Review: CFMoto 450 MT

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 429
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Vandaag was het proefritdag bij Motorini in Kruiningen, de lokale CFMoto dealer. Ik had er eerder al wel over gehoord en ik had hem natuurlijk op de motorbeurs zien staan, maar toen had ik er niet veel aandacht aan besteed. Inmiddels hoorde ik uit verschillende hoeken, dat het best een leuke motor is om te rijden. Ook offroad. Helaas werd mij vandaag gevraagd om op de weg te blijven. Iets met andere mensen die na mij misschien ook van de motor willen genieten. ;)

Afbeelding

Het was een mooie middag, dus een prima gelegenheid om een rondje te doen. Ik was nieuwsgierig naar de prestaties en met de snelweg op minder dan een kilometer afstand, was dat mijn eerste bestemming. Dat ging uitstekend. Niets op aan te merken. Tot 135 was er geen enkel probleem en daarna ben ik afgeslagen. De snelweg ken ik wel. ;) En veel harder wilde ik toch niet. Het ging me er meer om, dat je weet dat je ook comfortabel een stuk snelweg kunt nemen onderweg naar een stuk onverhard. Vanuit Zeeland naar de TET bijvoorbeeld. ;)

Afbeelding

Op slingerende weggetjes gedroeg de 450MT zich prima. Ik vond de vering een beetje te stug. Bij terugkomst bleek dat de vering aan alle kanten instelbaar is. Daar moet je dus best wat mee kunnen doen. Ik ben benieuwd.

Afbeelding

Ik was wat bevooroordeeld over de manier waarop de 450MT reageert. Vooral omdat ik natuurlijk net van de Street Triple R af stapte. Naar mate de rit vorderde, gaf de MT me wel steeds meer vertrouwen. Ik denk niet dat ik heel veel heb bijgedragen bij het verwijderen van de chicken strips op de banden, maar ik vond hem al snel best mooi de bochten in gaan. Met een setje andere banden gaat dat misschien nog beter. Dat ligt misschien ook wel aan het feit dat ik het merk niet ken. ;)

Afbeelding

De bediening van de motor werkt best eenvoudig. Gewoon een nette knop voor het uitschakelen van het ABS op het achterwiel, die je gewoon even vast moet houden en dan werkt het. Wat wel even wennen was, was de hele lichte koppeling. Het voelde als een hele lichte schakelaar. Best apart, maar het wende snel. De remmen waren prima, maar ik heb ook geen noodstop hoeven maken van een hele hoge snelheid. Ik vond ze in ieder geval prima werken. De Juan remmen worden blijkbaar gewoon door Brembo gemaakt met een ander logo erop. Aansluitingen waren exact hetzelfde als de Brembo’s bij andere modellen. Dus als je wilt wisselen, dan moet dat niet veel moeite kosten.

Eindoordeel? Ik ben best onder de indruk van de 450 MT. Het lijkt mij een prima optie voor een (nieuwe) motor die je op de weg kunt gebruiken en daarna offroad. Ik verwacht zeker als je geen 100pk+ roostertail-uitspugende driftende offroad held bent. Zoals ik. :lol:
Ik heb wel besloten dat het misschien wel leuk is om de 450MT misschien eens voor een weekend te huren (Motorini heeft er ook een in de verhuur zitten). Dat lijkt me een prima optie om een beter idee te krijgen of het ook echt wat is voor echt op reis.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
OffroadRules
Berichten: 10
Lid geworden op: wo okt 13, 2021 23:08

Leuke motor. Ik kende deze niet.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 429
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Blijkbaar kun je hem ook nog flink mishandelen:

Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
propje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr nov 27, 2009 18:34

De dealer hofland vertelde van niet.
Maar ik heb sterk vermoeden dat dit het ktm blok is wat ze geskipt hebben om er een 500 twin offroad machine van te maken.

Cf moto bouwt dacht ik ook de 790 en 890 ktm blokken en 390 blokken plus modellen
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 429
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Nee, de 390's komen niet uit China, maar uit India bij Bajaj vandaan. Die gaat straks ook weer in de nieuwe 390 Adventure. Dat wordt weer een eencilinder. Maar het zou best kunnen dat KTM op basis van dit blok een 490 in de planning had zitten. Dat zou nog best een leuke motor kunnen zijn. De 790 en 890 komen wel van CF Moto. Al past CF Moto de blokken zelf weer aan voor hun eigen motoren. Zo heeft de CF Moto 800 andere smering voor de nokkenassen, omdat de Chinezen het ontwerp van de Oostenrijkers niet vertrouwden... ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 429
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

In deze video zegt Lel Pavey, met veel meer ervaring en vaardigheden dan ik, wat ik zelf ook wel een beetje voelde toen ik de CF Moto reed. Het is een kleine versie van de grote adventure bikes, niet een kleine adventure bike.



Best een interessante vergelijking. En hij zet hem eerder naast de Aprilia Tuareg dan naast de T7.

Ook leuk om te zien dat CF Moto in 1989 startte als kleine werkplaats van vader en zoon voor het repareren van brommers en scooters. In 1992 verkochten ze hun eerste zelf ontwikkelde cilinderkop voor een Chinese motor en in 1998 verkochten ze hun eerste complete watergekoelde scooter. Die weten dus wel van aanpakken. :)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 332
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Ik kan het vaak wel met hem eens zijn. Mijn beeld van de CRF-L kwam vrijwel overeen met die van hem.

De CF nog steeds niet uitgebreid kunnen rijden helaas.
Noppy
Berichten: 2999
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Hele gave recensie! Daarom ben ik tzt wel in de markt om het grote broertje, de CF 800 Rally, aan de tand te voelen! Maar ja, hoe zit dat met de onderdelen leveranties? Beta heeft overnight FedEx voor alle niet-gangbate delen. Zouden de Chinezen dat ook aanbieden, dan kan je er gewoon mee op wereldreis!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk

:toost:
Erwin P
Berichten: 332
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Noppy schreef: wo dec 04, 2024 19:26 Hele gave recensie! Daarom ben ik tzt wel in de markt om het grote broertje, de CF 800 Rally, aan de tand te voelen! Maar ja, hoe zit dat met de onderdelen leveranties? Beta heeft overnight FedEx voor alle niet-gangbate delen. Zouden de Chinezen dat ook aanbieden, dan kan je er gewoon mee op wereldreis!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Anders vast wel een dealer die voor het juiste bedrag een nieuwe motor kaalstript.
Noppy
Berichten: 2999
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

In Duitsland zit een dealer die een E5 Tuareg is nieuwstaat gestript heeft. Werkelijk alle delen op eBay, behalve het blok! Heel fijn, maar waarom??

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk

:toost:
Erwin P
Berichten: 332
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Iemand met spoed een heel blok nodig gehad?

Er zijn ook heel wat Starks die zonder blok, accu en bekabeling te koop staan. Dat eindigd alleen in quads, karts enz.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 429
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik zit op een Facebook groep met CF Moto 450 eigenaren en het is verbazend in welke landen mensen allemaal CF Moto rijden. Dus het zou mij niet verbazen dat je die onderdelen op heel veel plaatsen kunt krijgen.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Plaats reactie