Ander tijdperk natuurlijk waarin de EU wetgeving nog niet zo ver was als nu, Sherco nog veel kleiner was en de Japanners nog Enduro's maakten.yke schreef: ↑za dec 21, 2024 16:29 Beta weet ik niet heb ik nooit gehad maar sherco wel. Was toen 6 jaar oud, uit 2012, was in 2018. Nieuwe zuiger. Lag niet meer op voorraad en wouden enkel deze gaan verstrekken als ik 500 af nam, anders wouden ze de fabriek niet meer opstarten.
Vervolgens cilinder laten aanpassen zodat er een ktm zuiger in kon, vervolgens een jaar later het bigend eruit en je raad het al... Dan ben je snel genezen van zon merk.
Zelfde tijd had ik ook een ktm tweetakt uit 1994. Daar was alles goed en snel leverbaar. Zelfde geldt voor alle ktm's die daarna kwamen.
Maar als je kijkt naar een ktm uit bijv. 2018 of een beta uit 2018 heb je daar je duurdere aanschaf al weer uit.
Verstuurd vanaf mijn moto g62 5G met Tapatalk
Pierer vraagt aanstaand weekend het faillisement aan voor KTM...
Moderator: ghulst
Ik moet zeggen dat ik toch ook echt wel een paar keer een negatief antwoord heb gehad toen ik onderdelen voor mijn 640 Adventure S ging halen. Maar goed, die was ook al oud.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Daarbij is vooral Beta natuurlijk ook geen exsoot meer. Komen bijna evenveel voor als de KTM's bij een OTR.
Soms hoor je nog wel eens ouwe lui die liever een Honda of Yamaha hebben ipv zo'n excoot als Beta vanwege onderdelen beschikbaarheid
Soms hoor je nog wel eens ouwe lui die liever een Honda of Yamaha hebben ipv zo'n excoot als Beta vanwege onderdelen beschikbaarheid
Dat zijn de Japanse exoten van nu!Erwin P schreef:Daarbij is vooral Beta natuurlijk ook geen exsoot meer. Komen bijna evenveel voor als de KTM's bij een OTR.
Soms hoor je nog wel eens ouwe lui die liever een Honda of Yamaha hebben ipv zo'n excoot als Beta vanwege onderdelen beschikbaarheid
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
de prijs zou niet veel rol spelen maar de laatste jaren dumpten ze hier de showroom vol met wit, oranje en rode motoren, dealer moet ze maar kwijtgeraken, dus komen er steeds enorme kortingen en degradeer je je eigen product.StevenD schreef: ↑vr dec 20, 2024 23:17 Ik vraag me ook vooral af wat op dit moment de 20% a 30% meerwaarde op nieuwprijs van een KTM Enduro betekent ten opzichte van bijvoorbeeld een Beta. Hebben ze zichzelf ook niet een beetje buiten de markt geprijsd, teveel kijkend naar BMW en hun marktpositie de afgelopen jaren?
Sent from my SM-S916B using Tapatalk
gewoon overproductie, en te snel modelvernieuwingen, probleem is dat ze in de fabriek vb in december alleen maar model a en b maken , januari een ander model dus kunnen ze niet reageren op de vraag van de klant, beetje arrogantie "de dealer zal het wel verkopen en de klant moet maar volgen", zelfde schuitje waar sommige fietsproducenten nu inzitten,
15 jaar geleden had ik hier KTM belgie jaarlijks als klant en dan heb ik horen zeggen dat ze zich aan BMW wilden spiegelen en zag ik de motorliefhebbers die daar werkten andere oorden opzoeken,
BMW heeft het voordeel dat zo goed als elke motor dat geproduceerd word reeds verkocht is.
komt daar nog bij dat hier in de regio ze alle dealers die het oostenrijkse merk groot gemaakt hebben gedumt hebben ten voordele van glazen paleizen met een manager aan het hoofd ipv een gepassioneerd motorrijder die je wensen aanvoelt. Waren bijna allemaal ex crossers en enduristen
hoop dat een goede herstructurering de oplossing is want rij er toch wel graag mee
Dat volduwen van dealers doet VAG ook met de auto’s. De dealer mag het oplossen. Niet echt ideaal, om het maar netjes te zeggen. En je gaat inderdaad korting geven op modellen, zodat je wel aan je eindejaarsbonus komt en daarmee je marges nog een beetje recht kunt trekken. Niet echt een gezonde manier van produceren.
