Niet te doen elektrisch of met flinke concessies:
- Brabo
- Midsummer 1000
- WYOA
- Rally's
Er zijn zoveel ritten die zich niet lenen voor langzaam laden van een te kleine accu.
Wel te doen, wat mij betreft:
- Rondje door de buurt
- Met de aanhanger naar een locatie rijden, daar een rondje doen
Energica, ik heb op 2 modellen gereden, fantastische wegmotoren maar eigenlijk onbetaalbaar en het heeft niets met offroad rijden te maken. Voor de BMW GS rijder komt het allemaal wel in de buurt, voor de enduro's, ik denk dat dat nog wel even gaat duren.
Elektrisch Off-roaden: Redding van de sport of compleet kansloos?
Moderator: ghulst
De KNMV vindt het vooral nog heel eng…
Supercross Goes mag nog geen elektrische motoren toelaten: 'Risico dat zo'n ding in de fik vliegt'
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/170 ... fik-vliegt
Supercross Goes mag nog geen elektrische motoren toelaten: 'Risico dat zo'n ding in de fik vliegt'
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/170 ... fik-vliegt
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
-
- Berichten: 234
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
Kijk, nu komen we eindelijk ergens qua electric.
Dit heeft alles wat ik zoek in een elektrische enduro.
Dit heeft alles wat ik zoek in een elektrische enduro.
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Voor de Nederlandse OTR's is de range gewoon te kort, maar verder bijna overal prima.
Bilstain, Pasquet enz kum je gewoon de hele dag rijden.
Bilstain, Pasquet enz kum je gewoon de hele dag rijden.
Jazeker, alleen niet met B rijbewijs.
Ik heb net even de video zitten kijken en dat maakt mij wel heel erg nieuwsgierig. Het lijkt wel echt een gaaf ding. En vrij korte levertijden tot nu toe.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
-
- Berichten: 234
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
KTM komt ook met een nieuwe Freeride-E, dat lijkt mij ook wel iets.
2025 KTM FREERIDE E Technische hoogtepunten
2025 KTM FREERIDE E Technische hoogtepunten
- Nieuw 2025-model van de grond af, nieuwe KTM-aandrijflijn van eigen makelij
- 11 kW nominaal vermogen, 19.2 kW piekvermogen, 37 Nm koppel en een topsnelheid van 95 km/u
- 20% meer batterijpotentieel. 8 uur laadtijd met 660 W-eenheid, 1.5 uur met 3.3 kW-oplader (0-100% capaciteit)
- 5.5 kWh batterijcapaciteit voor 2-3 uur Enduro-rijtijd
- 21”/18” aluminium velgen
- Verstelbare en lichte WP XACT en XPLOR veringtechnologie, opnieuw ontworpen chroommolybdeenstalen frame, speciaal gebouwd voor het platform en 112 kg totaalgewicht
- Verwijderbare batterij in minder dan tien minuten
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
-
- Berichten: 234
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
Eén rondje OTR moet wel lukken en één rondje Enduro ook wel.
Geldt ook ook voor de nieuwe Freeride-E als je de door KTM opgegeven range mag geloven.
Ik heb overigens voor 2025 een zojuist een nieuwe enduro licentie gekocht voor de NV50 klassen en zag daar ook een "electric" klasse staan...
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Ga die Freeride eerst maar eens bekijken, is speelgoed formaat en speelgoed vering tov de echte enduro's. Wel met hetzelfde gewicht als de Stark.
In de NL OTR gaat je range flink omlaag. Bouwland en snelheid zijn de vijand van elektrische range.
In OTR achtige omstandigheden geven mij met de Stark zo'n 30km range, misschien 40 op wat minder race snelheid. De meeste OTR's zijn 50+.
Die accu is 6,5kW, die van de Freeride 5.5kW en de nieuwe Stark enduro 7,2kW.
Uiteindelijk zijn bijna alles elektro motoren even efficiënt dus kan me niet voorstellen dat die Freeride een goede range bied op de OTR. Tenzij je echt in gaat houden en een beetje tokkelen wordt dat wel erg spannend.
In de NL OTR gaat je range flink omlaag. Bouwland en snelheid zijn de vijand van elektrische range.
