2025 is weer aangebroken en de eerste OTR is alweer geweest, dus een topic mag ook niet ontbreken!
Wat zijn de OTR ritten?
Het zijn ''Off The Road'' ritten georganiseerd om het wildcrossen overbodig te maken.
Routes variëren tussen de 30 en 80 km en doorgaans kun je ze zo vaak rijden als je wilt met eerste starttijd rond 9:00 a 10:00 en de laatste start om 14:00.
De ritten zijn opgezet door bossen, over MTB routes, singletracks, zandwegen, akkerland enz enz. Vaak zie je ook crossbanen en obstakels in de route opgenomen waarbij de obstakels vaak te vermijden zijn.
Voor wie is het?
Eigenlijk ligt de focus op Enduro motoren, hier en daar zie je een verdwaalde Rally of Dual-Sport en eigenlijk hebben Adventure motoren er niks te zoeken hoewel je ze wel af en toe ziet.
Degenen die het wel kunnen met een ADV op fatsoenlijk tempo weten het donders goed van zichzelf en hoeven de vraag niet te stellen.
Wanneer?
De (bijna) complete agenda staat op https://www.enduro.nl/49500/kalender/
Voor hoe de ritten er per stuk uit zien (van afgelopen jaren) kun je terecht op mijn Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@Erwin-P?sub_confirmation=1
Mijn persoonlijke OTR agenda dit jaar (wordt nog uitgebreid zodra meer ritten bekend zijn):
- Noordwolde OTR 02-02-2025
- Eext OTR 09-02-2025
- Ruinen OTR 23-02-2025
- De Wijk OTR 09-03-2025
- Ruurlo OTR 28-09-2025
- Hellendoorn OTR/Enduro 04-10-2025
- Steenwijk OTR 05-10-2025
- Lichtenvoorde OTR 12-10-2025
- Tubbergen OTR 19-10-2025
- Markelo OTR 02-11-2025
De routes zoals dit jaar gereden:
Noordwolde OTR 02-02-2025
Eext OTR 09-02-2025
Ruinen OTR 23-02-2025
De Wijk OTR 09-03-2024
OTR seizoen 2025
Moderator: ghulst
Ze trekken er wel meteen flinke sporen in he? Daar wordt het rijden op den duur ook niet makkelijker op. Zeker niet als de grond eigenlijk ook nog hard is.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Hier waren voor een OTR eigenlijk bijna geen sporen omdat de grond zo hard was
Ik had graag wat meer geulen in de bocht gehad, dan hadden we meer gehad om tegen af te zetten en meer gang te kunnen houden in de bochten.

Ik had graag wat meer geulen in de bocht gehad, dan hadden we meer gehad om tegen af te zetten en meer gang te kunnen houden in de bochten.
Maar dan krijg je meer een soort kombocht, toch? Dan kun je je wel lekker afzetten. Maar hier leken ze een beetje kris kras over het pad te lopen, maar wel heel diep.
Mocht je niet met de Stark trouwens?
Mocht je niet met de Stark trouwens?
Dan krijg je inderdaad meer een kombocht.
Hier liep het ook wel aardig kriskras, is altijd wel, maar nu was de grond zo hard dat er niet een paar mooie brede geulen ontstonden en iedereen z'n eigen spoor maakt. Vooral in die papzooi.
De Stark mag en kan niet meedoen. Hier is een kenteken verplicht (heeft de Stark niet), dat is bij alle OTR's. Ik heb hier de straat stukken uitgeknipt, maar dat zijn ook nog aardig wat km's.
In totaal 55km deze keer. Dat zou met de Stark misschien net kunnen als je op straat heel rustig rijdt en niet gaat lopen vlammen over het bouwland. Als het net zo mul zou zijn als normaal red je het sowieso niet.
Ik ga waarschijnlijk tegen het voorjaar wel een 14kW Enduro/Rally proefrijden, deze moet zat een ronde kunnen rijden. Maar wij rijden er minstens 2, maar meestal 3, heel soms ook 4. Misschien dat als die 14kW een optie heeft voor 11kW laden (Stark kan ''maar'' 3,3kW) aan de laadpaal of aan een flinke generator het serieus begint te worden.
Dit keer waren er 2 beginners bij die ook wel een beetje moeite hebben met opschieten tijdens het omkleden dus het was 2 rondes
Hier liep het ook wel aardig kriskras, is altijd wel, maar nu was de grond zo hard dat er niet een paar mooie brede geulen ontstonden en iedereen z'n eigen spoor maakt. Vooral in die papzooi.
De Stark mag en kan niet meedoen. Hier is een kenteken verplicht (heeft de Stark niet), dat is bij alle OTR's. Ik heb hier de straat stukken uitgeknipt, maar dat zijn ook nog aardig wat km's.
In totaal 55km deze keer. Dat zou met de Stark misschien net kunnen als je op straat heel rustig rijdt en niet gaat lopen vlammen over het bouwland. Als het net zo mul zou zijn als normaal red je het sowieso niet.
Ik ga waarschijnlijk tegen het voorjaar wel een 14kW Enduro/Rally proefrijden, deze moet zat een ronde kunnen rijden. Maar wij rijden er minstens 2, maar meestal 3, heel soms ook 4. Misschien dat als die 14kW een optie heeft voor 11kW laden (Stark kan ''maar'' 3,3kW) aan de laadpaal of aan een flinke generator het serieus begint te worden.
Dit keer waren er 2 beginners bij die ook wel een beetje moeite hebben met opschieten tijdens het omkleden dus het was 2 rondes