Ik vind het leuk rijdende motoren, maar ik denk dat ik er niet snel weer een zal kopen. Na het gedoe met mijn 640 en dat ik drie keer een spiksplinternieuwe KTM heb meegekregen met problemen voor proefritten, geeft mij dat niet veel vertrouwen.
Ik vind het leuk rijdende motoren, maar ik denk dat ik er niet snel weer een zal kopen. Na het gedoe met mijn 640 en dat ik drie keer een spiksplinternieuwe KTM heb meegekregen met problemen voor proefritten, geeft mij dat niet veel vertrouwen.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Meneer Pierer heeft een te grote broek aangetrokken. Heel lang leek hij mega succesvol met z'n strategie.
Hij bouwt de helft meer motoren dan BMW
Hij bouwt meer motoren dan Ducati+Aprilia+Triumph+MotoGuzzi+Beta+Sherco+Rieju+alle andere kleine europese motorfabrikanten bij elkaar.
Hij bouwt auto's
Hij koopt toeleveranciers op, en merken als MV Agusta.
Hij wint jarenlang handenvol wereldtitels, nationale en regionale kampioenschappen
Hij stapt in MotoGP.
Dat klinkt inderdaad best succesvol!
Maar als je met 2500 medewerkers en bijna 3 miljard omzet per jaar een schuld opbouwt van ongeveer de jaaromzet, dan heb je toch lang op de pof geleefd! 1 miljoen schuld per werknemer!
Ik hoop dat de schade meevalt, voor de europese motorbranche: Leveranciers die maar een deel betaald krijgen, dealers die blijven zitten met incourante overvoorraad, .... En dat er nu niet heel snel een opportunistisch Chinees, of Indiaas bedrijf instapt en de boel overneemt en het offroad gebeuren verkwanselt.
Hij bouwt de helft meer motoren dan BMW
Hij bouwt meer motoren dan Ducati+Aprilia+Triumph+MotoGuzzi+Beta+Sherco+Rieju+alle andere kleine europese motorfabrikanten bij elkaar.
Hij bouwt auto's
Hij koopt toeleveranciers op, en merken als MV Agusta.
Hij wint jarenlang handenvol wereldtitels, nationale en regionale kampioenschappen
Hij stapt in MotoGP.
Dat klinkt inderdaad best succesvol!
Maar als je met 2500 medewerkers en bijna 3 miljard omzet per jaar een schuld opbouwt van ongeveer de jaaromzet, dan heb je toch lang op de pof geleefd! 1 miljoen schuld per werknemer!
Ik hoop dat de schade meevalt, voor de europese motorbranche: Leveranciers die maar een deel betaald krijgen, dealers die blijven zitten met incourante overvoorraad, .... En dat er nu niet heel snel een opportunistisch Chinees, of Indiaas bedrijf instapt en de boel overneemt en het offroad gebeuren verkwanselt.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
De vraag is nu welke investeerders (nog) vertrouwen hebben in meneer Pierer. Daar zal hij het toch van moeten gaan hebben. En aan die investeerders zal hij uit moeten gaan leggen waarom de boel nu wel winstgevend gaat zijn in tegenstelling tot hoe het nu gaat.
Het blijft afwachten. Een Chinese of Indiase koper zal het offroad gebeuren alleen maar verkwanselen als er niets aan te verdienen is… En op dit moment lijkt het haast alsof er aan KTM niet veel te verdienen is.
Het blijft afwachten. Een Chinese of Indiase koper zal het offroad gebeuren alleen maar verkwanselen als er niets aan te verdienen is… En op dit moment lijkt het haast alsof er aan KTM niet veel te verdienen is.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Ik kwam deze nog tegen, op veel sites overigens. Dit is niet best KTM...
https://www.rideapart.com/news/745178/k ... -bankrupt/
https://www.rideapart.com/news/745178/k ... -bankrupt/
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
'21 KTM 690 Enduro
Daar ben ik het niet mee eens. Ook het bericht hierboven geeft aan, dat er gewoon managementfouten gemaakt zijn: Doorproduceren zonder afzet, met name van dure wegmotoren. En geld uitgeven wat er niet was.
Het offroad deel draait volgens mij prima. Tenminste: Ze zijn duurder dan de concurrent. En voor m'n gevoel hebben ze hier bijna de helft van de markt in handen, verdeeld over oranje, wit en rood. Als je daar geen bedrijf op kunt draaien, dan snap ik niet hoe de japanners het doen, en al helemaal Beta, Sherco enz. met een fractie van de omzet tegen lagere verkoopprijzen.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
De Japanners doen het ook eigenlijk niet meer hemmrizio schreef: ↑do jan 02, 2025 12:11Daar ben ik het niet mee eens. Ook het bericht hierboven geeft aan, dat er gewoon managementfouten gemaakt zijn: Doorproduceren zonder afzet, met name van dure wegmotoren. En geld uitgeven wat er niet was.
Het offroad deel draait volgens mij prima. Tenminste: Ze zijn duurder dan de concurrent. En voor m'n gevoel hebben ze hier bijna de helft van de markt in handen, verdeeld over oranje, wit en rood. Als je daar geen bedrijf op kunt draaien, dan snap ik niet hoe de japanners het doen, en al helemaal Beta, Sherco enz. met een fractie van de omzet tegen lagere verkoopprijzen.
Tenminste als je met off-road de enduro's bedoeld.
Beta, Sherco enz gebruiken doorgaans ook minder vooruitstrevende techniek dan KTM en doen langer met een platform. Beta heeft vanaf 2013 t/m 2019 met dezelfde basis gereden, vanaf 2019 tot 2024 weer. Ook gebruiken die nog carburateurs bij de 2T'en.
Je ziet nu bij andere merken ook wel injectie 2T'en komen, maar dat is natuurlijk jaren nadat KTM er bakken met research in gegoten heeft.
Ook in de vering afdeling doet KTM/WP allerlei nieuwe technieken. Luchtvering, Conevalve enz terwijl de concurrentie gewoon door blijft ontwikkelen op de open en closed cartridge vorken (wat WP er ook nog bij doet). Ik rij persoonlijk nog het liefst met een goede Closed cartridge, maar het is wel weer een stuk ontwikkeling waar ook weer geld in zit.
Of het voor de rijders het waard is is de vraag, maar bij KTM koop je wel meer high-end normaal gesproken.
Ik bedoelde zowel enduro als cross (en alles wat daartussen zit). Ik denk dat de crossmarkt veel groter is dan enduro. Vooral ook in de VS - al heb ik geen idee of KTM het daar net zo goed doet als hier. Vast niet...
Bij KTM zie je idd meer innovatie dan bij zowel de japanners als bij de europese merken. Ik vermoed dat ze daar ook wel met de kaasschaaf (of de botte bijl) overheen gaan; dat zou wel jammer zijn!
Vwb investeringen in vering: WP is tegenwoordig de in-house veringtak van KTM. Ik weet niet of ze veel omzet draaien buiten KTM. Maar de luchtvork van WP is uitgekomen in 2016, toen Showa en Kayaba het concept dood verklaarden. De open cartridge vorken in de EXC's vanaf 2017 waren volgens mij net zoveel bezuiniging als verbetering. Cone valve is er volgens mij al langer. Het wordt wel allemaal doorontwikkeld, maar het zou me verbazen als de budgetten daarvoor meer dan een paar miljoen per jaar zijn.
Andere merken moeten vering inkopen bij derden (Showa/Kayaba/Ohlins/...). Dat zal ook niet gratis zijn.
De echte innovatie zou ik verwachten in elektrisch. Maar dat bijgewerkte KTM/HQV elektrische cross/enduro dingetje viel mij flink tegen (qua specificaties).
En eerlijk gezegd had ik wel een revival van hybride 2wd motoren verwacht. Electronisch gestuurde voorwielaandrijving mbv. een kleine accu en een generator op de versnellingsbak. Maar da's vast een ander onderwerp.
Bij KTM zie je idd meer innovatie dan bij zowel de japanners als bij de europese merken. Ik vermoed dat ze daar ook wel met de kaasschaaf (of de botte bijl) overheen gaan; dat zou wel jammer zijn!
Vwb investeringen in vering: WP is tegenwoordig de in-house veringtak van KTM. Ik weet niet of ze veel omzet draaien buiten KTM. Maar de luchtvork van WP is uitgekomen in 2016, toen Showa en Kayaba het concept dood verklaarden. De open cartridge vorken in de EXC's vanaf 2017 waren volgens mij net zoveel bezuiniging als verbetering. Cone valve is er volgens mij al langer. Het wordt wel allemaal doorontwikkeld, maar het zou me verbazen als de budgetten daarvoor meer dan een paar miljoen per jaar zijn.
Andere merken moeten vering inkopen bij derden (Showa/Kayaba/Ohlins/...). Dat zal ook niet gratis zijn.
De echte innovatie zou ik verwachten in elektrisch. Maar dat bijgewerkte KTM/HQV elektrische cross/enduro dingetje viel mij flink tegen (qua specificaties).
En eerlijk gezegd had ik wel een revival van hybride 2wd motoren verwacht. Electronisch gestuurde voorwielaandrijving mbv. een kleine accu en een generator op de versnellingsbak. Maar da's vast een ander onderwerp.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Die open cartridges zijn allemaal budget oplossingen natuurlijk.
Uiteindelijk is die ontwikkeling natuurlijk niet bijzonder duur, maar het zit er wel bij. Ook de motorfiets wordt kwa flex etc aangepast op welke vering technologie je gebruikt.
KTM is wereldwijd (ook in Amerika) ruim de grootste op Enduro en Cross gebied. Die Japanners doen al jaren weinig tot niks meer aan ontwikkeling. De Suzuki 450 moet je bijvoorbeeld nog steeds aantrappen.
Wat zou de functie trouwens zijn van voorwiel aandrijving er bij?
Uiteindelijk is die ontwikkeling natuurlijk niet bijzonder duur, maar het zit er wel bij. Ook de motorfiets wordt kwa flex etc aangepast op welke vering technologie je gebruikt.
KTM is wereldwijd (ook in Amerika) ruim de grootste op Enduro en Cross gebied. Die Japanners doen al jaren weinig tot niks meer aan ontwikkeling. De Suzuki 450 moet je bijvoorbeeld nog steeds aantrappen.
Wat zou de functie trouwens zijn van voorwiel aandrijving er bij?
Het zit uiteindelijk allemaal in de marges. Ik zou ook verwachten dat je er een bedrijf op kan draaien, maar daar zitten aardig wat haken en ogen aan. Zeker om dat nu van buitenaf te beoordelen. Morgen mag ik weer nadenken over de waarde van een bedrijf binnen een aardige markt. Dan blijkt elke keer opnieuw dat het uitdagender is dan je denkt. (Dat is mijn werk, mensen helpen producten op de markt te brengen, hun bedrijf winstgevender te maken of goed te verkopen.)mmrizio schreef: ↑do jan 02, 2025 12:11Daar ben ik het niet mee eens. Ook het bericht hierboven geeft aan, dat er gewoon managementfouten gemaakt zijn: Doorproduceren zonder afzet, met name van dure wegmotoren. En geld uitgeven wat er niet was.
Het offroad deel draait volgens mij prima. Tenminste: Ze zijn duurder dan de concurrent. En voor m'n gevoel hebben ze hier bijna de helft van de markt in handen, verdeeld over oranje, wit en rood. Als je daar geen bedrijf op kunt draaien, dan snap ik niet hoe de japanners het doen, en al helemaal Beta, Sherco enz. met een fractie van de omzet tegen lagere verkoopprijzen.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
De marges kunnen heel goed zijn, maar als je meer bouwt dan de markt aankan helpt dat geen sier.
Met een 20% marge moet je al 4 motoren verkopen voor elke motor die niet verkocht wordt. Denk dat dit gewoon een klassiek geval van de grafiek doortrekken was. De lijn ging omhoog dus die kon oneindig omhoog...
Daar komt dan bij dat KTM heel snel van modellijnen wisselt. Op zich niks mis mee, dat is de manier om telkens mensen een nieuwe motor te laten kopen. Maarja als je dan een keer niet goed verkoopt en je hebt al spyshots van het nieuwere model laten lekken zit je heel snel met een oudere generatie slecht verkopende motoren. Welke je flink in de aanbieding moet doen om te verkopen, wat de verkopen van je nieuwere model weer kannibaliseert.
Als je zoals de Japanners 7 a 12 jaar (of zelfs 30...) lang dezelfde motor verkoopt kun je als er een dip in de verkopen zit deze nog een tijdje in een opslag netjes weg zetten en de productie over de jaren iets afbouwen.
Met een 20% marge moet je al 4 motoren verkopen voor elke motor die niet verkocht wordt. Denk dat dit gewoon een klassiek geval van de grafiek doortrekken was. De lijn ging omhoog dus die kon oneindig omhoog...
Daar komt dan bij dat KTM heel snel van modellijnen wisselt. Op zich niks mis mee, dat is de manier om telkens mensen een nieuwe motor te laten kopen. Maarja als je dan een keer niet goed verkoopt en je hebt al spyshots van het nieuwere model laten lekken zit je heel snel met een oudere generatie slecht verkopende motoren. Welke je flink in de aanbieding moet doen om te verkopen, wat de verkopen van je nieuwere model weer kannibaliseert.
Als je zoals de Japanners 7 a 12 jaar (of zelfs 30...) lang dezelfde motor verkoopt kun je als er een dip in de verkopen zit deze nog een tijdje in een opslag netjes weg zetten en de productie over de jaren iets afbouwen.
Plus de kracht van internet en snelle negatieve mond tot mond reclame niet onderschatten? Zou heel interessant zijn om te zien hoeveel % van hun kelder gevuld is met oude brakke staande twins?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Ja ik denk dat jij vol trots kunt zeggen dat je hun een paar duizend euro gekost hebt.
Ergens wel jammer dat dit bepaalde merken veel harder raakt dan anderen.
Zodra er bij KTM ook maar een ventieldopje losraakt wordt dat wijd en breid opgeblazen. Een Japanner met vergelijkbare problemen hoor je niks over.
Een Afrika Twin 1000/1100 mag prima massaal het chroom loslaten van de vorken, maar een kromme remschijf bij een KTM is toch wel een doodzonde.
In de MX zie je dit heel extreem.
Een Yamaha rijder die vertelt dat z'n blok in de soep is gelopen krijgt te horen dat dat kloten is maar wel eens kan gebeuren. Bij een KTM valt hoongelach je ten dele terwijl die blokken door de regel een keer zo lang mee gaan. Bij Beta trouwens net zo. Ach allemaal Italiaanse rommel en weet ik wat meer. Maargoed de zuiger heeft er dan wel 150 uur in gezeten tov 25 bij die Japanner...
Op een of andere manier zijn die Japanners gewoon onschendbaar wat reputatie aangaat.
Die staande twins hebben inderdaad bij de 790 en eerdere 890's slechte nokkenassmering (voornamelijk de motoren waar laagtoerig mee gereden is), maar na een paar dealers gesproken te hebben lijkt dit te gaan om 0 tot 2 motoren per dealer terwijl er honderden per jaar verkocht zijn. Heel klote natuurlijk als je zelf 1 van die motoren hebt, maar uiteindelijk is het niet zo dat het allemaal prul is.
Ook veel spektakel van de mensen die zelf met ''versleten'' nokkenassen aankomt is veelal gewoon smeersel waarbij een doekje met jif voldoende is om ze glad te krijgen dus eigenlijk niks aan de hand.
Oh, dat zeker. Maar ik beschreef het in het kader van het kunnen draaien van een bedrijf op die markt. Als je in dat bedrijf domme dingen gaat doen (overproductie etc.), dan is dat niet de schuld van de markt. Dan kan er nog steeds een goed bedrijf op draaien, maar dat is dan niet jouw bedrijf.Erwin P schreef: ↑do jan 02, 2025 21:13 De marges kunnen heel goed zijn, maar als je meer bouwt dan de markt aankan helpt dat geen sier.
Met een 20% marge moet je al 4 motoren verkopen voor elke motor die niet verkocht wordt. Denk dat dit gewoon een klassiek geval van de grafiek doortrekken was. De lijn ging omhoog dus die kon oneindig omhoog...
En misschien is het wel zo dat de problemen bij KTM allemaal best meevallen en dat het vooral verhalen zijn. Wat mij wel bijgebleven is, is dat ik twee nieuwe 890’s en twee nieuwe 1290’s heb meegekregen van KTM NL en van een dealer, die alle vier problemen hadden. Twee met brandende ABS lampjes: “Geeft niet, gewoon niet te wild remmen, dan komt dat wel goed.” Een met een dashboard dat het niet deed: “Ja, dat is wel vervelend. We hebben wel een andere staan, maar die heeft hetzelfde probleem. Maar je hebt een proefrit afspraak staan, dus je kunt er gewoon op rijden hoor.” Dat geeft mij toch niet heel veel vertrouwen… Al hoewel ik hoorde over iemand die een 1290 met flinke korting heeft gekocht. Dan is het een berekend risico.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project