hele dag in grote hoeveelheden, de Brabo's waren er kinders bij.
Maar,...ondanks deze uitleg kun je na een aantal kms weer een door lekkende carb hebben, nu zit er een vriend van me op Kreta met een lekkende carb waar ze geen oplossing voor hebben.

Werkwijze:

De hele carb uit elkaar halen, vergeet niet dat de schroeven Japanese Industrie Standard (JIS), welke gewone schroevendraaier je ook gebruikt het gaat fout!!

Dan alles of in een ultrasoon reiniger laten weken, maakt niet uit wat je daarin stopt als het maar alle rotzooi oplost, wat met perslucht eenvoudig te controleren is. Aan de inlaat kant zitten 2 luchtsproeiers, 1 voor stationair, 1 voor hoofdsproeier. In de 750 zijn die vast, in de latere modellen zijn ze demontabel maar let op dat je die weer op de goeie plek terugzet.

Ik controleer de doorstroming van lucht door deze sproeiers met een propje papier af te dekken en dan met perslucht aan de uitgaande kant te blazen.

De standaard O-ringen zijn 7.50 x 1.50 van materiaal Viton. Kosten een drol al zijn ze niet zo makkelijk te vinden.

Het gaat waar de naaldhouder woont poetsen met bv een dremel met polijst wieltje of ScotchBrite en wat koper/zilver/goudpoets spul, er zijn ook lieden die fijn klepschuur pasta gebruiken.

Als de vlotternaald nog een mooie piramide vorm heeft kun je die gewoon gebruiken al moet je wel de binnenkant van de houder polijsten (bv met een wattenstaafje). De buitenkant poetsen met ScotchBrite.

De nieuwe O-ring met een likje vet op de houder schuiven, het geheel op de carb leggen en met behulp van een dopsleutel RECHTSTANDIG op zn plek drukken.

Dan simpelweg het vlotternivo afstellen zoals beschreven in de Carb Bible.

Velen weten niet dat ook de mengselschroef een O-ring heeft en ook de rechter carb is meestal afgedopt al zit daar ook een mengsel schroef achter, 3 mm boren en met een houtschroef haal je die er zo uit. Ook deze schroeven poetsen, metalen ring/O-ring en een beetje vet indraaien tot de stop en 1 1/2 slag uit.

Het kan zijn dat na enige tijd het weer verkeerd gaat wat volgens mij komt doordat de vlotternaald houder in de loop der jaren teveel speling in de carb heeft gekren door trillingen en weer gaat door lekken.

De enige remedie is dan om een overmaat O-ring te monteren , bv 7.50 x 1.60. Mij is het een paar keer overkomen dat ik zelfs 7.50 x 1.80 moest monteren.

Mochten er nog vragen zijn laat het me maar weten.

Fijne zomer en veel BIG kms gewenst
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Plaats reactie