Probleem met Suzuki DR800 (1990) – Slecht lopen & brandstofoverloop

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
T700-rally

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een aangepaste Suzuki DR800 uit 1990 gekocht. De motor heeft een andere uitlaat en een ander luchtfilter.
Toen ik hem kocht, liep hij niet (hij liep twee jaar geleden nog goed, maar heeft sindsdien ongeveer twee jaar in een garage gestaan).

Ik heb hem aan de praat gekregen door:
- De carburateurs schoon gemaakt.
- Nieuwe sproeiers erin gedaan.
- Nieuwe vlotternaalden + nieuwe vlotterhouders
- De vlotterhoogte gesteld, ging te hoog. (ook de "benzineslang test" gedaan) blijft op juiste niveau.
- De kleppen gesteld

Echter, ik heb nog steeds een probleem.

Wanneer ik de motor start, loopt hij in eerste instantie soepel en reageert het gas goed, maar na ongeveer 2-3 seconden begint hij te pruttelen en lekt er brandstof uit de overloop.

Vervolgens heb ik nog de O-ringen van de vlotters en de houders van de vlotternaald vervangen. De motor startte prima. Na ongeveer ongeveer 10 seconden stationair draaien en wat gas gaf ging het weer mis en loopt er weer benzine uit de overloop slang, en spuugt het eruit (zie. bijgevoegde video). Daarna loopt hij ook heel onregelmatig.

Videotje na gas gegeven te hebben en de overloop + benzine:
https://youtube.com/shorts/uuQL5IErpS8

Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken?

Al het advies is welkom!
Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Erwin P

Doorgaans vlotternaalden EN zitting.

Vlotter zelf drijft nog goed en het asje soepel?
T700-rally

Erwin P schreef: vr feb 28, 2025 14:51 Doorgaans vlotternaalden EN zitting.

Vlotter zelf drijft nog goed en het asje soepel?
Hoi Erwin,
dank voor je berichtje. Vlotternaalde en zittingen beide vervangen. Ook zelfs de originele weer terug geet (met nieuwe o-ringen) om te testen. Geen verschil.
Vlotters drijven oke. Zit niet met een asje vast, zoals velen wel hebben.
Rammelbak

Het clubje verknochte Big-rijders is niet zoveel meer online, maar komen zo nu en dan in de lucht. Qua carburateurs hoop ik dat DHC6 even om de hoek komt kijken. Hij weet nog wel precies welke o-ringen je moet hebben.

Die constructie is zo gevoelig, dat zo'n o-ring niet met goed fatsoen te hergebruiken is. Eens verwijderd is meteen vervangen. Montage is ook aan te raden met een likje vaseline/vet/olie om beschadiging te voorkomen.

Op de foto is het niveau van de rechter carb een beetje laag. Misschien komt het door het perspectief. Om zeker te weten dat het niveau dynamisch (met draaiende motor en druk van de benzinepomp) ook stabiel blijft, kan je simpelweg die transparante slangetjes gebruiken. Bij mijn Kwalijkzaakie GPZ500 wilde die nog wel eens blijven hangen op onvoorspelbare momenten. Dat werd pas duidelijk door bovenstaande te doen en toen zag ik het schommelende niveau.
:zwaaien:
Plaats reactie