Aankomende zondag is Eext, nog mensen van hier die heen gaan?
-
Ik twijfel nog; ik woon tussen de landerijen en het is hier nog erg nat. Kan best zijn dat er daardoor hele stukken uitgehaald zijn. Maatje van mij is afgelopen zondag naar Noordwolde geweest van van (asfalt)-ellende ba één ronde maar weer naar huis gegaan. Ik kreeg een appje met "niets gemist..."
Vrijdag 14-02 is er wel een training van Marco Elting in Emmen; daar ben ik wel bij, is altijd wel leuk.
Mocht je geïnteresseerd zijn:
-------------------------
De eerste OFF-ROAD/CROSS – COUNTRY/ENDURO training van 2025 in Emmen komt er volgende week vrijdag aan!
We zijn volop met de voorbereidingen bezig en ook de weersvoorspelling is de komende periode goed om er een leuke & leerzame dag van te kunnen maken.
En als voorbereiding op een Off-road, Cross-country, Sprint Enduro of Enduro misschien ook niet verkeerd
.
Op een Speciaal voor deze dag gebouwde cross country parcours wordt de training deze dag verzorgd.
De training zal bestaan uit een mooie mix van training en vrij rijden!
Tijdens deze gevarieerde training komen, door gebruik te maken van het circuit & Enduro park, veel aspecten van het Off-road/Enduro/Cross Country rijden aan bod.
We helpen iedereen op zijn of haar eigen niveau met tips en tricks.
Ook aan de inwendige mens wordt gedacht met een lekkere lunch tussen de middag
Voor deelname en meer info: mail enduro.otr.training@gmail.com
Deelname mogelijk met MX/Enduro/Off-road motoren met en zonder kenteken!
--------------------------
Vrijdag 14-02 is er wel een training van Marco Elting in Emmen; daar ben ik wel bij, is altijd wel leuk.
Mocht je geïnteresseerd zijn:
-------------------------
De eerste OFF-ROAD/CROSS – COUNTRY/ENDURO training van 2025 in Emmen komt er volgende week vrijdag aan!
We zijn volop met de voorbereidingen bezig en ook de weersvoorspelling is de komende periode goed om er een leuke & leerzame dag van te kunnen maken.
En als voorbereiding op een Off-road, Cross-country, Sprint Enduro of Enduro misschien ook niet verkeerd
Op een Speciaal voor deze dag gebouwde cross country parcours wordt de training deze dag verzorgd.
De training zal bestaan uit een mooie mix van training en vrij rijden!
Tijdens deze gevarieerde training komen, door gebruik te maken van het circuit & Enduro park, veel aspecten van het Off-road/Enduro/Cross Country rijden aan bod.
We helpen iedereen op zijn of haar eigen niveau met tips en tricks.
Ook aan de inwendige mens wordt gedacht met een lekkere lunch tussen de middag
Voor deelname en meer info: mail enduro.otr.training@gmail.com
Deelname mogelijk met MX/Enduro/Off-road motoren met en zonder kenteken!
--------------------------
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Noordwolde was totaal niet nat, alles was hard bevroren. Laatste ronde begon het lichtelijk sompig te worden, maar nog lang niet gemiddeld OTR seizoen achtig.
Maar hij is dus 1 van die lui
Ik hoor elke rit eigenlijk vooral cynische uitspraken over hoe en waarom deze OTR weer waardeloos was, toch bijzonder dat men er wel duizenden euro's in blijft pompen om elke rit te klagen.
''Is alleen maar file rijden dus na 1 ronde maar naar huis gegaan''. 2e en 3e ronde rij je zo ongeveer alleen.
''Is alleen maar straatrijden''. Ik film toevallig alles. Vaak moet ik van ritten waar dat van gezegd wordt wel 10 minuten van dik een uur er uit knippen (zo ook Noordwolde). Het was wel stervenskoud dus het voelde vast langer
''Is alleen maar bouwland dom rechtuit jagen'' waarop 1 rit later volgt ''Was alleen maar tokkelen door de bosjes'' Beide gevallen vroegtijdig verlaten.
Maar hij is dus 1 van die lui