In OTR achtige omstandigheden geven mij met de Stark zo'n 30km range, misschien 40 op wat minder race snelheid. De meeste OTR's zijn 50+.
Die accu is 6,5kW, die van de Freeride 5.5kW en de nieuwe Stark enduro 7,2kW.
Uiteindelijk zijn bijna alles elektro motoren even efficiënt dus kan me niet voorstellen dat die Freeride een goede range bied op de OTR. Tenzij je echt in gaat houden en een beetje tokkelen wordt dat wel erg spannend.
Zoals deze motor nu staat inderdaad wel, al zul je op de Brabo/TET meer dan het dubbele bereik van een OTR hebben. Op de TET met acceptabel tempo haal je makkelijk 10 km/kW als je op straat ook gewoon rustig aan doet. 15km/kW zou me ook niet verbazen.
Op de OTR ga je raggen met zo'n ding, daar zijn de OTR's voor, maar op de TET/Brabo ga je dan veel en veelste hard.
Dan nog wordt het wel erg spannend.
Tijd dat er DC laden op dit soort fietsen komt. Het kleinst/compacts en nog het snelste ook. Dan blaf je zo'n klein accutje vol in de tijd dat die ene rokende maat z'n peukie en praatje af heeft.
Op de OTR ga je raggen met zo'n ding, daar zijn de OTR's voor, maar op de TET/Brabo ga je dan veel en veelste hard.
Dan nog wordt het wel erg spannend.
Tijd dat er DC laden op dit soort fietsen komt. Het kleinst/compacts en nog het snelste ook. Dan blaf je zo'n klein accutje vol in de tijd dat die ene rokende maat z'n peukie en praatje af heeft.
Wat een vet ding die Stark Varg EX.
Actieradius mag nog wel een stukje omhoog, maar dat zou voor een groot deel gecompenseerd kunnen worden met in 15min. laden.
Nu heb ik wel het idee dat dit de ideale motor was om dit op te introduceren. Is niet een conventionele motor waar wordt gekeken hoe je deze elektrisch kan maken, maar is compleet als ev ontworpen.
Dus waarom geen dc laden, te weinig koeling tijdens laden, slecht voor accupakket, Europees laad netwerk nog te klein?
Als je normaal wil laden én wil kunnen snelladen, betekent dat dan twee losse laadsysteem en hoeveel gewicht en ruimte kost dat dan?
Ik heb er nooit echt serieus naar gekeken, maar deze EX komt wel heel erg in de buurt.
Sent from my Pixel 9 Pro using Tapatalk
Actieradius mag nog wel een stukje omhoog, maar dat zou voor een groot deel gecompenseerd kunnen worden met in 15min. laden.
Nu heb ik wel het idee dat dit de ideale motor was om dit op te introduceren. Is niet een conventionele motor waar wordt gekeken hoe je deze elektrisch kan maken, maar is compleet als ev ontworpen.
Dus waarom geen dc laden, te weinig koeling tijdens laden, slecht voor accupakket, Europees laad netwerk nog te klein?
Als je normaal wil laden én wil kunnen snelladen, betekent dat dan twee losse laadsysteem en hoeveel gewicht en ruimte kost dat dan?
Ik heb er nooit echt serieus naar gekeken, maar deze EX komt wel heel erg in de buurt.
Sent from my Pixel 9 Pro using Tapatalk
In weze natuurlijk gewoon een Stark Varg MX. De straat legaliteit is gewoon zodat je competenties mee kan doen en wat oversteken kunt maken.
DC laden zou niet heel zwaar worden, enkel duurder.
De lader zelf zit ook niet in de motor, is een losse module van een aantal kg. Is echt een competitie voertuig met typegoedkeuring.
DC laden zou niet heel zwaar worden, enkel duurder.
De lader zelf zit ook niet in de motor, is een losse module van een aantal kg. Is echt een competitie voertuig met typegoedkeuring.
Ok, dus je neemt een externe snellader à 1,5 liter volume en 1kg gewicht mee.
Je koppelt de accu los van het elektrisch systeem van de motor en sluit deze rechtstreeks op de snellader aan.
Laden, terug aansluiten en klaar.
Lijkt me iets te simpel gedacht toch?
