Camping Set Up blog

Koffers, tassen, tenten, branders, slaapzakken &amp matrasjes, waterzakken, EHBO, enz.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch_Minion
Berichten: 7
Lid geworden op: zo jan 12, 2025 21:06
Contacteer:

https://dutchminionandherbike.com/uitru ... -deel-1-1/

Deel 1.1: Uitrusting en aanpassingen

Toen ik in 2008 mijn rijbewijs haalde, was ik blij met iedere motor. De wereld van het intensief aanpassen naar andere specificaties waren mij volledig wereldvreemd. Ik accepteerde de standaard instellingen, trok ongeveer het goedkoopste simpele motorpak en helm aan, om vervolgens de eerste paar jaar een slordige 50.000 kilometer per jaar te rijden. Een combinatie van plezierritjes en veel kilometers voor mijn werk.

De afgelopen 10 jaar is dit gaan veranderen en ging ik langzaam meer oriënteren op de mogelijkheden de motor meer eigen te maken. Met behulp van mijn man was het zoeken naar de instellingen die werkten voor mij. Zo begonnen we met simpel de originele vering te vervangen naar aftermarket en werden de motoren steeds meer voorzien van extraatjes.

Modificeren

In de tussentijd modificeren wij onze motoren dusdanig, dat dit behoorlijke invloeden/veranderen heeft op de rijeigenschappen en het comfort. Van betere vering, schokbrekers, andere koppeling- en remhendels tot andere voetsteunen aan toe. De motoren zijn echt onze motoren geworden.

Voor mij is de motor niet alleen om simpel rondjes mee te rijden. De motor is onderdeel geworden van de uitdagingen die ik aanga. Eén van die uitdagingen is het kamperen.
Als klein kind groeide ik al op met kamperen. Mijn ouders waren erg fan van kamperen, maar dit was wel altijd met een caravan. Hierin zat een soort promotie systeem voor ons kinderen. We begonnen met slapen in de caravan. De eerste promotie was een plekje in de voortent, maar de grootste promotie was het mogen slapen in een eigen tent naast de caravan.

Kamperen

Het kamperen is tot op zekere hoogte dan ook met de paplepel ingegoten. Echter is het op reis gaan en kamperen met de motor toch van iets andere orde. Hierin ben ik dan ook wel wat zoekende geweest en nu nog steeds is mijn basisuitrusting in ontwikkeling.
Op basis van veel onderzoek en mijn persoonlijke ervaringen probeer ik in deze blog wat tips en tricks te delen, gescheiden in twee onderwerpen. Het eerste deel over materialen, het tweede deel over het op pad gaan met de motor en kamperen.

In de basis is je kampeeruitrusting op te delen in drie hoofdzaken:
  • Schuilplaats (bijvoorbeeld een tent);
  • Slaapsysteem (slaapmat en slaapzak);
  • Opbergsysteem (bijvoorbeeld koffers of tassen).
Er is ongelooflijk veel op de markt, in alle soorten en maten. Bovenstaande punten zal ik proberen per onderdeel wat duidelijker te maken.
Gebruikersavatar
Dutch_Minion
Berichten: 7
Lid geworden op: zo jan 12, 2025 21:06
Contacteer:

https://dutchminionandherbike.com/schui ... -deel-1-2/

Deel 1.2: Schuilsysteem

Mijn eigen voorkeur is een tent. Er zijn een aantal punten waaraan die tent naar mijn idee moet voldoen op basis van enkele persoonlijke trial and error ervaringen.
  • Reken met het aantal personen dat je kampeert +1 extra. Waarom? Voor het ruimte hebben voor al je bepakking (bijvoorbeeld je helm en motorpak). Dus ga je alleen? Kies voor een 2-persoonstent. Ga je samen? Neem dan een 3-persoonstent;
  • Kies de tent die voor jou fysiek het fijnste is. Zowel qua opzetten als in slapen. Bijvoorbeeld een ruime tunneltent of een zelf staande iglo tent.
  • Let op het gewicht van de tent. Hoe zwaarder de tent, hoe meer invloed dit heeft op het totale gewicht van je bepakking, hoe meer dit invloed heeft op de rijeigenschappen van de motor.
Solo

