Mijn DR800

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Nah, ik gebruik denk ik voor nu liever de handmatige tool. Het zijn toch maar 4 kleppen :P en zo voor de eerste keer lijkt het me wat veiliger.
Maar kan jij van die tool zeggen welke zuignap je gebruikt? Ik zie dat dat ding komt met 20, 30, 35 en 45mm.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Gewoon de klepsteel in de snelspan boorkop van de Makita,
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

ah da's ook slim 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

zappa.suzuki schreef:ah da's ook slim 8)
Vond ik ook een goed idee van Rammelbak..... :wink:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Maar denk wel dat het drukken op de kop van de klep waarschijnlijk een beter en vooral betrouwbaarder resultaat geeft dan het trekken aan de steel, als er wat speling is krijg je sneller een afwijking nu ik er ff over nadenk..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Ja dat idee heb ik eigenlijk ook, en omdat ik wel heel veel van mieren hou :P koop ik zelfs graag zo'n handmatige kleppenslijper... Dat ik er dan maar een uur mee bezig ben maakt me niet uit. Marco, ik twijfel er niet aan dat het met een accutol ook wel goed gaat maar check jij de lek daarna ook met remreiniger?

Morgen ga ik trouwens eidelijk beginnen aan de opbouw!
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Tja als de zittingen wat in gepit zijn ben je idd wel een uurtje bezig per klep met de hand gok ik :wink:
Succes met het opbouwen, leuk werkje!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Commuter schreef: ik twijfel er niet aan dat het met een accutol ook wel goed gaat maar check jij de lek daarna ook met remreiniger?
Deze methode heb ik al 5 keer bij een kop toegepast, en blijf het ook doen. Ik heb zelfs mijn startkabels moeten upgraden vanwege de hoge compressie. En heb ook een gezonde motor (mooie stationairloop, relatief laag verbruik én mooie olietemperatuur). Ben dus heel tevreden met het resultaat. Persoonlijk denk ik dat je met een flexibele overbrenging minder gevoel hebt bij het opslijpen dan met een starre overbrenging. Als je echt een perfectionist bent, moet je er een frees voor klepzittingen op loslaten. Met een laag toerental heb je echt wel controle met een accuboormachine. Je moet natuurlijk niet hard aan de klepsteel gaan trekken; de slijppasta moet zijn werk doen. En je ziet, voelt en hoort gewoon goed wanneer de klepzitting goed is. En dan nog ben je per klep 2x een half uur bezig hoor. Een risico met slijpen met zo'n zuignap is dat de kans groter is dat er slijppasta terecht komt op de steel of in de klepgeleider (ivm werkstuk oriëntatie).

Maar gebruik gewoon de methode waar je zelf het meeste vertrouwen in hebt en forceer niets, zowel in tijd als kracht.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Ik ga denk ik van het weekend beginnen aan het blok. Heb vandaag o.a. alle lagers gedaan (balhoofd en hefboomsysteem achter) om er achter te komen dat de lagers voor de achterbrug niet in de set zitten die ik besteld had (slordig). Net maar weer een bestelling gedaan bij Hessler dus...

En omdat ik het zo zonde vond mijn bijna 30 jaar oude gare achterveer in mijn bijna geheel gereviceerde motor te stoppen heb ik toch een nieuwe demper besteld net. Het is inderdaad de YSS geworden van Hessler, had op internet redelijk wat goede recenties gevonden en jij was er ook tevreden over toch Marco?

Gaat wel een mooi resultaat geven als het dalijk af is! Moet eigenlijk ook nog de drie lagers hebben voor het achterwiel maar vanwege de 50 euro bij Hessler heb ik dat even uitgesteld, die zijn aan het eind nog makkelijk te vervangen.
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Onderkant vorkpoten zitten vol met nevel van de grondlak die de poedercoater heeft geplaatst, is net schuurpapier van binnen! Heb een polijst opzetstuk voor een bankslijper gekocht die ik maat ga knippen en dan met een stuk schroefdraad met twee moertjes inklemmen aan t eind en dan kan ik met de accutol de binnenkant van de poten polijsten. Nieuwe glijbussen moet ik nu sowieso kopen want ik heb gister in het proces er nietsvermoedend een gemold.

Intussen met het blok begonnen, maar na het statordeksel te demonteren kwam ik een hol asje tegen op de werkbank met gaatjes en een half ingefreesd einde. Ik kon zo gouw niet ontdekken waar dit vandaan kwam. Iemand die het herkent? Ik zal later de foto vervangen voor een betere.