Belangrijkste lijkt me dat temperatuur van accu's gemonitord wordt en dat er op de accu's zelf geen electronica zit die kapot gaat of in error schiet.
Én moet van Stark komen, anders ben je direct garantie op accupakket kwijt.
Sent from my Pixel 9 Pro using Tapatalk
Je koppelt de accu los van het elektrisch systeem van de motor en sluit deze rechtstreeks op de snellader aan.
Laden, terug aansluiten en klaar.
Lijkt me iets te simpel gedacht toch?
Belangrijkste lijkt me dat temperatuur van accu's gemonitord wordt en dat er op de accu's zelf geen electronica zit die kapot gaat of in error schiet.
Én moet van Stark komen, anders ben je direct garantie op accupakket kwijt.
Sent from my Pixel 9 Pro using Tapatalk
Externe acculader weegt een paar kg, 3,3kW. Accu en stekkers blijven gewoon zitten. Uit, inpluggen en laden.
Is echt een trailer motor. Zelfde feldt overigens voor die Freeride.
Is echt een trailer motor. Zelfde feldt overigens voor die Freeride.
Snap dat hij zo wordt uitgeleverd.
Wat ik me afvroeg is of je een los accupakket niet op een DC snellader kan aansluiten.
En dan dus gewoon het accupakket lospkoppelen zodat je geen schade door de hoge laadstromen toebrengt aan de rest van de electronica.
Heb me wel een beetje ingelezen ondertussen en begrijp dat het battery management system en de controller de DC laad protocollen moeten ondersteunen.
En dat het dus zoals ik al dacht niet zo simpel is, jammer egeinlijk
Volgens mij kan je, stel dat je de 2 à 2,5 uur zou hebben, ook niet standaard bij een laadstation aankoppelen, maar heb je het Varg laadstation (geïntegreerd in motorbok?) nodig.
Dus ook al heb je alle tijd (en het geduld) van de wereld, dan nog moet je een Stark lader meenemen en kan je niet bij een van de vele laadpalen of laadstations terecht
Je bent sowieso de Stark lader nodig, deze zit niet in de accu/motor, maar is compleet los. Het is een competitie machine dus alles moest los om gewicht en ruimte te besparen. Al hebben ze op zich de ruimte onder het zadel wel om de lader (mits iets ander gevormd) te monteren.
Die bok is helemaal kut, te zwaar en net irritant om de Stark op te tillen. Zelf heb ik de lader overgezet naar een beter draagbare module, maar ook die doe je niet even in een rugzak.
Om de accu los te koppelen moet het plaatwerk er af (7 bouten) en kun je opzich goed bij de stekkers. Dat zou opzich nog wel te overwegen zijn, al zou ik dan zelf kiezen voor af fabriek DC laadpoort of een laadpoort waar een verloopstekker op past.
Als deze motor met wat meer straatfocus geleverd zou worden zou dat er zeker in zitten.
Die bok is helemaal kut, te zwaar en net irritant om de Stark op te tillen. Zelf heb ik de lader overgezet naar een beter draagbare module, maar ook die doe je niet even in een rugzak.
Om de accu los te koppelen moet het plaatwerk er af (7 bouten) en kun je opzich goed bij de stekkers. Dat zou opzich nog wel te overwegen zijn, al zou ik dan zelf kiezen voor af fabriek DC laadpoort of een laadpoort waar een verloopstekker op past.
Als deze motor met wat meer straatfocus geleverd zou worden zou dat er zeker in zitten.
Er is wel degelijk ruimte voor cross country met een Stark, juist op die plekken waar boswachters en wandelaars niet gewend zijn aan 2- of 4-T crossmotoren. Het zijn juist de wandelaars die zichzelf nog niet als het verlengde van de boswachter beschouwen waar je nog een kans maakt, mits je niet al te dicht bij ze in de buurt komt. Het maakt tenslotte toch noch wat electronisch geluid (gezoem) waar de natuurbelevenis eventueel onder zou kunnen lijden!
