Review: CFMoto 450 MT

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 329
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Vandaag was het proefritdag bij Motorini in Kruiningen, de lokale CFMoto dealer. Ik had er eerder al wel over gehoord en ik had hem natuurlijk op de motorbeurs zien staan, maar toen had ik er niet veel aandacht aan besteed. Inmiddels hoorde ik uit verschillende hoeken, dat het best een leuke motor is om te rijden. Ook offroad. Helaas werd mij vandaag gevraagd om op de weg te blijven. Iets met andere mensen die na mij misschien ook van de motor willen genieten. ;)

Afbeelding

Het was een mooie middag, dus een prima gelegenheid om een rondje te doen. Ik was nieuwsgierig naar de prestaties en met de snelweg op minder dan een kilometer afstand, was dat mijn eerste bestemming. Dat ging uitstekend. Niets op aan te merken. Tot 135 was er geen enkel probleem en daarna ben ik afgeslagen. De snelweg ken ik wel. ;) En veel harder wilde ik toch niet. Het ging me er meer om, dat je weet dat je ook comfortabel een stuk snelweg kunt nemen onderweg naar een stuk onverhard. Vanuit Zeeland naar de TET bijvoorbeeld. ;)

Afbeelding

Op slingerende weggetjes gedroeg de 450MT zich prima. Ik vond de vering een beetje te stug. Bij terugkomst bleek dat de vering aan alle kanten instelbaar is. Daar moet je dus best wat mee kunnen doen. Ik ben benieuwd.

Afbeelding

Ik was wat bevooroordeeld over de manier waarop de 450MT reageert. Vooral omdat ik natuurlijk net van de Street Triple R af stapte. Naar mate de rit vorderde, gaf de MT me wel steeds meer vertrouwen. Ik denk niet dat ik heel veel heb bijgedragen bij het verwijderen van de chicken strips op de banden, maar ik vond hem al snel best mooi de bochten in gaan. Met een setje andere banden gaat dat misschien nog beter. Dat ligt misschien ook wel aan het feit dat ik het merk niet ken. ;)

Afbeelding

De bediening van de motor werkt best eenvoudig. Gewoon een nette knop voor het uitschakelen van het ABS op het achterwiel, die je gewoon even vast moet houden en dan werkt het. Wat wel even wennen was, was de hele lichte koppeling. Het voelde als een hele lichte schakelaar. Best apart, maar het wende snel. De remmen waren prima, maar ik heb ook geen noodstop hoeven maken van een hele hoge snelheid. Ik vond ze in ieder geval prima werken. De Juan remmen worden blijkbaar gewoon door Brembo gemaakt met een ander logo erop. Aansluitingen waren exact hetzelfde als de Brembo’s bij andere modellen. Dus als je wilt wisselen, dan moet dat niet veel moeite kosten.

Eindoordeel? Ik ben best onder de indruk van de 450 MT. Het lijkt mij een prima optie voor een (nieuwe) motor die je op de weg kunt gebruiken en daarna offroad. Ik verwacht zeker als je geen 100pk+ roostertail-uitspugende driftende offroad held bent. Zoals ik. :lol:
Ik heb wel besloten dat het misschien wel leuk is om de 450MT misschien eens voor een weekend te huren (Motorini heeft er ook een in de verhuur zitten). Dat lijkt me een prima optie om een beter idee te krijgen of het ook echt wat is voor echt op reis.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Plaats reactie