Afbeelding

Gevonden... Komt uit de kop
Laatst gewijzigd door Commuter op zo apr 15, 2018 01:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Vandaag ook ontdekt dat het loopvlak van een van de kleptuimelaars beschadigd is, nokkenas is nog wel goed denk ik. Zou het mogelijk zijn deze tuimelaar te vervangen voor een gebruikt exemplaar? Hoe zit het met het op elkaar inwerken van nokkenas en tuimelaar?

Is er misschien iemand met een donorblok en de tuimelaar te koop heeft? Ik weet niet meer of het in of uitlaat kant was maar volgens mij zijn de tuimelaars hetzelfde.

Afbeelding

Ik begin steeds meer te vermoeden dat het blok veel meer gelopen heeft dan de 30.000km die op de teller staat. Cilinder is er al eerder vanaf geweest. Zit er origineel een klepdekselpakking in? Hier was het met vloeibare pakking opgelost.

Tik in het blok Is in iedergeval verklaarbaar. Er zat ongeveer anderhalve cm speling op de Bak...
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Tuimelaars zou ik bij de specifieke nok van de NA houden omdat deze op elkaar zijn ingelopen. Denk dat je aan de hand van sporen van de decompresseur, nog wel kan zien welke tuimelaars bij de uitlaatklep horen. Contactvlak van de tuimelaar lijkt idd beschadigd, maar hoeft m.i. niet direct vervangen te worden. Als het goed is draagt de nok op de rest van het contactvlak. Wel even polijsten en goede olie gebruiken (en bij montage grafietvet gebruiken). Ben eigenlijk wel benieuw naar het uiterlijk van de NA, zowel nokken als de lagervlakken. Bedenk ook dat een setje nieuwe tuimelaars een behoorlijke kostenpost is. Overweeg je een nieuwe NA te kopen, vervang dat sowieso de tuimelaars. Tweedehands NA'n zijn eeeeeerg schaars, nieuw OEM zijn erg duur en misschien is het meest interessante alternatief om de oude -voor zover deze nog redelijk is- in te ruilen bij HRT voor een stage 1 NA.

Buis is de oil gallery van de cilinderkop idd.

Statordeksel is wel erg schoon. Wat ik vreemd vind is de kit bij de bedrading, En heeft de opnemer uitwendige beschadigingen? Tussen onderblok en cilinder zit normaal een enkele alu pakking. Tussen cilinder en cilinderkop een drielaags alu pakking en tussen cilinderkop en kleppendeksel hoort een dunne vloeibare pakking.

Hoe zien de cilinder en cilinderkop eruit en nog rare dingen gevonden in het oliezeefje onderin het blok? Speling op de versnellingsbak-tandwielen of slappe inwendige kettingen?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Een probleem is boven water gekomen:
In het vliegwiel had ik al wat metalen schilfertjes gevonden die tegen de rotor zaten geplakt en heb toen dus inderdaad dat zeefje er maar is uitgeschroeft onder het blok. Daar zaten er meer... Schade aan tuimelaar (en na beter kijken ook wel lichtelijk aan nokkenas) moet hierdoor zijn ontstaan.

Maar waar zouden deze schilfers vandaan kunnen komen??? Het spul lijkt op koppakking maar is harder en iets donkerder van kleur, zie foto's. Het zijn ook geen stukken lagerschaal denk ik, daar zijn ze te dun voor. Grootste gedeelte van de stukjes zaten in de rotor.

Afbeelding
kik account delete
Afbeelding
kik account delete

Heb jij eventueel dat blok nog liggen Marco? XP
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Zijn de deeltjes magnetisch, dan is het geen alu. Alu wordt niet aangetrokken door de stator, dus de de resten zijn dan niet afkomstig van een kop-of voet-pakking.

Ik herken de rechte stukken strip (nog) niet als een onderdeel wat in het blok thuishoort. Enige wat ik mij zou kunnen bedenken is dat deze van de geleiders van de BAK-ketting afkomstig zijn (metalen insert ?). Lagerschaal is het niet, want daarvoor zijn de stukjes te recht. Is de NAKS-veer ter illustratie van de omvang van de deeltjes of is deze ook beschadigd?

Zou iig het onderblok en specifiek de lagers goed spoelen, en ook hier een magneet bij gebruiken.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

De naks veer lag er toevallig bij en die is inderdaad ter illustratie van de omvang, de deeltjes zijn best groot. Ik heb de BAK ketting gesteld maar daar is mij niets op gevallen eigenlijk al kan ik mij inderdaad voorstellen dat het van de ketting geleider is (nr2). De ketting stond zo slap dat die er best wat van af heeft kunnen slaan. Ik ga er morgen even naar kijken. Is er een manier om de rotor te blokkeren zonder speciaal gereedschap?

Hoe spoel ik het onderblok en de lagers? Dicht en ronddraaien met vloeistof er in?
Afbeelding
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Oeps, bedoelde de geleiders van de NAK. Die lange zwarte geleiders uiterlijk van zwart kunststof maar met volgens mij een metalen kern.
Maar de geleider die jij bedoeld, is zeker een mogelijk. Dan zou je NAK ook behoorlijk gehavend moeten zijn. Wel een pech zeg als dat door een gebrekkig of niet spannen van de ketting zou komen. Spoelen in zo'n speciale ontvetterbak waarin een kwast of spuitpistool zit en waar vloeistof wordt rondgepompt.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Nee de NAK geleiders waren zeker nog goed. Inderdaad pech ja, net als met de vorkpoten. Ik ga morgen maar even rondbellen, de poedercoater en eventueel JD shocks voor advies.

Ik heb geen toegang tot zo'n spoelbak en heb ook niet het gereedschap om de rotor te blokkeren en te verwijderen. Misschien doe ik er goed aan het blok weg te brengen naar de specialist... Ik wil het gewoon goed hebben en met een gerust hart op vakantie gaan er mee van de zomer.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Heb nu ff geen idee waar de metalen delen vanaf komen, dat het van de pakkingen afkomt is uitgesloten, ook niet van een lager. het zwarte spul komt van je balansas kettingspanner wiel of je naks geleider.
Rotor haal je los met een trekker en luchttol, dan hoef je hem niet tegen te houden, mijn trekker is uit geleend maar je kan hem daar weer lenen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Helaas... Die geleider van de BAK Is ook van plastic gemaakt, kan 'm niet zijn dus.

Wat denken jullie, moet ik mij zorgen maken of zal ik gewoon de boel weer opbouwen en lekker gaan rijden?
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

T enige dunne staal in t blok zijn de borgplaten van de bouten van het NAK tandwiel op de nokkenas en de borgplaat van de koppelingshuismoer wat ik nu ff kan verzinnen.
Je hebt het blok nu toch er uit en de cilinder er af toch? dan is het spitsen van het blok niet heel veel extra werk en kost alleen wat vloeibare pakking en de olie keering bij de koppelingskant.
Alles links laten zitten, alleen de rotor er af, daar zit een boutje achter.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Hmm, ja misschien Is dat niet eens zo gek. Misschien de tussenplaten van de koppeling? Ik ga die eerst eens bekijken. Cilinder heb ik er op gelaten, kon zo al bij de nak spanner.

Heb het net even geprobeerd maar krijg de rotor niet los, niet met luchttol. Luchtdruk Is een beetje laag op het moment en met elektrische slagmoersleutel ook niet.

Nee koppelings tussenplaten zijn veel dikker dan het materiaal dat ik heb gevonden. Oliefilter was trouwens helemaal schoon :?

...er zijn beschadegingen achter de koppelingskorf
Afbeelding
Afbeelding

...en ik kan het binnenste deel in de koppelingskorf, waar de tussenplaten aanvast grijpen zeker 30/35 graden draaien zonder voordat dat de output-as mee gaat (speling). Is dat normaal?
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Die pitjes op de eerste foto zijn niet normaal, de plek op de 2e foto is volgens mij gefreest in de fabriek.
Of de speling normaal is weet ik niet, platen er uit en de moer er af, gaat met luchtsleutel, kan zijn dat ie de andere kant op los moet, evt blokkeren met poetsdoeken.

Als je cilinder er afhaalt eerst de zuiger los en in de cilinder laten zitten! niet verdraaien!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Nee, de plek op de tweede foto is niet origineel. Er zitten bramen aan en later viel mij op dat er recht boven de koppelingskorf iets is 'gefixed' met een soort Gungum achtigge substantie... Ik denk dat hier de oorzaak zit van de ellende, van de week nog maar even op verder onderzoek.
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Afbeelding
delete 9gag account

Nog even een weekje ofzo op de achterdemper wachten en dan kan de motor weer op eigen pootjes staan. Blok heb ik tijdelijk weer even dichtgeschroefd, hier gaat Frank mij wellicht mee helpen maar daar moet ik nog even voor wachten.

Voor nu kan ik alle elektronica doen en vandaag wil ik de remmen reviseren, nieuwe remleidingen e.d.

Marco, hoe heb jij dat gedaan met dat accubakje? Zonder het originele luchtfilterhuis bungelt die maar wat.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Commuter schreef: hoe heb jij dat gedaan met dat accubakje? Zonder het originele luchtfilterhuis bungelt die maar wat.
Accubak zit (toch) vastgebout, hangend in het frame?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Plaats reactie