Afgelopen zondag 2 boa's gesproken die in hun terreinwagen debiel hard rondjes reden door het bos achter ons. Om eerlijk te zijn, die was ik waarschijnlijk niet voor gebleven. Anyway, met ze gesproken toen ze niet verder konden bij een waterpartij van anderhalve meter diep, ze hadden geen snorkel
Ze beboeten iedereen die ze staande kunnen houden, geen excuus. Ook gedoogpaden die door boeren worden gebruikt om hun akkers te bereiken (daar zijn er nogal wat van hier bij ons, midden in het bos) zijn verboden voor gemotoriseerd verkeer. Elektrische motor, geen uitzondering. Sur-ron, geen uitzondering. Elektrische MTB/crossfiets, alleen daar waar elektrische MTB's zijn toegestaan. Anders boete.
Ga je hier per ongeluk de grens over en kom je een Belgische BOA tegen dan ben je de lul, in principe motor inleveren, sowieso een boete die boven de duizend euro kan zijn.
Ik rij alleen nog doordeweeks, niet in vakantieweken, altijd alleen, niet blijven hangen, daar waar ik makkelijk weg kan komen. Makkelijker wordt het er niet op zo maar offroad/crosscountry is nou eenmaal leuk...
Ze beboeten iedereen die ze staande kunnen houden, geen excuus. Ook gedoogpaden die door boeren worden gebruikt om hun akkers te bereiken (daar zijn er nogal wat van hier bij ons, midden in het bos) zijn verboden voor gemotoriseerd verkeer. Elektrische motor, geen uitzondering. Sur-ron, geen uitzondering. Elektrische MTB/crossfiets, alleen daar waar elektrische MTB's zijn toegestaan. Anders boete.
Ga je hier per ongeluk de grens over en kom je een Belgische BOA tegen dan ben je de lul, in principe motor inleveren, sowieso een boete die boven de duizend euro kan zijn.
Ik rij alleen nog doordeweeks, niet in vakantieweken, altijd alleen, niet blijven hangen, daar waar ik makkelijk weg kan komen. Makkelijker wordt het er niet op zo maar offroad/crosscountry is nou eenmaal leuk...
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
'21 KTM 690 Enduro
Minder dan de Freeride, als je het mij vraagt. Gewoon al omdat hij verder komt. De Freeride houdt wel echt eerder op. Ik ben benieuwd of KTM (als het het redt) hierdoor genoeg getriggerd wordt om de Freeride te verbeteren.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
De Freeride is in concept al geen serieuze motor.
De 2T en 4T varianten zijn ook oefen fietsjes. Niks mis mee, maar daar grote accu's en laders in hangen gaat het doel voorbij imo.
Dan kom je meer op een EXC E.
De 2T en 4T varianten zijn ook oefen fietsjes. Niks mis mee, maar daar grote accu's en laders in hangen gaat het doel voorbij imo.
Dan kom je meer op een EXC E.
Ik bedoel meer, dat als de Stark Varg EX commercieel interessant is, dat andere fabrikanten misschien ook aangemoedigd worden om zoiets op de markt te zetten. Dus inderdaad iets als een EXC E, of zo. Een DRZ-E, CRF-E etc. zouden ook best gebouwd kunnen worden als er genoeg vraag is.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
-
- Berichten: 234
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
Dat klinkt niet goed, Rob. Hier op de Veluwe ook super streng inmiddels. Ik rij al niet meer illegaal, wat ik 10 jaar geleden nog bijna ieder weekend deed.blackSP schreef: ↑do dec 19, 2024 13:18 Afgelopen zondag 2 boa's gesproken ...//
Ze beboeten iedereen die ze staande kunnen houden, geen excuus. Ook gedoogpaden die door boeren worden gebruikt om hun akkers te bereiken (daar zijn er nogal wat van hier bij ons, midden in het bos) zijn verboden voor gemotoriseerd verkeer. Elektrische motor, geen uitzondering. Sur-ron, geen uitzondering. Elektrische MTB/crossfiets, alleen daar waar elektrische MTB's zijn toegestaan. Anders boete.
Er zit overigens wettelijk geen verschil waar je mag fietsen tussen een elektrische MTB en een spierkracht MTB. Je mag de elektrische versie fietsen waar je de gewone versie ook mag fietsen, aldus de Rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ets-e-bike
Met de spierkracht MTB krijg ik soms al blikken en opmerkingen van wandelaars dat ik niet in het bos mag fietsen....
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC