Je grootste motor sleutel frustraties

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Dit topic is bedoeld voor die klussen aan de motor die zo onnoemelijk irritant zijn dat je de ontwerpers in hun gezicht wilt stompen, je spontaan een carrière als alcoholist overweegt of misschien zelfs begint te denken om ipv motorrijden maar op sjoelen te gaan.

Het kunnen grote klussen zijn zoals een blok ergens inbouwen tot dingen die eigenlijk een minuut werk zouden moeten zijn maar je na anderhalf uur tegen een bijna kale motor aankijkt.

Dus mensen, barst los!
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Oef, ik denk dat ik er wel een paar neer kunnen zetten. Maar met stip op nummer een, was voor mij toch wel een stukje regulier onderhoud aan mijn Triumph Tiger 900 uit 1994.

Afbeelding

De opzet van de Tiger is prima. Dat begint natuurlijk met de looks met die dubbele ronde koplampen. Typisch het Dakar gevoel van de jaren negentig. Het motorblok is een leuke driecilinder die er echt wel zin in heeft. Het is het beproefde idee van de uitlaat naar voren en de inlaat onder het zadel. Prima idee. Maar de uitvoering van Triumph was niet ideaal…

Het luchtfilter zit namelijk in een gesloten box, die met een soort klemmen dicht zit. Om het luchtfilter te vervangen, moet je het uit de box halen. Op zich klinkt dat logisch. Het vervelende is, dat je daarvoor het luchtfilterhuis echt van de motor moet halen. Daarvoor moet het zadel eraf (gewoon met de sleutel) en de zijkappen aan de achterkant mogen er ook af, want daar zit hij achter. Helaas ben je er dan nog niet. Want, het luchtfilterhuis kan er niet uit, zolang het aan de carburateurs vast zit. Maar binnen het frame kan het niet van de carburateurs af. Dus moet het met de carburateurs naar buiten. Om dat te doen moeten de zijkappen voor er ook af. En daarvoor moet de hele voorkant er af en de tank ook. :)

Afbeelding

Hier ben ik met het luchtfilter bezig. :) Je stript eigenlijk driekwart van je motor om je luchtfilter te vervangen. Beetje jammer.

Maar als je een Yamaha XJ550 wilt afstellen… ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Oke ik heb zelf even een voorbeeldje.

Honda Transalp 600 gekocht als bouwpakket, blok stond er naast, achterbrug er uit enz enz.
Blok was een cilinderkop van overhaald bij een dealer, maar de eigenaar had het daarna nooit weer ingebouwd en hij stond verspreid over meerdere kratten in de schuur.
Afbeelding
Enfin, blok er in gelepeld zodat de achterbrug er in kon zodat het achterwiel er in kon en het geheel op de aanhanger gerold kon worden.
Dat het niet deelbare frame eigenlijk te klein is om het blok er fatsoenlijk in te lepelen was al een raadsel, maar dat geheel ter Honda San's zijde.
Afbeelding

Thuis aangekomen de rest volledig opgebouwd, na een uurtje of 2 zag hij er vrijwel startklaar uit. Helemaal top, maar ik kon de carterontluchting slang die aan het luchtfilter zat maar nergens plaatsen, hoe ik hem ook draaide of andersom monteerde kwam ik bij de achterste cilinderkop uit, maar daar zat geen aansluiting... Een blik op de voorste kleppendeksel leerde genoeg, kleppendeksels verkeerdom terug gemonteerd door dealer danwel vorige eigenaar, geen probleem wisselen we even om...

Dat even betekende luchtfilterhuis er af, de carburateurs en spruitstukken er af, uitlaat er af, blokbouten los, achterbrug er tussen weg, hele blok laten zakken en voorover kantelen voor de achterste deksel, achterover voor de voorste deksel, daarna omgekeerd voor monteren en de hele rommel weer terug.
Hoe verleidelijk het was op een langere slang te kopen en pas te maken was absurd.

Uiteindelijk is het nog wel een plaatje geworden al zeg ik het zelf...

Afbeelding
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Oef, daar ben je ook wel lekker mee inderdaad. Toch heb ik de TA altijd een hele fijne motor gevonden. Ik heb gelukkig nooit een blok er uit hoeven halen. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Mijn mening over hoe het rijdt zal ik later wel eens uitweiden.

Maar terug naar de klote klussen...

Elke motor waarbij voor het kleppenstellen de nokkenassen er uit moeten, maar de krukas niet gelockt kan worden.
Wederom kijk ik hier naar het land van de rijzende zon in z'n algemeenheid, maar nu even naar de Versys 300.

Los van alle wreedheden die je overwonnen hebt voor je bij dit punt bent moeten de nokkenassen er op een gegeven moment uit. Geen probleem, standaard procedure, maar de krukas controleer je door een klein iel streepje op het vliegwiel dat je alleen van bovenaf schuin door het kijkgaatje zien kan met een lampje er op. Daar kun je echter je hoofd niet houden want daar zit meer motor, laat staan als je ook nog een lampje voor je gezicht moet houden...
Enfin je bent de nokkenassen er weer in aan het leggen en op tijd aan het zetten en uiteraard staan er keurige markeerstreepjes op de nokkenastandwielen om hem op tijd te leggen vlak met de kop. Uiteraard staan die streepjes NIET aan de kant van de vlakke kop en dus ook niet aan de kant van waar je het streepje op de krukas kunt zien. Je loopt dus 6 keer om de motor om alles keer op keer te controleren en na de rondjes tornen kun je nog een paar keer je rondje doen om het dubbel te checken.

Complete waanzin.

Bij KTM, BMW, Aprilia en eigenlijk elke Europeaan kun je een bout/tool/houdertje in het carter draaien als je krukas op het goede punt staat. Dit houdt de krukas dan vast. Staan je nokkenastandwielen op tijd ben je er.
Het is niet zo moeilijk jongens, luisteren jullie mee daar in het verre Oosten?
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Honda heeft het nog steeds niet begrepen bij de modernere motoren. Om het luchtfilter van mijn NC750x te vervangen moet er veel los, ze hebben de hele catalogus aan bevestigingsmogelijkheden gebruikt met lipjes, drukknopjes palletjes en klemmen van hard plastic die met mijn handen vaker afknappen dan los schieten. Hier een filmpje van de procedure. Please meneer Honda kijk eens naar de Europese off road motoren voordat je weer aan het ontwerpen slaat.

KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Bij de nieuwe Transalp is het niet veel beter:



Tegelijkertijd zit ook hier weer een flink onderhoudsinterval aan vast. Ik gok dat je de kappen en de tank vrij vlot los hebt als je dat voor de 5e keer doet. En om de 24.000km is misschien ook weer niet heel erg. Je hoeft er in ieder geval niet het injectiesysteem voor te ontmantelen. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

GezwindeSpoed schreef: do jul 04, 2024 08:13 Honda heeft het nog steeds niet begrepen bij de modernere motoren. Om het luchtfilter van mijn NC750x te vervangen moet er veel los, ze hebben de hele catalogus aan bevestigingsmogelijkheden gebruikt met lipjes, drukknopjes palletjes en klemmen van hard plastic die met mijn handen vaker afknappen dan los schieten. Hier een filmpje van de procedure. Please meneer Honda kijk eens naar de Europese off road motoren voordat je weer aan het ontwerpen slaat.

De tering, dat is echt zo'n ontwerp die vraag om een derde bom...

Dan heb ik er zelf nog 1. We blijven even bij de Versys 300.
Daar mag je om de bougies te doen de voorkappen er af halen. Die zitten op hun beurt rondom de valbeugels (OEM, aftermarket, allemaal). Dus je begint met de valbeugels. Daarna mogen die heerlijke plopperjes los die over een paar jaar hard en verstaft zijn...
Enfin, voorkappen er af, tank omhoog en afkoppelen, prima te doen.
Je ziet nu heel wat kabels en slangen lopen, niet erg, je hebt een missie en dat zijn de bougies. Wat blijkt, de bougiedoppen zitten strak onder een koelvloeistof leiding... Koelvloeistof aflaten en slang weg, je wilt je ratel op de bougies zetten, maar dat gaan zo maar niet. In het verlengde van de bougies zit namelijk ook de framebuis en tussen de kleppendeksel en de framebuis kun je net geen ratel fatsoenlijk kwijt, laat staan als je de bougie er de halve lengte uit gedraaid hebt... Je kunt dan met een ratel met een knikverloop de bougies iets lossen, en met je vingertoppen de dop slagje voor slagje draaien.