Mijn persoonlijke keuze als ik alleen ga kamperen is uiteindelijk gevallen op een tunneltent van Nordisk (Halland 2 PU). De reden is een combinatie van gewicht (maar 3 kilo), kwaliteit, comfort voor mij als klein persoon en het feit dat eerst de buitentent opgezet wordt en daarna pas de binnentent. Mocht dus in de regen de tent op moeten zetten, dan blijft de binnentent zo goed als geheel droog. De meeste tenten kennen het systeem dat je eerst de binnentent opzet en dan de pas de waterdichte buitentent eroverheen. Wanneer je opbouwt in de regen, betekent dit vaak dat de vloer van de binnentent vochtig/nat wordt met als gevolg dat je dus vaak in nattigheid moet gaan slapen.

Samen

Als ik samen met mijn man op pad ga, dan maken we gebruik van een 3-persoons iglo tent van Coleman. Deze biedt net iets meer comfort voor mijn man. Ook is deze tent voorzien van een donkere binnentent, wat ten goede komt voor de nachtrust van mijn man. Hij kan namelijk slecht slapen als het ook maar iets licht wordt. Qua gewicht is deze eigenlijk te zwaar. Daarom zal deze tent in de toekomst worden vervangen met een alternatief. Maar welke dit precies gaat worden zijn wij nog niet over uit.
Gebruikersavatar
Dutch_Minion
Berichten: 7
Lid geworden op: zo jan 12, 2025 21:06
Contacteer:

https://dutchminionandherbike.com/slaap ... -deel-1-3/

Deel 1.3: Slaapsysteem

Hierin probeer ik altijd te adviseren de juiste investeringen te doen. Een slecht slaapsysteem kan namelijk je gehele kampeerervaring veranderen in een soort “hel”.

Slaapmat

Begin met de juiste slaapmat. De belangrijkste factor hierin is vooral de isolatiewaarde. Mijn advies is om een minimale isolatiewaarde te kiezen van 5R. Slaapmatten van 1R t/m 4R zijn overwegend alleen geschikt in de zomer. Met 5R heb je meestal wel voldoende isolatie voor de koude voor- en najaarsnachten. De meeste kou komt namelijk via de grond, de slaapmat en dan dwars door je slaapzak richting jouw lichaam. Wanneer je een goed geïsoleerde slaapmat heb, scheelt dit al ontzettend veel kou tijdens de slaap.
  • Zelf heb ik gekozen voor de Exped Dura 5R Medium Wide. De Wide is een wat bredere slaapmat, welke net ietsje meer comfort biedt, maar niet zozeer heel veel groter inpakt.
Slaapzak

Slaapzakken kennen in algemene zin twee verschillende types qua vulling. Synthetische vulling en donzen vulling. Beide kennen hun voor- en nadelen. Voor beide geldt dat als je een slaapzak uitkiest, dat je ook goed let op de comfort temperatuurgraad. De op de slaapzakken aangegeven limiettemperatuur is om jou te laten overleven in die temperatuur. Niet om het je comfortabel te maken.

Synthetische vulling blijft iets beter op de plek zitten in de vakken van de slaapzak. Hierdoor zie je ook vaak dat slaapzakken met synthetische vulling bredere banen heeft tussen de stiksels in. Daardoor heb je minder last van koelere randen omdat er minder stikselnaden aanwezig zijn. Een nadeel echter is het pakformaat. Een slaapzak met een comfort temperatuur tot 0 graden Celsius heeft al een serieuze inpakformaat en kan dus al snel een hele koffer/tas vullen.

Donzen vulling heeft vaak smallere banen tussen de stiksels. Hierdoor heb je sneller wat koudere randen in de slaapzak. De reden hiervoor is omdat dons minder makkelijk op zijn plek blijft zitten. Een voordeel van donzen slaapzakken is echter dat deze extreem klein in te pakken is in een compressiezak.

Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de een donzen slaapzak van RAB. De Ascent 700 Women. Deze is iets korter dan de meeste slaapzakken (geschikt tot een lichaamslengte van 170cm) en kent ietsje meer ruimte bij de heupen in verband met de gemiddelde lichaamsvorm van de vrouw. Om de slaapzak minder te belasten door invloeden van het lichaam, heb ik aanvullend de Sea to Summit Liner Extreme erin zitten. Deze vangt veel vocht en geurtjes op, welke ook in de zomer los gebruikt kan worden tijdens bijvoorbeeld erg warme nachten. Wanneer op reis kan je de liner heel simpel in de slaapzak laten en mee inpakken in de compressiezak (ook één van Sea to Summit omdat die van RAB niet echt een compressiezak is).

Kussen

Als laatste is belangrijk een kussen.

Sommige zijn al tevreden met een opgerolde trui als kussen. Toch kan ik altijd aanraden om ook hiervoor goed te bedenken wat verstandig is. Het is immers een onderdeel van wel of geen goede nachtrust. Ook hierin zijn zoveel verschillende soorten en maten. Van opblaasbare reiskussens van letterlijk enkele euro’s, tot donzen kussens met een serieus prijskaartje. Het is geheel afhankelijk van jouw slaapgewoontes (bijvoorbeeld of je een zij of rug slaper ben), je budget en voorkeuren. Neem hierin de tijd om iets te vinden wat past binnen jouw wensen.

Mijn keuze viel uiteindelijk op de Cocoon Air Core Pillow Ultralight. Pakt nog steeds zeer compact in, maar de topvoering zorgt voor een comfortabel gevoel. Deze kan ik eigenlijk altijd wel ergens in mijn bepakking tussen kwijt.
Gebruikersavatar
Dutch_Minion
Berichten: 7
Lid geworden op: zo jan 12, 2025 21:06
Contacteer:

https://dutchminionandherbike.com/opbergsystemen/

Deel 1.4: Opbergsystemen

Hard Luggage

De typische harde koffers. Deze kennen als grootste voordeel dat ze met een slot afsluitbaar zijn. Ook qua inpakken zijn deze vaker makkelijker in te delen in kleinere compartimenten om het overzicht te bewaren. Een nadeel kan zijn dat ze slecht afsluitbaar worden wanneer ze een ongeluk hebben moeten doorstaan. Ook kan mogelijk de veiligheid een aandachtspunt zijn. Voornamelijk bij ongelukken op het onverharde waarbij de harde koffers op de benen van de motorrijder kan komen, met alle gevolgen van dien.

Soft Luggage

Deze zijn in alle soorten en maten te krijgen. Van simpele zijtassen, roltassen tot systemen die geen rek nodig hebben. Een voordeel van soft luggage is de flexibiliteit die het biedt en de veiligheid bij een ongeval. Een risico op fysiek letsel door soft luggage is aanzienlijk kleiner. Ook is het probleem van niet meer kunnen sluiten na een ongeval een stuk kleiner. Een nadeel is echter dat soft luggage niet afsluitbaar is met een slot. Er zijn kettingen en backpackingnetten beschikbaar, maar een waterdicht systeem is het niet. Afhankelijk van type soft luggage, kan het inpakken ook wel even een uitdaging zijn.

Mijn keuze

Mijn keuze is gevallen op een combinatie van een Mosko Moto Reckless R80 en diverse tassen van Turkana. De modulaire eigenschappen, stukje veiligheid tijdens off road rijden en het feit dat ik de tassen erg makkelijk kan wisselen tussen verschillende motoren, zorgde ervoor dat mijn voorkeur hiernaar uit is gegaan. Voor mij persoonlijk was het niet op slot kunnen zetten niet echt een issue. Wanneer ik op pad ben laat ik namelijk mijn motor, en dus ook de bagage, niet uit het zicht.
Gebruikersavatar
Dutch_Minion
Berichten: 7
Lid geworden op: zo jan 12, 2025 21:06
Contacteer:

https://dutchminionandherbike.com/overige-deel-1-5/

Deel 1.5: Overige

Dan komen natuurlijk alle overige spullen. Gereedschap, handdoek, kookset en alles ertussen. Persoonlijk neem ik misschien wat veel mee, maar dit is gedeeltelijk ook vanwege de tourbegeleidingen die ik doe. Hieronder een snelle uiteenzetting van alles wat met mij mee gaat op pad.

Kookset
  • Een combinatie van een koekenpannetje met klem van Tangria en een 1 liter Xpot van Sea to Summit. In elkaar geklapt heeft deze set ongeveer het formaat van een frisbee. Om te kunnen koken maak ik gebruik van de Vango folding stove met een gasflesje. De keuze voor gas is omdat ik niet kampeer in temperaturen waarbij ik gas niet aangestoken krijg en in gebieden rij waar ik eigenlijk altijd wel een gasflesje kan vinden in een winkel. Ga je ook graag winterkamperen of in regio’s rijden waar de beschikbaarheid beperkt is? Dan is een compressiefles voor benzine misschien een betere optie. Is deze leeg? Kan je altijd uit nood wat overhevelen vanuit de brandstoftank van de motor.
  • Verder heb ik altijd een bordje mee (past tussen de Tangria en Xpot) en een houten spatel (beschadigd de pannen niet). Uiteraard ook een kunststof bestek setje.
  • Gezien mijn voorkeur uitgaat naar vers klaargemaakt eten, heb ik altijd iets van zout, peper, wat overige simpele kruiden en olie mee om mee te koken.
  • Om natuurlijk alles schoon te kunnen maken heb ik een klein sponsje en biologisch afbreekbaar wasmiddel mee.
Sanitaire benodigheden

Als vrouw zijnde is dit tasje misschien wat uitgebreider dan wat de meeste mee zullen nemen. Naast een pakje natte doekjes, de handdoek (microvezel omdat dit snel droogt en erg klein inpakt), een klein beetje toiletpapier (voor noodgevallen), deo, tandenborstel en tandpasta, heb ik ook nog shampoo, crèmespoeling (zeer noodzakelijk bij lang haar), douchegel, haarborstel, klein schaartje en nagelvijl bij me.

Gereedschap

Ik heb voldoende gereedschap bij me om in ieder geval een band te kunnen repareren (zowel tube als tubeless), indien noodzakelijk de remklauwen los te kunnen maken en lekkages te verhelpen met bijvoorbeeld tyraps, ductape en kneedbaar metaal. De bandenlepels en doppensleutels zijn van het merk Eastbound. Dit vanwege het modulaire systeem wat mij erg bevalt en daardoor ook heel compact in mijn toolrol past. Het setje is verder aangevuld met wat klein gereedschap van MotionPro.

Als overig gereedschap heb ik een stevig mes, takkenzaag en een kleine hatchet bij me. Verder heb ik een magnesiumsetje en een stokje fatwood bij me om bij nood een vuurtje te kunnen stoken. Of gewoon lekker een kampvuur te creëren.

Om wat verlichting te hebben in het donker is ook van alles beschikbaar. Zelf heb ik een soort mini maclite lampje met USB lader, welke best een aantal uren meegaan. Daarnaast ben ik wel zoekende in nog een fijn hoofdlampje, maar hierin nog niet de keuze gemaakt welke voor mij persoonlijk het fijnste is.

EHBO

Deze set bestaat bij mij uit materialen waarmee ik weet hoe ik ermee moet omgaan. Van simpele pleisters tot mitella, bandages en alles ertussenin. Vervolgens de set aangevuld met een foliedeken, maag- en darmmedicijnen en twee verschillende type pijnstillers. Dit omdat niet iedereen heel fijn reageert op een paracetamol of ibuprofen en visa versa. Uiteindelijk is de set altijd om in een noodsituatie een stabiele situatie te kunnen creëren totdat de hulpdiensten er zijn om het over te nemen. Zeker binnen West-Europa. Wanneer je op reis gaat naar gebieden waarbij de infrastructuur rondom hulpdiensten beperkter is, denk dan goed na hoe je je set opbouwt en volg trainingen die jou kunnen helpen bij potentiële noodsituaties.

Bovenop mijn reguliere EHBO set welke ik kan gebruiken voor zowel mijn deelnemers als mijzelf, heb ik ook nog eigen medicatie mee. Waaronder zwaardere ontstekingsremmers, medicatie voor mijn astma en mijn op maat gemaakte MRA beugel voor mijn slaapapneu.

Het is uiteindelijk voor iedereen anders. Ieder persoon heeft zijn/haar eigen voorkeuren, wensen en uitdagingen. Neem dan ook altijd de tijd om uit te zoeken wat je precies wilt. Vergelijk diverse producten binnen hetzelfde onderwerp. Streep stap voor stap af op basis van de eigenschappen die wel of niet binnen jouw wensen passen om uiteindelijk te eindigen met het product die bij jou als persoon past.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 512
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Wat een verhaal Diana! Dankjewel voor het delen van alles dat jij meeneemt. Dat is nogal een lijst. En wat dingen die mij wel aan het denken zetten over kamperen met de motor. Ik moet met het schaamrood op mijn kaken toegeven dat ik dat nog nooit gedaan heb, terwijl ik op vakantie eigenlijk altijd kampeer. :) Ik heb wel een lichtgewicht tent hier liggen met 1 stok, geschikt voor 2 personen. Maar jouw verhaal doet mij dan weer vermoeden dat deze wat klein is voor wat ik eigenlijk zou willen. Geen idee, want hij is de zak nog niet uitgeweest. :lol: Dat soort dingen. Leuk.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
blackSP
Berichten: 26
Lid geworden op: do jun 27, 2024 16:00

Uitgebreid verhaal.

Mijn simpele versie: 'keep it simple, travel light, be complete' is mijn motto en dat lukte weer prima met mijn 2022 kit. Mijn hele uitrusting, dat is alles op de foto inclusief tent en de Rogal tas van de 21 brothers, gereedschapset en nog wat andere dingen, exclusief water en extra brandstof, op een zeer acceptabele 12,6 kilo te houden. Mijn target gewicht was altijd 15kg maar met de nieuwste moderne materialen zit ik daar nu ruim onder en kan ik zonder probleem 2 weken op pad en mocht ik wat missen, winkels genoeg om onderweg iets aan te vullen.

Afbeelding
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 512
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Misschien wel leuk om eens een lijstje te maken wat we op de foto zien blackSP. Nu zie ik heel veel zakjes, maar wat zit er in. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Noppy
Berichten: 3035
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik was ook altijd van de tent, maar heb onderweg tijdens de TET de hangmat weten te waarderen. Natuurlijk ben je dan van bomen afhankelijk maar die zijn er in de EU eigenlijk over al wel.
Heb een hangmat met geïntegreerd muskietennet en twee tentbogen voor het dak. Daarnaast een super lichtgewicht hangmatje dat onder mij hangt om alle uitrusting op te slaan die niet nat mag worden of waar ik geen beestjes in wil hebben. Met een paar Hollandse pisbuien uitgetest en alles bleef keurig droog! Totaalgewicht bleef onder de 1 kg voor een fractie van de prijs van de hypermoderne tentjes. Luifel om onder te koken inbegrepen! Kleur groen gekozen voor wildkamperen. De motor verdwijnt dan onder een camonet, dus die wordt onzichtbaar.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk

:toost:
Gebruikersavatar
Dutch_Minion
Berichten: 7
Lid geworden op: zo jan 12, 2025 21:06
Contacteer:

In het verleden dacht ik er ook niet zo over na. Tenminste. Ik ben begonnen met wat ik al had.
Op die basis is mijn set up geëvolueerd en zal het denk ik nog wel even blijven evolueren.

Ultralight hoeft voor mij niet. Zeker niet op de motor. Natuurlijk denk ik wel na over wat ik meeneem en hoe ik het inpak, maar ik gun mezelf ook een klein beetje comfort en luxe. Met mijn huidige set up incl. wat kleding kan ik op probleemloos een weekendje weg, maar ook meerdere weken zonder dat het veranderd. Alleen moet ik dan wel eens een wasje draaien onderweg, maar dat is heel simpel te ondervangen. Mocht ik echt wat vergeten zijn, dan koop ik het wel ergens onderweg.

Een hangmat heb ik ook naar gekeken. Vooral die van Amok vindt ik erg mooi. Alleen kom ik wel eens op plekken waarbij je dan nogal creatief moet zijn met het ophangen/opbouwen naast de motor. In combinatie met mijn beperkte lengte (1,62m) heb ik dan ook nog eens de uitdaging dat ik mogelijk niet hoog genoeg kan ophangen. Uiteindelijk daarom blijf ik bij een tentje met een goed slaapsysteem.
Erwin P
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Gewicht van kampeerspul maakt me op de motor weinig uit.
Ik kom vanuit het hiken en bergsport. Daar telde iedere gram omdat het op je rug zat.

Maar op de motor moet het vooral klein een praktisch inpakken.

Zelf rijden wij met z'n 2en en dat biedt al heel veel opties. Je bent nog steeds maar 1 tent nodig, al is het wel 3 ipv 2 persoons. Je bent altijd 1 persoon te groot nodig kwa tent als je niet een mummie wilt zijn.
Dan komt er ook en 2 persoons slaapmat wat alweer flink ruimte scheelt, wij hebben dan 2 slaapzakken die samen 1 geheel kunnen worden.
Eigenlijk richten we de koffers in per thema. 4 koffers totaal, verder niks aan de motor geknoopt.

1 koffer is slaapspul. Tent, slaapmat, slaapzakken, kussens en slippers.

Beide hebben we 1 eigen koffer voor kleding en persoonlijk spul. Gaat dan wel over reizen van een aantal weken dat die ruimte echt nodig is.

1 koffer is voor kookgerei, gereedschap, reserve onderdelen enz.

Boodschappen worden door de regel een beetje verdeeld over alle koffers.

Voordeel van koffers is dat dat gelijk stoeltjes en tafeltjes zijn. In de steden voelt het net wat beschermder en bij vallen ligt de motor hoger.
Ook is een harde eis van ons dat het makkelijk moet los en vast klikken aan de motor. Al dat gekloot met strapjes, knopen enz bewaren we liever voor in de slaapkamer :P
STTEVE
Berichten: 1203
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Ik heb na jaren tassen opmeten, spullen er in passen, andere tassen van influencers kopen, de tassen omruilen en toch weer veranderen eindelijk een aanvaarbare step-up, maar wil nu alleen nog maar in een b&b of hotel..

Maar met een rugzak voor van alles, 2 12 litertasjes (Kriega) voor de kleding, kussentje, slaapzak en -matje en een los tentje (als niet in een zak, niet zo los op de motor natuurlijk) en een 5 liter tasje voor gereedschap en onderdelen hou ik een MS1000 nog net uit. Koken doe ik niet, maar een jetboil voor koffie neem ik wel mee (maar alleen als er echt nergens binnen 5 minuten geen terras is).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
futurist
Berichten: 3434
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Hees België

Iemand hier ervaring met de 3 seconden tent
https://eu.reactiveoutdoor.com/pages/3- ... bvEALw_wcB

Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
STTEVE
Berichten: 1203
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

futurist schreef:Iemand hier ervaring met de 3 seconden tent
https://eu.reactiveoutdoor.com/pages/3- ... bvEALw_wcB

Futurist
Ik heb vroeger een vergelijkbare tent gehad. Relatief zwaar en nogal lomp, want de stokken zijn met scharnieren gekoppeld en zwaarder uitgevoerd dan een normale tent. Maar hij stond wel snel. Geen 3 seconden snel, maar 30.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Erwin P
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Wel een keer samen opgereisd met iemand die een heel vergelijkbare 2 persoons versie van zoiets had. Onnozel lomp en duurder langer met opzetten en afbreken dan een trekkers tent van de Decathlon.

https://www.decathlon.nl/p/koepeltent-v ... rijs_Zwart

Deze hebben wij in Fresh and Black (die verkopen ze helaas niet meer...?). De binnen en buitentent blijven aan elkaar, van beide stokken zit 1 kant dichtgenaaid zodat je super makkelijk en snel de stokken er in drukt met 1 persoon. Ik denk dat ik zo'n minuut bezig ben met opzetten.
De veel kleinere en vooral kortere pakmaat was al helemaal ideaal. Past precies onderin een Givi Dolimiti koffer.
Lijkt heel veel op de MSR Elixer 3, maar dan beter. Wel een halve kg zwaarder ofzo.
futurist
Berichten: 3434
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Hees België

Small Tent (For 1-2 Person): 200cm x 135cm x 130cm (Packed Size: 69cm x 15cm x 15cm); 3.7kg

Dit zijn de gegevens die hier hoofdzakelijk als bezwaar worden vermeld maar ik vind het gewicht en pak maat nogal mee vallen.
Het past niet in een topkoffer maar kan er gemakkelijk op gebonden zonder erg lomp te worden.

Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Erwin P
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Het gewicht valt inderdaad wel mee, daar heb je op een motor ook weinig last van natuurlijk.
Van de Decathlon tent 3 persoons: 39x18x18 3,65kg en 2 persoons: 39x16x15 2,85kg. Die 1e heb ik dus en gaat precies onderin een koffer.

Die ene kg verschil doet natuurlijk net niks, maar dat verschil in lengte is gigantisch op de motor. Je moet hem al snel overdwars monteren met spanbanden enz. Maakt het geheel best kwetsbaar als je een keer omgaat (er van uitgaande dat dit voor een Off-Road motor is?) en het is natuurlijk een glad pakket dat met spanbanden vast moet, maat niet te strak mag om het mechaniek heel te houden.
Voor wat ik op de camping heb gezien voor seconden tijdswinst en regelmatig zelfs verlies. Plus dat de tent die je doorstuurt niet eens een volledige buitentent heeft.

Hoe breed is je normale setup met de motor?
futurist
Berichten: 3434
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Hees België

Een Dr Big is achteraan al breed genoeg, dan heb ik ook nog 2 dempers dus met kofferrek en daar tussen aan ben ik wel 75cm breed. Maar ik zou de tent in de lengte op het vlekke bovenstaande deel van de kofferdrahers willen vastzetten. Dan steek ik achter minstens net zo veel uit als de topkoffer.

Verstuurd vanaf mijn SM-A125F met Tapatalk

Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Erwin P
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Tussen de kofferrekken al 75cm breed ja? Dat zag ik niet aankomen, die Dr Big heeft natuurlijk wel die naam met een reden :shock:
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 512
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Dat is nog steeds minder breed dan je stuur. ;) Ik weet alleen niet of in die 75cm ook koffers zitten of alleen het rek. Mijn BIG was wel breed, maar ik dacht smaller.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
futurist
Berichten: 3434
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Hees België

Het is ongeveer de breedte van buitenkant Givi kofferhouder tot kofferhouder.

Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
blackSP
Berichten: 26
Lid geworden op: do jun 27, 2024 16:00

ghulst schreef: ma jan 13, 2025 10:55 Misschien wel leuk om eens een lijstje te maken wat we op de foto zien blackSP. Nu zie ik heel veel zakjes, maar wat zit er in. ;)
https://sites.google.com/view/wyoa/home

Staat hier redelijk toegelicht.
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
Plaats reactie