Ducati heeft test days en in maart was dat bij MotoPort in Goes. Dus had ik de Desert X geboekt. Leuke binnenkomer: “Oh, Arne, wel even oppassen, want we hebben hem gisteravond in elkaar gezet, dus hij is nog helemaal nieuw en de banden hebben ook 0km gereden.” Daar ga je dan, over nat wegdek op een frisse vrijdagmorgen. Dat geeft niet echt vertrouwen.
De eerste kilometers reed ik dan ook alsof ik op eieren zat. Brrr… Ik moet er niet aan denken dat je zo’n ding in de eerste kilometers laat vallen. En mijn bankrekening ook niet. Er zit toch eigen risico op zo’n rit.

Maar goed, in tour trekt hij best lekker. Zeker als je boven de 2500 toeren rijdt. Daaronder is hij gewoon wat nukkig. Niets bijzonders, dat is vast die L-twin. Dat had mijn 600SS ook. In sport gaat hij echt flink los. Dan kun je er flink mee opschieten. De wegligging vond ik -eerlijk gezegd- niet heel bijzonder. Dat ligt natuurlijk ook aan mijn über voorzichtige rijgedrag vandaag. Als je wat meer los gaat, dan kan ik me best voorstellen dat dat onderscheidend kan zijn. Nu was het gewoon een prima allroad je je uitstekend op de weg kunt rijden en die vertrouwen geeft op de paar onverharde/grindpaden die ik geprobeerd heb.
Ik zit nu niet in vergelijkingsmodus, dus dat maakt het voor mij niet makkelijk om hem nu met andere motoren te vergelijken. Hij is duidelijk volwassener dan een KTM 890/Norden 901. Zowel in afwerking als in gevoel, wat mij betreft. Ik had haast meer het gevoel van de AT, maar dan met wat meer levendigheid als je het gas open draait. Als je veel op de weg zit, dan is de Tiger 900 Rally Pro misschien iets veelzijdiger of iets meer straat gericht. Maar goed, dat is allemaal uit mijn hoofd, want het is alweer een tijd geleden sinds ik die allemaal gereden heb.

Komt deze in de garage? Misschien ooit wel eens. Niet deze week in ieder geval. Oplettende lezers hebben waarschijnlijk gezien dat ik mijn adventure motoren (GS en KTM 640) vorig jaar verkocht had en eigenlijk even een soort reset zocht. Die heb ik voor nu gevonden in mijn Street Triple R. Maar dat is een heel ander verhaal. Hij is in ieder geval een plekje in de garage waardig en ik denk dat hij ook veel meer kan dan ik op deze rit heb kunnen ontdekken.