Ik hoor elke rit eigenlijk vooral cynische uitspraken over hoe en waarom deze OTR weer waardeloos was, toch bijzonder dat men er wel duizenden euro's in blijft pompen om elke rit te klagen.
''Is alleen maar file rijden dus na 1 ronde maar naar huis gegaan''. 2e en 3e ronde rij je zo ongeveer alleen.
''Is alleen maar straatrijden''. Ik film toevallig alles. Vaak moet ik van ritten waar dat van gezegd wordt wel 10 minuten van dik een uur er uit knippen (zo ook Noordwolde). Het was wel stervenskoud dus het voelde vast langer

''Is alleen maar bouwland dom rechtuit jagen'' waarop 1 rit later volgt ''Was alleen maar tokkelen door de bosjes'' Beide gevallen vroegtijdig verlaten.
-
Hij is wel eens eerste geweest bij de enduro dus bepaald geen pannenkoekrijder. Maar je hebt gelijk; ik rij ook wel eens een OTR die ik weinig aan vind en anderen zijn dan enthousiast. Dat geldt ook voor enduro's. Smaken verschillen en smaakt wijzigt ook over de jaren, vooral als je alles al vaak gereden hebt. Ik heb alle OTR's en enduro's meerdere keren gereden dan wordt het wat eentonig misschien voor mij en dat geldt ongetwijfeld ook voor hem. Daarnaast heeft het ook met het niveau te maken waarop je rijd of je een rit als leuk of niet zo leuk ervaart. Ik rij alleen nog de ritjes die ik leuk vind en in omstandigheden die ik leuk vind. Voor het hard enduro werk ga ik één tot twee keer per jaar naar Roemenië. Tegen de tijd dat dat saai wordt, ben ik met pensioen.
Eext OTR 2025 was een bijzonder mooie OTR, eigenlijk de mooiste van het 2024/2025 seizoen als je het mij vraagt!
Ook vrijwel geen nattigheid, her en der een sompig stukje, maar eigenlijk verwaarloosbaar voor OTR begrippen.
Ook vrijwel geen nattigheid, her en der een sompig stukje, maar eigenlijk verwaarloosbaar voor OTR begrippen.
Vlak Varsseveld niet uit ,dat was ook een mooie ! Maar goed ..Eext was ook zeker het 2,5 uur er naar toe rijden waard .
I'd get it one piece at a time
And it wouldn't cost me a dime
Oeh ja Varsseveld was ook heel goed.
Sowieso zijn ze allemaal super om te doen, maar deze is wel net een beetje meer vond ik. Dat ''Enduro GP'' weiland en het strand waren wel echt heel vet.
Hellendoorn was ook super trouwens.
Sowieso zijn ze allemaal super om te doen, maar deze is wel net een beetje meer vond ik. Dat ''Enduro GP'' weiland en het strand waren wel echt heel vet.
Hellendoorn was ook super trouwens.
Ja alleen die kuil bij het strand heb ik het tweede rondje overgeslagen ,ik had weinig zin om achteraan in de wachtrij aan te sluiten en te wachten op alle geklungel van mensen die er niet meer uit konden komen
I'd get it one piece at a time
Haha ja daar hadden we op 1 ronde na mazzel, maar ik mag heel graag klimmen dus alsnog meegepakt.
Wij hebben 2 rondes gedaan en dan per ronde 2x dat strand deel gepakt.
We wilden nog een 3e ronde, maar tegen het eind van de 2e verdraaide Madame haar knie dus was het feest afgelopen. Uitgereden en bij de bus gestopt.
OTR Ruinen gister was behoorlijk ploeteren door de sompige grond.
Avondje feest ervoor hielp ook niet...
Avondje feest ervoor hielp ook niet...
Dat zag er weer goed uit. Ik heb vandaag wel ergens een video gezien van een Suzuki die zwemles kreeg op dat stuk waar de borden “gevaarlijk” bij stonden. 

Ja ook gewoon voorbij het gevaarlijke punt al
Hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft...

Hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft...
Gewoon naar het linker randje rijden en dan geen gas terugnemen maar gewoon doorgaan als de boel naar links begint te glijden. Tenminste, als ik dat filmpje zo mag geloven. 

-
Enduro Holten gisteren was weer pittig, vooral het derde rondje hakte er lekker in. Met 6 uur en 10 minuten rijtijd (inclusief tijd op TC1 en SF) heb ik mijn workout wel weer gehad voor dit weekend. Het parcours lag er goed bij en de stukjes asfalt waren een welkome rust voor de pittige proeven en offroad verbindingsstukken. De Wijk vandaag sla ik dus even over....
De Wijk was een hele mooie zonnige afsluiter van het winter seizoen.
Met Madame, een maat en een Duitse kennis heerlijk gereden:
Met Madame, een maat en een Duitse kennis heerlijk gereden: