Deel 1.1: Uitrusting en aanpassingen
Toen ik in 2008 mijn rijbewijs haalde, was ik blij met iedere motor. De wereld van het intensief aanpassen naar andere specificaties waren mij volledig wereldvreemd. Ik accepteerde de standaard instellingen, trok ongeveer het goedkoopste simpele motorpak en helm aan, om vervolgens de eerste paar jaar een slordige 50.000 kilometer per jaar te rijden. Een combinatie van plezierritjes en veel kilometers voor mijn werk.
De afgelopen 10 jaar is dit gaan veranderen en ging ik langzaam meer oriënteren op de mogelijkheden de motor meer eigen te maken. Met behulp van mijn man was het zoeken naar de instellingen die werkten voor mij. Zo begonnen we met simpel de originele vering te vervangen naar aftermarket en werden de motoren steeds meer voorzien van extraatjes.
Modificeren
In de tussentijd modificeren wij onze motoren dusdanig, dat dit behoorlijke invloeden/veranderen heeft op de rijeigenschappen en het comfort. Van betere vering, schokbrekers, andere koppeling- en remhendels tot andere voetsteunen aan toe. De motoren zijn echt onze motoren geworden.
Voor mij is de motor niet alleen om simpel rondjes mee te rijden. De motor is onderdeel geworden van de uitdagingen die ik aanga. Eén van die uitdagingen is het kamperen.
Als klein kind groeide ik al op met kamperen. Mijn ouders waren erg fan van kamperen, maar dit was wel altijd met een caravan. Hierin zat een soort promotie systeem voor ons kinderen. We begonnen met slapen in de caravan. De eerste promotie was een plekje in de voortent, maar de grootste promotie was het mogen slapen in een eigen tent naast de caravan.
Kamperen
Het kamperen is tot op zekere hoogte dan ook met de paplepel ingegoten. Echter is het op reis gaan en kamperen met de motor toch van iets andere orde. Hierin ben ik dan ook wel wat zoekende geweest en nu nog steeds is mijn basisuitrusting in ontwikkeling.
Op basis van veel onderzoek en mijn persoonlijke ervaringen probeer ik in deze blog wat tips en tricks te delen, gescheiden in twee onderwerpen. Het eerste deel over materialen, het tweede deel over het op pad gaan met de motor en kamperen.
In de basis is je kampeeruitrusting op te delen in drie hoofdzaken:
- Schuilplaats (bijvoorbeeld een tent);
- Slaapsysteem (slaapmat en slaapzak);
- Opbergsysteem (bijvoorbeeld koffers of tassen).