Husqvarna 901 Norden, 701 Super Moto, 401 Svartpilen en Suzuki V-Strom 1050XT

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Als de vraag komt of ik mee wil om wat nieuwe motoren te rijden, dan zeg ik natuurlijk geen nee. Ook niet in april (2022). Een vriend van mij zag dat Ovaa in Vlissingen een testdag had van Husqvarna en de 901 Norden is natuurlijk gewoon een mooi ding.

Afbeelding

Daar zeg ik dus geen nee tegen. Aangezien de collectie ook een 701 Super Moto had, wilde hij die ook nog wel rijden. Mij leek het leuk om een rondje op de 401 Svartpilen te doen. Lekkere verschillende motoren en een prachtige vrijdagmiddag om ze uit te laten.

Afbeelding

Het eerste setje was voor mij de 901 Norden en voor hem de 701 Super Moto. De 901 Norden was voor mij wel heel duidelijk een KTM. De hele knoppenwinkel komt zo van de 890 en volgens mij ook het schakelpedaal en de rem. Het ziet er allemaal wel gelikt uit. Een mooie kuip, een karakteristieke koplamp en een prima zithouding. Gewoon allemaal 890+. Opvallend vond ik wel, dat de makers van het zadel duidelijk ook bij KTM hadden getest. Het was plat en behoorlijk stevig. Mijn nadeel was wel, dat ik hem al snel vergeleek met de 1200GS, want daar reed ik toch het meeste op. Dan mis je toch wel wat koppel onderin. Niet dat de Norden niet van zijn plaats komt. Dat zeker niet, maar ik moest er wel op letten dat ik hem wat hoger in de toeren hield. Als ik het gas stevig open draaide, dan moest ik mezelf ook wat meer schrap zetten. Dat had ik bij de 890 ook al. Geen idee waarom precies, want dat heb ik nog niet bij veel andere motoren zo gevoeld. Verder ben ik geen fan van deze knoppenwinkel. Dat was ik al niet op de 890 en dat is niet veranderd. Het is wel een hele prettige rijmachine. Je kunt er rustig mee door de dorpjes tokkelen, maar op een open weggetje zit je al heel snel over de rijbewijslimiet heen. Prima om mee te sturen dus.
De 701 Super Moto was wel een heel ander verhaal. Een dun, hard zadel en geen klokkenwinkel van betekenis. Je kunt aflezen hoe hard je gaat en of je nog benzine hebt, maar dat is het dan wel. Echt rijden op gevoel. En gevoel dat zit er wel in. Hij knalt er lekker agressief vandoor en dan moet je er wel rekening mee houden dat je op een goede ondergrond zit, anders kwispelt de achterkant vrolijk met je mee. Een mooie hooliganmachine, maar niet voor bij mij in de garage.

Afbeelding

Teruggekomen bleek er ook een V-Strom 1050XT bij de proefritten te staan. Aangezien we tijdens de rit al eens van motor waren gewisseld, vonden we het niet meer nodig om de Norden nog een keer mee te nemen. Dus schoof ik de Svartpilen tussen mijn benen (ja, als je een allroad gewend bent, dan is deze opstap wel heel laag) en ging de V-Strom ook mee. Een wereld van verschil, deze twee motoren. Dat begint met het blok, waarbij de Suzuki met 1050cc duidelijk veel meer trekkracht heeft en gewoon lekker lui te rijden is. De Svartpilen heeft natuurlijk maar een relatief klein motorblok. En dat merk je. Je kunt hem rustig rijden en dan werkt dat allemaal prima. Dan heb je een leuke allemansvriend onder je, waar je best mee voor de dag kunt komen. Maar als je er even goed voor gaat zitten, dan kun je met de Svartpilen ook wel echt leuk spelen. Je bent dan wel de hele tijd aan het werk, want het kleine blokje wil wel heel graag, maar loopt dan ook snel tegen de toerenbegrenzer aan. Dat ben ik wel een paar keer tegengekomen. Als je daar meer aan gewend geraakt bent, dan tik je natuurlijk tegen de quickshifter en is er nog een hele nieuwe versnelling met lol voorhanden.

De Svartpilen is wel klein, maar hij zit er echt wel leuk uit. Ik vond hem ook leuk rijden, al moet je je er wel wat meer op instellen. Door de korte wielbasis en de zit, had ik wel het idee dat je echt een werd met de motor. Je denkt hem meer de hoek om dan dat je moest sturen. Op een paar dijkjes werd dat al heel snel duidelijk. En dat maakt het alleen maar leuker. Zeker als je daarna even op de V-Strom stapt, want die voelt dan ineens best log en lui aan. Eigenlijk vind ik zo’n Svartpilen voor €7.000 dan ook nog wel heel leuk geprijsd. Echt een koopje voor als je een leuke spoelmachine zoekt, als je het mij vraagt.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Grappig die hele Husqvarna familie in 1x.

De 901 ben ik echt wel benieuwd naar. Een beetje een 890 zonder dat er een wazig insect bij betrokken is. Heb dr natuurlijk wel eens op gezeten en zelfs 1 uit de blubber staan trekken, maar hoe het voelt tijdens het rijden tov een 890 is voel je natuurlijk pas met rijden.

De 690/701/700 drieling heb ik alleen nog maar in enduro setting op de crossbaan gereden, nog nooit op straat en laat staan de SM. Lijkt me toch wel een aparte gewaarwording.

Die 390 eh... 401 vond ik zelf een heel volwassen blokje. Natuurlijk niet super krachtig, maar het viel me alles mee in de Duke en kan me heel goed voorstellen dat dat heel goed past in een 390 ADV. Die Vitpilen lijkt me dan ook een heel geinig dijken jagertje waarmee je constant de rand van het blok kan opzoeken en daarmee ook de rand van je rijbewijs ipv er ver overheen.
Sowieso hou ik van kleine blokken. Al helemaal nu de puber in mij iets gematigder is geworden en ik voldoende gelachen heb over stoere mannen op grote motoren die het snot voor de ogen gereden werd door klein grut.
Gebruikersavatar
SuperTanker
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 17, 2009 09:43
Locatie: Kockengen

Die 901 lijkt me een perfect ding maar hopelijk zitten daar betere nokkenassen in dan de 790/890. Dat is geen grappig verhaal meer.
1090R 2019 - PR7 2021
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Ga er maar vanuit dat die 1 op 1 zijn.

Hoe vaak het voorkomt is natuurlijk wel de vraag. Op internet maakt een af en toe voorkomend probleem natuurlijk grote golven.

Maarja als Honda wegkomt met elke 3e tandwielwissel de voorandwielas vervangen of het tandwiel vastlassen dan is 1x per zoveel beurten de nokkenassen wisselen best een goedkope ingreep :mrgreen:
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik vond de 901 wel echt anders rijden dan de 890R. Wat meer toer-gericht en zeker met betere windbescherming. Ik denk dat ik liever op de 901 naar zuid-Spanje zou rijden dan op de 890. Aan de andere kant is er wel heel veel hetzelfde. De nokkenassen zou ik niet weten, maar de reden dat de nokkenassen slijten zal in dit blok niet anders zijn. Overigens heb ik nog niet zo'n hele hoge pet op van de kwaliteit van KTM. Toen ik met mijn 640 bij een lokale KTM dealer kwam, zei hij direct: "Sorry, maar dat zijn dingen waar ik echt niet meer aan kan zitten." Ik heb 2 nieuwe 890's en 3 nieuwe 1290's gereden en ze hadden allemaal wat. Een 890 had geen ABS bij vertrek uit de showroom. Bij de andere was er iets met het licht dat niet werkte. Een van de 1290's had een probleem met de quickshifter en een andere had geen werkend dashboard. En ik kreeg ze allemaal mee voor proefritten. Dat geeft geen vertrouwen.

Dat van het wisselen van de as bij Honda bij elke 3e tandwielwissel, heb ik nooit meegekregen. En ik heb toch veel AT's en TA's gezien en een paar gereden. Als de monteur/vorige eigenaar/berijder gewoon lomp is en geen momentsleutel heeft gebruikt bij de montage, dan kun je wel allerlei schade krijgen met dat tandwiel. Oh, en met goedkopere tandwielen met meer speling ook. Als je er nu een koopt, dan blijft het uitkijken. ;)

Ik heb zelf voor de Svartpilen gekozen en niet de Vitpilen, omdat ik die zit niet zo lekker vind. Ik kom niet ver met veel druk op mijn polsen. De Svartpilen was wel echt een leuk gooi- en smijtding. De 701 SM ook. Al vond ik het ook wel wennen om daar echt een poging te doen alles er uit te halen. Ik had de 701 enduro wel willen rijden, maar we hadden al gekozen. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Die Transalpen enz hebben ook geen voortandwielmoer dus over moment kan niet.
Transalpen, Afrika Twins, zelfs de CRF-L singles hebben dat de tandwielen klapperen op de as en daardoor de spiebanen van de as inslijten. Is in totaal over meer dan 30 productiejaren een bekend probleem en ze komen er gewoon mee weg.
Je ziet heel vaak puntlasjes of gewoon rondom vastgebakken als symptoombestrijding. Maar om het goed te doen moet je gewoon het blok splitsen.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik heb er op mijn twee TA's geen last van gehad. Maar je zet het voortandwiel wel vast met twee boutjes en daar kun je echt wel mee klooien. Dat vast lassen van die tandwielen is natuurlijk gewoon echt een beun-oplossing. Nog erger dan mijn bagage oplossing. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
propje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr nov 27, 2009 18:34

Echt serieus doffe ellende bij de ALP blokken.
maatje van me heeft nu 2 x XL700 beiden met kapotte as.
Er is een mooi vervangtandwiel italiaans, en Dessert motoren verkoopt volgens mij ook een kloon idee daarvoor.
Dus als er bedrijven zijn die speciale tandwielen bouwen is er echt wel wat mis mee.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Oh, ik heb er ook echt wel wat gezien en er over gelezen. Ontkennen zal ik het zeker niet. Maar er zijn er ook die gewoon wel met een goed tandwiel en een goede uitgaande as rondrijden. ;)

De XL700 heb ik overigens nooit echt wat gevonden. Maar dat is persoonlijk. Geen idee of het met de 650 ook zo is, want daar heb ik het nooit over gehoord. Over de 600 blokken hoor je het wel veel. Naast het olieverbruik van de zwarte blokken etc.

Maar goed, van welk merk kun je nu wel zeggen dat er nooit wat mee is? ;) BMW met de GS had de cardans, KTM heeft ook van alles, Honda die tandwielen etc.

Hmmm, nou ja, de Yamaha T7 misschien? ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Het hele punt dat ik ook probeerde te maken is dat allerhande merken vanalles hebben. Zelfs fietsen die als oerdegelijk door het leven gaan hebben serieuze ontwerpfouten.
Plaats reactie