Eigenlijk kun je nog het beste de kleppendeksel er ook maar af pakken (welke er op 1 manier kantelend uit wil) en gelijk de kleppen doen. Pas als de nokkenassen er uit zijn kun je er fatsoenlijk bij.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Er was eens een XJ550 die eenzaam in een schuur stond in Breukelen. Nog maar half in elkaar en hij startte niet. Dus dat leek een leuk projectje om een cafe racer van te maken.

Afbeelding

Vol goede moed begonnen, maar eerst besloten de motor maar eens gewoon op te bouwen. Wel met een Renthal stuur, want ik wilde toch liever richting scrambler dan cafe racer. Na het ultrasoon reinigen van de carburateurs liep de motor aardig, maar niet echt 100%. Dus dan wil je de boel verder gaan afstellen en balanceren. Nou, dat hebben we geweten. Deze motoren werden door Yamaha uitgerust met het briljante YCIS... Dat betekent effectief dat er een soort van luchtkanalen zitten tussen de carburateurs. Als je die wilt balanceren, dan blijven ze dus lucht van elkaar trekken en dat maakt balanceren een ramp. Ik heb een lang draadeind moeten binden met een soort rubber busjes er omheen om dan die gaatjes dicht te maken. Onmogelijk. Zelfs Yamaha leverde de tool er al niet meer voor. :lol:
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Erwin P schreef: do jul 04, 2024 15:54
Dan heb ik er zelf nog 1. We blijven even bij de Versys 300.
Daar mag je om de bougies te doen de voorkappen er af halen. Die zitten op hun beurt rondom de valbeugels (OEM, aftermarket, allemaal). Dus je begint met de valbeugels. Daarna mogen die heerlijke plopperjes los die over een paar jaar hard en verstaft zijn...
Enfin, voorkappen er af, tank omhoog en afkoppelen, prima te doen.
Je ziet nu heel wat kabels en slangen lopen, niet erg, je hebt een missie en dat zijn de bougies. Wat blijkt, de bougiedoppen zitten strak onder een koelvloeistof leiding... Koelvloeistof aflaten en slang weg, je wilt je ratel op de bougies zetten, maar dat gaan zo maar niet. In het verlengde van de bougies zit namelijk ook de framebuis en tussen de kleppendeksel en de framebuis kun je net geen ratel fatsoenlijk kwijt, laat staan als je de bougie er de halve lengte uit gedraaid hebt... Je kunt dan met een ratel met een knikverloop de bougies iets lossen, en met je vingertoppen de dop slagje voor slagje draaien.

Eigenlijk kun je nog het beste de kleppendeksel er ook maar af pakken (welke er op 1 manier kantelend uit wil) en gelijk de kleppen doen. Pas als de nokkenassen er uit zijn kun je er fatsoenlijk bij.
Dit klinkt wel heel doordacht: NOT
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Gebruikersavatar
SuperTanker
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 17, 2009 09:43
Locatie: Kockengen

ghulst schreef: wo jul 03, 2024 19:27 Oef, ik denk dat ik er wel een paar neer kunnen zetten. Maar met stip op nummer een, was voor mij toch wel een stukje regulier onderh aan mijn Triumph Tiger 900 uit 1994.
Ook geweldig bij die dingen: als je een nieuw voortandwiel wil monteren moet de olie er uit :evil:
1090R 2019 - PR7 2021
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Haha hoe dat zo? Zit de keerring om het tandwiel?
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Oh, daar was ik me ook niet van bewust. :)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
SuperTanker
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 17, 2009 09:43
Locatie: Kockengen

Het tandwiel zit achter een deksel waar ook de olie peilstok in zit als ik me goed herinner. Waarschijnlijk ging Triumph er van uit dat je zoiets bij een grote beurt doet waarbij toch alles los en er uit moet 😒
1090R 2019 - PR7 2021
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ah, die zit wel achter de peilstok inderdaad. Ik heb zelf nooit de ketting vervangen op mijn steamer, dus dat zou ik niet weten.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Startmotortje vervangen van een Beta RR 200...

Afbeelding
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Waar is die Beta dan? :lol:
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Plaats reactie